Σχεδιασμός, υλοποίηση και αποτελέσματα μιας εκπαιδευτικής παρέμβασης διαπολιτισμικής εκπαίδευσης για το νηπιαγωγείο με επίκεντρο τον πολιτισμό


Κωστής Τσιούμης (Kostis Tsioumis)
Αθανασία Κατσινάκη (Athanasia Katsinaki)
Abstract
A research intervention on intercultural education for the Kindergarden having culture as its focal point. The aim of the particutar research intervention, by introducing elements from the Albanian and the Gergian culture, is to look into the possibilitity of improving the self-esteem of the «minority children and the possible change of attitude of the children of the majority. The result of the researchintervention, which was carried out in a puplic Kindergarden with 20 children 3 of whom had as a country of origin Albania and Georgia, was that this process contributed to the improvement of the self-esteem of the «other» children and of their parents and olso resulted the sensitivation of the children of the majority.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Anim Addo J. (1992): «Drama with young learners in school». Στο Vincent P. (ed), Language, Culture and Young Children, Pubi., David Foulton London, 110-122.
Banks J. (1993): «Multicultural Education for Young Children: Racial and Ethnic Attitudes and their Modification.» Στο Spodek B. (ed.) Handbook of Research in Early Childhood Education, New York: Macmillan Pubi.
Bullivant Β. (1997): «Προς μια ριζοσπαστική πολυπολιτισμικότητα σε Modgil S., Verma G., Mallick K, Modgil C. (1997): Πολυπολιτισμική Εκπαίδευση. Προβληματισμοί-Προοπτικές, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 130-165.
Cummins J. (1999): Ταυτότητες, υπό Διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την Ενδυνάμωση σε μια Κοινωνία της Ετερότητας. Αθήνα: Gutenberg.
Δαμανάκης Μ. (1998): Η Εκπαίδευση των Παλιννοστούντων και των Αλλοδαπών Μαθητών στην Ελλάδα. Διαπολιτισμική Προσέγγιση, Αθήνα: Gutenberg.
Φραγκουδάκη Α., Δραγώνα Θ., Ανδρούσου Α. (1997): «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών. Η περιγραφή μιας εμπειρίας». Σύγχρονα Θέματα, 63, Απρίλιος- Ιούνιος 1997, 70-75.
Fthenakis W., Sonner Ad.etc. (1985): Bilingual-Bikulturelle Entwicklung des Kindes. Ein Handbuch für Psy
chologen, Pädagogen und Linguisten, Hueber.
Γεωργογιάννης Π. (1997): Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, Αθήνα: Gutenberg.
Μάρκου Γ. (1997): Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Αθήνα.
Γκότοβος Αθ. (1996): Ρατσισμός. Κοινωνικές, ψυχολογικές και παιδαγωγικές όψεις μιας ιδεολογίας και μιας πρακτικής. ΥΠ.Ε.Π.Θ.- Γ.Γ.Λ.Ε., Αθήνα.
Μπίκος Κ. (1990): Η βελτίωση των κοινωνικών σχέσεων στη σχολική τάξη, Αθήνα: Βιβλιοεκδοτική Αναστασάκη.
Μπίκος Κ. (1997): Κοινωνικοπολιτισμικό Πλαίσιο και κοινωνιομετρικές επιλογές παιδιών προσχολικής ηλικίας. Ανακοίνωση στο 6ο Συνέδριο της E.E.C.E.R.A, München 1997.
Ντολιοπούλου Ε. (1997): Σύγχρονα Θέματα Προσχολικής Αγωγής Ι, Πανεπιστημιακές Παραδόσεις, Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη.
Reich H.H., (1997): «Ευρωπαϊκή» και «διαπολιτισμική» εκπαίδευση:ένα αταίριαστο ζευγάρι, Πρακτικά Ζ' Διεθνούς Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρίας Ελλάδας «Παιδαγωγική Επιστήμη στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Τάσεις και Προοπτικές», Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 68-77.
Siraj-Blatchford Ι. (1995): The Early Years. Laying the Foundations for Racial Equality, London: Trentham Books.
Spodek B. (1980): «Early Childhood Education». Στο in Walberg H. (ed), American Education: Dwersity & Research, A Forum Series of the Voice of America, 149-158.
Triandis H. (1997): «Προς τον πλουραλισμό στην εκπαίδευση». Στο Modgil S., Verma G., Mallick K., Modgil C.(1997). Πολνπολιτισμική Εκπαίδευση. Προβληματισμοί-Προοπτικές. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 130165.
Τζουριάδου Μ. (1995): Ο λόγος τον παιδιού προσχολικής ηλικίας, Θεσσαλονίκη Προμηθεύς.
Τζουριάδου Μ., Κουτσού Σ., Σταγιόπουλος Π., Σταθοπούλου P., Κυδωνιάτου Ε., Τζελέπη Θ., «Ο θεσμός των ειδικών τάξεων: δομή ένταξης ή περιθωριοποίησης των παιδιών με ειδικές ανάγκες;». Ανακοίνωση στο Πανελλήνιο Συνέδριο «Η Έρευνα στην Προσχολική Εκπαίδευση», Ρέθυμνο 21-23.10.1999. Στο Μέθοδοι Πρώιμης Παρέμβασης, Θεσσαλονίκη 1999, 9-29.
Ulich M, Oberhuemer Ρ. (Hrsg.) (1994): Es war einmal, es war keinmal...Ein multikulturelles Lese- und Arbeitsbuch, 3.
Auflage, Weinheim-Basel Beltz Verlag. Ulich M, Oberhuemer P. (1997): «Stories from two worlds, bilingual apperiences between fact and fiction». Στο Gregory E. (1997), One Child many Worlds. Early Learning in Multicultural Communities, London: David Fulton Pubi., 63-74.
Ulich M., Oberhuemer P., Reidelhuber (Hrsg.) (1993): Der Fuchs geht um... auch anderswo. Ein multikulturelles Lese- und Arbeitsbuch, 5.
Auflage, Weinheim/ Basel: Beltz Verlag.
Yangunidis P. (1998): «Interkulurelle Erziehung im Kindergarten». Στο Mitter W.(Hrsg), Beiträge aus der Griechischen Erziehungswissenschaft, Athen Paralos Verla