Μεθοδολογικές προσεγγίσεις για μια πιο αποτελεσματική δόμηση της γνώσης στο Νηπιαγωγείο


Κατερίνα Μιχαλοπούλου
Abstract
In our opinion, preschool ought to be a place where the centre of interest focuses on knowledge in the process of being constructed. What are involved here are methods of working that are at the same time methods of thinking, methods that enable children to learn more effectively, to acquire awareness of their own potential, to progress towards autonomy. We think that it is possible to acquire a systematic method in kindergarten that permits a better observation and comparison of two objects and thus of two ideas, two characters in a story, two geographical regions, two climates, etc. Such a method could help the child discover a greater number of ideas (fluidity), a greater variety of ideas (flexibility) or ideas that are unique (originality). Fluidity, flexibility and originality are some of the criteria of creativity, a creativity that can, to a certain extent, be taught and learned.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αναγνωστόπουλος Β.Δ. (1994): Γλωσσικό υλικό για το Νηπιαγωγείο, Αθήνα: Καστανιώτη.
Banyard P. & Hayes, Ν. (1997): Σκέψη και λύση προβλημάτων, Επιμέλεια Α.Ευκλείδη, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Barth Β.Μ. (1981): V apprentissage des concepts, C.E.P.E.C., Lyon.
Barth Β.Μ. (1990): «Aider les élèves à apprendre pour Γ apprentissage de Γ abstraction: un modèle cognitif de médiation». Apprenons pour enseigner II, Cahiers pédagogiques, CRAP.
Barth Β.Μ. (1993): «La détermination et Γ apprentissage des concepts». Στο J.Houssaye, La pédagogie, une encyclopédie pour aujourd' hui, ESF, Paris.
Bredeuamp S. & Coppie, C. (1983): Καινοτομίες στην προσχολική Εκπαίδευση: Αναπτυξιακά κατάλληλες πρακτικές», Επιμέλεια Ε. Ντολιοπούλου, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1997.
Bruner J. (1983): Le άέυβίορρβηιβηί de l'enfant. Savoir faire savoir dire, PUF, Paris.
Bruner J. (1991): «...car la culture donne forme fà l'esprit», Paris: Esthel.
Camli C. & Devries, R. (1998): H θεωρία του J. Piaget στην προσχολική αγωγή, Αθήνα: Δίπτυχο.
Cordier F. & Spitz, E. (1998): «Nature des categories et typicalité: une étude developpementale», Enfance, 4.
Dictionnaire Encyclopédique de Γ éducation et de la formation, (1998) Paris: Nathan.
Giordan Α., Girault, Y. & Clement, P. (1994): Conceptions et connaissances, Paris: Peter Lang.
La Gararderie A (de) (1982): La gestion mentale. Pédagogie des moyens d' apprendre, Paris: La Centurion.
Gardner H. (1962): Art, Mind and Brain: a Cognitive Approach to Creativity, New York: Basic Books.
Gulford J.P. (1967): The Nature of Human Intelligence, New York: Mc Graw-Hill.
Meirieu Ph. (1992): Apprendre, oui mais comment, ESF, Paris.
Μιχαλοπούλου Κ. (1999): «Ο ρόλος των ηρώων της παιδικής λογοτεχνίας στη διδακτική του αφηγήματος στο νηπιαγωγείο». Στο Αποστολίδου Β. & Χοντολίδου Ε., Λογοτεχνία και Εκπαίδενση, Αθήνα: Τυπωθήτω.
Perkinks, D.N. & Salomon, G. «Teaching for Transfer», Educational Leadership 9/1988.
Plaget J. (1972): Où va l'éducation, Paris: Denoel.
Plaget J. (1969): Psychologie et pédagogie? Paris: Denoel-Gonthier.
Reboul 0. (1980): Qu'est ce qu' apprendre? Paris: PUF.
Reboul 0. (1992): Les valeurs de l'éducation, Paris: Puf.
Torrange (1966): Tests of Creative Thinking, Princeton: Personnel Press.
Université De Provence, 1995: Comprendre et Construire la Médiation, sous la direction de G.Chappaz, CRDP de Marseille.