Διαδικασίες πρόσληψης και διδακτικές προσεγγίσεις της ιστορίας στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία


Δέσποινα Καρακατσάνη (Despoina Karakatsani)
Abstract
The analysis of the role of history in the pre-school and the first school years is the subject of this article. The different theories theories in cognitive psychology about the acquisition of history at different ages and their effect on the teaching of history are also studied. Time is also considered as a bacie concept in this procedure and its construction must be taken very seriously. Deffernent activities for teaching history at this school level are proposed.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αναλυτικό και Ημερήσιο πρόγραμμα τον Νηπιαγωγείου, Π.Δ.486/1989, Φ.Ε.Κ.208Α.
Βαρνάβα-Σκούρα Τζ. (1994): Θέματα γνωστικής ανάπτυξης, μάθησης και αξιολόγησης. Με κείμενα των Ζαν Πιαζέ, Τζέρομ Μπρούνερ, Αθήνα: εκδ. Παπαζήση.
Βιβλίο Δραστηριοτήτων για το νηπιαγωγείο, ΟΕΔΒ, ΥΠΕΠΘ, 1994.
Ζακοπούλου Α. (1995): Παιχνίδια με το χρόνο για μικρά και μεγαλύτερα παιδιά, Η ψυχοπαιδαγωγική της έννοιας του χρόνου, Αθήνα: εκδόσεις Εκκρεμές.
Κόκκινου Γ. (1998): Από την ιστορία στις ιστορίες, εκδ. Ελληνικά Γράμματα.
Μπαμπούνης, (1988): «Νοητικές, ψυχολογικές και άλλες προϋποθέσεις για την αφομοίωση της ιστορικής ύλης από τους μαθητές», Σεμινάριο 9. Το μάθημα της Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, Π.Ε.Φ, Αθήνα (Μάρτης).
Παλαιολόγου Ι. Φρουζάκη Ν. (1995): Τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας μπορούν να μάθουν ιστορία, αδημοσίευτη πτυχιακή εργασία, TEI Αθήνας, Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας.
Πάντου Μ. Σπυράτου Τ. (1993): Εγώ αύριο πήγα...και μετά... Η αγωγή της έννοιας του χρόνου σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, αδημοσίευτη πτυχιακή εργασία, TEI Αθήνας, Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας, Αθήνα.
Χριστιά Ι. (1998): Από την Πατριδογνωσία στη Μελέτη του Περιβάλλοντος, εκδ.Τυπωθήτω.
Atkinson R.F. (1978): Knowledge and Explanation in History, Λονδίνο: Macmillan.
Bauer P.J. (1996): «What do Infants recall of their lives?». Memory for specific events by one-to two-yearsolds». American Psychologist, January σσ.29-41.
Booth M. (1987): «Ages and Concepts: A Critique of the Piagetian Approach to History Teaching». Στο Christopher Portal (επιμ.), The History Curriculum for Teachers, Λονδίνο: The Falmer Press σσ.22-38.
Booth M. (1983): «Skills, concepts, and attitudes: the development of adolescent children's historical thinking», History and Theory, Beiheft 22, σσ.101-117.
Cooper Η., (1995): History in the early years, London:Routledge.
Dutilleul M. Gilabert H., 1988: Saussois (du) Ν., Les enfants de 4 ά 6 ans ά l'école maternelle, A.Colin.
Egan, «Accumulating History», History and Theory, Beiheft 22, 1983, σσ.66-80.
Fivush, (1994): «Young children's event recall: are memories constructed through discourse?», Consciousness and Cognition, 3, 356-373.
Fraisse P., (1967): Psychologie du temps, Paris: PUF.
Hallam R. (1970): «Piaget and Thinking in History». Στο Ballard Martin (ed.), New Movements in the Study of Teaching of History, Λονδίνο: Temple Smith.
Hazareesingh S., Kenway P., Simms K. (1994): Speaking about the Past: A Resource for Teachers, London: Trentham Books.
Knights P. (1989):«A Study of Children's Understanding of People in the Past», Educational Review, 41/3 σσ.207-219.
Lee P. (1984): History Teaching and Historical Understanding, Heinemann Λονδίνο: Educational Books.
Lee P. «History teaching and philosophy of history», History and Theory, Beiheft 11, σσ.19-49.
Moniot H. (1993): Didactique de l' histoire, Παρίσι: Nathan.
Pierce J. «The more they ask, the more they remember: variables related to preschooler's memory for answers to their own questions», Child Study Journal, volume 20, η 4/1990, σσ.279-286.
Piaget J. (1937): La construction du reel chez l'enfant, Neuchatel, Paris: Delachaux et Niestle.
Piaget J. (1946): Le développement de la notion du temps chez l'enfant, Paris: PUF, 1946.
Pluckrose J. 1991: Children learning history, Simonn & Schuster Education, Blackwel.
Purkis S. (1991): A sense of History: Key Stage One Teacher's Book, Harlow: Longmans.
Reese E., Haden CA., Fivush R., (1993): «Mother-Child Conservations about the Past: relationships of style and memory over time», Cognitive Development, 8,1993, σα. 403-430.
Saussois N. du (1985): Le temps qu'il fait, le temps qu'il passe. Activités pour ateliers? l'école maternelle, Paris: Armand Colin-Bourrelier.
Sebba J. (1994): History for Ail, London: David Fulton Publishers.
Stockley D. «Empathetic Reconstruction in History and History Teaching», History and Theory, Beiheft 22, 1983.
Winther M., (1987): Explorer le temps et l'espace, Paris: Nathan.
Wright M., (1992): The Really Practical Guide to Primary History, Cheltenham: Stanley Thornes.