Ποίηση στο στο Νηπιαγωγείο


Α. Καρακίτσιος (A. Karakitsos)
Abstract
The primary aim of this article is to register a new and multidimensional approach to the poetic text in the kindergarden. This effort does not focus as much on the analytical and detailed formation of a particular technique, as on the formation of a new conception of the role and the value of the poetic text, and on a new context of educational approaches. Poetry in the kindergarden is perceived beyond a fundamental form of culture as atmosphere, as sound, as music, as sentiment and as feast of words. The overall framework of the proposal, taking into account the collective psychological and pedagogical considerations, is found on the special and privileged relationship of the preschooler with Poetry ( supremacy of sound over meaning, simplification of the relationship between signifier and signified, selective and literal reading of the metaphor) and on the particular features of the child ( animation, syncretism and egocentricity). A framework of two different approaches in a harmonious combination is suggested, without one of these excluding the othwer. First and foremost the indirect approach with emphasis on poetic sound, rythme and tone, followed by the direct approach in a simple or composite interpretation, with the emphasis on the meaning of the poem.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Ακριτόπουλος Α. (1993): Η Ποίηση για παιδιά και νέους, Θεσσαλονίκη: Ηρόδοτος. Αναγνωστόπουλος Β. (1987): Θέματα Παιδικής Λογοτεχνίας, Ανιχνεύσεις Α', Αθήνα: Καστανιώτης.
Αναγνωστόπουλος Β. (1994): Γλωσσικό υλικό για το Νηπιαγωγείο, Αθήνα: Καστανιώτης.
Αργυρίου Α. (1990): «Στοιχεία και σημεία της νεοτερικής Ποίησης» , η Λέξη, No 99-100, Αθήνα, σσ. 686-700.
Βελουδής Γ. (1994): Γραμματολογία - Θεωρία Λογοτεχνίας, Αθήνα: Δωδώνη.
Θέμελης Γ. (1978): Η διδασκαλία των Νέων Ελληνικών. Το πρόβλημα της ερμηνείας, τ. Β', Θεσσαλονίκη: Κωνσταντινίδης.
Καψωμένος Ε. (1990): «Λογοτεχνία, Εκπαίδευση». Το Δένδρο, No 55, Αθήνα 1990, σσ. 10 -15.
Κατσίκη- Γκίβαλου Ά. (1995): Το θαυμαστό ταξίδι, Πατάκης.
Κουκουλομάτης Δ. (1993): λογοτεχνία και Παιδαγωγική, Αθήνα: Βιβλιογονία.
Κουλουμπή - Παπαπετροπούλου Κ. (1988): «Η Ποίηση στο Νηπιαγωγείο», Πρακτικά Β' Σεμιναρίου του Κύκλου του ελληνικού παιδικού βιβλίου, σσ. 85-102, Αθήνα: Καστανιώτης.
Μερακλής Μ. (1993): «Για τον προσδιορισμό της έννοιας της Παιδικής Λογοτεχνίας », Η Λέξη, No 118, Νοέμβρης - Δεκέμβρης, σσ. 686-695.
Μιράζγεζη Μ. (1978): Ποίηση και διδασκαλία, Αθήνα.
Μπαλάσκας Κ. (1987): «Για την Ποίηση και τη διδασκαλία της», Πρακτικά 7ου συμποσίου Ποίησης, Πανεπιστήμιο Πατρών, Αθήνα: Γνώση, σσ.188-195.
Μπαλάσκας Κ. (1990): Ταξίδι με το κείμενο, Αθήνα: Επικαιρότητα.
Μπελεζίνης Α. (1990): «Τα νοήματα και τα θήρατρά τους», Το Δένδρο, No 49, σσ. 32-35.
Νοβακ Μ. 28-3-1997: «Οι λέξεις», Ελευθεροτυπία. Παλαμάς Κ. (1913): Τα πρώτα κριτικά, Αθήνα.
Ροντάρι Τ. (1985): Γραμματική της φαντασίας, Τεκμήριο.
Ροντάρι Τ. (1989): Ασκήσεις φαντασίας, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Σακελλαρίου Χ. (1984): Ιστορία της παιδικής Λογοτεχνίας, Αθήνα: Φιλιππότης.
Σακελλαρίου Χ. (1987): Οι πρωτοπόροι της Ελληνικής παιδικής Λογοτεχνίας, Αθήνα: Πατάκης.
Σκαρτσής Σ. (1995): Δέκα σημειώματα για την Ποίηση, Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Σκαρτσής Σ. (1984): Μια πρακτική εισαγωγή στην ανάλυση της Ποίησης, Πατάκης.
Σουλιώτης Δ. (1993): «Αλφαβητάριο για την Ποίηση» Γ. Δεδούση, Θεσσαλονίκη 1993.
Σπανός Γ. (1996): «Η θεωρία και η πράξη της διδασκαλίας» Επιθεώρηση παιδικής Λογοτεχνίας, No 11, Πατάκης, σσ.55-67.
Συνέδριο του Σεριζί, (1985): Η διδασκαλία της Λογοτεχνίας, Αθήνα: Επικαιρότητα.
Τζιαντζή Μ. (1996): Αγωγή της Προσχολικής Ηλικίας, Αθήνα: Gutenbeg.
Τζιαντζή Μ. (1996): Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική στα παιδιά της προσχολικής ηλικίας, Αθήνα: Gutenberg.
Τζιαντζή Μ., Καρακίτσιος Α. (1991): «Διδασκαλία παιδικής Λογοτεχνίας», Εκπαιδευτικά, No 21, Αθήνα, σσ. 3038.
Τζιόβας Δ. (1990): «Η ηθική της Παιδαγωγικής» Το Δένδρο τεύχος No 52, Αθήνα σσ. 59-67.
Τζούλης Θ. (1993): «Παιδική Λογοτεχνία και Ψυχανάλυση», Η Λέξη,, No 118, Νοέμβρης - Δεκέμβρης, σσ. 774792.
Τόγιας Ι. (1998): Το μάθημα των Νέων Ελληνικών στη Μέση Εκπαίδευση, ιστορική θεώρηση, Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. Ειδικά αφιερώματα του περιοδικού 1980-1987: Το Δένδρο στα τεύχη No 48- 49, 56-57, στα Πρακτικά του Α' και του Ζ' συμποσίου Ποίησης, Πανεπιστήμιο Πατρών, Γνώση. Ειδικά Αφιερώματα στα περιοδικά Διαδρομές και Επιθεώρηση Παιδικής Λογοτεχνίας στα τεύχη No 5, 10, 11 και 7 αντίστοιχα.
Βιβλίο της Νηπιαγωγού, Δεξιότητες Π, ΥΠ.Ε.Π.Θ., 1995.
Artaud Α. (1978): Le théâtre et son double, Paris: Gallimard.
Billow, R.M. (1981): «Observing spontaneous metaphor in children» Journal of Experimental Child Psychology II No 31,1981, σσ. 430-445.
Charpentreau Jacques, (1987): «Les paradoxes de la poésie». Στο la ^ue des Iwrespour enfants, No 114. Jean Georges, «Le petit enfant et la poesie». Στο περιοδικά Poésie, No 28-29, Armand Colin, 1985, σσ. 12 46.
Gentner, D., (1977): «Children's performance on a spatial analogies task», Child άβυβίορηιεηί, No 48, σσ.10341039.
Dylan T. (1993): «Σημειώσεις για την τέχνη της Ποίησης», Ποίηση, No 1, Ανοιξη, σσ. 31-39.
Lequeux Ρ. (1977): La sensibilisation poétique de Γ enfant. Paris: Edition Armand Colin.
Lequeux P. (1976): Jeux des paroles de Γ école maternelle au cours préparatoire, Colin-Bourrelier.
Molino J. (1987) et Gardes-Tamine J.: Introduction fà Γ analyse de la poésie I. Vers et figures, Paris: PUF.
Mirasgesis M. (1994): «La Littérature enfantine Grecqe», La Ιίβυ^ des Iwres pour enfants, No 158, Paris, σσ.350-358.
Weaving Charlotte's Web, Me Clure A. Harrisson P. Reed, (1989): «Poetry school». Στο Children's Literature in the classroom, U.S.A: edited by Janet Hickman, Bernice E., Cullivan.
Winner E., Mc Carthy M., Cardner A. (1987): «The ontogenesis of metaphor», σσ. 10-20. Στο R. T. Honeck and R.R. Hoffman, ed., Cognition and figuratwe language, Hillsdale N.J.Erlbaum.
Ποιητικές Συλλογές
Βιζυηνός Γ. (1967): Άπαντα, Αθήνα: Πάπυρος
.
Παπαντωνίου Ζ. (1931): Τα χελιδόνια, Αθήνα: εκδόσεις Δημητράκου.
Πάλλης Α. βλ. Σακελλαρίου Χ., (1987): Οι πρωτοπόροι της ελληνικής παιδικής Λογοτεχνίας, Πατάκης.
Πολέμης Ι. (1914): Παιδική Λύρα, Αθήνα.
Ρίτσος Γ. (1982): Πρωινό άστρο, Αθήνα: Κέδρος.
Ρώτας Β. (1974): Αυγούλα, Αθήνα.
Τανταλίδης Η. βλ. Σακελλαρίου Χ., (1987): Οι πρωτοπόροι της ελληνικής παιδικής Λογοτεχνίας, Πατάκης.
Χαρωνίτης Β. (1975): Τιτιβίσματα, Κρήτη.
Χατζηνικολάου Ν. (1980): Καλημέρα...Καληνύχτα, Αθήνα.
Χορτιάτη Θ. (1986): Παιγνιδόλεξα, Αθήνα: Κέδρος.
Χορτιάτη Θ. (1989): Παιγνιδόγελα, Αθήνα: Καμπάνας.