Βασικές κατευθύνσεις ενός προγράμματος εικαστικής αγωγής για τα Παιδαγωγικά Τμήματα Νηπιαγωγών


Ξένια Αραπάκη (Xenia Arapaki)
Abstract
In this paper we outline a program of Visual Arts education, parts of which were taught in the Departments of Preschool Education at various Greek universities. The program aimed to familiarize the students of the department with issues in the pre-school education in Visual Arts. More specifically, we present the structure and the content of the program putting emphasis upon its main principles that are the following: (a) the organic relation between theory and practice, (b) the in depth study of selected teaching material, and (c) the central role in the program played by the teaching of painting. The paper also underlies the dynamical character of the program. Finally, it includes information regarding student evaluation.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αραπάκη Ξ. (1992α): «Εφαρμοσμένη Εικαστική Αγωγή: Πορίσματα μιας δοκιμαστικής εφαρμογής ενός προγράμματος εκπαιδεύσεως μελλοντικών εκπαιδευτικών στην χρήση μαρκαδόρων και χρωμάτων ως μέσων για την αγωγή παιδιών της προσχολικής και σχολικής ηλικίας». Νέα Παιδεία, τ. 62, σσ. 88 - 94.
Αραπάκη Ξ. (1992β): «Η εικονογράφηση λογοτεχνικών κειμένων στο νηπιαγωγείο και στο δημοτικό σχολείο: Παρουσίαση του περιεχομένου και των αποτελεσμάτων ενός προγράμματος εκπαιδεύσεως των φοιτητών, του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Πατρών». Εικαστική Παιδεία, τ. 8, σσ. 118 -122.
Αραπάκη Ξ. & Κάτσιου-Ζαφρανά Μ. (1999): «Η διερεύνηση της εικαστικής έκφρασης των παιδιών του Νηπιαγωγείου στην καθοδηγούμενη διδακτική παρέμβαση». Πρακτικά Πανελληνίου Συνεδρίου «Η έρευνα στην Προσχολική Εκπαίδευση», ΠΤΝ Παν/μίου Κρήτης (Υπό έκδοση).
Αραπάκη Ξ. «Ένα καινοτομικό πρόγραμμα διδασκαλίας παιδικού σχεδίου για την προσχολική ηλικία». Εικαστική παιδεία (Υπό έκδοση).
Γέρου Θ. (1984): Το συμβολικό παιχνίδι. Εκδ. Δίπτυχο.
Chapman L. (1993): Διδακτική της Τέχνης. Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική αγωγή. Εκδόσεις Νεφέλη (1η αμερικανική έκδοση 1978).
Gaillot Β-Α. (1997): Arts Plastiques. Eléments d'une didactique-critique. Presses Universitaires de France.
Κονίστρα M. (1987): H σύγχρονη Εικαστική Αγωγή στο σχολείο. Εκδ. Κονίστρα Μ., Αθήνα.
Kandinsky W. (1981): Για το πνευματικό στην τέχνη. Εκδ. Νεφέλη.
Κογκούλης Ι. (1989): Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Εκδ. Κυριακίδη.
Luquet G. (1991): Le dessin enfantin. Delachaux et Niestle (5η έκδοση).
Μουρέλος Γ. (1985): Θέματα Αισθητικής και Φιλοσοφίας της Τέχνης. Εκδ. Νεφέλη.
Νικόλτσου Κ. (1996): «Η προσέγγιση των παραδοσιακών τεχνών με παιδιά προσχολικής ηλικίας μέσω ενός εξελικτικού προγράμματος εικαστικών δραστηριοτήτων». Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού, OMEP, τ. 2, σ. 152-160.
Παπαμιχαήλ Γ.(1991): Εκπαίδευση και πολιτισμός. Εφημερίδα «Το Βήμα», Αθήνα, 17/3.
Read Η. (1986): Λεξικό εικαστικών τεχνών. Εκδ. Υποδομή.
Τρίμη Ε. (1992): Χαρτί και χάρτινο άχρηστο υλικό. Χρήσιμες καλλιτεχνικές δραστηριότητες. Διδακτορική διατριβή. Π.Τ.Ν. Α.Π. Θεσσαλονίκης.
Thomas G. & Silk M. (1997): H ψυχολογία του παιδικού σχεδίου. Εκδ. Καστανιώτη.