Απόψεις των Παιδαγωγών σε Θέματα Προσχολικής Αγωγής: Εμπλοκή νηπίων στον τομέα κινητικών και νοητικών δεξιοτήτων και προτεραιότητες στους γενικούς στόχους και στην οργάνωση των προγραμμάτων


Ε. Λαλούμη-Βιδάλη (E. Laloumi-Vidali)
Abstract
This study was carried out to investigate professionals' attitudes on some issues concerning early childhood education. A questionnaire was distributed to 131 professionals in a variety of Centers of Early childhood care and education (Nurseries and Kindergartens). The results showed that parenthood is a significant factor that influences professionals' attitudes towards (a) their discussions with young children (p<0.01) and (b) starting age for early preparation in reading, maths and writing (p<0.00 1). Also it was identified that professionals' views towards the critical issues of curriculum, care and education are positively associated with future changes we might have in the field. These findings support the view that professionals' attitudes should not be regarded as stable or known but they play an important role in the success of early childhood education.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human Development, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Bronfenbrenner, U. (1986). «Ecology of the family as a context for human development: Research Perspectives», Development Psychology, 22, 723-742.
Brophy, J. (1986). «Teacher Influences on Student Achievement», American Psychologist, 41, pp. 1069-1077.
Βάμβουκας, Ι. (1994α). «Ηλικία εισδοχής στο Δημοτικό Σχολείο και δυσκολίες μάθησης της ανάγνωσης», στο: Άτομα με ειδικές ανάγκες. Επιμέλεια Μ. Καΐλα, Ν. Πολεμικός, Γ. Φιλίππου, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
Γεωργίου, Σ. (1996). «Γονεϊκή συμπεριφορά και σχολική επίδοση», Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 23,131-155.
Δράγαση, Ε. (1995). «Αγωγή σχέσεων (σεξουαλική αγωγή) για τα παιδιά της προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας», Ερευνώντας τον κόσμο τον παιδιού, ΟΜΕΡ, 1, 99-106.
Epstein, J. (1992). «School and family partnerships», Encyclopedia of Educational Research, 6th edition, M. Alkin (Ed), N. York, MacMillan, pp. 1139-1151.
Λαϊνάς, Θ. (1993). «Διοίκηση της Εκπαίδευσης και Αναλυτικά Προγράμματα», Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 19, 254-294.
Λαλούμη-Βιδάλη, E. (1996 δ). Ανθρώπινες Σχέσεις και Επικοινωνία στην Προσχολική, Εκπαίδευση,. Από την θεωρία στην πράξη. Θεσσαλονίκη, Σύγχρονες Εκδόσεις.
Λαλούμη-Βιδάλη, Ε. (1996). «Συμμέτοχη γονέων στην καλλιέργεια των προαναγνωστικών δεξιοτήτων παιδιών προσχολικής ηλικίας», Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού, OMEP, 2, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, σελ. 64-79.
Λαλούμη-Βιδάλη, Ε. (1996 α). «Γονεϊκή εμπλοκή στις πρωτο-μαθηματικές διαδικασίες και έννοιες παιδιών προσχολικής ηλικίας», Παιδαγωγική Επιθεώρηση, Τεύχ. 24.
Laloumi-Vidali, Ε. (1996 b). «Parents' views on their involvement in the development of prewriting skills of their pre-school children in Greece», International Journal of Early Childhood, Vol. 28, No 1, p. 12-19.
Moss, P. (1996). «A review of Services for Young Children in the European Union, 1990-1995», European Commission Network Childcare, London, p. 5-62.
Tizard, B. & Hughes (1984). Young Children Learning, London, Fontana.
Φιλίππου, Γ. - Καΐλα, M. (1993). «Οι στάσεις των μελλοντικών Δασκάλων προς τα μαθηματικά και η σημασία τους», Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 18, σ. 181-205.
Φλουρής, Γ. (1989). Αυτοαντίληψη Σχολική Επίδοση και Επίδραση γονέων, Αθήνα.
Wolfendale, S. (1993). Empowering parents and teachers - working for children, London, Cassell.