Reflective teaching in Preschool Education


Published: Jul 1, 2007
Keywords:
Reflective teaching Preschool Education models of good teaching
Κατερίνα Μιχαλοπούλου (Katerina Michalopoulou)
Abstract

Since Donald Schön elaborated, the concept of reflective practice has become so familiar and over-used that its meaning also has become confused. The paper tries to make the terms and frames of references explicit. In particular, the questionnaire distributed to pre-school teachers in the region of Thessaly aimed at investigating the following issues: the views of pre-school teachers regarding the role of communicative ability, talent, subject knowledge and the knowledge of various theories on learning and teaching, the connection between the effectiveness of teaching and the preschool teacher's personality, the children and their level, learning fields, teaching and learning goals and teaching methods, faithful adherence to or deviation from the curriculum, the view according to which the pre-school teacher is also a researcher, the connection between theory and practice.

Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Carr, W & Kemmis, S.(1988). Becoming critical. Education, knowledge and action research, London: Taylor & Francis.
Day, C.(2003). Η Εξέλιξη, των Εκπαιδευτικών. Οι προκλήσεις της Διαβίου Μάθησης (μτφρ. Α. Βακάκη), Αθήνα: Τυπωθήτω.
Demailly & Zay (1994). Gestion de la recherche et formation de formateurs d' enseignants. A quelles conditions institutionnelles la recherche peut-elle être un outil de formation pour un groupe professionnel?, Recherche et Formation, 17,47-64.
Demailly & Zay (1997). Politiques et organisations dans la recherchedéveloppement: le cas des instituts universitaires de formation des maîtres, Revue Française de
Pédagogie, 121, 79-97.
Dewey, J. (1933) How we think a restatement of the relation of reflective thinking to the educative process, Boston: D.C.Heath.
Grimmet, Ρ & Erickson, G. (1988). Reflection in teacher education, New York: Teachers College Press.
Holmes Group, (1990). Tomorrow's schools. Principles for design of professional development schools, East Lancing: Holmes Group Inc.
Κιτσαράς, Γ. (2004). Προγράμματα, Διδακτική Μεθοδολογία Προσχολικής Αγωγής, Αθήνα: Έκδοση του συγγραφέα.
Κουτσουβάνου, Ε. (2003). Προγράμματα Προσχολικής Εκπαίδευσης και η Διαθεματική Διδακτική Προσέγγιση, Αθήνα: Οδυσσέας.
Ματσαγγούρας, Η. (2003). Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας. Η Προσωπική Θεωρία ως Πλαίσιο Στοχαστικοκριτικής Ανάλυσης, Αθήνα: Gutenberg.
Mezirov, J. (1991). Transformative dimensions of adult learning, San Francisco: Jossey Bass.
Michalopoulou, Aik (2004). The structure of pedagogic practices in Greek Kindergarten, International Journal of Learning, 11, 651-655.
Moore, A. (2000). Teaching and learning. Pedagogy, curriculum and culture, London: Routledge & Falmer.
Mckernan, J. (1996). Curriculum action research, London: Kogan.
Ξωχέλλης, Π.(1997) Σχολείο και εκπαιδευτικός μπροστά στις σύγχρονες απαιτήσεις, Μακεδνόν, Φλώρινα, 4, σσ. 3-19.
Ξωχέλλης, Π. (2005). Ο εκπαιδευτικός στο σύγχρονο κόσμο. Ο ρόλος και το επαγγελματικό του προφίλ σήμερα, η εκπαίδευση και η αποτίμηση του έργου του, Αθήνα: Τυπωθήτω.
Παπαναούμ, Ζ. (1994). Προγράμματα Σπουδών των Παιδαγωγικών Τμημάτων: Κριτήρια σχεδιασμού και αξιολόγησης, Πρακτικά του Πανελλήνιου Συμποσίου Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Αθήνα: Gutenberg.
Παπαναούμ, Ζ.(2003). Το επάγγελμα του εκπαιδευτικού. Θεωρητική και εκπαιδευτική προσέγγιση, Αθήνα: Τυπωθήτω.
Pedretti (1996). Facilitating action research in science, technology and society education: an experience in reflective practice, Educational Action Research, 4, 307-321.
Pollard, A. (2002). Reflective Teaching, London: Continuum.
Ricoeur, P.(1986). Du texte à faction, Paris: Seuil.
Schön, D.A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.
Schön, D.A. (1996). Le tournant réflexif. Pratiques éducatives et études de cas. Montréal: Editions Loguiques.
Wellington & Austin (1996). Orientations to reflective practice, Educational Research, 38, 3, 307-316.
Χρυσαφίδης, Κ. (2002). Βιωματική-Εηικοινωνιακή Διδασκαλία. Η εισαγωγή της μεθόδου project στο σχολείο. Αθήνα: Gutenberg.
Zay, D. (1994). La formation des enseignants au partenariat. Une réponse à la demande sociale?, Paris: PUF.