Η αναπαράσταση των φύλων στο μαγικό κινηματογραφικό κόσμο του Χάρι Πότερ


Χριστίνα Αδάμου (Christina Adamou)
Resumen
Στο άρθρο αυτό διερευνώνται οι αναπαραστάσεις των φύλων στον κινηματογραφικό κόσμο του Χάρι Πότερ. Αντλώντας εννοιολογικά και μεθοδολογικά εργαλεία από τις θεωρίες του δεύτερου φεμινιστικού κινήματος και από τη θεωρία των ειδών, το ενδιαφέρον μας εστιάζεται στη διάδραση μεταξύ του συστήματος νοηματοδότησης του κινηματογραφικού κειμένου και των πολιτισμικών στερεοτύπων που περιβάλλουν τα φύλα. Στην προοπτική αυτή αναλύονται: η πλοκή της ταινίας, οι τρόποι με τους οποίους κινείται η δράση από τους ήρωες διαφορετικών φύλων και το κατά πόσο οι ήρωες επιβεβαιώνουν ή υποσκάπτουν τα έμφυλα πολιτισμικά στερεότυπα. Αν και ο μαγικός κόσμος μέσα στον οποίο δρουν οι ήρωες είναι συντηρητικός και χαρακτηρίζεται από τη διατήρηση των κοινωνικών τάξεων, των πατριαρχικών αντιλήψεων και από την έλλειψη δημοκρατίας, οι τρεις πρωταγωνιστές της ταινίας αντιστέκονται στον απολυταρχισμό των δασκάλων, στην προπαγάνδα του Υπουργείου, στο διαχωρισμό των τάξεων και στα στερεότυπα για τα φύλα. Στο βαθμό που τα κείμενα είναι ανοιχτά σε ποικίλες αναγνώσεις, η συστηματική και βαθιά ανάλυση ταινιών συνεισφέρει στη δυνατότητα για εναλλακτικές ερμηνείες και πολλαπλές ταυτίσεις σε διαφορετικούς ρόλους για τα παιδιά ως θεατές.
Article Details
  • Sección
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Citas
Abanes, R. (2005). Harry Potter, Namia and the Lord of the Rings: what you need to know about fantasy books and movies. Eugene, Oregon: Harvest House Publishers.
Benshoff, H., & Sean, G. (Eds.). (2004). America on film: Representing race, class, gender and sexuality at the movies. Oxford: Blackwell Publshing,.
Bignell, J. (2008). An Introduction to television studies (2nd edition). London & New York: Routledge.
De Lauretis, T. (1984). Alice doesn't: Feminism, semiotics, cinema. Bloomington: Indiana University Press.
Dresang, E. (2002). Hermione Granger and the heritage of gender. In L. Α., Whited, (Eds.). The Ivory Tower and Harry Potter: perspectives on a literary phenomenon (pp. 211-242). Columbia & London: Missouri University Press.
Gupta, S. (2003). Re-Reading Harry Potter. London & N.Y.: Palgrave MacMillan.
Κακλαμανίδου, Δ. (2007). Εισαγωγή στη Χολιγουντιανή ρομαντική κομεντί: κινηματογραφικό eidos και αναπαράσταση των φύλων. Αθήνα: Αιγόκερως.
Κορωναίου, Α. (2006). Παιδί, κινηματογράφος και... εκπαίδευση. Στο Β. Θεοδώρου, Μ. Μουμουλίδου, & Α. Οικονομίδου (Επιμ.). «Πιάσε με, ανμπορεί5...». Παιδική ηλικία και οι αναπαρασταθεs στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο (σσ. 150-160). Αθήνα: Αιγόκερως.
Lesnik-Oberstein, Κ. (2004). Introduction: Children's Literature: new approaches. In K. Lesnik Oberstein, (Eds.). Children's Literature: new approaches (pp. 1-24). London & N.Y.: Palgrave MacMillan,
Mac Cabe, C. (Eds.). (1986). High theory/Low culture: Analyzing popular television and film. Manchester: Manchester University Press.
McCabe, J. (2009). Κινηματογράφος και φεμινισμός. Μτφρ. Ε. Πυρπάσου. Αθήνα: Πατάκη.
Metz, C. (2004). From the Imaginary signifier. In L. Baudry & M. Cohen (Eds.) Film Theory and Criticism (pp. 820-836). Oxford: Oxford University Press.
Mulvey, L. (1989). Visual and other pleasures. London: MacMillan.
Neale, S. (1993). Prologue: Masculinity as spectacle: reflections on men and mainstream cinema. In C. Steven, & I. R. Hark, (Eds.) Screening the male: Exploring masculinities in Hollywood cinema (pp. 9-20). London & New York: Routledge,.
Neale, S. (2000). Genre and Hollywood. London & New York: Routledge.
Nikolajeva, M. (2003). Harry Potter: A return to the romantic hero. In E. E. Heilman (Eds.) Harry Potter's world: multidisciplinary critical perspectives (pp. 125-140). N.Y. & London: Routledge Falmer.
Νιε Μπωβουάρ, Σ. (2006). To Δεύτερο Φύλο. Μιφρ. Κ. Σιμόπουλος. Αθήνα: Γλάρος.
Pinel, V. (2004). Σχολές, κινήματα και είδη στον Κινηματογράφο. Μτφρ. Μ. Καρρά. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Tasker, Υ. (1993). Spectacular bodies: gender, genre and the action cinema. London and New York: Routledge.
Zettl, H. (1999). Sight, sound Motion: Applied Media Aesthetics (3rd edition). Belmont: Wadsworth Publication Company.