Ομάδες Μικτής Ηλικίας: Προκαταρκτική προσέγγιση


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2007
Λέξεις-κλειδιά:
Πρόγραμμα με ομάδες μικτής ηλικίας Απόψεις εκπαιδευτικών Κοινωνική συμπεριφορά Διανοητική ανάπτυξη.
Ειρήνη Σιβροπούλου (Irini Sivropoulou)
Δήμητρα Ευαγγέλου (Dimitra Evagelou)
Περίληψη

Οι ομάδες μικτής ηλικίας αποτελούνται από παιδιά με ετερογενείς ικανότητες και διαφορά ηλικίας μεγαλύτερη από ένα χρόνο. Αυτές οδηγούν τους εκπαιδευτικούς να μη χρησιμοποιούν μονοσήμαντα προγράμματα που να υποχρεώνουν όλα τα παιδιά σε μια δεδομένη στιγμή να ασχολούνται με την ίδια δραστηριότητα. Επειδή οι έρευνες δείχνουν ότι οι τάξεις μικτών ηλικιών είναι πιθανόν να στηρίζουν την κοινωνική ανάπτυξη, να εμπλουτίζουν τη συναισθηματική και να ενθαρρύνουν τη νοητική επιχειρήσαμε να διερευνήσουμε τις απόψεις των Ελλήνων δασκάλων και νηπιαγωγών για τη συγκεκριμένη παιδαγωγική στρατηγική. Η έρευνα αποτελείται ουσιαστικά από τρία αλληλοεπιδρώντα μέρη. Ξεκινά από τη θεωρητική συζήτηση αναφορικά με τις Ο.Μ.Η. ακολουθεί η διερεύνηση, μέσω ερωτηματολογίου, των απόψεων 320 δασκάλων και 320 νηπιαγωγών από τους νομούς Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Δράμας, Φλώρινας, Καστοριάς και Χαλκιδικής. Η έρευνα καταλήγει στην ερμηνευτική ανάλυση από την οποία συνάγεται ότι οι δάσκαλοι και οι νηπιαγωγοί γνωρίζουν ελάχιστα για τις Ο.Μ.Η.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αναγνωστοπούλου, M. (2001J. Η ομαδική διδασκαλία στην Εκπαίδευση; Μια Θεωρητική και εμπειρική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: Αφοι Κυριακίδη.
Anderson, R., & Ravan, Β. (1993). Nongradedness: Helping it to happen. Lancaster, PA: Technomic Publishing.
Benware, CA., & Deci, E.L. (1984). Quality of Reaming with an active versus passive motivational set. American Educational Research Journal, 27, 4. 755-765.
Cohen, L., & Manion, L. (1994). Research methods in education, (4th ed.), London: Routledge.
Ευαγγέλου, Δ. (1993). Για μια συνεργασία νηπιαγωγών και δασκάλων: Οι παιδαγωγικές δυνατότητες των ομάδων μικτής ηλικίας. Στο Η προσχολική αγωγή στην Ελλάδα και την Κύπρο: Πραγματικότητες - προοπτικές. Αθήνα: Επιστημονικό Βήμα του Δασκάλου.
Ferri, Ε. (1971). Streaming two years later: a follow up of a group of pupils who attended streamed and nonstreamed junior schools. London: NFER.
Fraise, P., & Piaget, J. (1970J. Traite de psychologie expérimentale. Paris: P.U.F.
Forward, Β. (1988). Teaching in the smaller school. Cambridge: Cambridge University Press.
Goodland, J., & Anderson, R. (1987). The nongraded elementary school. New York: Teachers College Press.
Gregory, R. P. (1984). Streaning, setting and mixed ability grouping in primary and secondary schools: some research findings, Educational Studies, 10, 3, 209-221.
Janeau, J. (1988). Un enquête par questionnaire manuel a l'usage du praticien. Bruxelles: Universite de Bruxelles.
Johnson, R.T., & Johnson, D.W. (1985, July/August). Student - Student interaction: Ignored but powerful, Journal of Teacher Education, 56, 4, 22-26.
Johnson, D., & Johnson, R. (1992). Encouraging thinking through constructive controversy. In N. Davidson and T. Worsham (eds), Enhansing thinking through cooperative learning. New York: Teachers College Press.
Katz, L., Evangelou, D., & Hartman, J. (1990,). The case for mixed-age grouping in early education. Washington, DC: NAEYC
Καούρης, Γ. (1993). Προβλήματα ολιγοθέσιων δημοτικών σχολείων-Προτάσεις, Σχολείο και Ζωή, 5-6, 223-227.
Katz, L. (1995). The Benefits of mixedage grouping. ERIC Digest, 1-6. Internet site: www. eric. ed. gov.
Katz, L., & Chard, S. (2004). Η μέθοδος project: Η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας των παιδιών της προσχολικής ηλικίας. Αθήνα: Ατραπός.
Κοσσυβάκη, Φ. (2003). Εναλλακτική διδακτική: Προτάσεις για μετάβαση από τη διδακτική του αντικειμένου στη διδακτική του ενεργού υποκειμένου. Αθήνα: Gutenberg.
Κοσσυβάκη, Φ. (2003). Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο μετανεωτερικό σχολείο: Προτάσεις, Προσδοκίες. Αθήνα: Gutenberg.
Leight, R., & Rinehart, Α. (1992). Revisiting Americana: One room school in retrospect. Educational Forum, 56, 2,133-151.
Ματσαγγούρας, Η. (2002). Η Διαθεματικότητα στη σχολική γνώση. Εννοιοκεντρικη αναπλαισίωση και σχέδια εργασίας. Αθήνα: Γρηγόρης
McLaughlin, Μ. (2003). Guided comprehension in the primary grades. Newark, Delaware. International Reading Association.
McClellan, D.E., & Kinsey, S. (1997). Children's social behavior in relationship to participation in mixed-age or same-age classrooms. Paper presented at the biennial meeting of the Society for reasearch in Child Development, Washington, D.C., 3-6 April.
McClellan, D.E., & Kinsey, S. J. (1999). Children's social behavior in relation to participation in mixed-age or same-age classrooms. Early Childhood Research & Practice, 1, 1, 21-42.
Μπρούζος, A. (2002). Μικρά σχολεία, μεγάλες προσδοκίες: Απόψεις για την αποτελεσματική λειτουργία των ολιγοθέσιων σχολών. Αθήνα: Τυπωθήτω/ Γιώργος Δαρδανός.
Mucchielli, L. (1968). "Le questionnaire dans l' enquête psyhosociale", Libraires Techniques, Sociales Françaises, Paris.
Nye, B.A., Cain, V.A, Zaxarias, J.B. Tollett, D.A., & Fulton, B.D. (1995, April). Are multiage/nongraded programs providing students with a quality education ? Some answers from the school success study. Paper presented at the annual conference on Creating Quality Schools, Oklahoma City, OK.
Oakes, J., & Heckman, P. (1995). Age grouping of studens. In L. Anderson (ed), International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education. Oxford: Pergamon.
Παπασταμάτης, A. (1996). Τα ολιγοθέσια σχολεία της ελληνικής υπαίθρου. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
Piaget, J. (1977). The development of thought. Equilibration of cognitive structures. New York: Viking.
Roopnarine, J. L. και Clawson, M. A. (2006). Τάξεις για μικρά παιδιά με μικτές ηλικίες. Στο J. L. Roopnarine & J.E. Johnson, Ποιοτικά προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης: Παραδείγματα από τη διεθνή πρακτική (επιμ. Εισαγωγή Κουτσουβάνου - Κ.Χρυσαφίδης), Αθήνα: Παπαζήσης.
Rothstein, Ρ. (1990). Educational psychology. New York: McGraw-Hill Gollege.
Suomi, S., & Harlow, H. (1975). The role and reason of peer relationships in Rhesus monkens. In M. Levis & L. Rosenblum (eds), Friend ships and peer relations, 153-86. New York: Wiley.
Theofilidis, Ch. (2002). Features of the effective pre-School teacher, Sciense of Education, 2, 131-144.
Tizard, B. (1986). Social relationships between adults and young children, and their impact on intellectual functioning. In Robert A. Hinde, Anne-Nelly Perret-Clermont & Joan Stevenson-Hinde (Eds). Social relationships and cognitive development (lie-ISO). Oxford: Clarendon Press.
Τριλλιανός, Θ. (2003). Μεθοδολογία της σύγχρονης διδασκαλίας. Αθήνα: Συγγραφέας.
Varsamis, Ρ. (2002). Behinderung - Bewegung - Identität. Butzbach-Griedel: Afra Verlag.
Vygotsky, L. (1978). Mind in society. Cambridge, M.A.: Harvard University Press.
Willing, C.J.U963). Social implication of streaming in junior schools. Educational Research, 5, 151-154.
Χαραλάμπους, Ν. (1999). Αποτελεσματική μάθηση σε τάξεις μικτής ικανότητας. Λευκωσία: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)