open, digital, online, education, distance education

Ο ρόλος των διαδικτυακών μαθησιακών κοινοτήτων για την ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας στην εξΑΕ


Δημοσιευμένα: Mar 23, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση φόρουμ φοιτητών διαδικτυακές μαθησιακές κοινότητες πλαίσιο Κοινοτήτων Αναζήτησης
Χρυσάνθη Μπαγγέα
Ηλίας Μαυροειδής
Θεογνωσία Κουνατίδου
https://orcid.org/0000-0003-3466-1408
Περίληψη

Περίληψη

Παρατηρείται μια νέα τάση στο χώρο της εξ αποστάσεως διαδικτυακής μάθησης, η οποία είναι η μεταστροφή από την πλήρη αυτονομία και εξατομίκευση της διδασκαλίας στην αλληλεπίδραση μεταξύ ομάδων με κοινούς στόχους και ενδιαφέροντα. Οι ομάδες αυτές είναι επηρεασμένες από τις θεωρίες της κοινωνικής μάθησης και χρησιμοποιούν τις δυνατότητες που τους προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες και το κοινωνικό λογισμικό, προκειμένου να κατακτήσουν τη γνώση. Τις ομάδες αυτές τις ονομάζουμε διαδικτυακές μαθησιακές κοινότητες. Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν να διερευνήσει, εάν στο διαδικτυακό περιβάλλον του ΕΑΠ, και συγκεκριμένα στο forum, δημιουργούνται διαδικτυακές μαθησιακές κοινότητες, ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους και πώς αξιοποιούνται για την ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας. Για την εκπλήρωση αυτού του σκοπού επιλέχθηκε η ποιοτική ερευνητική προσέγγιση και καταγράφηκαν οι απόψεις 12 φοιτητών του ΜΠΣ «Σπουδές στην Εκπαίδευση» του ΕΑΠ μέσα από ημι-δομημένες συνεντεύξεις. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, δημιουργούνται διαδικτυακές μαθησιακές κοινότητες στο forum του ΕΑΠ, προσφέροντας πολλά οφέλη για την ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας. Στις ομάδες αυτές είναι πολύ υψηλή η αίσθηση της κοινότητας και υπάρχει το στοιχείο της κοινωνικής και της γνωστικής παρουσίας, αλλά το στοιχείο της διδακτικής παρουσίας δεν είναι τόσο έντονο. Ακόμη, η συμμετοχή των φοιτητών στις κοινότητες αυτές δεν είναι μεγάλη στα πρώτα χρόνια λειτουργίας του forum, κυρίως λόγω έλλειψης επαρκούς πληροφόρησης και παρακίνησης, και κρίνεται απαραίτητο να ληφθούν μέτρα για την ενίσχυσή της, κυρίως από τους διδάσκοντες και τον εκπαιδευτικό οργανισμό.

 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Μέρος πρώτο / Section 1
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Anderson, B., & Simpson, M. (2004). Group and class contexts for learning and support online: learning and affective support online in small groups and class contexts. Ανακτήθηκε 23 Δεκεμβρίου, 2014 από http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/208/291
Angelaki, C., & Mavroidis, I. (2013). Communication and social presence: the impact on adult learners’ emotions in distance learning. European Journal of Open, Distance and e-Learning, 16(1), 78-93
Baker, C. (2008). Instructor immediacy and presence in the online learning environment: an investigation of relationships with student affective learning, cognition and motivation (Dissertation). University of North Texas. Ανακτήθηκε 4 Απριλίου, 2015 από http://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc9798/
Baker, C. (2010). The impact of instructor immediacy and presence for online student affective learning, cognition, and motivation. The Journal of Educators Online, 7(1)
Baker, J.D. (2004). An investigation of relationships among instructor immediacy and affective and cognitive learning in the online classroom. The Internet and Higher Education, 7, 1-13
Baxter, J. A. & Haycock, J. (2014). Roles and student identities in online large course forums: implications for practice. International Review of Research in Open and Distance Learning, 15 (1), 20-40. Retrieved on 10 February, 2019 from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/issue/view/60
Βλαχοπάνου, Π., & Papadakis, S. (2020). Ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη συνεργατική μάθηση και στην επίδοση των φοιτητών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 124-143. Ανακτήθηκε 5 Απριλίου, 2020 από https://doi.org/10.12681/jode.14897
Brown, R.E. (2001). The process of community-building in distance learning classes. Journal of Asynchronous Learning Networks, 5(2), 18-34
Cain, D.L., & Pitre, P.E. (2008). The effect of computer mediated conferencing and computer assisted instruction on student learning outcomes. Journal of Asynchronous Learning Networks, 12(3-4), 31-52
Conrad, D. (2005). Building and Maintaining Community in Cohort-Based Online Learning. Journal of Distance Education, 20(1), 1-20
Copley-Cobb, S. (2009). Social presence and online learning: a current view from a research perspective. Journal of Interactive Online Learning, 8(3), 241-254
Creswell, J. W. (2011). Η Έρευνα στην Εκπαίδευση: Σχεδιασμός, Διεξαγωγή και Αξιολόγηση (μτφ.: Ν. Κουβαράτου, επιμ.: Χ. Τζομπαρτζούδης). Αθήνα: Έλλην
Elster, D. (2010). Learning communities in teacher education: the impact of e-competence. International Journal of Science Education, 32, 2185-2216.
Garber, D. (2004). Technical evaluation report 34: growing virtual communities. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 5(2)
Garrison, D.R. (2009). Implications of online learning for the conceptual development and practice of distance education. Journal of Distance Education, 23(2), 93-104
Garrison, D.R. (2007). Online community of inquiry review: social, cognitive and teaching presence issues. Journal of Asynchronous Learning Networks, 11(1), 61-72
Garrison, D.R., & Anderson, T. (2003). E-learning in the 21st century: a framework for research and practice. London: RoutledgeFalmer
Garrison, D.R., Anderson, T., & Archer, W. (2000). Critical inquiry in a text-based environment: computer conferencing in higher education. The Internet and Higher Education, 2, 87-105.
Garrison, D.R., & Arbaugh, J.B. (2007). Researching the community of inquiry framework: review, issues, and future directions. The Internet and Higher Education, 10, 157-172
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)