open, digital, online, education, distance education

Οι απόψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Ηπείρου από την εφαρμογή της εξ αποστάσεως – σύγχρονης και ασύγχρονης –εκπαίδευσης την περίοδο του Covid-19


Δημοσιευμένα: Sep 3, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
εκπαιδευτικοί απόψεις εξ αποστάσεως εκπαίδευση Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Περιφέρεια Ηπείρου covid -19 teachers aspects distance education Primary Education Region of Epirus
Φίλιππος Ευαγγέλου
https://orcid.org/0000-0002-8162-9323
Περίληψη

Η παρούσα εργασία διερευνά τις απόψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Ηπείρου από την εφαρμογή της εξ αποστάσεως – σύγχρονης και ασύγχρονης – εκπαίδευσης την περίοδο του Covid-19. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 116 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης διαφόρων ειδικοτήτων. Για την πραγματοποίηση της έρευνας και τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ως βασικό ερευνητικό εργαλείο το ερωτηματολόγιο που περιείχε 16 ερωτήσεις κλειστού τύπου πενταβάθμιας κλίμακας Likert. Τα βασικά ευρήματα που προέκυψαν είναι ότι μεγάλο ποσοστό εκπαιδευτικών δεν ήταν έτοιμοι για την εφαρμογή της ασύγχρονης και σύγχρονης εξΑΣΕ την περσινή σχολική χρονιά (2019 – 20). Ωστόσο, τη φετινή σχολική χρονιά (2020 – 21) η ετοιμότητά τους αυξήθηκε σημαντικά για την εφαρμογή της ασύγχρονης εξΑΕ και σε μικρότερο βαθμό για τη σύγχρονη. Αναφορικά με τον βαθμό ικανοποίησης των εκπαιδευτικών για την επιμόρφωσή στην εξΑΣΕ διαπιστώθηκε ότι εξαιρετικά υψηλό ποσοστό εκπαιδευτικών δεν ικανοποιήθηκαν από την επιμόρφωσή τους. Τέλος, εξαιρετικά υψηλό ποσοστό εκπαιδευτικών απάντησαν ότι η εξΑΕ δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη συμβατική (δια ζώσης) εκπαίδευση.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Μέρος πρώτο / Section 1
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Φίλιππος Ευαγγέλου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Μέλος Σ.Ε.Π. (Συνεργαζόμενο Εκπαιδευτικό Προσωπικό) του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου

Αναφορές
Αναστασιάδης, Π. (2020). Η Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στην εποχή του Κορωνοϊού COVID-19: το παράδειγμα της Ελλάδας και η πρόκληση της μετάβασης στο «Ανοιχτό Σχολείο της Διερευνητικής Μάθησης, της Συνεργατικής Δημιουργικότητας και της Κοινωνικής Αλληλεγγύης». Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(2), 20-48. Ανακτήθηκε στις 15 Μαρτίου 2021, από URL: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/25506
Βασάλα, Π. (2005). Εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση. Στο Π. Βασάλα, Ι. Γκιόσος, Μ. Κουτσούμπα, Α. Λιοναράκης, Μ. Ξένος, & Χ. Παναγιωτακόπουλος (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές (σσ. 53-80). Πάτρα: ΕΑΠ.
Γιασιράνης, Σ. & Σοφός, Α. (2021). Η αποτίμηση από την πλευρά των εκπαιδευτικών της αξιοποίησης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης εν μέσω πανδημίας: Στάσεις, προβλήματα και προοπτικές. Στο Α. Σοφός, Α. Κώστας, Γ. Φούζας & Β. Παράσχου (Επιμ.), Πρακτικά του 1ου Διεθνούς Συνεδρίου «Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες: Η απότομη μετάβαση της εκπαιδευτικής μας πραγματικότητας σε ψηφιακά περιβάλλοντα. Στάσεις-Αντιλήψεις-Σενάρια-Προοπτικές-Προτάσεις, 3-5 Ιουλίου 2020» (σσ. 136 - 144). Ηλεκτρονική έκδοση: Ελληνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης.
Ευμορφοπούλου, Ε. & Λιοναράκης, Α. (2015). Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε μεικτά και πολυμορφικά μοντέλα. Στο Α. Λιοναράκης, Β. Ιωακειμίδου, Ε. Μανούσου, Μ. Νιάρη, Τ. Χαρτοφύλακα & Σ. Παπαδημητρίου (Επιμ.), Πρακτικά 8ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Καινοτομία και Έρευνα, 7-8 Νοεμβρίου 2015 (Τόμος 2, Μέρος Α, σσ.168-182). Αθήνα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Doi: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.37. Ανακτήθηκε 25 Οκτωβρίου, 2020, από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/37/29
Ιωακειμίδου, Β., Βλαχοστέργιου, Κ., Σούρρας, Θ., Λιόπα, Ν , Κοκκινιά, Θ. , Σούλα,Ε. & Τσαλαμπαμπούνη, Φ. (2021). Εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση και ψηφιακή αφήγηση: η υλοποίηση εν μέσω πανδημίας ενός εκπαιδευτικού προγράμματος με θέμα τη συμπερίληψη. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 17(1), 76-101. doi:https://doi.org/10.12681/jode.26329
Καλαβάσης, Φ., Κοντάκος, Α., Θεοδωροπούλου, Ε. & Κρητικός, Γ. (2020). Η σχολική μονάδα την επόμενη μέρα. Στο Φ. Καλαβάσης, Α. Κοντάκος, Ε. Θεοδωροπούλου & Γ. Κρητικός (Επιμ.), Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα elearn: Ταχύρρυθμο Επιμορφωτικό Πρόγραμμα για Εκπαιδευτικούς «Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση». Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Κενελίδου, Π., Αντωνίου, Π. & Παπαδάκης, Σ. (2017). Η εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση. Συστηματική ανασκόπηση της ελληνικής και διεθνούς βιβλιογραφίας. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά 9ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. 23 - 26 Nοεμβρίου 2017 (τόμ.2, μέρος Α΄, σσ. 168 - 184) Αθήνα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Doi: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.1141, Ανακτήθηκε 27 Οκτωβρίου, 2020, από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/1141/1301
Κουτσογιάννης, Δ. (2020). Εξ αποστάσεως εκπαίδευση και νέοι γραμματισμοί στο σχολείο. Στο Σ. Παπαδάκης & Ν. Ανταμπούφης (Επιμ.), Πρακτικά Περιλήψεων Επιστημονικής Τηλεδιημερίδας για την Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση με τίτλο: «Εξ αποστάσεως εκπαίδευση και σχολική πραγματικότητα» (σ. 21), Πάτρα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (Ε.Δ.Α.Ε.) - ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Δυτικής Ελλάδας.
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Πολυμορφική Εκπαίδευση: Προβληματισμοί για μία ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Απόψεις και προβληματισμοί για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, Αθήνα: Προπομπός.
Λιοναράκης, Α. (2005). Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση και διαδικασίες μάθησης. Στο Π. Βασάλα, Ι. Γκιόσος, Μ. Κουτσούμπα, Α. Λιοναράκης, Μ. Ξένος, & Χ. Παναγιωτακόπουλος (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές (σσ. 13-38). Πάτρα: ΕΑΠ.
Λιοναράκης, Α. (2006). Η θεωρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η πολυπλοκότητα της πολυμορφικής της διάστασης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση – Στοιχεία Θεωρίας και Πράξης (σσ. 7 - 41). Αθήνα: Προπομπός.
Λιοναράκης, Α. (2020). Φιλοσοφία, αρχές και μέθοδοι της εξΑΕ. Στο Σ. Παπαδάκης & Ν. Ανταμπούφης (Επιμ.), Πρακτικά Περιλήψεων Επιστημονικής Τηλεδιημερίδας για την Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση με τίτλο: «Εξ αποστάσεως εκπαίδευση και σχολική πραγματικότητα» (σ. 20), Πάτρα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (Ε.Δ.Α.Ε.) - ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Δυτικής Ελλάδας.
Λιοναράκης, Α., Μανούσου, Ε. & Χαρτοφύλακα, Α. (2020). Η εμπειρία του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και η αξιοποίησή της σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Ανακτήθηκε 27 Οκτωβρίου, 2020, από https://www.esos.gr/arthra/66695/i-empeiria-toy-ellinikoy-anoiktoy-panepistimioy-kai-i-axiopoiisi-tis-se-oles-tis
Λιοναράκης, Α., Μανούσου, E., Χαρτοφύλακα, Τ., Παπαδημητρίου, Σ. & Ιωακειμίδου, B. (2020). Editorial 2020. Διακήρυξη για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, Vol 16 (No 1), 4-8. Doi: https://doi.org/10.12681/jode.23741. Ανακτήθηκε 25 Οκτωβρίου, 2020, από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/23741/19868
Λιοναράκης, A., Μανούσου, Γκ. , Χαρτοφύλακα, Α. , Παπαδημητρίου, Σ. & Ιωακειμίδου, Σ. (2021). Editorial 2021. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 17(1), 4-5. doi:https://doi.org/10.12681/jode.26726
Μανούσου, Ε. (2008). Προδιαγραφές παιδαγωγικού πλαισίου για την εφαρμογή πολυμορφικής, συμπληρωματικής εξ αποστάσεως περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, σε μαθητές πρωτοβάθμιας, ολιγοθέσιων και απομακρυσμένων σχολείων της Ελλάδας (Διδακτορική Διατριβή). Ε.Α.Π., Πάτρα.
Μανούσου, Ε., Χαρτοφύλακα, Τ., Ιωακειμίδου, Β. Παπαδημητρίου, Σ. & Καραγιάννη, Ε. (2020). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση, βασικές αρχές και εφαρμογές. Στο Ε. Μανούσου, Τ. Χαρτοφύλακα, Β. Ιωακειμίδου, Σ. Παπαδημητρίου & Ε. Καραγιάννη (Επιμ.), Μαζικό Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα (MOOC): «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε θέματα εκπαίδευσης από απόσταση». Αθήνα: Ι.Ε.Π.,Ε.Α.Π.
Μανούσου, Ε., Ιωακειμίδου, Β., Παπαδημητρίου, Σ. & Χαρτοφύλακα, Α. (2021). Προκλήσεις και καλές πρακτικές για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στον ελληνικό χώρο κατά την περίοδο της πανδημίας. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 17(1), 19-37. doi:https://doi.org/10.12681/jode.26762
Μίμινου, Α. & Σπανακά, Α. (2013). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Καταγραφή και συζήτηση μίας βιβλιογραφικής επισκόπησης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά 7ου Συνεδρίου για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση με τίτλο: «Μεθοδολογίες μάθησης», 8-10 Nοεμβρίου 2013 (τόμ.2, μέρος Α΄, σσ. 78-90) Αθήνα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Doi: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.580.
Μουζάκης, Χ., Δανοχρήστου, Π. & Κουτρομάνος, Γ. (2021). Η Ανεστραμμένη Τάξη στη Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Μια Ανασκόπηση της Διεθνούς Εμπειρίας. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 17(1), 38-57.
Νιανιούρης, Α. & Καλογιαννάκης, Μ. (2020). Δημιουργία Πολυμορφικού Εκπαιδευτικού Περιβάλλοντος με τη μέθοδο της ΕξΑΕ στην ενότητα «Ερευνώ και Ανακαλύπτω» της Στ΄ τάξης: «Αναπνευστικό σύστημα». Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, Vol 16 (No 1), 145 - 175. Doi: https://doi.org/10.12681/jode.22858. Ανακτήθηκε 25 Οκτωβρίου, 2020, από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/22858/19863
Νιάρη, Μ. (2020). Η αξιοποίηση της δυναμικής της ομάδας στην εξ αποστάσεως συνεργατική μάθηση (Διδακτορική Διατριβή). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα.
Παπαδάκης, Σ. (2020). Σύγχρονα Μαθησιακά Περιβάλλοντα, Εργαλεία και Υπηρεσίες στο Διαδίκτυο. Η τεχνολογία ως ανάγκη ή ευκαιρία στην εκπαίδευση από απόσταση; Στο Σ. Παπαδάκης & Ν. Ανταμπούφης (Επιμ.), Πρακτικά Περιλήψεων Επιστημονικής Τηλεδιημερίδας για την Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση με τίτλο: «Εξ αποστάσεως εκπαίδευση και σχολική πραγματικότητα» (σσ. 23 - 25), Πάτρα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (Ε.Δ.Α.Ε.) - ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Δυτικής Ελλάδας.
Παρασκευόπουλος, Ι.Ν. (1993). Μεθοδολογία Επιστημονικής Έρευνας. Τόμος 2, Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Ράμμος, Δ. & Μπράτιτσης, Θ. (2020). Η επικοινωνία με τους γονείς στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην εποχή της πανδημίας Covid-19. Η περίπτωση του Δημοτικού Σχολείου. Στο Θ. Μπράτιτσης (Επιμ.), Πρακτικά Περιλήψεων 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με τίτλο: «Ανοικτοί Εκπαιδευτικοί Πόροι και Ηλεκτρονική Μάθηση», 3 – 4 Οκτωβρίου 2020 (σ. 22). Φλώρινα: Εργαστήριο Δημιουργικότητας, Καινοτομίας και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση (ΔηΚαιΤΕ) του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, Ελληνική Επιστημονική Ένωση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση (ΕΤΠΕ).
Σοφός, Α. (2021). Εκπαίδευση υπό έκτακτες συνθήκες ή εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση; Προβληματισμοί και ζητήματα που προκύπτουν για τον εκπαιδευτικό και προοπτικές για το μέλλον. Στο Α. Σοφός, Α. Κώστας, Γ. Φούζας & Β. Παράσχου (Επιμ.), Πρακτικά του 1ου Διεθνούς Συνεδρίου «Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες: Η απότομη μετάβαση της εκπαιδευτικής μας πραγματικότητας σε ψηφιακά περιβάλλοντα. Στάσεις-Αντιλήψεις-Σενάρια-Προοπτικές-Προτάσεις, 3-5 Ιουλίου 2020» (σελ. 38 - 50 ). Ηλεκτρονική έκδοση: Ελληνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης.
Σταμάτης, Π., Νικολάου, Ε. & Κουρουτσίδου, Μ. (2020). Εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση και οικογενειακό περιβάλλον. Στο Π. Σταμάτης, Ε. Νικολάου & Μ. Κουρουτσίδου (Επιμ.), Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα elearn: Ταχύρρυθμο Επιμορφωτικό Πρόγραμμα για Εκπαιδευτικούς «Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση». Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Τσινάκος, Α. (2020).Τι είναι αυτό που γίνεται στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο αυτή τη στιγμή. Ανακτήθηκε 20 Οκτωβρίου, 2020, από https://edu.ellak.gr/2020/04/02/ex-apostaseos-didaskalia-ti-ine-afto-pou-ginete-stin-ellada-ke-se-olo-ton-kosmo-afti-ti-stigmi/
Φαρμάκης, Ν. (2002). Εισαγωγή στη δειγματοληψία. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη.
Φίλιας, Β. (1998). Εισαγωγή στην Μεθοδολογία και τις Τεχνικές των Κοινωνικών Ερευνών. Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών/ Σπουδαστήριο Κοινωνικών Ερευνών. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Φύκαρης, Ι. (2015). Θέματα Παιδαγωγικής Επιστήμης. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Δέσποινα Κυριακίδη.
Aslan, A. & Zhu, C. (2016). Influencing factors and integration of ICT into teaching practices of pre-service and starting teachers. International Journal of Research in Education and Science, Vol 2 (No 2), 359–370.
Azevedo, J., Hasan, A., Goldemberg, D., Syedah, I., & Geven, K. (2020). Simulating the potential impacts of COVID-19 school closures on schooling and learning outcomes: A set of global estimates. Policy Research Working Paper. World Bank.
Bates, A. (2020). Advice to those about to teach online because of the corona-virus. Online Learning and Distance Education Recourses. Ανακτήθηκε στις 15 Νοεμβρίου, 2020 από https://www.tonybates.ca/2020/03/09/advice-to-those-about-to-teach-online-because-of-the corona-virus/
Baytiyeh, H. (2018). Online learning during post-earthquake school closures. Disaster Prevention and Management: An International Journal, 27, 215–227. doi:10.1108/dpm-07-2017-0173
Cisco (2017). Meet with Anyone on Any Video System. Cisco WebEx Meeting Center. Retrieved at 12 October, 2020, from https://www.webex.com/content/dam/webex/eopi/Americas/USA/en_us/documents/pdf/MC/pdf -MC-datasheet.pdf
Cohen, L. & Manion, L. (2000). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας (4η έκδ.). Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Coppola, Μ., Immacolata, S. & Masullo,G. (2020). Parents in Pandemic: parents’ perceptions of risks and psychological, relational, and pedagogical needs in childhood during the COVID-19 emergency in Italy, Academicus International Scientific Journal, 22, pp. 103-122.
CRLT (2020). Getting Started with Teaching Remotely in an Emergency, by CRLT and the Center for Academic Innovation 12 March 2020.
Hodges, C. Moore, S., Lockee, B., Trust, T. & Bond, A. (2020). The Difference between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Retrieved at 25 October, 2020, from https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Lionarakis, A., Panagiotakopoulos, C. & Xenos, M. (2005). Open and Distance Learning: tools of information and communication technologies for effective learning. Στο Π. Βασάλα, Ι. Γκιόσος, Μ. Κουτσούμπα, Α. Λιοναράκης, Μ. Ξένος & X. Παναγιωτακόκουλος (Επιμ.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές (Τόμος 4, σσ. 81-91). Πάτρα: ΕΑΠ
Makrygiannis, P.S. (2020). Reflections on Online Delivered Lessons, During COVID-19 Induced Restrictions, for Students of Informatics in a Vocational Lyceum of Greece. European Journal of Engineering and Technology Research. CIE (Dec. 2020). DOI:https://doi.org/10.24018/ejers.2020.0.CIE.2304.
McMurtrie, B. (2020). Preparing for Emergency Online Teaching, The Chronicle of Higher Education, 12 March 2020.
Nikiforos, S., Tzanavaris, S. & Kermanidis, K.L.( 2020). Post-pandemic Pedagogy: Distance Education in Greece During COVID-19 Pandemic Through the Eyes of the Teachers. European Journal of Engineering and Technology Research. CIE (Dec. 2020). DOI:https://doi.org/10.24018/ejers.2020.0.CIE.2305.
Olcott, D. (2020). In Search of Zorba: Are You Fit to Lead an Online Distance Education Organisation? Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(2), 6-19. Ανακτήθηκε στις 4 Ιανουαρίου, 2020 από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/9749/21104.
Robson, C. (2010). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου (Β. Νταλάκου, & Κ. Βασιλικού, Μτφ). Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Scholley, S. E. (2001). Distance Education at the Elementary and Secondary School Levels (USA, Nevada Legislative Counsel Bureau, Assembly Committee on Education). NV. Retrieved October 10, 2018, from https://bit.ly/1SXbDmx
School Εducation Gateway (2021). Έρευνα σχετικά με τη διαδικτυακή και την εξ αποστάσεως μάθηση – Αποτελέσματα. Ανακτήθηκε στις 08 Ιουνίου 2021 από URL:
TEMPLE (2020). REMOTE: Resources for Emergency Online Teaching, Center for the Advancement of Teaching, TEMPLE University.
Unesco (2020a). Teacher Task Force calls to support 63 million teachers touched by the COVID-19 crisis. Ανακτήθηκε 05 Νοεμβρίου, 2020, από https://en.unesco.org/news/teacher-task-force-calls-support-63-millionteachers-touched-covid-19-crisis
Unesco (2020b). Distance learning strategies in response to COVID-19 school closures. UNESCO COVID-19 Education Response, Education Sector issue notes, No 2.1, April. Retrieved on 1/7/2020 by https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373305
Uwezo, K. (2020). Are our children learning? The status of remote-learning among school-going children in Kenya during the Covid-19 crisis. Nairobi: Usawa Agenda.
Walsh, R. (2016). Education in the 21st century: Navigating education reform to get the best education for my child. NY: Garn Press.
Whittle, C., Tiwari, S., Yan, S. & Williams, J. (2020). Emergency remote teaching environment: a conceptual framework for responsive online teaching in crises. Information and Learning Sciences, ahead-of-print. doi:10.1108/ils-04-2020-0099
Xia, J. (2020). Practical Exploration of School-Family Cooperative Education during the COVID-19 Epidemic: A Case Study of Zhenjiang Experimental School in Jiangsu Province, China. Ανακτήθηκε 19 Μαΐου, 2020, από https://papers.ssrn.com/sol3/ Papers.cfm?abstract_id=3555523
Zhang, W., Wang, Y., Yang, L. & Wang, C. (2020). Suspending Classes Without Stopping Learning: China’s Education Emergency Management Policy in the COVID-19 Outbreak. Journal of Risk and Financial Management, MDPI, Open Access Journal, vol. 13(3), 1-6.