Αξιοποίηση του διδακτικού μοντ΄έλου της ανεστραμμένης τάξης στη διδασκαλία των βιοεπιστημών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Δεκ 1, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
ανεστραμμένη τάξη τριτοβάθμια εκπαίδευση βιοεπιστήμες φοιτητές ερωτηματολόγιο
Θεοδώρα Μπουμπόναρη
https://orcid.org/0000-0003-2572-3187
Κατερίνα Κεδράκα
Mαρία Γρηγορίου
Μαρία Λαμπροπούλου
Γεώργιος Σκάβδης
Χρήστος Κωνσταντόπουλος
Περίληψη

Η ανεστραμμένη τάξη αναδεικνύεται σε ένα πολύ ενδιαφέρον πεδίο επιστημονικής έρευνας, ωστόσο, στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η μετωπική διδασκαλία στις πανεπιστημιακές αίθουσες, είναι ακόμη η κυρίαρχη μέθοδος διδασκαλίας. Στόχος της παρούσας έρευνας είναι να αναδείξει τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της εφαρμογής του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Για την αξιολόγηση της εφαρμογής της ανεστραμμένης τάξης από τους φοιτητές αξιοποιήθηκε ερωτηματολόγιο, το οποίο διανεμήθηκε ηλεκτρονικά στους φοιτητές μετά το τέλος των δια ζώσης μαθημάτων, στο εαρινό εξάμηνο 2021-22. Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι οι φοιτητές της παρούσας έρευνας έκριναν θετική την εφαρμογή του μοντέλου, αξιολογώντας υψηλά τόσο τις δραστηριότητες πριν την τάξη, δηλώνοντας ότι τους επέτρεψαν να μάθουν καλύτερα το νέο αντικείμενο στο δικό τους ρυθμό, όσο και τις δραστηριότητες στην τάξη, καθώς αυτές συνέβαλαν στην έμπρακτη εφαρμογή της νέας γνώσης και στην αλληλεπίδραση με τους συμφοιτητές τους αλλά και τον εκπαιδευτικό, γεγονός που συνέβαλε σημαντικά στη βαθύτερη κατανόηση του αντικειμένου. Παρόλα αυτά δεν είναι έτοιμοι να μπουν σε ένα σύστημα πλήρους εφαρμογής του μοντέλου αυτού, καθώς προτιμούν τις δια ζώσης διαλέξεις, υποδηλώνοντας ότι δεν είναι έτοιμοι να αναλάβουν σε ικανοποιητικό βαθμό την ευθύνη της προσωπικής τους μελέτης μόνοι στο σπίτι και έχουν ανάγκη την αλληλεπίδραση με τον διδάσκοντα.  Συμπερασματικά, το μοντέλο της ανεστραμμένης τάξης θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για να μειώσει σημαντικά τη χρήση της παραδοσιακής διάλεξης, να υπερβεί πολλούς από τους περιορισμούς των παραδοσιακών προσεγγίσεων της πανεπιστημιακής διδασκαλίας και μάθησης και εν τέλει να υπηρετήσει την προσέγγιση της μαθητοκεντρικής μάθησης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Barr, R. B., & Tagg, J. (1995). From teaching to learning—A new paradigm for undergraduate education. Change: The magazine of higher learning, 27(6), 12-26.
Basal, A. (2015). The implementation of a flipped classroom in foreign language teaching. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, October 2015, ISSN 1302-6488, Volume: 16 Number: 4 Article 3
Bingen, H. M., Steindal, S. A., Krumsvik, R., & Tveit, B. (2019). Nursing students studying physiology within a flipped classroom, self-regulation and off-campus activities. Nurse education in practice, 35, 55-62.
Bingen, H. M., Steindal, S. A., Krumsvik, R. J., & Tveit, B. (2020). Studying physiology within a flipped classroom: The importance of on‐campus activities for nursing students’ experiences of mastery. Journal of clinical nursing, 29(15-16), 2907-2917.
Cabi, E. (2018). The Impact of the Flipped Classroom Model on Students' Academic Achievement. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19 (3).
Chen, K. S., Monrouxe, L., Lu, Y. H., Jenq, C. C., Chang, Y. J., Chang, Y. C., & Chai, P. Y. C. (2018). Academic outcomes of flipped classroom learning: a meta‐analysis. Medical education, 52(9), 910-924.
Danker, Β. (2015), Using Flipped Classroom Approach to Explore Deep Learning in Large Classrooms. The IAFOR Journal of Education, Volume III, Issue I.
de Araujo, Z., Otten, S., & Birisci, S. (2017). Mathematics teachers' motivations for, conceptions of, and experiences with flipped instruction. Teaching and Teacher Education, 62, 60-70.
Dickson, K. A., & Stephens, B. W. (2014). Engaging large and diverse cohorts of bioscience students in lectures using Kinaesthetic active learning. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 22(3).
Doyle, I. C., Krupicka, M. I., & Vo, T. (2013). Student perceptions during the implementation of the flipped classroom model in a modified block curriculum. Paper presented at the 114th annual meeting of the American Association of Colleges of Pharmacy, Chicago, IL.
Elmaleh, J.& Sockalingam, N. (2015). Students’ Perspectives on Flipped Classroom Implementation in Higher Education. (2015). Emerging Technologies for Online Learning 8th International Symposium, 22-24 April 2015. Research Collection School Of Information Systems.
Entezari, M., & Javdan, M. (2016). Active Learning and Flipped Classroom, Hand in Hand Approach to Improve Students Learning in Human Anatomy and Physiology. International Journal of Higher Education, 5(4), 222-231.
EUA, (2018). Learning and Teaching in Europe’s Universities: An EUA position paper (Brussels, EUA). http://bit.ly/EUALTposition
European Commission/EACEA/Eurydice, (2018). The European Higher Education Area in 2018: Bologna Process Implementation Report (Luxembourg, Publications Office of the European Union).
European Students’ Union (2015). Overview on Student-Centred Learning in Higher Education in Europe: Research Study.
Fakhoury, H. M., A Fatoum, H., Aldeiry, M. A., Alahmad, H., Enabi, J., Kayali, S., ... & Lumsden, C. J. (2021). Flipping a biochemistry class within a medical curriculum: Impacts on perception, engagement, and attainment. Biochemistry and Molecular Biology Education. DOI: 10.1002/bmb.21521
Gaebel, M. and Zhang, T. (2018) Trends 2018. Learning and teaching in the European Higher Education Area (Brussels,EUA).
Gover, A. and Loukkola, T. (2015). EUREQA Moments! Top Tips for Internal Quality Assurance (Brussels, EUA).
Jensen, J. L., Kummer, T. A., & Godoy, P. D. D. M. (2015). Improvements from a flipped classroom may simply be the fruits of active learning. CBE—Life Sciences Education, 14(1), ar5.
Joseph, M. A., Roach, E. J., Natarajan, J., Karkada, S., & Cayaban, A. R. R. (2021). Flipped classroom improves Omani nursing students performance and satisfaction in anatomy and physiology. BMC nursing, 20(1), 1-10.
Kim, M. K., Kim, S. M., Khera, O., & Getman, J. (2014). The experience of three flipped classrooms in an urban university: an exploration of design principles. The Internet and Higher Education, 22, 37-50.
Knutstad, U., Småstuen, M. C., & Jensen, K. T. (2021). Teaching bioscience to nursing students—What works?. Nursing Open, 8(2), 990-996.
Kong, S. C. (2014). Developing information literacy and critical thinking skills through domain knowledge learning in digital classrooms: An experience of practicing flipped classroom strategy. Computers & Education, 78, 160-173.
Lage, M., Platt, G., & Treglia, M. (2000). Inverting the classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment source. The Journal of Economic Education, 31(1), 30–43.
Land, S. M., Hannafin, M. J., & Oliver, K. (2012). Student-centered learning environments: Foundations, assumptions and design. In Theoretical foundations of learning environments (pp. 3-25). Routledge.
Leatherman, J. L., & Cleveland, L. M. (2020). Student exam performance in flipped classroom sections is similar to that in active learning sections, and satisfaction with the flipped classroom hinges on attitudes toward learning from videos. Journal of Biological Education, 54(3), 328-344.
McNally, B., Chipperfield, J., Dorsett, P., Del Fabbro, L., Frommolt, V., Goetz, S., ... & Rung, A. (2017). Flipped classroom experiences: student preferences and flip strategy in a higher education context. Higher Education, 73(2), 281-298.
Ojennus, D. D. (2016). Assessment of learning gains in a flipped biochemistry classroom. Biochemistry and Molecular Biology Education, 44(1), 20-27.
Özkan, Y. (2017). Flipped Higher Education Classroom: An Application in Environmental Education Course in Primary Education. Higher Education Studies, 7 (3)
Plota, D., & Karalis, T. (2019). Organization and implementation of a Flipped Classroom course in the Greek University context. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair.
Pluta, W., Richards, B., & Mutnick, A. (2013). PBL and beyond: Trends in collaborative learning. Teaching and Learning in Medicine, 25(S1), S9–S16.
Ρακιτζή, Κ., Μπότσογλου, Κ., & Ρουσσάκης, Γ. (2020). Η εφαρμογή του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης (flipped Classroom) στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: ο λόγος στους φοιτητές. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(1), 132-144.
Roditi, G., & Karalis, T. (2014). Reflection on Teaching in Higher Education: Critically reflective processes of Greek academics in Hard, Soft, Pure and Applied disciplines. In D. Andritsakou, & L. West (Eds.), 1st Conference of ESREA’s Network “Interrogating Transformative Processes in Learning and Education: An International Dialogue” What’s the point of Transformative Learning? Greece: ESREA & Hellenic Adult Education Association.
Rathner, J. A., & Schier, M. A. (2020). The impact of flipped classroom andragogy on student assessment performance and perception of learning experience in two advanced physiology subjects. Advances in physiology education, 44(1), 80-92.
Rawas, H. (2019). Comparison of Undergraduate Nursing Student Satisfaction in Flipped Class (FC), Active Lecture Class (ALC) and Traditional Lecture Class (TLC). American Journal of Nursing Research, 7(6), 991-994.
Sezer, B., & Abay, E. (2019). Looking at the impact of the flipped classroom model in medical education. Scandinavian Journal of Educational Research, 63(6), 853-868.
Smallhorn, M. (2017). The flipped classroom: A learning model to increase student engagement not academic achievement. Student Success, 8(2), 43-53.
Van Vliet, E. A., Winnips, J. C., & Brouwer, N. (2015). Flipped-class pedagogy enhances student metacognition and collaborative-learning strategies in higher education but effect does not persist. CBE—Life Sciences Education, 14(3), ar26.
Tune, J. D., Sturek, M., & Basile, D. P. (2013). Flipped classroom model improves graduate student performance in cardiovascular, respiratory, and renal physiology. Advances in physiology education, 37(4), 316-320.
Whillier, S., & Lystad, R. P. (2015). No differences in grades or level of satisfaction in a flipped classroom for neuroanatomy. Journal of Chiropractic Education, 29(2), 127-133.
Zainuddin, Z., & Halili, S. H. (2016). Flipped Classroom Research and Trends from Different Fields of Study. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(3). https://doi.org/10.19173/irrodl.v17i3.2274