Φιλοσοφία, Εκπαίδευση, και Επαυξημένη Πραγματικότητα μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας «Traces of Philosophy: Connect, Reflect, Experience»


Δημοσιευμένα: Μαρ 7, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
φιλοσοφία εκπαίδευση επαυξημένη πραγματικότητα ψηφιακή πλατφόρμα ψηφιακές εφαρμογές βιωματική διδασκαλία φυλακή του Σωκράτη Φαίδρος Αγία Φωτεινή Φαίδων Λυχνάρι του Διογένη Ακαδημία Πλάτωνος Λύκειο Αριστοτέλη Θορικός Αρχαία Αγορά Πνύκα
Ανδριανή Αυγερινού
https://orcid.org/0000-0002-7825-3089
Φώτης Γώγουλος
https://orcid.org/0009-0005-8521-9654
Αχιλλέας Κλεισούρας
https://orcid.org/0000-0002-9438-1451
Evangelos D. Protopapadakis
https://orcid.org/0000-0001-7502-3117
Δημήτρης Τσάμης
https://orcid.org/0009-0009-6623-476X
Γιώτα Χαραλαμπάκη
https://orcid.org/0009-0009-0446-7576
Περίληψη

Η διδασκαλία της Φιλοσοφίας στην εκπαίδευση είναι ιδιαιτέρως απαιτητική, αφού οι φιλοσοφικές έννοιες είναι από την φύση τους δυσνόητες και απαιτούν την δέσμευση – ή, ακόμη καλύτερα, την βιωματική εμπλοκή – του μαθητή ή φοιτητή. Οι διαδραστικές ψηφιακές εφαρμογές διαθέτουν τα δυναμικά εκείνα χαρακτηριστικά που μπορούν να καταστήσουν την φιλοσοφική σκέψη προσιτή σε μαθητές και φοιτητές, να τους δεσμεύσουν, να κινήσουν την περιέργειά τους αλλά και να τους συναρπάσουν. Στο άρθρο αυτό παρουσιάζουμε μια ψηφιακή πλατφόρμα η οποία έχει σχεδιασθεί και δημιουργηθεί με αυτό τον στόχο και η οποία ονομάζεται «Traces of Philosophy: Connect, Reflect, Experience». Η εφαρμογή αυτή περιέχει πλούσιο υλικό και παρουσιάζει με  τρόπο θελκτικό αλλά και με έγκυρη ακαδημαϊκή τεκμηρίωση οκτώ επιλεγμένες τοποθεσίες στην Αττική (τα ‘σημεία’ στην πλατφόρμα και εφαρμογή) με αξιοσημείωτο φιλοσοφικό ενδιαφέρον, καθώς και τρεις  ‘φιλοσοφικές διαδρομές’ που συνδέουν αυτά τα σημεία.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Evangelos D. Protopapadakis, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ο Ευάγγελος Πρωτοπαπαδάκης είναι Καθηγητής Εφαρμοσμένης Ηθικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Διευθυντής του Εργαστηρίου Εφαρμοσμένης Φιλοσοφίας του Ε.Κ.Π.Α., Μέλος της Επιτροπής Βιοηθικής και Δεοντολογίας του Ε.Κ.Π.Α., Μέλος της Επιτροπής Βιοηθικής του Ελληνικού Ινστιτούτου Παστέρ, Επί Κεφαλής του Ελληνικού Κλιμακίου της Έδρας Βιοηθικής της UNESCO (Haifa) και Πρόεδρος της Επιτροπής Έρευνας της Έδρας Βιοηθικής της UNESCO με αντικείμενο "Autonomy and dignity in medical research and practice". Έχει δημοσιεύσει τέσσερις μονογραφίες στην ελληνική, και έχει επιμεληθεί την έκδοση έξι συλλογικών έργων: δύο στην αγγλική, ενός στην σερβική, και τριών στην ελληνική.  Περισσότερα από πενήντα άρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά, συλλογικούς τόμους και πρακτικά συνεδρίων. Είναι μέλος διαφόρων φιλοσοφικών εταιρειών της ημεδαπής και της αλλοδαπής.

Αναφορές
Bowden, Hugh. Mystery Cults of the Ancient World. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2010.
But, Tatiana. “Preserving History through Modern Technology.” Historica, October 16, 2024. https://www.historica.org/blog/preserving-history-through-modern-technology.
Curd, Patricia. “Presocratic Philosophy.” The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2023 Edition), edited by Edward N. Zalta and Uri Nodelman, https://plato.stanford.edu/archives/fall2023/entries/presocratics/.
Dewey, John. Experience and Education. Indianapolis, IN: Kappa Delta Pi, 1938.
Epictetus. The Discourses of Epictetus. Translated by Philip Alston. Oxford: Oxford University Press, 2008.
Freire, Paulo. Pedagogy of the Oppressed. London: Continuum, 2000.
Gardner, Howard. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books, 1983.
Goodwin, William F. “Ethics and Value in Indian Philosophy.” Philosophy East and West 4, no. 4 (1955): 321-344. doi: https://doi.org/10.2307/1396742.
Guthrie, William K. C. The Presocratic Philosophers. Cambridge: Cambridge University Press, 1962.
Irvine, William B. A Guide to the Good Life: The Ancient Art of Stoic Joy. Oxford: Oxford University Press, 2009.
Kreeft, Peter. Socratic Logic: A Logic Text Using Socratic Method, 2nd edition. South Bend, IN: St. Augustine’s Press, 1992.
Long, Anthony A. The Cambridge Companion to Early Greek Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
Long, Anthony Arthur, and Despina Vertzagia. “Antiquity Revisited: A Discussion with Anthony Arthur Long.” Conatus – Journal of Philosophy 5, no. 1 (2020): 111-122. doi: https://doi.org/10.12681/cjp.23324.
McIntyre, Lee. Post-Truth. Cambridge, MA: MIT Press, 2018.
Miller, Stephen G. Ancient Greek Athletics. New Haven, CT: Yale University Press, 2004.
Nehamas, Alexander, Despina Vertzagia, Triseugeni Georgakopoulou, Jenny Pavlidou, Katerina Plevridi, and Fotis Stamos. “A Good Life: Friendship, Art and Truth.” Conatus – Journal of Philosophy 2, no. 2 (2018): 115-121. doi: https://doi.org/10.12681/conatus.15992.
Noddings, Nel. The Challenge to Care in Schools: An Alternative Approach to Education. New York: Teachers College Press, 2005.
Orea-Giner, Alicia, Ana Muñoz-Mazón, Teresa Villacé-Molinero, and Laura Fuentes-Moraleda. “Cultural Tourist and Ser Experience with Artificial Intelligence: A Holistic Perspective from the Industry 5.0 Approach.” Journal of Tourism Futures (2022): 1-18, ahead of print. doi: https://doi.org/10.1108/JTF-04-2022-0115.
Parpola, Simo. “The Assyrian Tree of Life: Tracing the Origins of Jewish Monotheism and Greek Philosophy.” Journal of Near Eastern Studies 52, no. 3 (1993): 161-208.
Philosophy Traces: Connect, Reflect, Experience. https://philosophytraces.gr/.
Piaget, Jean. Psychology and Pedagogy. New York: Viking Press, 1972.
Plato. The Republic. Translated by Benjamin Jowett. New York: Dover Publications, 2000.
Prados-Peña, Maria Belen, George Pavlidis, and Ana García-López. “New Technologies for the Conservation and Preservation of Cultural Heritage through a Bibliometric Analysis.” Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development (2023), ahead of print. doi: https://doi.org/10.1108/JCHMSD-07-2022-0124.
Rethinking the Future. “The Influence of Technology on Heritage Conservation.” https://www.re-thinkingthefuture.com/architectural-community/a13656-the-influence-of-technology-on-heritage-conservation/.
Shuren, Wang, and Zhang Lin. “The Roots of Chinese Philosophy and Culture – An Introduction to ‘Xiang’ and ‘Xiang Thinking.’” Frontiers of Philosophy in China 4, no. 1 (2009): 1-12. doi: https://doi.org/10.1007/s11466-009-0001-x.
Singer, Peter. Πρακτική Ηθική. Μετάφραση Ε. Δ. Πρωτοπαπαδάκης και Α. Παναγιώτου. Εισαγωγή-σχόλια Ε. Δ. Πρωτοπαπαδάκης. Λευκωσία: Broken Hill, 2022.
Tallis, Benjamin. “Living in Post-truth: Power/Knowledge/Responsibility.” New Perspectives 24, no. 1 (2016): 7-18. doi: https://doi.org/10.1177/2336825X1602400101.
Verharen, Charles C. “Philosophy Against Empire: An Ancient Egyptian Renaissance.” Journal of Black Studies 36, no. 6 (2006): 958-973. doi: https://doi.org/10.1177/0021934705286128.
Vygotsky, Lev S. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1978.
Whitehead, Alfred North. Process and Reality. New York: Free Press, 1979.
Zhmud, Leonid. Pythagoras and the Early Pythagoreans. Oxford: Oxford University Press, 2012.
Αριστοτέλης. Ηθικά Νικομάχεια. Edited by J. Bywater. Oxford: Clarendon Press, 1894.
Βικιλεξικό: Το Ελεύθερο Λεξικό. «ΜμΕ.» https://el.wiktionary.org/wiki/%CE%9C%CE%BC%CE%95.
Πελεγρίνης, Θεοδόσης. Οι Πέντε Εποχές της Φιλοσοφίας. Αθήνα: Πεδίο, 2015.