Μελέτη της ορθογραφικής επεξεργασίας μέσω οφθαλμοκίνησης στην ελληνική γλώσσα


Δημοσιευμένα: Dec 15, 2018
Λέξεις-κλειδιά:
ορθογραφική επεξεργασία αναγνωστικές δυσκολίες οφθαλμικές κινήσεις
Αργυρώ Φελλά
Τιμόθεος Κ. Παπαδόπουλος
Περίληψη

Η παρούσα έρευνα εξέτασε τις διαφορές μεταξύ παιδιών με αναγνωστικές δυσκο- λίες (ΑΔ) και τυπικών αναγνωστών (3ης και 6ης τάξης) σε ένα έργο ορθογραφικής επεξεργασίας, μέσω της χρήσης τεχνικής οφθαλμοκίνησης. Οι τυπικοί αναγνώστες της 3ης δημοτικού αξιοποιήθηκαν επίσης ως ομάδα ιδίου αναγνωστικού επιπέδου προς τους συμμετέχοντες με αναγνωστικές δυσκολίες της 6ης τάξης. Στο έργο ορθογραφικής επεξεργασίας, οι συμμετέχοντες έπρεπε να δηλώσουν ποια από τις δύο λέξεις που παρουσιάζονταν ταυτόχρονα στην οθόνη αποτελούσε την ορθο- γραφημένη λέξη. Με τη χρήση ενός ανιχνευτή οφθαλμικών κινήσεων καταγράφηκαν δύο τύποι οφθαλμικών κινήσεων, οι κινήσεις προσήλωσης και οι σακκαδικές κινήσεις. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες με αναγνωστικές δυσκολίες που φοιτούσαν στη Στ' τάξη έκαναν σημαντικά μεγαλύτερης διάρκειας κινήσεις προσήλωσης, μικρότερης διάρκειας αρχικές κινήσεις προσήλωσης και περισσότερες σακκαδικές κινήσεις σε σχέση με τους τυπικούς αναγνώστες, εύρημα που φανερώνει την έλλειψη εδραιωμένων ορθογραφικών ανα- παραστάσεων στο νοητικό τους λεξικό. Οι διαφορές μεταξύ των παιδιών που φοιτούσαν στη Γ' τάξη και μεταξύ των συμμετεχόντων με αναγνωστικές δυσκολίες που φοιτούσαν στη Στ' τάξη και της ομάδας ελέγχου που εξισώθηκε ως προς την αναγνωστική ηλικία δεν ήταν σημαντικές, υποδεικνύοντας ότι οι ομάδες χρησιμοποιούν παρόμοια στρατηγική για τον εντοπισμό της ορθογραφημένης λέξης. Η συζήτηση εστιάζεται στη σημασία της καταγραφής των οφθαλμικών κινήσεων ως μίας τεχνικής που μπορεί να προσφέρει σημαντική πληροφόρηση αναφορικά με τους μηχανισμούς που σχετίζονται με τα έργα της ανάγνωσης και ορθογραφίας.__

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΕΜΠΕΙΡΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Al Dahhan, N.Z., Kirby, J.R. Brien, D.C. & Munoz, D. P. (2017). Eye movements and articulations during a letter naming speed task: Children with and without dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 50, 275-285.
Badian, N. A. (2001). Phonological and orthographic processing: Their roles in reading prediction. Annals of Dyslexia, 51, 179-202.
Barker, T. A., Torgesen, J. K., & Wagner, R. K. (1992). The role of orthographic processing skills on five different reading tasks. Reading Research Quarterly, 27, 334-345.
Bergmann, J., & Wimmer, H. (2008). A dual-route perspective on poor reading in a regular orthography: evidence from phonological and orthographic lexical decisions. Cognitive Neuropsychology, 25, 653-676.
Breznitz, Z. (2005). Brain activity during performance of naming tasks: Comparison between dyslexic and regular readers. Scientific Studies of Reading, 9, 17-42.
Bucci, M. P., Nassibi, N., Gerard, C. L., Bui-Quoc, E., & Seassau M. (2012). Immaturity of the oculomotor saccade and vergence interaction in dyslexic children: Evidence from a reading and visual search study. PloS One, 7, e33458.
Burt, J. (2006). What is orthographic processing skill and how does it relate to word identification in reading? Journal of Research in Reading, 29, 400-417.
Cohen, J. (1969). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Academic Press.
Coltheart, M., Curtis, B., Atkins, P., & Haller, M. (1993). Models of reading aloud: Dual-route and parallel-distributed-processing approaches. Psychological Review, 100, 589-608.
Cunningham, A. E., Perry, K. E., & Stanovich, K. E. (2001). Converging evidence for the concept of orthographic processing. Reading and Writing, 14, 549-568.
Cunningham, A. E., & Stanovich, K. E. (1990). Assessing print exposure and orthographic processing skill in children: A quick measure of reading experience. Journal of Educational Psychology, 82, 733-740.
De Luca, M., Di Pace, E., Judica, A., Spinelli, D., & Zoccolotti, P. (1999). Eye movement patterns in linguistic and non-linguistic tasks in developmental surface dyslexia. Neuropsychologia, 37, 1407-1420.
Duchowski, A. T. (2002). A breadth-first survey of eye-tracking applications. Behavior Research Methods, 34, 455-470.
Durrwachter, U., Sokolov, A. N., Reinhard, J., Klosinski, G., & Trauzettel-Klosinski, S. (2010). Word length and word frequency affect eye movements in dyslexic children reading in a regular (German) orthography. Annals of Dyslexia, 60, 86-101.
Georgas, D. D., Paraskevopoulos, I. N., Bezevegis, I. G., & Giannitsas, N. D. (1997). Ελληνικό WISCIII: Wechsler Κλίμακες νοημοσύνης για παιδιά [Greek WISC-III: Wechsler intelligence scale for children]. Athens: Ellinika Grammata.
Georgiou, G. K., Papadopoulos, T. C., Zarouna, E., & Parrila, R. K. (2012). Are auditory and visual processing deficits related to developmental dyslexia? Dyslexia, 18, 110-129.
Georgiou, G. K., Parrila, R. K., & Papadopoulos, T. C. (2008). Predictors of word decoding and reading fluency across languages varying in orthographic consistency. Journal of Educational Psychology, 100, 566-580.
Goswami, U., & Bryant, P. E. (1989). The interpretation of studies using the reading level design. Journal of Reading Behavior, 21, 413-424.
Hagiliassis, N., Pratt, C., & Johnston, M. (2006). Orthographic and phonological processes in reading. Reading and Writing, 19, 235-263.
Hatzidaki, A., Gianneli, M., Petrakis, E., Makaronas, N., & Aslanides, I. M. (2011). Reading and visual processing in Greek dyslexic children: An eye-movement study. Dyslexia, 17, 85-104.
Hultquist, A. M. (1997). Orthographic processing abilities of adolescents with dyslexia. Annals of Dyslexia, 47, 89-114.
Ise, E., Arnoldi, C. J., & Schulte-Körne, G. (2012), Development of orthographic knowledge in German-speaking children: a 2-year longitudinal study. Journal of Research in Reading, 37, 233-249.
Jobard, G., Crivello, F., & Tzourio-Mazoyer, N. (2003). Evaluation of the dual route theory of reading: a metanalysis of 35 neuroimaging studies. NeuroImage, 20, 693-712.
Johansson, J., Pansell, T., Ygge, J., & Seimyr, G. (2014). Monocular and binocular reading performance in subjects with normal binocular vision. Clinical and Experimental Optometry, 97, 341-348.
Juhasz, B.J., & Rayner, K. (2003). Investigating the effects of a set of intercorrelated variables on eye fixation durations in reading. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 29, 1312-1318.
Kirby, J. R., Booth, C. A., & Das, J. P. (1996). Cognitive processes and IQ in reading disability. Journal of Special Education, 29, 442-456.
Loizidou-Ieridou, N., Masterson, J., & Hanley, R. (2010). Spelling development in 6-11-year-old Greek-speaking Cypriot children. Journal of Research in Reading, 33, 247-262.
Manolitsis G., Grigorakis, I., & Georgiou, G. K. (2017). The longitudinal contribution of early morphological awareness skills to reading fluency and comprehension in Greek. Frontiers in Psychology, 8, 1793.
Naglieri, J. A., & Das, J. P. (1997). Das-Naglieri Cognitive Assessment System. Itasca, IL: Riverside Publishing.
Newby, R. F., Recht, D. R., & Caldwell, J. (1993). Validation for a clinical method for the diagnosis of two subtypes of dyslexia. Journal of Psychoeducational Assessment, 11, 72- 83.
Παντελιάδου, Σ. (2017). Μαθησιακές Δυσκολίες – Δυσλεξία: Οδηγός για γονείς. Αθήνα: Πεδίο. Παντελιάδου, Σ., & Μπότσας, Γ. (2007). Μαθησιακές Δυσκολίες: Βασικές Έννοιες & Χαρακτηριστικά. Θεσσαλονίκη: Γράφημα.
Papadopoulos, T. C. (2001). Phonological and cognitive correlates of word-reading acquisition under two different instructional approaches. European Journal of Psychology of Education, 16, 549-567.
Παπαδόπουλος, Τ. Κ. (2009). Αναγνωστικές δ υ σ κ ο λ ί ε ς κ α ι γ ν ω σ τ ι κ ή ε κ π α ί δ ε υ σ η : Ανάπτυξη προγραμμάτων παρέμβασης στη βάση της αρχής ροπής-θεραπείας. Στους Ε. Τάφα & Γ. Μανωλίτση (Επιμ.), Αναδυόμενος αλφαβητισμός: Έρευνα και εφαρμογές (σσ. 59- 78). Αθήνα: Πεδίο.
Παπαδόπουλος, Τ. Κ., & Γεωργίου, Γ. Κ. (2010). Ορθογραφική Επεξεργασία και Γνωστική Ανάπτυξη. Στους Α. Μουζάκη & Α. Πρωτόπαπας (Επιμ.), Ορθογραφία: Μάθηση & Διαταραχές (σσ.29-52). Αθήνα: Gutenberg.
Papadopoulos, T. C., Georgiou, G. K., Deng, C., & Das, J. P. (2018). The structure of speed of processing across cultures. Advances in Cognitive Psychology, 14, 112-125.
Papadopoulos, T. C., Georgiou, G. K., & Kendeou, P. (2009). Investigating the Double-Deficit Hypothesis in Greek: Findings from a longitudinal study. Journal of Learning Disabilities, 42, 528- 547.
Papadopoulos, T. C., Georgiou, G. K., Kendeou, P., & Spanoudis, G. (2008). Standardization in Greek of the Das-Naglieri Cognitive Assessment System. Department of Psychology, University of Cyprus. (Original work published 1997).
Papadopoulos, T. C., & Loizou, M. (2007). Corpus of contemporary Greek and word frequency lists for ages 5 to 12. Nicosia, Cyprus: Department of Psychology, University of Cyprus.
Papadopoulos, T. C., Spanoudis, G., & Kendeou, P. (2008). Early Reading Skills Assessment Battery (ERS-AB). Department of Psychology. University of Cyprus.
Parrila, R. K., Georgiou, G. K., & Papadopoulos, T. C. (2014, July). Dyslexia in a consistent orthography: Why can't we find a cause? Paper presented at the 21st Annual Meeting of the Society for the Scientific Studies of Reading (SSSR), Santa Fe, USA.
Perry, C., Ziegler, J. C., & Zorzi, M. (2010). Beyond single syllables: Large-scale modeling of reading aloud with the connectionist dual process (CDP) model. Cognitive Psychology,61, 106-151.
Poole, A., & Ball, L. (2006). Eye tracking in human- computer interaction and usability research: Current status and future prospects. In C. Ghaoui (Ed.), Encyclopedia of human-computer interaction (pp. 211-219). Pennsylvania: Idea Group, Inc.
Πόρποδας, Κ. (2002). Η ανάγνωση. Πάτρα: Αυτοέκδοση.
Prado, C., Dubois, M., & Valdois, S. (2007). The eye movements of dyslexic children during reading and visual search: Impact of the visual attention span. Vision Research, 47, 2521-2530.
Πρωτόπαπας, Α. (2010). Η διαφάνεια του ελληνικού ορθογραφικού συστήματος. Στους Α. Μουζάκη & Α. Πρωτόπαπας (Επιμ.), Ορθογραφία: Μάθηση & Διαταραχές (σσ. 67-104). Αθήνα: Gutenberg.
Protopapas, A., Fakou, A., Drakopoulou, S., Skaloumbakas, C., & Mouzaki, A. (2013). What do spelling errors tell us? classification and analysis of errors made by Greek schoolchildren with and without dyslexia. Reading and Writing, 26, 615-646.
Πρωτόπαπας, Α., & Μουζάκη, Α. (2010). Ορθογραφία: Μάθηση & Διαταραχές. Αθήνα: Gutenberg.
Protopapas, Α. & Vlachou, Ε. (2009). A comparative, quantitative analysis of Greek orthographic transparency. Behavior Research Methods, 41, 991-1008.
Rau, A. K., Moll, K., Snowling, M. J., & Landerl, K. (2015). Effects of orthographic consistency on eye movement behavior: German and English children and adults process the same words__ differently. Journal of Experimental Child Psychology, 130, 92-105.
Rayner, K. (1997). Understanding eye movements in reading. Scientific Studies of Reading, 1, 301- 323.
Rayner, K. (1998). Eye Movements in Reading and Information Processing: 20 Years of Research. Psychological Bulletin, 124, 372-422.
Rayner K. (2009). The Thirty-fifth Sir Frederick Bartlett lecture: Eye movements and attention in reading, scene perception, and visual search. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 62, 1457-1506.
Rayner, K., & Pollatsek, A. (1989). The psychology of reading. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Reichle, E. D., Pollatsek, A., Fisher, D. L., & Rayner, K. (1998). Toward a model of eye movement control in reading. Psychological Review, 105, 125-157.
Seymour, P.H.K., Aro, M., & Erskine, J.M. (2003). Foundation literacy acquisition in European orthographies. British Journal of Psychology, 94, 143-174.
Σιδερίδης, Γ., Μουζάκη, Α., Πρωτόπαπας, Α. & Σίμος, Π. (2008). Ψυχομετρική διερεύνηση μιας ορθογραφικής δοκιμασίας για μαθητές του δημοτικού σχολείου. Ψυχολογία, 15, 290-315.
Σίμος, Π., & Κομίλη, Α., (2003). Μέθοδοι Έρευνας στην Ψυχολογία και τη Γνωστική Νευροεπιστή- μη. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Sperling, A. J., Lu, Z., Manis, F. R., & Seidenberg, M. S. (2003). Selective magnocellular deficits in dyslexia: a ‘‘phantom contour’’ study. Neuropsychologia, 41, 1422-1429. SR Research EyeLink [Website]. Retrieved from https://www.sr-research.com/
Stanovich, K.E., & West, R. F. (1989). Exposure to print and orthographic processing, Reading Research Quarterly, 24, 402-433.
Stanovich, K. E., West, R. F., & Cunningham, A. E. (1991). Beyond phonological processes: Print exposure and orthographic processing. In S. A. Brady & D. P. Shankweiler (Εds.), Phonological Processes in Literacy: A tribute to Isabelle Y. Liberman (pp. 219-235). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Press. Torgesen,
J. K., Wagner, R. K., Rashotte, C. A., Burgess, S., & Hecht, S. (1997). Contributions of phonological awareness and rapid automatized naming ability to growth of word-reading skills in second- to fifth-grade children. Scientific Studies of Reading, 1, 161-185.
Wagner, R. K., & Barker, T. A. (1994). The development of orthographic processing ability. In V. W. Berninger (Ed.), The varieties of orthographic knowledge I: Theoretical and developmental issues (pp. 243-276).
Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers. Wechsler, D. (1992). Wechsler intelligence scale for children (3rd ed.). New York: Psychological Corporation.
Zoccolan, D., Graham, J.B., & Cox, D.D. (2010). A self-calibrating, camera-based eye tracker for the recording of rodent eye movement. Frontiers in Neuroscience, 4, 193.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)