Υιοθετημένοι έφηβοι με ιδρυματική εμπειρία: Η ποιότητα του συναισθηματικού δεσμού με τους θετούς γονείς τους


Δημοσιευμένα: Oct 15, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Υιοθετημένοι έφηβοι Ιδρυματική εμπειρία Ποιότητα δεσμού
Μαρία Ντούμα
Παναγιώτα Βόρρια
Μαρία Βαϊράμη
Περίληψη

Ο στόχος της παρούσας μελέτης ήταν να διερευνήσει την ποιότητα του δεσμού με τους γονείς σε εφήβους που υιοθετήθηκαν, μετά από την παραμονή τους στο Κέντρο Βρεφών «Η Μητέρα» τα δύο πρώτα χρόνια της ζωής τους, και σε εφήβους που μεγάλωσαν με τους βιολογικούς τους γονείς. Στην μελέτη συμμετείχαν συνολικά 88 έφηβοι ηλικίας 12 έως 14 ετών (Μ.Ο. ηλικίας = 13,1 έτη). Οι 52 έφηβοι ήταν υιοθετημένοι, ενώ οι 36, αντίστοιχης ηλικίας και φύλου με τους υιοθετημένους, μεγάλωσαν στη βιολογική τους οικογένεια και αποτέλεσαν την ομάδα σύγκρισης. Η ποιότητα του δεσμού των εφήβων με τους γονείς αξιολογήθηκε με τη Συνέντευξη Παιδιών για το Δεσμό (Target, Fonagy & Shmueli-Goetz, 2003). Οι συνεντεύξεις πραγματοποιήθηκαν στα σπίτια των εφήβων. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι δεν υπήρχαν διαφορές στην ποιότητα του δεσμού με τους γονείς τους μεταξύ των υιοθετημένων και των μη υιοθετημένων εφήβων. Διαφορές φύλου δεν εντοπίστηκαν. Ωστόσο, οι υιοθετημένοι έφηβοι είχαν περισσότερες δυσκολίες στην έκφραση των συναισθημάτων τους. Το συμπέρασμα που προκύπτει από τα αποτελέσματα της μελέτης αυτής είναι ότι η υιοθεσία δεν αποτελεί επιβαρυντικό παράγοντα για τη σύναψη ασφαλούς δεσμού μεταξύ των υιοθετημένων εφήβων και των θετών γονιών τους, ωστόσο, σε σύγκριση με τους μη υιοθετημένους εφήβους, κάποιες συναισθηματικές δυσκολίες των υιοθετημένων εφήβων είναι εμφανείς.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΕΜΠΕΙΡΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
audet, K., & Le Mare, L. (2010). Mitigating effects of
the adoptive caregiving environment on inattention/
overactivity in children adopted from Romanian
orphanages. International Journal of Behavioral
Development, 35 (2), 107-115.
Beijersbergen, M. D., Bakermans-Kranenburg, M. J.,
Van iJzendoorn, M. H., & Juffer, F. (2008). Stress
regulation in adolescents: Physiological reactivity
during the adult attachment interview and conflict
interaction. Child Development, 79 (6), 1707-1720.
Bakerman-Kranenburg, M. J., Steele, H., Zeanah, C.
H., Muhamedrahimov, R. J., Vorria, P., Dobrova-
Krol, N. a., Steele, M., Van iJzendoorn, M. H., Juffer,
J., & Gunnar, M. (2011). iii. attachment and
emotional development in institutional care: characteristics
and catch up. Monographs of the Society
for Research in Child Development, 76
(4), 62-91.
Borelli, J. L., Sbarra, D. a., Mehl, M., & David, D. H.
(2011). Experiential connectedness in children’s
attachment interviews: an examination of natural
word use. Journal of the International Association
for Relationship Research, 18, 341-351.
Βορριά, Π., Σαραφίδου, Ε., Παπαληγούρα, Ζ., Λα-
μπίδη, Α., & Κοντοπούλου, Α. (2006). Οι επιπτώ-
σεις της παρεχόμενης φροντίδας στο δεσμό
«μητέρας» - βρέφους σε βρέφη του Κέντρου
Βρεφών «Μητέρα». ψυχολογία, 13 (2), 21-36.
Bowlby, J. (1969/1982). Attachment and loss (Vol. 1):
Attachment. New york: Basic.
Bowlby, J. (1973). Attachment and loss (Vol. 2): Separation,
Anger and Anxiety. London: Hogarth
Press.
Bowlby, J. (1980). Attachment and loss (Vol. 3): Loss.
New york: Basic.
u Μαρία Ντούμα, Παναγιώτα Βορριά και Μαρία Βαϊράμη
Bretherton, i., & Mulholland, K. a. (1999). internal
working models in attachment relationships: a
construct revisited. in J. Cassidy & P. Shaver
(Eds.), Handbook of attachment (pp. 89-111) New
york: Guilford.
Chisholm, K. (1998). a three year follow-up of attachment
and indiscriminated friendliness in children
adopted from Romanian orphanages. Child Development,
(4), 1092-1106.
Fernyhough, L. (2003). The quality and stability of attachment
and its relation to indiscriminate friendliness
in children adopted to Canada from Romanian
orphanages – eight years later. Unpublished
Ma thesis. Burnaby, Canada: Simon Fraser University.
Fonagy, P., Target, M., & Gergely, G. (2002). Affect
regulation, mentalization and the development of
the self. New york: Other Press.
George, C., Kaplan, N., & Main, M. (1986). Adult Attachment
Interview Protocol (3nd ed.). Unpublished
manuscript, University of California, Berkeley.
George, C., & Solomon, J. (1999). attachment and
caregiving: The caregiving behavioural system. in
J. Cassidy & P.R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment:
Theory, Research and Clinical Applications
(pp. 649-670). New york, Ny: The Guilford
Press.
Grotevant, H. D. (1997). Coming to terms with adoption:
The construction of identity from adolescence
into adulthood. Adoption Quarterly, 1 (1), 3-27.
Hodges, J., & Tizard, B. (1989). Social and family relationships
of ex-institutional adolescents. Journal
of Child Psychology & Psychiatry, 30 (1), 77-97.
Juffer, F., Palacios, J., Le Mare, L., Sonuga-Barke, E.
J. S., Tieman, W., Bakermans-Kranenburg, M. J.,
Vorria, P., Van iJzendoorn, M. H., & Verhulst, F.
C. (2011). Development of adopted Children with
Histories of Early adversity. in Groza, V.K. (Eds.),
Children without permanent parents: Research,
practice, and policy. Monographs of the Society
for Research in Child Development.
Le Mare, L., Vaughan, K., Warford, L., & Fernyhough,
L. (2001, april). Intellectual and academic performance
of Romanian orphans 10 years after being
adopted to Canada. Paper presented at the biennial
meeting of the Society for Research in Child
Development, Minneapolis, MN.
Main, M., Kaplan, N., & Cassidy, J. (1985). Security in
infancy, childhood, and adulthood: a move to the
level of representation. in i. Bretherton & E. Waters
(Eds.), Growing points of attachment theory
and research. Monographs of the Society for Research
in Child Development, 50 (1-2, Serial No.
, 66-104.
Marcovitch, S., Goldberg, S., Gold, a., Washington,
J., Wasson, C., Krekewich, K., & Handley-Derry,
M. (1997). Determinants of behavioural problems
in Romanian children adopted in Ontario. International
Journal of Behavioral Development, 20,
(1), 17-31.
Miller, L. (2008). Understanding an adopted child: a
child psychotherapist’s perspective. in D. Hindle,
& G. Shulman (Eds.), The emotional experience
of adoption: a psychoanalytic perspective (pp. 57-
. New york, Ny: Routledge.
Miller, B., Fax, X., Christensen, M., Grotevant, H. D., &
van Dulmen, M. (2000). Comparisons of adopted
and nonadopted adolescents in a large, nationally
representative sample. Child Development,
(5), 1458-1473.
Muntean, a. (2011). Trauma of abandoned children
and adoption as promoter of healing process. Today’s
Children are Tomorrow’s Parents, 30, 54-60.
Pace, C. S., Zavattini, G. C., & D’alessio, M. (2012).
Continuity and discontinuity of attachment patterns:
a short-term longitudinal pilot study using
a sample of late-adopted children and their adoptive
mothers. Attachment & Human Development,
(1), 45-61.
Riley, D., & Meeks, J. (2005). Beneath the Mask: Understanding
Adopted Teens. Silver Spring:
C.a.S.E. Publications.
Rosnati, R., & Marta, E. (1997). Parent-child relationships
as a protective factor in preventing adolescents’
psychological risk in inter-racial adoptive
and non-adoptive families. Journal of Adolescence,
, 617-631.
Rutter, M., Colvert, E., Kreppner, J., Beckett, C., Castle,
J., Groothues, C., Hawkins, a., O’ Connor, T.
G., Stevens, S. E., & Sonuga-Barke, E. J. S.
(2007). Early adolescent outcomes for institutionally-
deprived and non-deprived adoptees. i: Disinhibited
attachment. Journal of Child Psychology
and Psychiatry, 48 (1), 17-30.
Rutter, Μ., Sonuga-Barke, E. J. S., & The English and
Romanian adoptees Study Team (2010). Deprivation-
specific psychological patterns: Effects of
institutional deprivation. Monographs of the Society
for Research in Child Development, 75 (1),
-252.
Υιοθετημένοι έφηβοι με ιδρυματική εμπειρία u 443
Schofield, G., & Beek, M. (2006). Attachment handbook
for foster care and adoption. London: British
association for adoption & Fostering (BaaF).
Sharma, a. R., McGue, M. K., & Benson, P. L. (1998).
The psychological adjustment of United States
adopted adolescents and their nonadopted siblings.
Child Development, 69 (3), 791-802.
Shmueli-Goetz, y., Target, M., Datta, a., & Fonagy, P.,
(2004). The Child Attachment Interview (CAI) coding
and classification manual, Version V. Unpublished
manuscript, The Sub-Department of Clinical
Health Psychology, University College London.
Shmueli-Goetz, y., Target, M., Fonagy, P., & Datta, a.
(2008). The Child attachment interview: a psychometric
study of reliability and discriminant validity.
Developmental Psychology, 44 (4), 939-956.
St. Petersburg-USa Orphanage Research Team
(2005). Characteristics of children, caregivers,
and orphanages for young children in St. Petersburg,
Russian Federation. Journal of Applies Developmental
Psychology, 26 (5), 477-506.
Steele, M., Hodges, J., Kaniuk, J, Steele, H., Hillman,
S., & asquith, K. (2008). Forecasting outcomes in
previously maltreated children: The use of the aai
in a longitudinal adoption study. in H. Steele & M.
Steele (Eds.), Clinical applications of the Adult Attachment
Interview (pp. 427-451). New york, Ny:
The Guilford Press.
Target, M., Fonagy, P., & Shmueli-Goetz, y. (2003).
attachment representations in school-age children:
The development of the Child attachment
interview (Cai). Journal of Child Psychotherapy,
(2), 171-186.
van den Dries, L., Juffer, F., Van iJzendoorn, M. H.,
& Bakermans-Kranenburg, M. J. (2009). Fostering
security? a meta-analysis of attachment in
adopted children. Children and Youth Services
Review, 31, 410-421.
Van iJzendoorn, M. H., & Juffer, F. (2006). adoption
as intervention: Meta-analytic evidence for massive
catch-up and plasticity in physical, socioemotional
and cognitive development. The
Emanuel Miller Memorial Lecture 2006. Journal of
Child Psychology and Psychiatry, 47, 1128-1245.
Van iJzendoorn, M. H., & Sagi, a. (1999). Cross-cultural
patterns of attachment: Universal and contextual
dimensions. in J. Cassidy & P. R. Shaver
(Eds.), Handbook of attachment: Theory, research
and clinical applications (pp. 713-734). New york,
Ny: The Guilford Press.
Verrier, N. (1993). The Primal Wound: Understanding
the Adopted Child. Baltimore: Gateway Press.
Vorria, P., Ntouma, M., Vairami, M., & Rutter, M.
(2015). attachment relationships of adolescents
who spent their infancy in residential group care:
The Greek ‘Metera’ study. Attachment & Human
Development, 17 (3), 257-71.»
Vorria, P., Papaligoura, Z., Dunn, J., Van iJzendoorn,
M. H., Steele, H., Kontopoulou, a., & Sarafidou, y.
(2003). Early experience and attachment relationships
of Greek infants raised in residential
group care. Journal of Child Psychology and Psychiatry,
(8), 1208-1220.
Vorria, P., Papaligoura, Z., Sarafidou, J., Kopakaki,
M., Dunn, J., Van iJzendoorn, M. H., & Kontopoulou,
a. (2006). The development of adopted
children after institutional care: a follow-up study.
Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47
(12), 1246-1253.

Παρόμοια άρθρα

Μπορείτε επίσης ξεκινήστε μια προηγμένη αναζήτηση ομοιότητας για αυτό το άρθρο.

Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)