Θεραπεία μέσα από την εκπαίδευση και εκπαίδευση μέσα από τη θεραπεία σε ομάδα


Δημοσιευμένα: Oct 15, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Ομαδική ψυχοθεραπεία Ομάδα-τάξη Δι-υποκειμενικότητα Συνπαραγωγή νοήματος Περιέχουσα λειτουργία
Κλήμης Ναυρίδης
Περίληψη

Υπό το πρίσμα της ψυχαναλυτικής θεωρίας και ιδιαίτερα της θεωρίας του Bion για τη σκέψη, η εργασία αυτή αναδεικνύει ορισμένες βασικές ομοιότητες ανάμεσα στην εκπαιδευτική και στη θεραπευτική εμπειρία σε ομάδα. Το ότι δηλαδή και οι δύο αυτές εμπειρίες παραπέμπουν σε διαδικασίες παραγωγής και κατάκτησης νοήματος, τόσο σε προσωπικό όσο και σε διαπροσωπικό επίπεδο, συνδεόμενες με τις έννοιες της ιστορικότητας και της δι-υποκειμενικότητας. Στο παρόν κείμενο εξετάζεται επίσης το πώς και υπό ποία έννοια, αφενός η εκπαιδευτική δι-υποκειμενική εμπειρία θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι προσφέρει παράπλευρα θεραπευτικά αποτελέσματα, ενώ αφετέρου και τα μέλη μιας ομάδας ομαδικής ψυχοθεραπείας μπορεί να έχουν αντιστοίχως παράπλευρα εκπαιδευτικού τύπου οφέλη από τη συμμετοχή τους στη συγκεκριμένη ομάδα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΕΙΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Anzieu, D. & Martin, J.Y. (1968). La dynamique des
groups restreints. Paris: Ed. P.U.F.
Bion, W.R. (1962a). Learning from experience.
London: Heinemann.
Bion, W.R. (1962b). A theory of thinking. In W.R. Bion
(1967). Second Thoughts. London: Heinemann.
Bion, W.R. (1957). Differentiation of the psychotic from
the non-psychotic personalities. In W.R. Bion
(1967). Second Thoughts. London: Heinemann.
Bleger, J. (1967). Psychanalyse du cadre
psychanalytique. In Kaës, R., Missenard, A.,
Caspi, R. & coll. (1979). Crise, rupture et
dépassement. Paris: Ed. Dunod.
Dowling, E. & Osborne, E. (1985). The Family and the
School: A Joint Systems Approach to Problems
with Children. London: Routledge & Kegan Paul.
Foulkes, S.H. (1948). Introduction to Group-Analytic
Psychotherapy: Studies in the Social Integration of
Individuals and Groups. London: Heinemann.
Fourcade, J.-M. (1997). Les patients-limites. Paris: Ed.
Desclée de Brouwer.
Freud, S. (1905). Drei Abhandlungen zur Sexualtheorie.
[Γαλλ. μετάφρ. 1962, Trois essais sur la théorie de
la sexualité. Paris: Ed. Gallimard.]
Freud, S. (1910). Eine Kindheitserinerung des
Leonardo da Vinci. [Γαλλ. μετάφρ. 1927, Un
souvenir d’enfance de Leonard de Vinci. Paris:
Gallimard.]
Freud, S. (1913). Die Disposition zur Zwangsneurose.
[Γαλλ. μετάφρ. 1929, La prédisposition a la
Névrose obsessionnelle, Revue Française de
Psychanalyse, 3, 3.]
Freud, S. (1932). Neue Folge der Vorlesungen zur
Einfuhrung in die Psychoanalyse. [Γαλλ. μετάφρ.
, Nouvelles conférences sur la psychanalyse.
Paris: Ed. Gallimard.]
Greenson, R. (1967). The Technique and Practice of
Psychoanalysis. [3η έκδοση 1972] New York:
International Universities Press, Inc. [Γαλλ. μετά-
φρ. 1977, Technique et pratique de la
psychanalyse. Paris: P.U.F.]
Handy, C. & Aitken, R. (Eds.) (1990). Understanding
Schools as Organisations. London: Penguin.
Kaës, R. (1976). L’appareil psychique groupal. [3η έκ-
δοση 2010] Paris: Ed. Dunod.
Kaës, R. (2004). Les théories psychanalytiques du
groupe. Paris: Editions P.U.F.
Kaës, R. (2007). Un singulier pluriel. Paris: Editions
Dunod.
Kernberg, O.F. (1998). Ideology, Conflict and
Leadership in Groups and Organizations. New
Haven and London: Yale University Press.
Modell, A.M. (1988). On the protection and safety of
therapeutic setting, in, Rothstein A. (Ed.). How
does treatment help? Madison/Connecticut:
International Universities Press Inc.
Navridis, K. (1998). The experience of not under -
standing and the paradox in education. In Davou,
B. & Xenakis, F. (Eds.), Feeling, Communi cating
and Thinking. Athens: Papazissis Publishers.
Ναυρίδης, Κ. (2005). Ψυχολογία των ομάδων. Κλινική
ψυχοδυναμική προσέγγιση. Αθήνα: Εκδόσεις Πα-
παζήση.
Neri, C., Correale, A. & Fadda, P. (1994). Letture
Bioniane. Roma: Ed. Borla.
Neri, C. (2004). Gruppo. [Γαλλ. μετάφρ. 2011, Le
groupe. Paris: Ed. Érès.]
Neri, C. (2007). Des pensées sans penseur. In
Bokanowski, T., & Guignard, F. (Dir.). Actualité de
la pensée de Bion. Paris: Éditions In Press.
Pichon-Rivière, E. (1971). El proceso grupal. Del
psicoanalisis a la psicologia social. Buenos Aires:
Ed. Nueva Vision.
Revault d’Allonnes, C. (1980). La démarche Clinique
en sciences sociales. Paris: Ed. Dunod.
Salzberger-Wittenberg, I., Henry, G. & Osborn, E.
(1983). The Emotional Experience of Learning and
Teaching. London: Routledge & Kegan Paul.
Stein, D.J. (1997). Introduction: Cognitive Science
and the Unconscious. In D.J. Stein (Ed.),
Cognitive Science and the Unconscious.
Washington DC: American Psychiatric Press.
Tsiantis, I., Dris, Y., Navridis, K., Sipitanou A. &
Θεραπεία μέσα από την εκπαίδευση και εκπαίδευση μέσα από τη θεραπεία σε ομάδα 469
Solman, M. (1985, mai). Sensibilisation
d’enseignants primaires et secondaires grecs aux
difficultés d’enfants et d’adolescents dans un
contexte scolaire : fondements et description de
l’expérience. Lausanne: Les Cahiers de
l’Enseignement Spécialisé, 6.
Vergopoulo, Th. (1997). La théorie de la pensée en
psychanalyse de Freud a Bion. In Schmid-Kitsikis,
E., & Sanzana, A. Concepts limites en
Psychanalyse. Lausanne: Delachaux et Nestlé.
Widlocher, D. (1979). Freud et le problème du
changement. Paris: Ed. P.U.F.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)