Παραβατικότητα σε αθλητικά πλαίσια: Προβλεπτικοί παράγοντες για αθλητές και φιλάθλους


Δημοσιευμένα: Dec 26, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
αθλητές αθλητικές διοργανώσεις παραβατικότητα ταύτιση φίλαθλοι
Μαρία Θωμά
Μύρια Ιωάννου
Παναγιώτης Σταυρινίδης
Περίληψη
Σημαντική μερίδα των συμπεριφορών παραβατικότητας που παρουσιάζουν οι νέοι εκδηλώνονται στο πλαίσιο αθλητικών διοργανώσεων. Η συγκεκριμένη μελέτη είχε σκοπό να εξετάσει πώς η εμπλοκή με μια αθλητική ομάδα, ως φίλαθλος ή αθλητής, σχετίζεται με διαφορετικά επίπεδα παραβατικότητας. Είχε επίσης σκοπό να διερευνήσει κατά πόσο η υψηλή ταύτιση με την αθλητική ομάδα αποτελεί προβλεπτικό παράγοντα για την εκδήλωση παραβατικών συμπεριφορών. Στη συγχρονική αυτή μελέτη συμμετείχαν 222 άτομα, με μέσο όρο ηλικίας τα 23,5 χρόνια. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς για αξιολόγηση του βαθμού και του ρόλου εμπλοκής τους σε αθλητικές διοργανώσεις, των επιπέδων γενικής παραβατικότητας εκτός αθλητικών διοργανώσεων και ειδικής παραβατικότητας που εκδηλώνουν στο πλαίσιο αθλητικών διοργανώσεων και της ταύτισης με την ομάδα. Σύμφωνα με τις αναλύσεις παλινδρόμησης που διενεργήθηκαν, οι αθλητές και οι φίλαθλοι φάνηκαν να διαφέρουν σημαντικά από την εμπλοκή τους σε μια αθλητική ομάδα, ως προς τα επίπεδα παραβατικότητας. Η ταύτιση με την ομάδα φάνηκε να αποτελεί στατιστικά σημαντικό προβλεπτικό παράγοντα της παραβατικότητας που εκδηλώνουν οι φίλαθλοι, ακόμα και για φιλάθλους με χαμηλά επίπεδα γενικής παραβατικότητας εκτός αθλητισμού. Τα ευρήματα της παρούσας έρευνας έχουν πρακτικές προεκτάσεις και συζητείται το πώς μπορούν να βοηθήσουν στον σχεδιασμό κατάλληλων παρεμβάσεων για τη μείωση της συχνότητας των παραβατικών συμπεριφορών σε αθλητικούς χώρους.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΕΜΠΕΙΡΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Agans, J. P., Johnson, S. K., & Lerner, R. M. (2017). Adolescent Athletic Participation Patterns and Self-Perceived Competence: Associations With Later Participation, Depressive Symptoms, and Health. Journal of Research on Adolescence, 27(3), 594-610. https://doi.org/10.1111/jora.12301
Begg, D. J., Langley, J. D., Moffitt, T., & Marshall, S. W. (1996). Sport and delinquency: an examination of the deterrence hypothesis in a longitudinal study. British journal of sports medicine, 30(4), 335-341. https://doi.org/10.1136/bjsm.30.4.335
Britt, C. L., & Costello, B. J. (2015). Strength of control theory. In F. T. Cullen et al. (eds). Advances in Criminological Theory, 19. Challenging Criminological Theory: The legacy of Ruth Rosner Kornhauser (pp. 167-191). Transaction. https://doi.org/10.4324/9781315081601-9
Busseri, M. A., Costain, K. A., Campbell, K. M., Rose-Krasnor, L., & Evans, J. (2011). Brief report: Engagement in sport and identity status. Journal of adolescence, 34(5), 1087-1091. https://doi.org/ 10.1016/j.adolescence.2010.06.004
Coalter, F. (2013). ‘There is loads of relationships here’: Developing a programme theory for sport-for-change programmes. International Review for the Sociology of Sport, 48(5), 594–612. https://doi.org/ 10.1177/1012690212446143
Collins, M. F., & Kay, T. (2014). Sport and social exclusion (2nd ed.). Routledge.
Cooper, J. A., Walsh, A., & Ellis, L. (2010). Is criminology moving toward a paradigm shift? Evidence from a survey of the American Society of Criminology. Journal of Criminal Justice Education, 21(3), 332-347. https://doi.org/10.1080/10511253.2010.487830
Cottingham, M. D. (2012). Interaction ritual theory and sports fans: Emotion, symbols, and solidarity. Sociology of Sport Journal, 29(2), 168-185. https://doi.org/10.1123/ssj.29.2.168
Courtney, J. J., & Wann, D. L. (2010). The relationship between sport fan dysfunction and bullying behaviors. North American Journal of Psychology, 12(1), 191-198. Retrieved on 01/06/2019 from https://www.researchgate.net/publication/289256237_The_relationship_between_sport_fan_dysfunction_and_bullying_behaviors
Cullen, F. T. (2011). Beyond adolescence‐limited criminology: Choosing our future—the American Society of Criminology 2010 Sutherland address. Criminology, 49(2), 287-330. https://doi.org/10.1111/j.1745-9125.2011.00224.x
Donahue, T., & Wann, D. L. (2009). Perceptions of the appropriateness of sport fan physical and verbal aggression: Potential influences of team identification and fan dysfunction. North American Journal of Psychology, 11(3), 419-428. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/289151925_Perceptions_of_the_appropriateness_of_sport_fan_physical_and_verbal_aggression_Potential_influences_of_team_identification_and_fan_dysfunction on 09/05/2019
Ekeland, E., Heian, F., & Hagen, K. (2005). Can exercise improve self-esteem in children and young people? A systematic review of randomised controlled trials. British Journal of Sports Medicine, 39(11), 792–798. https://doi.org/10.1136/bjsm.2004.017707
Freud, S. (1921). Ψυχολογία των µαζών και ανάλυση του Εγώ. Επίκουρος.
Gardner, M., Roth, J., & Brooks-Gunn, J. (2011). Sports participation and juvenile delinquency: The role of the peer context among adolescent boys and girls with varied histories of problem behavior. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 1(S), 19-37. https://doi.org/10.1037/a0014063
Haji, R., McKeown, S., & Ferguson, N. (2016). Social identity and peace psychology: An introduction. In S. McKeown, R. Haji, & N. Ferguson (Eds.), Understanding peace and conflict through social identity theory: Contemporary global perspectives, 15-20. Springer International. https://doi.org/ 10.1007/978-3-319-29869-6
Hogg, M. A., & McGarty, C. (1990). Self-categorization and social identity. In D. Abrams & M. A. Hogg (Eds.), Social identity theory: Constructive and critical advances (pp. 10-27). Harvester Wheatsheaf.
Khan, S., & Khan, S. (2018). Sports participation controlling delinquent behavior among the college students. The spark, 3(1), 92-99. Retrieved on 26/06/2019 from https://pdfs.semanticscholar .org/5f1f/230181b9091162719f38b33f31eaa0a9da03.pdf
Laborde, S., Guillén, F., & Watson, M. (2017). Trait emotional intelligence questionnaire full-form and short-form versions: Links with sport participation frequency and duration and type of sport practiced. Personality and Individual Differences, 108, 5-9. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.11.061
Lee, Y., & Lim, S. (2019). Effects of sports activity on sustainable social environment and juvenile aggression. Sustainability, MDPI, Open Access Journal, 11(8), 2279-2288. https://doi.org/ 10.3390/su11082279
Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J. (2007). Psychological capital: Developing the human competitive edge. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195187526.001.0001
Martin, L. J., Balderson, D., Hawkins, M., Wilson, K., & Bruner, M. W. (2017). Groupness and leadership perceptions in relation to social identity in youth sport. Journal of Applied Sport Psychology, 29(3), 367-374. https://doi.org/10.1080/10413200.2016.1238414
Misener, K. E., & Doherty, A. (2012). Connecting the community through sport club partnerships. International Journal of Sport Policy and Politics, 4(2), 243–255. https://doi.org/10.1080/19406940.2012.674962
Morgan, H., Parker, A., Meek, R., & Cryer, J. (2019). Participation in sport as a mechanism to transform the lives of young people within the criminal justice system: an academic exploration of a theory of change. Sport, Education and Society, 1-14. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1674274
Nichols, G. (2010) Sport and Crime Reduction: The Role of Sports in Tackling Youth Crime. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203089156
O’Donnell, C., Sandford, R., & Parker, A. (2019). Physical education, school sport and looked-after-children: Health, wellbeing and educational engagement. Sport, Education and Society, 1-13. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1628731
Parker, A., Meek, R., & Lewis, G. (2014). Sport in a youth prison: Male young offenders’ experiences of a sporting intervention. Journal of Youth Studies, 17(3), 381–396. https://doi.org/10.1080/13676261.2013.830699
Parker, A., Morgan, H., Farooq, S., Moreland, B., & Pitchford, A. (2019). Sporting intervention and social change: Football, marginalised youth and citizenship development. Sport, Education and Society, 24(3), 298-310. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1353493
Poulton, E. (2008). Toward a cultural sociology of the consumption of “fantasy football hooliganism”. Sociology of Sport Journal, 25(3), 331-349. https://doi.org/10.1123/ssj.25.3.331
Rees, T., Haslam, S. A., Coffee, P., & Lavallee, D. (2015). A social identity approach to sport psychology: Principles, practice, and prospects. Sports medicine, 45(8), 1083-1096.https://doi.org/ 10.1007/s40279-015-0345-4
Sandford, R. A., Duncombe, R., & Armour, K. M. (2008). The role of physical activity/sport in tackling youth disaffection and anti-social behaviour. Educational Review, 60(4), 419–435. https://doi.org/ 10.1080/00131910802393464
Tajfel, H. & Turner, J. C. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. Monterey: Brooks-Cole, 33(4), 33-47.
Turner, J. C. (1985). Social categorization and the self-concept: A social cognitive theory of group behavior, 2, 77-122.
Turner, J. C. (1982). Towards a cognitive redefinition of the social group. Social identity and intergroup relations, 1(2), 15-40.
Quarmby, T. (2014). Sport and physical activity in the lives of looked-after children: A ‘hidden group’in research, policy and practice. Sport, Education and Society, 19(7), 944–958. https://doi.org/10.1080/13573322.2013.860894
Schaefer, B. P., & Petkovsek, M. A. (2017). Adolescent use of opioids and stimulants: testing the influence of peers, self-control, and sports participation. Criminal Justice Studies, 30(4), 365-380. https://doi.org/10.1080/1478601X.2017.1325365
Spruit, A., Van Vugt, E., van der Put, C., van der Stouwe, T., & Stams, G. J. (2016). Sports participation and juvenile delinquency: A meta-analytic review. Journal of Youth and Adolescence, 45(4), 655-671. https://doi.org/10.1007/s10964-015-0389-7
Spruit, A., van der Put, C., Van Vugt, E., & Stams, G. J. (2018). Predictors of intervention success in a sports-based program for adolescents at risk of juvenile delinquency. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 62(6), 1535-1555. https://doi.org/10.1177/0306624X17698055
Strathdee, R. (2013). Reclaiming the disengaged: Reform of New Zealand’s vocational education and training and social welfare systems. Research in Post-Compulsory Education, 18(1-2), 29–45. https://doi.org/10.1080/13596748.2013.755808
Stylianou, I., Charalampous, K., & Stavrinides, P. (2019). Psychopathic traits and adolescents’ delinquency: A short-term longitudinal study. European Journal of Developmental Psychology, 16(4), 417-432. https://doi.org/10.1080/17405629.2018.1438887
Wann, D. L., Culver, Z., Akanda, R., Daglar, M., De Divitiis, C., & Smith, A. (2005). The effects of team identification and game outcome on willingness to consider anonymous acts of hostile aggression. Journal of Sport Behavior, 28(3), 282-294. Retrieved on 03/06/2019 from https://www.researchgate.net/publication/232498784_The_Effects_of_Team_Identification_and_Game_Outcome_on_Willingness_to_Consider_Anonymous_Acts_of_Hostile_Aggression
Wann, D. L., Hunter, J. L., Ryan, J. A., & Wright, L. A. (2001). The relationship between team identification and willingness of sport fans to consider illegally assisting their team. Social Βehavior and Personality: an International Journal, 29(6), 531-536. https://doi.org/10.2224/sbp.2001.29.6.531
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)