Δυνητικοί εαυτοί εφήβων, κινητοποίηση και ακαδημαϊκή επίτευξη: Μια βιβλιογραφική ανασκόπηση
Περίληψη
Οι δυνητικοί εαυτοί ορίζονται ως οι γνωστικές αναπαραστάσεις των επιθυμιών και των φόβων των ατόμων για τον εαυτό τους στο μέλλον και έχουν ισχύ κινήτρου. Η παρούσα βιβλιογραφική ανασκόπηση πραγματεύεται το περιεχόμενο, τους παράγοντες διαμόρφωσης και τη σημασία των δυνητικών εαυτών των εφήβων, με έμφαση στους ακαδημαϊκούς δυνητικούς εαυτούς, στις μελλοντικές, δηλαδή, εικόνες που διαμορφώνονται στον ακαδημαϊκό τομέα και έχουν σχέση με την ακαδημαϊκή επίτευξη και τις ακαδημαϊκές επιλογές. Ειδικότερα, διερευνώνται οι παράγοντες και οι διαδικασίες που διευκολύνουν την ισχύ κινήτρου των ακαδημαϊκών δυνητικών εαυτών και τη σύνδεσή τους με θετικά ακαδημαϊκά αποτελέσματα, εστιάζοντας στη θεωρία του «κινήτρου βασιζόμενου στην ταυτότητα» της Oyserman (2007, 2015). Σύμφωνα με τη σχετική βιβλιογραφία, οι ακαδημαϊκοί δυνητικοί εαυτοί αποτελούν ένα συχνό θέμα στις αναφορές των εφήβων και συνδέονται με τη θετική τους ανάπτυξη, ειδικά των εφήβων που προέρχονται από λιγότερο ευνοϊκά περιβάλλοντα. Ωστόσο, προκειμένου να συμβάλλουν στην αυτο-ρύθμιση της μάθησης και της συμπεριφοράς χρειάζεται να συνδέονται με στρατηγικές, να θεωρούνται σύμφωνοι με τις κοινωνικές ταυτότητες των ατόμων, σχετικοί με τις επιλογές τους στο παρόν, να συνοδεύονται από κατάλληλες πεποιθήσεις, όπως ερμηνεία της δυσκολίας ως σπουδαιότητα και υψηλές πεποιθήσεις αυτο-αποτελεσματικότητας, και να υποστηρίζονται από τα κοινωνικά πλαίσια των μαθητών/ριών. Τα συμπεράσματα της ανασκόπησης υποδεικνύουν την ανάγκη υλοποίησης σχετικών παρεμβάσεων, κυρίως σε μαθητές/ριες που ζουν σε λιγότερο ευνοϊκά περιβάλλοντα. Επίσης, υποδεικνύουν την ανάγκη υλοποίησης σχετικών ερευνών και πρακτικών εφαρμογών στον ελληνικό χώρο.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Ευθυμιάδου Ε., & Γωνίδα Ε. Ν. (2024). Δυνητικοί εαυτοί εφήβων, κινητοποίηση και ακαδημαϊκή επίτευξη: Μια βιβλιογραφική ανασκόπηση. Ψυχολογία: το περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας, 29(2), 185–209. https://doi.org/10.12681/psy_hps.37253
- Ενότητα
- ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΕΙΣ
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Το περιοδικό ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ έχει υιοθετήσει μία πολιτική Platinum open-access. Τα έξοδα υποβολής, επεξεργασίας ή δημοσίευσης των εργασιών καλύπτονται από την Ελληνική Ψυχολογική Εταιρεία. Τα πνευματικά δικαιώματα των δημοσιευμένων εργασιών προστατεύονται από την άδεια 'Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International'. Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Η άδεια αυτή επιτρέπει σε τρίτους, να χρησιμοποιούν την εργασία σε οποιαδήποτε μορφή, με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση στο περιοδικό ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ. Επιπλέον, κάθε διανομή της εργασίας οφείλει να γίνεται με τους ίδιους όρους διανομής, δηλαδή με την ίδια άδεια Creative Commons.