Σχέση μεταξύ γλωσσικής ανάπτυξης και προβλημάτων συμπεριφοράς στα νήπια


cover
Δημοσιευμένα: Δεκ 22, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Γλωσσική ανάπτυξη Προβλήματα συμπεριφοράς Νηπιακή ηλικία Τυπική ανάπτυξη Καθυστέρηση λεξιλογίου
Νικόλαος Παππάς
https://orcid.org/0000-0002-4100-2251
Περίληψη

Σκοπός της έρευνας ήταν η διερεύνηση της σχέσης η οποία μπορεί να υπάρχει ανάμεσα στη γλωσσική ανάπτυξη και σε προβλήματα συμπεριφοράς σε νήπια τυπικής ανάπτυξης, 12-38 μηνών. Στη μελέτη συμμετείχαν 120 παιδιά (68 αγόρια και 52 κορίτσια) ηλικίας 12 έως 38 μηνών. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι σε ότι αφορά την Κατανόηση Φράσεων, την Κατανόηση Ουσιαστικών, την Κατανόηση Περιγραφικών Λέξεων και στην Κατανόηση Λέξεων Ενέργειας, δεν παρατηρήθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές μεταξύ των Τυπικής Ανάπτυξης παιδιών και παιδιών με Καθυστέρηση Λεξιλογίου. Στατιστικά σημαντική διαφορά υπάρχει στην Παραγωγή Ουσιαστικών καθώς και στην ταυτόχρονη Παραγωγή Ουσιαστικών και Δείξη Αντικειμένων, μεταξύ ΤΑ παιδιών και παιδιών με ΚΛ. Σε ότι αφορά τη Δείξη Αντικειμένων, στατιστικά σημαντική διαφορά υπάρχει μεταξύ των παιδιών που εντοπίστηκαν με ΚΛ τα οποία τείνουν περισσότερο στο να δείχνουν οντότητες που αποδίδονται σε Ουσιαστικά. Επίσης, τα ΤΑ παιδιά μπορούν να Παράγουν στατιστικά σημαντικά περισσότερες Περιγραφικές και Λειτουργικές Λέξεις, σε σύγκριση με τα παιδιά με ΚΛ. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, τα δύο φύλα δεν παρουσιάζουν στατιστικά σημαντικές διαφορές ως προς την Κατανόηση Ουσιαστικών, τη Δείξη Αντικειμένων, την Παραγωγή Ουσιαστικών και τον συνδυασμό Παραγωγής και Δείξης. Επίσης, φαίνεται ότι τα παιδιά που παρουσιάζουν περισσότερα Συναισθηματικά Προβλήματα, Σωματικές Ενοχλήσεις ή Προβλήματα Προσοχής, παρουσιάζουν χαμηλότερες επιδόσεις στην ικανότητα κατανόησης επικοινωνιακών φράσεων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρο
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Achenbach, T.M & Rescorla, L.A. (2001). Manual for the ASEBA preschool forms and profiles. Burlington. In: M. M. Levy (2014). A Model for Creating a Supportive Trauma-Informed Culture for Children in Preschool Settings, Journal of Child and Family Studies (pp.74-100). University of Vermont, Research Center for Children, Youth, and Families. doi: 10.1007/s10826-014-9968-6.
Achenbach, T.M., & Rescorla, L.A. (2007). Multicultural understanding of child and adolescent psychopathology: Implications for mental health assessment. New York, NY: Guilford Press.
Achenbach T., & Rescorla L. (2013). Achenbach System of Empirically Based Assessment. In: F.R. Volkmar (Eds). Encyclopedia of Autism Spectrum Disorders. New York, NY: Springer.
Bates, E., Bretherton, I., & Snyder, L. (1988). From first words to grammar: individual differences and dissociable mechanisms. New York: Cambridge University Press. In: E. Lieven and J. Pine (1990). Journal of Child Language, 17, 495-501. doi:10.1017/S0305000900013908.
Bates, E., Dale P.S., & Thal, D. (1995). Individual Differences and Their Implications for Theories of Language Development. In: P. Fletcher & B. MacWhinney (Eds.). Handbook of Child Language,4, 1-32.
Bates, E., Marchman, V., Thal, D., Fenson, L., Dale, P., Reznick J.S., Reilly, J., & Hartung, J. (1994). Development and stylistic variation in the composition of early vocabulary. Journal of Child Language, 21(1), 85-123.
Beitchman, J., & Brownlie, E. (2010). Language Development and its Impact on Children’s Psychosocial and Emotional Development. Language Development and Literacy in Encyclopedia on the Early Childhood Development, 1-8.
Bishop, D.V. M, Tomblin., B. J., & Norbury, F. C. (2008). Speech and Language Disorders. Rutter’s Child and Adolescent Psychiatry (5th ed.). Blackwell Publishing, Inc,47, 782-801.
Bleses, D., Vach, W., Slott, M., Wehberg, S., Thomsen, P., Madsen, T., & Basbøll, H. (2008). Early vocabulary development in Danish and other languages: A CDI-based comparison. Journal of child language, 35, 619-50.
Bloom, L. (1993). The Transition from Infancy to Language: Acquiring the Power of Expression. Cambridge University Press.
Bohlin, G. & Hagekull, B. (2009). Socio-emotional development: From infancy to young adulthood. Scandinavian Journal of Psychology, 50, 592–601.
Bretherton, L., Prior, M., Bavin, E., Cini, E., Eadie, P., & Reilly, S. (2014). Developing relationships between language and behaviour in preschool children from the early language in Victoria study: Implications for intervention. Emotional and Behavioural Difficulties, 19(1), 7-27.
Bornstein, M., Hahn, C. S. & Haynes, O. (2004). Specific and general language performance across early childhood: Stability and gender considerations. First Language, 24(3), 267–304. doi:10.1177/0142723704045681.
Campbell, J. B. (1995). Behavior problems in preschool children: A review of recent research. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 36, 113-149. doi: 10.1111/j.1469-7610. 1995.tb01657.x.
Caselli, C.M., Bates, E., Casadio, P., Fenson, J., Fenson, L., Sanderl, L. & Weir, J. (1995). A cross-linguistic study of early lexical development. Cognitive Development, 10, 159-199.
Dale, P., & Goodman, J. (2005). Commonality and individual differences in vocabulary growth. Beyond nature-nurture: essays in honor of Elizabeth Bates, 41-78.
Dale, P.S., & Fenson, L. (1996). Lexical development norms for young children. Behavior Research Methods. Instruments & Computers,28(1), 125-127.
Dale, P.S., & Penfold, Μ. (2011). Adaptations of the MacArthur-Bates CDI Into Non-U.S. English Languages. Διαθέσιμο στο: http://mb-cdi.stanford.edu/about.html
Dale, P.S., Price, T. S., Bishop, D.V.M., & Plomin, R. (2003). Outcomes of early language delay. I. Predicting persistent and transient delay at 3 and 4 years. Journal of Speech, Language, and Hearing Research,46, 544–560.
Δώνη Ε., & Γιώτσα, Α. (2019). Επισκόπηση ψυχομετρικών εργαλείων για την ανίχνευση προβλημάτων συμπεριφοράς και συναισθήματος παιδιών προσχολικής ηλικίας. Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 12(1), 164–204. https://doi.org/10.12681/jret.16027.
Easterbrooks, M. A., Bartlett, J. D., Beeghly, M., & Thompson, R. A. (2013). Social and emotional development in infancy. In R. M. Lerner, M. A. Easterbrooks, J. Mistry, & I. B. Weiner (Eds.), Handbook of psychology: Developmental psychology (pp. 91–120). John Wiley & Sons, Inc.
Feldman, H.M., Campbell, T.F., Kurs-Lasky, M., Rockette, H.E., Dale, P.S., Colborn, D.K., Kurs-Lasky M., Rockette H.E., & Paradise, J.L. (2005). Concurrent and predictive validity of parent reports of child language at ages 2 and 3 years. Child Development, 76, 856-868.
Fenson, L., Bates, E., Dale, P., Goodman, J., Reznick, J. S., & Thal, D. (2000). Measuring variability in early child language: Don't shoot the messenger. Comment on Feldman et al. Child Development, 71(2), 323-328.
Fenson, L., Dale, P.S., Reznick, S., Thal, D., Bates, E., Hartung, J., Pethick, S., & Reilly, J. S. (1993). The MacArthur communicative development inventories: users’ guide and technical manual. San Diego, CA: Singular.
Fenson, L., Marchman, V., Thal, D., Dale, P., Reznick, J., & Bates, E. (2007). The MacArthur communicative development inventories: users’guide and technical manual (2nd ed.). Baltimore: Brookes.
Fenson, L., Pethick, S., Renda, C., Cox, J. L., Dale, P. S. & Reznick, J. S. (2000). Short-form versions of the MacArthur Communicative Development Inventories. Applied Psycholinguistics, 21(1), 95-115.
Gershkoff-Stowe, L., Thal, D. J., Smith, L. B., & Namy, L.L. (1997). Categorization and Its Developmental Relation to Early Language. Child Development, 68(5), 843-859. https://doi.org/10.2307/1132037.
Guiberson, M., & Rodríguez, B. L. (2010). Measurement properties and classification accuracy of two Spanish parent surveys of language development for preschool-age children. American Journal of Speech-Language Pathology, 19(3), 225-237.
Heilmann, J., Weismer, S.E., Evans, J., & Hollar, C. (2005). Utility of the MacArthur–Bates Communicative Development Inventory in Identifying Language Abilities of Late-Talking and Typically Developing Toddlers. American Journal of Speech-Language Pathology, 14, 40-51.
Hick, R.F., Joseph, K.L., Conti-Ramsden, G., Serratrice, L., & Faragher, B. (2002). Vocabulary profiles of children with specific language impairment. Child Language Teaching and Therapy, 165-180.
Horwitz McCue, S. Irwin, J. R., Briggs-Gowan, M.J., Bosson Heenan, J.M, Mendoza, J., & Carter, A.S. (2003). Language delay in a community cohort of young children. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 42(8), 932-40.
Hawa, V., & Spanoudis, G. (2014). Toddlers with delayed expressive language: An overview of the characteristics, risk factors and language outcomes. Research in Developmental Disabilities, 35, (2), 400-407. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2013.10.027.
Ivanova, M.Y., Achenbach, T.M, Rescorla, L.A., Harder, V.S., Ang, R.P., Bilenberg, N., … Verhulst, F. C. (2010). Preschool psychopathology reported by parents in 23 societies: Testing the seven-syndrome model of the child behavior checklist for ages 1.5–5. Child Adolescent Psychiatry, 49(12), 1215–1224.
Καρούσου, Α., & Μοκαΐτη, Φ. (2018). Η σχέση του γλωσσικού επιπέδου παιδιών προσχολικής ηλικίας με το ψυχοκοινωνικό τους προφίλ (The relationship of preschoolers’ language development with their psychosocial profile). Διαθέσιμο από: https://www.researchgate.net/publication/325106012
Karousou, A., & Petrogiannis, K. (2014). Communication Development Report [CDR]: A parent report instrument for the early screening of communication and language development in Greek-speaking infants and toddlers. Psychology, 21(4), 395-420.
Leonard, L. B. (2014). Children with specific language impairment and their contribution to the study of language development. Journal of child language, 41 Suppl., 1(01), 38–47.
Lyons-Ruth, K., Manly, T. J., Klitzing, K., Tamminen, T, Emde, R.N., Fitzgerald, H.E., …Watanabe, H. (2017). The worldwide burden of infant mental and emotional disorder: Report of the task force of the world association for infant mental health. Infant mental health journal,38(6), 695-705.
Marakovitz, S.E., & Campbell, S.B. (1998). Inattention, impulsivity, and hyperactivity from preschool to school age: Performance of hard-to-manage boys on laboratory measures. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 39(6), 841–851.
Markodimitraki, M., Papailiou, C., Politimou, N., & Franco, F. (2015). MB-CDI Words & Gestures, Greek Adaptation. Διαθέσιμο από: http://mb-cdi.stanford.edu/adaptations.html
MacRoy-Higgins, M., Shafer, V.L., Fahey, K.J., & Kaden, E.R. (2016). Vocabulary of Toddlers Who Are Late Talkers. Journal of Early Intervention, 38(2), 118-129.
Μότσιου, Ε. (2017). Εισαγωγή στην ανάπτυξη της γλώσσας. Θεσσαλονίκη: University studio press.
Nes, R.B., Hauge, L.J., Kornstad, T., Landolt, M.A., Irgens, L., Eskedal, L., Kristensen, P., & Vollrath, M.E. (2015). Maternal Work Absence: A Longitudinal Study of Language Impairment and Behavior Problems in Preschool Children. Journal of Marriage and Family, 77(5), 1282–1298.
Nelson, K. (1973). Structure and strategy in learning to talk. Monographs of the Society for Research in Child Development, 38(149), 1-2. https://doi.org/10.2307/1165788.
Παπαηλιού, Χ. Φ. (2005). Η ανάπτυξη της γλώσσας: Θεωρητικές προσεγγίσεις και ερευνητικά δεδομένα από την τυπική και αποκλίνουσα γλωσσική συμπεριφορά. Αθήνα: Παπαζήση.
Papaeliou, C.F., & Rescorla, L.A. (2011). Vocabulary development in Greek children: A cross-linguistic comparison using the language development survey. Journal of Child Language, 38(4), 861-887.
Ράλλη, Α.Μ. (2019). Γλωσσική ανάπτυξη. Βρεφική, παιδική & εφηβική ηλικία. Αθήνα: Gutenberg.
Rescorla, L.A. (2005). Assessment of young children using the Achenbach system of empirically based assessment (ASEBA). Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Review, 11(3), 226-237.
Rescorla, L.A., & Achenbach, T. M. (2002). Use of the Language Development Survey (LDS) in a National Probability Sample of Children 18 to 35 Months Old. Journal of Speech Language, and Hearing Research,45(4),733-43.
Rescorla, L., Achenbach, T., Ivanova, M.Y., Dumenci, L., Almqvist, F., Bilenberg, N., Bird, H., Wei Chen, Dobrean, A., Döpfner, M., Erol, N., Fombonne, E., Fonseca, A., Frigerio, A., Grietens, H., Hannesdottir, H., Kanbayashi, Y., Lambert, M., Larsson, B., … Verhulst, F. (2007). Behavioral and Emotional Problems Reported by Parents of Children Ages 6 to 16 in 31 Societies. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 15(3), 130-142. https://doi.org/10.1177/10634266070150030101.
Rescorla, L., Mirak, J., & Singh, L. (2000). Vocabulary growth in late talkers: Lexical development from 2;0 to 3;0. Journal of Child Language, 27(2), 293-311.
Rice, M., L., Oetting, J., Marquis, J., Bode, J., & Pae, S. (1994). Frequency of input effects on word comprehension of children with specific language impairment. Journal of Speech and Hearing Research,37, 106-22.
Rohrer-Baumgartner, N., Zeiner, P., Eadie, P., Egeland, J., Gustavson, K., Reichborn-Kjennerud, T., & Aase, H. (2016). Language Delay in 3-Year-Old Children With ADHD Symptoms. Journal of Attention Disorders, 20(10), 867-78.
Stanton-Chapman, T.L., Justice, L.M., Skibbe, L.E., & Grant, S.L. (2007). Social and behavioral characteristics of preschoolers with specific language impairment. Topics in Early Childhood Special Education, 27(2), 98–109.
Thal, D., & Tobias, S. (1992). Communicative gestures in children with delayed onset of oral expressive vocabulary. Journal of Speech & Hearing Research, 35(6), 1281-1289. https://doi.org/10.1044/jshr.3506.1289.
Thal, D., & Tobias, S. (1994). Relationships between language and gesture in normally developing and late-talking toddlers. J Speech Hear Res. 37(1), 157-70.
Thal, D., Bates, E., & Goodman, J. (1997). Continuity of Language Abilities: An Exploratory Study of Late- And Early-Talking Toddlers. Developmental Neuropsychology, 13, 239-273.
Thal, D., Tobias, S., & Morrison, D. (1991). Language and gesture in late talkers: a 1-year follow-up. J Speech Hear Res, 34(3), 604-12.
Toppelberg, C., & Shapiro, T. (2000). Language disorders: Α 10-year research update review. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 2, 143-152.
Τσαούσης, Ι. (2009). Σύστημα Achenbach για Εμπειρικά Βασισμένη Αξιολόγηση (ΣΑΕΒΑ). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.