How to Approach the ‘Materiality’ of Art?
Abstract
Πώς προσεγγίζεται η υλικότητα της τέχνης;
Το άρθρο απασχολεί η υλικότητα του έργου τέχνης. Αμφισβητείται εδώ η αντίληψη ότι η υλικότητα της τέχνης σχετίζεται με τα “ενεργά”, με άλλα λόγια, τα σκοπίμως χειραγωγημένα παθητικά, ουδέτερα, υλικά. Με τη χρήση παραδειγμάτων από τις εικαστικές τέχνες, υποστηρίζεται ότι η υλικότητα ενός έργου τέχνης εντοπίζεται στη σύνθεση των σχέσεων. Όπως στοχεύεται να αναδειχθεί μέσω του πίνακα Las Meninas του Diego Velázquez, η σύνθεση περιλαμβάνει τη σχέση του έργου τέχνης με τον παραλήπτη. Ο παραλήπτης εμπλέκεται στη σύνθεση του έργου τέχνης και συνεισφέρει στη σταθερότητα και τη διάρκειά του μέσα στον χρόνο.
Ύστερα, στο άρθρο εξετάζεται το αυτοποιητικό γνώρισμα της καλλιτεχνικής μεθόδου της σύνθεσης. Με την αναφορά στο αυτοπορτρέτο του γερμανού ζωγράφου Max Liebermann επιδιώκεται να στοιχειοθετηθεί η άποψη ότι ένα έργο τέχνης είναι στην ουσία γέννημα του εαυτού του. Όπως καταδεικνύει ο πίνακας του Liebermann με την παλέτα του καλλιτέχνη τοποθετημένη στο κέντρο του, δεν είναι απλώς ζήτημα χρωμάτων αλλά ένα “παιχνίδι” συνθέτως συγκροτημένο από εντάσεις και αποχρώσεις διαφόρων ποιοτήτων που συστήνει τις έννοιες του καλλιτέχνη, του έργου τέχνης, του μοντέλου, της ομοιότητας, του εργαλείου και του υλικού. Η διαδικασία της μορφοποίησης συνοδεύεται, ωστόσο, πάντοτε από μια αντίστροφη διαδικασία “αμορφοποίησης”. Το έργο τέχνης εξακολουθεί να είναι μια σύνθεση ανοικτή, που αναμένει τη συμμετοχή/συνεργασία των μελλοντικών θεατών.
Article Details
- How to Cite
-
Ungelenk, J. (2023). How to Approach the ‘Materiality’ of Art?. Comparison, 32, 119–139. Retrieved from https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/sygkrisi/article/view/35744
- Issue
- Vol. 32 (2023)
- Section
- Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g. post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (preferably in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).