Η μαθητική διαρροή στην Περιφέρεια Θεσσαλίας: μία εμπειρική συγκριτική ανάλυση του πληθυσμού των ενήλικων εκπαιδευόμενων σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας Καταστημάτων Κράτησης


Νικόλαος Μπιτσάκος
https://orcid.org/0000-0003-4481-2222
Résumé

Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η συγκριτική ανάλυση του φαινομένου της Μαθητικής Διαρροής μεταξύ των Νομών της Περιφέρειας Θεσσαλίας, μία περιφέρεια με υψηλά ποσοστά εγκατάλειψης του σχολείου. Αποτελεί μία εμπειρική συγκριτική ανάλυση ανάμεσα σε ενήλικους εκπαιδευόμενους, οι οποίοι ως ανήλικοι είχαν εγκαταλείψει πρόωρα την εκπαίδευση και πλέον φοιτούν σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας Καταστημάτων Κράτησης. Συγκεκριμένα εξετάζονται τα αίτια της αρχικής Μαθητικής Διαρροής κατά τη διάρκεια της πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και συγκρίνονται οι πληθυσμοί των εκπαιδευόμενων στις δομές εκπαίδευσης ενηλίκων των Νομών της περιφέρειας. Το μοντέλο της έρευνας επιβεβαιώθηκε κατά την επιβεβαιωτική παραγοντική ανάλυση με την προτεινόμενη κατηγοριοποίηση των αιτιών της Μαθητικής Διαρροής σε οικονομικούς, κοινωνικούς, ατομικούς και εκπαιδευτικούς παράγοντες. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι όσον αφορά τα αίτια της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου παρουσιάζονται διαφοροποιήσεις ανάμεσα στους Νομούς της ίδιας Περιφέρειας. Επιπλέον, όσον αφορά τη σύγκριση των πληθυσμών των εκπαιδευόμενων των δομών εκπαίδευσης δεύτερης ευκαιρίας των Νομών που λειτουργούν εντός και εκτός καταστημάτων κράτησης, η μελέτη καταλήγει ότι παρότι ο πληθυσμός των ενήλικων εκπαιδευόμενων που επιστρέφουν στην εκπαίδευση αποτελούν μία ετερογενή πληθυσμιακή ομάδα, ως προς το φύλο και τη χώρα προέλευσης, δεν εμφανίζουν διαφορές ως προς τα αρχικά αίτια εγκατάλειψης της εκπαίδευσης.

Article Details
  • Rubrique
  • Επιστημονική Αρθρογραφία
Téléchargements
Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.
Biographie de l'auteur
Νικόλαος Μπιτσάκος, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Μεταδιδακτορικός ερευνητής, Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Références
Bitsakos, N. (2021). Causes of Early School Leaving and Prevention Measures: School directors’ insights. European Journal of Education Studies, 8(5), 320-333. doi: https://doi.org/10.46827/ejes.v8i5.3741
Bitsakos, N. (2022). Exploring Strategies to Strengthen Re-Engagement Through Second Chance Education for Early School Leavers: A Descriptive Qualitative Study. In E. Meletiadou (Eds.), Handbook of Research on Policies and Practices for Assessing Inclusive Teaching and Learning (pp. 54-73). IGI Global. http://doi:10.4018/978-1-7998-8579-5.ch003
Boudesseul, G., Grelet, Y., &Vivent, C. (2012). Les risquessociaux du décrochage : versune politique territorialisée de prévention?, Céreq Bref, 304, 4p. Retrieved December 12, 2022 from https://www.cereq.fr/les-risques-sociaux-du-decrochage-vers-une-politique-territorialisee-de-prevention
Clycq, N., Nouwen, W., Van Caudenberg, R., Orozco, M., Van Praag, L. & Timmerman, C. (Eds.) (2017). Theoretical and methodological considerations when studying early school leaving in Europe. https://medialibrary.uantwerpen.be/oldcontent/container23160/files/RESL_eu%20-%20Publication%207%20-%20Theoretical%20%20and%20Methodological%20Framework%20Final%20version%20december%202017%2014122017.pdf
Creswell, J. (2011). Η Έρευνα στην Εκπαίδευση: Σχεδιασμός, Διεξαγωγή και Αξιολόγηση της Ποσοτικής και Ποιοτικής Έρευνας. Εκδόσεις Έλλην.
De Witte, K., & Van Klaveren, C. (2012). Comparing students by a matching analysis-on early school leaving in Dutch cities. Applied Economics, 44(28), 3679-3690. https://doi.org/10.1080/00036846.2011.579069
De Witte, K., Nicaise, I., Lavrijsen, J., Van Landeghem, G., Lamote, C., & Van Damme, J. (2013). The impact of institutional context, education and labour market policies on early school leaving: a comparative analysis of EU countries. European Journal of Education, 48(3), 331-345. https://doi.org/10.1111/ejed.12034
Dwyer, P. (1996). Opting Out: Early School Leavers and the Degeneration of Youth Policy. National Clearinghouse for Youth Studies & Youth Research Centre.
EGREES (2005). European Group for Research on Equity in Educational Systems: Equity in European Educational System. A set of indicators. http://www.okm.gov.hu/download.php?docID=296
Ελληνική Στατιστική Αρχή (2014). Απογραφή Πληθυσμού-Κατοικιών 2011, Κατοικίες Χαρακτηριστικά και Ανέσεις. https://www.statistics.gr/2011-census-pop-hous
European Commission, EACEA, Eurydice and Cedefop (2014). Eurydice and Cedefop Report: Tackling Early Leaving from Education and Training in Europe: Strategies, Policies and Measures. https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/1b66bb9e-7d3e-11e5-b8b7-01aa75ed71a1/language-en
Eurostat (2021). Database. https://ec.europa.eu/eurostat/data/database
Ferguson, B., Tilleczek, K., Boydell, K., Rummens, J. A., Cote, D., & Roth-Edney, D. (2005). Early school leavers: Understanding the lived reality of student disengagement from secondary school. Final Report submitted to the Ontario Ministry of Education and Training, Special Education Branch. http://www.ontla.on.ca/library/repository/mon/13000/258815.pdf
Griffin, P. (2005). Developing a measure of wealth for primary student families in a developing country: Comparison of two methods of psychometric calibration. Studies in Educational Evaluation, 31(2-3), 192-206. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2005.05.010
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis: Pearson new international edition. Pearson Education Limited.
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2021). Γραφείο Διερεύνησης και Αποτίμησης Εκπαιδευτικού Έργου: Η Μαθητική Διαρροή στην Ελληνική Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. http://statistics.minedu.gov.gr/index.php/gr/component/phocadownload/category/169-iep-de-ma8itiki-diarroi-2015-218?download=287:mathitiki-diarroi-2015-2018
Janosz, M., Le Blanc, M., Boulerice, B., & Tremblay, R. E. (2000). Predicting different types of school dropouts: A typological approach with two longitudinal samples. Journal of educational psychology, 92(1), 171-190. https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.1.171
Καλπαζίδου, Γ. (2019). Μαθητική διαρροή: Πρόληψη και καταπολέμηση της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου. Εκπαιδευτικό υλικό. REC Programme 2014-2020. https://egroma.gov.gr/wp-content/uploads/2021/09/%CE%9C%CE%91%CE%98%CE%97%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%97-%CE%94%CE%99%CE%91%CE%A1%CE%A1%CE%9F%CE%97.pdf
Κάτσικας, Χ., & Καβαδίας, Γ. (2000). Η ανισότητα στην ελληνική εκπαίδευση. Η εξέλιξη των ευκαιριών πρόσβασης στην ελληνική εκπαίδευση (1960-2000). Gutenberg.
Kenny, D. A., Kaniskan, B., & McCoach, D. B. (2015). The performance of RMSEA in models with small degrees of freedom. Sociological Methods & Research, 44(3), 486-507.
Keppens, G., & Spruyt, B. (2018). Truancy in Europe: Does the type of educational system matter? European Journal of Education, 53(3), 414-426. https://doi.org/10.1111/j.ejed.12282
Κυρίδης, Α. (2013). Διαστάσεις ενός πολυπαραμετρικού δείκτη για την διερεύνηση των NEETs. Στο Ν. Παπαδάκης (επιμ), Βαρόμετρο Απόντων: οι NΕΕΤs (Young People Not in Education, Employment or Training) στην Ελλάδα (σσ. 77-108). Ι. Σιδέρης.
Lavrijsen, J. & Nicaise, I. (2013). Parental background and early school leaving. https://core.ac.uk/download/pdf/34582166.pdf
Litwin, M. S. (1995). How to measure survey reliability and validity. Sage Publications.
OECD (2020). OECD Territorial Reviews: Regional Policy for Greece Post-2020. https://www.oecd.org/publications/regional-policy-for-greece-post-2020-cedf09a5-en.htm
Μπιτσάκος, Ν. (2021). Αναιρώντας τη Μαθητική Διαρροή: Μία εμπειρική συγκριτική ανάλυση του πληθυσμού των ενήλικων εκπαιδευόμενων στους νομούς της Περιφέρειας Κρήτης. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 10(1), 40-51. https://doi.org/10.12681/hjre.25673
Νόμος 2525/1997, Ενιαίο Λύκειο, πρόσβαση των αποφοίτων του στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ Α 188/23.09.1997).
Patterson, R., (2008). Neighborhood Effects on High-School Drop-Out Rates and Teenage Childbearing. Center for Economic Studies.
Rumberger, R. W. (2001). Why students drop out of school and what can be done. Paper prepared for the conference, Dropouts in America: How Severe is the Problem? What Do We Know about Intervention and Prevention? Harvard University. Retreived January 21, 2022 from https://cloudfront.escholarship.org/dist/prd/content/qt58p2c3wp/qt58p2c3wp.pdf?t=msnxh4
Υπ. Απόφαση 2373/2003, Οργάνωση και λειτουργία των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (ΦΕΚ 1003/22.07.2003).