Ανάπτυξη Εργαστηρίων Δεξιοτήτων Δημοτικού βασισμένα στις ΤΠΕ και αξιολόγησή τους μέσω των στάσεων των εκπαιδευτικών


Στέλα Μαρίνα Κωστάκη
https://orcid.org/0000-0002-2228-8231
Μιχάλης Λιναρδάκης
Résumé

Στο άρθρο παρουσιάζεται η κατασκευή και αξιολόγηση μιας σειράς δραστηριοτήτων για το Δημοτικό Σχολείο, οι οποίες σχεδιάστηκαν υπό το πρίσμα της προσέγγισης STEAM και εντάχθηκαν στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στοχεύοντας στη βελτίωση των στάσεων των εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ. Οι δραστηριότητες απευθύνονται σε διαφορετικές τάξεις, ωστόσο φέρουν κοινά χαρακτηριστικά περιεχομένου, δομής και μεθοδολογίας. Ως εργαλείο μέτρησης στάσεων για τις ΤΠΕ αξιοποιήθηκε η κλίμακα UTAUT. Η επιβεβαιωτική παραγοντική ανάλυση κατέδειξε 5 παράγοντες της κλίμακας σε δείγμα 201 ατόμων. Οι παράγοντες αυτοί ελέγχθηκαν μη παραμετρικά σε δείγμα 21 ατόμων που απάντησαν στην κλίμακα πριν και μετά την εφαρμογή των δραστηριοτήτων. Οι έλεγχοι Wilcoxon κατέδειξαν στατιστικά σημαντική βελτίωση στις στάσεις της πειραματικής ομάδας. Επιπλέον, τα στοιχεία της έρευνας καταδεικνύουν δυσκολία υλοποίησης των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, η οποία εντείνει την αναγκαιότητα κατασκευής δραστηριοτήτων, πόρων και επιμορφώσεων κατάλληλων να εγείρουν το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών και, κατ’ επέκταση, να βελτιώνουν τις στάσεις τους για τις ΤΠΕ.

Article Details
  • Rubrique
  • Επιστημονική Αρθρογραφία
Téléchargements
Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.
Références
Ahmed, R. R., Štreimikienė, D., & Štreimikis, J. (2022). The extended UTAUT model and learning management system during COVID-19: evidence from PLS-SEM and conditional process modeling. Journal of Business Economics and Management, 23(1), 82–104. https://doi.org/10.3846/jbem.2021.15664
Alimisis, D. (2013). Educational robotics: Open questions and new challenges. Themes in Science and Technology Education, 6(1), 63-71. Retrieved July 31, 2023, from https://www.learntechlib.org/p/148617/
Al-zboon, H. S., Gasaymeh, A. M., & Al-Rsa’i, M. S. (2021). The attitudes of Science and Mathematics teachers toward the integration of Information and Communication Technology (ICT) in their education practice: The application of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT). World Journal of Education, 11(1), 75-85. https://doi.org/10.5430/wje.v11n1p75
Almisad, B., & Alsalim, M. (2020). Kuwaiti female university students’ acceptance of the integration of smartphones in their learning: An investigation guided by a modified version of the unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT). International Journal of Technology Enhanced Learning, 12(1), 1–19. https://doi.org/10.1504/IJTEL.2020.103812
Alvarenga, C.E.A., Ginestié, J., & Brandt-Pomares, P. (2017). How and why Brazilian and French teachers use learning objects. Education and Information Technologies, 22(5), 1973-2000.
Anderson, J. E., Schwager, P. H., & Kerns, R. L. (2006). The Drivers for Acceptance of Tablet PCs by Faculty in a College of Business. Journal of Information Systems Education, 17(4), 429-440.
Antoniadis, K., Zafiropoulos, K., & Mitsiou, D. (2022). Measuring Distance Learning System Adoption in a Greek University during the Pandemic Using the UTAUT Model, Trust in Government, Perceived University Efficiency and Coronavirus Fear. Educ. Sci. 2022, 12(9), 625. https://doi.org/10.3390/educsci12090625
Attuquayefio, S.N., & Addo, H. (2014). Using the UTAUT model to analyze students’ ICT adoption. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 10(3), 75-86.
Βιτούλης, Μ. (2014). Η αξιοποίηση του ηλεκτρονικού υπολογιστή στην προσχολική αγωγή: απόψεις των υποψηφίων Βρεφονηπιοκόμων. Στο Π. Αναστασιάδης, Ν. Ζαράνης, Β. Οικονομίδης & Μ. Καλογιαννάκης (Επιμ.), Πρακτικά 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Τεχνολογίες της Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση», 542-550. Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυμνο, 3-5 Οκτωβρίου 2014.
Βιτούλης, Μ. (2015). Αντιλήψεις Παιδαγωγών Προσχολικής Αγωγής για τη Χρήση του Διαδραστικού Πίνακα στην Αγωγή Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας. Στο Β. Δαγδιλέλης, Α. Λαδιάς, Κ. Μπίκος, Ε. Ντρενογιάννη, Μ. Τσιτουρίδου (Επιμ.), Πρακτικά Εργασιών 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Ένταξη των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία» της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης ΤΠΕ στην Εκπαίδευση (ΕΤΠΕ), Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης & Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 30 Οκτωβρίου – 1 Νοεμβρίου 2015.
Blancas, M., Valero, C., Vouloutsi, V., Mura, A., & Verschure, P. F. (2021). Educational Robotics: A Journey, Not a Destination. In S. Papadakis & M. Kalogiannakis (Eds.), Handbook of Research on Using Educational Robotics to Facilitate Student Learning, 41-67. IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-6717-3.ch002
Βλιώρα, Ε., Μουζάκης, Χ., & Καλογιαννάκης, Μ. (2014). Αξιοποίηση του Λογισμικού Algodoo στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: Μελέτη Περίπτωσης για τη Διδασκαλία της Διάθλασης του Φωτός. Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών - Έρευνα και Πράξη, 50-51, 7-21.
Βλιώρα, Ε., Μουζάκης, Χ., & Καλογιαννάκης, Μ. (2018). Διδασκαλία της Διάθλαση του Φωτός με τη Χρήση της Εφαρμογής Δισδιάστατης Απεικόνισης Algodoo. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, (Ειδικό Τεύχος «Σχεδιασμός και αξιοποίηση των ψηφιακών σεναρίων για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών»), 14(2), 76-94.
Βουρλέτσης, Ι., & Πολίτης, Π. (2014). Διαφορές στάσης πρωτοετών και τεταρτοετών φοιτητών Παιδαγωγικού Τμήματος απέναντι στις ΤΠΕ στην Εκπαίδευση. Στο Π. Αναστασιάδης, Ν. Ζαράνης, Β. Οικονομίδης & Μ. Καλογιαννάκης (Επιμ.), Πρακτικά 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Τεχνολογίες της Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση», 517-525. Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυμνο, 3-5 Οκτωβρίου 2014.
Bocconi, S., Chioccariello, A., Dettori, G., Ferrari, A., & Engelhardt, K. (2016). Developing Computational Thinking in Compulsory Education – Implications for Policy and Practice. In P. Kampylis & Y. Punies (Eds.), Publications Office of the European Union, Luxembourg. ISBN 978-92-79-64442-9 DOI: 10.2791/792158
Bocconi, S., Chioccariello, A., & Earp, J. (2018). The Nordic approach to introducing computational thinking and programming in compulsory education. Report prepared for the Nordic@BETT 2018 Steering Group DOI: 10.17471/54007
Bryan, L., & Guzey, S. S. (2020). K‐12 STEM Education: An Overview of Perspectives and Considerations. Hellenic Journal of STEM Education, 1(1), 5‐15. DOI: 10.51724/hjstemed.v1i1.5
Brunner, G., Horning E., Jönsson B., Malmberg C., Olsson A., Skoglund G., Strömberg S., & Svedbom J. (2001). “Ecologic! Environmental Education Methods & Examples”, 2nd ed., Keep Sweden Tidy Foundation.
Byrne, B. M. (2013). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming, second edition. Structural equation modeling with AMOS: Basic Concepts, applications, and Programming, second edition (2nd ed.). New York London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203805534
Γερούκη, Μ. (2014). Εκπαιδευτικοί και τεχνολογία: Η χρήση τεχνολογικών μέσων στην εκπαίδευση. Στο Π. Αναστασιάδης, Ν. Ζαράνης, Β. Οικονομίδης & Μ. Καλογιαννάκης (Επιμ.), Πρακτικά 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Τεχνολογίες της Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση», 526-533. Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυμνο, 3-5 Οκτωβρίου 2014.
Cechinel, C., Sánchez-Alonso, S., & García-Barriocanal, E. (2011). Statistical profiles of highly-rated learning objects. Computers & Education, 57(1), 1255-1269. Elsevier Ltd. Retrieved August 2, 2023, from https://www.learntechlib.org/p/50721/
Chalkiadaki, A. (2018). A Systematic Literature Review of 21st Century Skills and Competencies in Primary Education. International Journal of Instruction, 11(3), 1-16. https://doi.org/10.12973/iji.2018.1131a
Chevalier, M., Riedo, F., & Mondada, F. (2016). Pedagogical uses of Thymio II: how do teachers perceive educational robots in formal education? IEEE Robot. Automat. Mag. 23, 16–23. https://doi.org/10.1109/MRA.2016.2535080
Creswell, J. W. (2011). Η έρευνα στην εκπαίδευση: Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας (Επιμέλεια Χαράλαμπος Τζορμπατζούδης). Ίων.
da Silva, S. L., Guaitaloni Junior, J. T., Goncalves, E., da Silva, R. L., Viana, E. R., & Leal, F. F. (2015). An alternative for teaching and learning the simple diffusion process using Algodoo animations. Retrieved May 3, 2019 from https://arxiv.org/abs/1412.6666
Davis, F. D. (1989). Perceived Usefulness, Perceived ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340.
del Moral, M. E., Cernea, A., & Villalustre, L. (2013). Connectivist Learning Objects and Learning Styles. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 9, 105-124. Retrieved August 2, 2023, from https://www.learntechlib.org/p/160491/
Eguchi, A. (2010). What is educational robotics? Theories behind it and practical implementation. In D. Gibson & B. Dodge (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2010, 4006-4014. Chesapeake, VA: AACE.
Eguchi, A. (2015). Educational robotics as a learning tool for promoting rich environments for active learning (REALs). 10.4018/978-1-4666-8363-1.ch002.
Ζαράνης, Ν., Οικονομίδης, Β., & Λιναρδάκης, Μ. (2014). Οι κύριοι παράγοντες των απόψεων των νηπιαγωγών ως προς τις ΤΠΕ και η κατηγοριοποίηση των νηπιαγωγών σε τύπους. Στο Π. Αναστασιάδης, Ν. Ζαράνης, Β. Οικονομίδης & Μ. Καλογιαννάκης (Επιμ.), Πρακτικά 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Τεχνολογίες της Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση», 499-507. Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυμνο, 3-5 Οκτωβρίου 2014.
Θεοδωρακόπουλος, Δ. (2016). Απόψεις των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαίδευση. Επιστημονικό Εκπαιδευτικό Περιοδικό «eκπ@ιδευτικός κύκλος», 4(2), 79-94.
Θωμάδης, Π. (2017). Η Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση ως Μέθοδος Επιμόρφωσης Δασκάλων: Στάσεις και Απόψεις. Στο Κ. Παπανικολάου, Α. Γόγουλου, Δ. Ζυμπίδης, Α. Λαδιάς, Ι. Τζωρτζάκης, Θ. Μπράτιτσης, Χ. Παναγιωτακόπουλος (Επιμ.), Πρακτικά Εργασιών 5ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Ένταξη και Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία», 369-380. Ανώτατη Σχολή ΠΑΙδαγωγικής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, 21-23 Απριλίου 2017. ISSN 2529-0924, ISBN 978-618-83186-0-1
González-Pérez, L.I, & Ramírez-Montoya, M.S. (2022). Components of Education 4.0 in 21st Century Skills Frameworks: Systematic Review. Sustainability. 14(3):1493. https://doi.org/10.3390/su14031493
Gupta, E. (2021). The Role of Pedagogy in Developing Life Skills. Margin: The Journal of Applied Economic Research, 15(1), 50-72. https://doi.org/10.1177/0973801020974786
Ibrahim, R., & Jaafar, A. (2011). User acceptance of educational games: A revised unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT). World Academy of Science, Engineering and Technology, 77, 551–557. https://doi.org/10.5281/zenodo.1058741
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). (2020). Πρόγραμμα Σπουδών για την εισαγωγή της ενότητας STEAM στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ανακτήθηκε 3 Αυγούστου, 2023, από https://elearning.iep.edu.gr/study/mod/folder/view.php?id=19401&section=10
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). (2021). «Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις δεξιότητες μέσω εργαστηρίων» (ΠΡΑΞΗ 12/11-03-2021 ΤΟΥ ΔΣ ΤΟΥ ΙΕΠ ΚΑΙ ΣΕ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΝ ΜΕ ΑΡ.ΠΡΩΤ 2211/12-03-2021 ΚΑΙ ΑΔΑ: ΨΙΚ1ΟΞΛΔ-ΚΒΗ. Ανακτήθηκε 3 Αυγούστου, 2023, από https://elearning.iep.edu.gr/
Javrh, P., & Mozina, E. (2018). The life skills approach in Europe. An Erasmus+ partners’ project for the Life Skills in Europe. Διαθέσιμο στο https://eaea.org/wp-content/uploads/2018/03/Life-Skills-Approach-in-Europe-summaryEN_FINAL_13042018-1.pdf
Janson, A., & Janson, R. (2009). Integrating Digital Learning Objects in the Classroom: A Need for Educational Leadership. Innovate: Journal of Online Education, 5(3). Retrieved August 2, 2023, from https://www.learntechlib.org/p/104261/
Jimoyiannis, A., & Komis, V. I. (2007). Examining teachers’ beliefs about ICT in education: implications of a teacher preparation programme. Teacher Development, 11(2), 149-173. DOI: 10.1080/13664530701414779
Καλοβρέκτης, Κ., Ξενάκης, Α., Ψυχάρης, Σ., & Σταμούλης, Γ. (2020). Εκπαιδευτική Τεχνολογία, Αναπτυξιακές Πλατφόρμες Ρομποτικής και IoT. SBN: 978-960-418-828-4. Εκδόσεις Τζιόλα
Καλογιαννάκης, Μ., Παπαδάκης, Στ. & Ζαράνης, Ν. (2014). Χρήση φορητών τεχνολογιών στην Προσχολική Εκπαίδευση. Οι ταμπλέτες ως εκπαιδευτικό εργαλείο. Στο Π. Αναστασιάδης, Ν. Ζαράνης, Β. Οικονομίδης & Μ. Καλογιαννάκης (Επιμ.), Πρακτικά 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Τεχνολογίες της Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση», 490-496. Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυμνο, 3-5 Οκτωβρίου 2014.
Kalogiannidou, A., Natsiou, G., & Tsitouridou, M. (2021). Robotics in early childhood education: Developing a framework for classroom activities. In S. Papadakis & M. Kalogiannakis (Eds.), Handbook of research on using educational robotics to facilitate student learning, 402–423. Information Science Reference/IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-6717-3.ch016
Katehi, L., Pearson, G., & Feder, M. (2009). Engineering in K-12 education: Understanding the status and improving the prospects, 6. DOI: 10.17226/12635
Κατηνιώτης, Π., Αργυράκης, Ε., Κοτσαλίδης, Φ., Νάκη, Σ., Δουζίνα, Μ., Ανδρεαδάκη, Σ., & Τζώρτζη, Ά. (2013). Στο Α. Λαδιάς, Α. Μικρόπουλος, Χ. Παναγιωτακόπουλος, Φ. Παρασκευά, Π. Πιντέλας, Π. Πολίτης, Σ. Ρετάλης, Δ. Σάμψων, Ν. Φαχαντίδης, Α. Χαλκίδης (Επιμ.), Πρακτικά Εργασιών 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Ένταξη των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία» της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης ΤΠΕ στην Εκπαίδευση (ΕΤΠΕ), Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων, Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Πειραιάς, 10-12 Μαΐου 2013.
Kay, R. H., & Knaack, L. (2009). Assessing learning, quality and engagement in learning objects: The Learning Object Evaluation Scale for Students (LOES-S). Educational Technology Research and Development, 57, 147–168.
Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις Εφαρμογές των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, Αθήνα, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Κόμης, Β., Τσουράπη, Χ., Λαβίδας, Κ., & Ζαγούρας, Χ. (2015). Απόψεις και Πρακτικές Σχετικά με την Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία των Επιμορφωμένων Εκπαιδευτικών Προσχολικής Εκπαίδευσης στο Πρόγραμμα Β’ Επιπέδου. Στο Β. Δαγδιλέλης, Α. Λαδιάς, Κ. Μπίκος, Ε. Ντρενογιάννη, Μ. Τσιτουρίδου (Επιμ.), Πρακτικά Εργασιών 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Ένταξη των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία» της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης ΤΠΕ στην Εκπαίδευση (ΕΤΠΕ), Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης & Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 30 Οκτωβρίου – 1 Νοεμβρίου 2015.
Κόττης, Κ., & Πολίτης, Π. (2017). Στάσεις και απόψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ειδικής Αγωγής Δημοτικών Σχολείων σχετικά με τις ΤΠΕ. Στο Κ. Παπανικολάου, Α. Γόγουλου, Δ. Ζυμπίδης, Α. Λαδιάς, Ι. Τζωρτζάκης, Θ. Μπράτιτσης, Χ. Παναγιωτακόπουλος (Επιμ.), Πρακτικά Εργασιών 5ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Ένταξη και Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία», 655-665. Ανώτατη Σχολή ΠΑΙδαγωγικής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, 21-23 Απριλίου 2017. ISSN 2529-0924, ISBN 978-618-83186-0-1.
Κωστάκη, Σ. – Μ. (2019). Διερεύνηση στάσεων εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας για τα Ψηφιακά Μαθησιακά Αντικείμενα στις Φυσικές Επιστήμες. (Αδημοσίευτη Μεταπτυχιακή Εργασία). Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυμνο.
Κωστάκη, Σ. - Μ., & Καλογιαννάκης, Μ. (2019). Στάσεις Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Απέναντι στα Ψηφιακά Μαθησιακά Αντικείμενα για τις Φυσικές Επιστήμες -Το Παράδειγμα του Φωτόδεντρου. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 10, 1-15. https://doi.org/10.12681/icodl.2151
Lamri, J., & Lubart, T. (2021). Creativity and Its’ Relationships with 21st Century Skills in Job Performance. Kindai Management Review, 9, 75–91.
Lawrence, B. A. M. (2016). IPad Acceptance by English Learners in Saudi Arabia. English Language Teaching, 9(12), 34-46. http://dx.doi.org/10.5539/elt.v9n12p34
Lin, P. C., Lu, H. K., & Liu, S. C. (2013). Towards an education behavioral intention model for e-learning systems: An extension of UTAUT. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 47(3), 1200–1207.
Ma, W., Andersson, R., & Streith, K. (2005). Examining user acceptance of computer technology: An empirical study of student teachers. Journal of Computer Assisted Learning, 21(6), 387–395.
Maphosa, V. (2021). Factors Influencing Student’s Perceptions Towards E-Learning Adoption During COVID-19 Pandemic: A Developing Country Context. European Journal of Interactive Multimedia and Education, 2(2), e02109. https://doi.org/10.30935/ejimed/11000
Maphosa, V., Dube, B., & Jita, T. (2020). A UTAUT Evaluation of WhatsApp as a Tool for Lecture Delivery During the COVID-19 Lockdown at a Zimbabwean University. International Journal of Higher Education, 9(5), 84-93. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n5p84
Marikyan, D., & Papagiannidis, S. (2023) Unified Theory of Acceptance and Use of Technology: A review. In S. Papagiannidis (Eds.), TheoryHub Book. Available at http://open.ncl.ac.uk/ Retrieved August 2, 2023. ISBN: 9781739604400
Μικρόπουλος, Α. (2000). Εκπαιδευτικό Λογισμικό. Θέματα σχεδίασης και αξιολόγησης λογισμικού υπερμέσων, Εκδόσεις ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ.
Muthen, B. O. (2002). Beyond SEM: General latent variable modeling. Behaviormetrika, 29, 81-117. https://doi.org/10.2333/bhmk.29.81
Muthen, L. K., & Muthen, B. O. (1998-2012) Mplus user's guide, sixth edition. Los Angeles: Muthen & Muthen. Retrieved July 28, 2023 from http://statmodel.com/ugexcerpts.shtml
Negrini, L. (2020). Teachers’ attitudes towards educational robotics in compulsory school. Italian Journal of Educational Technology, 28(1), 77-90. doi: 10.17471/2499-4324/1136
Ξαφάκος, Ε., Παπαδήμας, Λ., Μαράτος, Α., Δημακόπουλος, Γ., & Μπέκα, Α. (2016). Στάσεις των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης απέναντι στη χρησιμότητα των διδακτικών σεναρίων με τη χρήση των ΤΠΕ. Στο T. A. Mikropoulos, N. Papachristos, A. Tsiara, P. Chalki (Εds.), Proceedings of the 10th Pan-Hellenic and International Conference “ICT in Education”, 617-626. Ioannina: HAICTE. 23-25 September 2016. ISSN 2529-0916, ISBN 978-960-88359-8-6
OECD (2019). Trends Shaping Education 2019, OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/trends_edu-2019-en
Oye, N. D., Iahad, N. A., & Rabin, Z. A. (2011). A model of ICT acceptance and use for teachers in higher education institutions. International Journal of Computer Science & Communication Networks, 1(1), 21-40.
Παπαδημητρίου, Β. (1998). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Σχολείο. Τυπωθήτω.
Πεσματζόγλου, Ε., & Παπαδοπούλου, Α. (2013). Η πρόθεση των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την ένταξη των ΤΠΕ στη μαθησιακή διαδικασία: Ερευνητικά δεδομένα. Στο Α. Λαδιάς, Α. Μικρόπουλος, Χ. Παναγιωτακόπουλος, Φ. Παρασκευά, Π. Πιντέλας, Π. Πολίτης, Σ. Ρετάλης, Δ. Σάμψων, Ν. Φαχαντίδης, Α. Χαλκίδης (Επιμ.), Πρακτικά Εργασιών 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Ένταξη των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία» της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης ΤΠΕ στην Εκπαίδευση (ΕΤΠΕ), Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων, Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Πειραιάς, 10-12 Μαΐου 2013. Ανακτήθηκε 2 Αυγούστου, 2023, από https://www.etpe.gr/custom/pdf/etpe2000.pdf
Papert, S. (1996). An exploration in the space of mathematics educations. Int J Comput Math Learning 1, 95–123.
Park, I.-W., & Han, J. (2016). Teachers’ views on the use of robots and cloud services in education for sustainable development. Cluster Comput, 19(2), 987–999. https://doi.org/10.1007/s10586-016-0558-9
Paul, R., & Elder, L. (2006). Critical thinking: The nature of critical and creative thought. Journal of Developmental Education, 30(2), 34-35. Retrieved October 20, 2023 from https://www.proquest.com/scholarly-journals/critical-thinking-nature-creative-thought/docview/228409035/se-2
Psycharis, S., & Kalovrektis, K. (2021). A Conceptual Framework for Computational STEAM Integration. Crosscutting Concepts, Threshold Concepts, Border Objects and their propagation in STEM integrational fusion. Hellenic and International Conference. STE(A)M Educators and Education. Patras 7-9 May 2021.
Psycharis, S. (2021). Editorial: A New Era with STEM Education?. Hellenic Journal of STEM Education, 1(2), 43-44. https://doi.org/10.51724/hjstemed.v1i2.14
Ραβάνης, Κ. (2015). Η δημιουργία και η χρήση «Μαθησιακών Αντικειμένων»: από τα τεχνο-κοινωνικά περιβάλλοντα, στη σχολική τάξη. Στο Χ., Σκουμπουρδή & Μ., Σκουμιός (Επιμ.), Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Υλικού στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες», 50-59. Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Ρόδος, 17-18 Οκτωβρίου 2014.
Raffaghelli, J. E., Rodríguez, M., Guerrero, A.-E., & Baneres, D. (2022). Applying the UTAUT model to explain the students' acceptance of an early warning system in Higher Education. Computers & Education, 182(5). 104468. DOI:10.1016/j.compedu.2022.104468
Riopel, Μ. & Smyrnaiou, Ζ. (2016). Digital didactics: from specific content learning domains to technologically driven learning outcomes. Symposium at XVIII CONGRESS AMSE-AMCE-WAER “Teaching and Training Today for Tomorrow”, Eskisehir, Turkey, 30 May - 2 June (Symposium).
Σύψα, Π., Μάνεσης, Ν., & Κορδάκη, Μ. (2016). Απόψεις και στάσεις εκπαιδευτικών της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για την ένταξη των ΤΠΕ στη διδασκαλία. Στο T. A. Mikropoulos, N. Papachristos, A. Tsiara, P. Chalki (Εds.), Proceedings of the 10th Pan-Hellenic and International Conference “ICT in Education”, 637-644. Ioannina: HAICTE. 23-25 September 2016. ISSN 2529-0916, ISBN 978-960-88359-8-6
Saleem, E., Al-Saqri, N., & Ahmad, A. E. (2016). Acceptance of Moodle as a Teaching/Learning Tool by the Faculty. International Journal of Knowledge Content Development & Technology of the Department of Information Studies at Sultan Qaboos University, Oman based on UTAUT, 6(2), 5-27. https://doi.org/10.5865/IJKCT.2016.6.2.005
Scaradozzi D., Sorbi L., Pedale A., Valzano M., Vergine C. (2015). Teaching Robotics at the Primary School: An Innovative Approach. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 3838-3846.
Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Muller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Test of significance and descriptive goodness of fit measures. Methods of Psychological Research-Online, 8(2), 23-74.
Schleicher, A. (2019). Presentation at the Forum on Transforming Education, Global Peace Convention, Seoul, South Korea.
Shaqrah, A. A. (2015). Explain the Behavior Intention to Use e-Learning Technologies: A Unified Theory of Acceptance and Use of Technology Perspective. International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies (IJWLTT), 10(4), 19-32. https://doi.org/10.4018/IJWLTT.20151002
Teo, Τ. (2008). Pre-service teachers’ attitudes towards computer use: A Singapore survey. Australasian Journal of Educational Technology, 24(4), 413-424.
Tzagkaraki, E., Papadakis, St., & Kalogiannakis, Μ. (2021). Exploring the Use of Educational Robotics in primary school and its possible place in the curricula. In M. Malvezzi, D. Alimisis & M. Moro (Eds.), Education in & with Robotics to Foster 21st Century Skills. Proceedings of EDUROBOTICS 2020, Online Conference February 25-26, 216-229, Switzerland, Cham: Springer, https://doi.org/10.1007/978-3-030-77022-8_19
Thibaut, L., Ceuppens, S., De Loof, H., De Meester, J., Goovaerts, L., Struyf, A., Boeve-de Pauw, J., Dehaene, W., Deprez, J., De Cock, M., Hellinckx, L., Knipprath, H., Langie, G., Struyven, K., Van de Velde, D., Van Petegem, P., & Depaepe, F. (2018). Integrated STEM Education: A Systematic Review of Instructional Practices in Secondary Education. European Jourrnal of STEM Education, 3(1), 02. https://doi.org/10.20897/ejsteme/85525
Thomas, T., Singh, L., & Gaffar, K. (2013). The utility of the UTAUT model in explaining mobile learning adoption in higher education in Guyana. Journal of Education, 9(3), 71–85.
Thornhill-Miller, B., Camarda, A., Mercier, M., Burkhardt, J-M., Morisseau, T., Bourgeois-Bougrine, S., Vinchon, F., El Hayek, S., Augereau-Landais, M., Moureym F., et al. (2023). Creativity, Critical Thinking, Communication, and Collaboration: Assessment, Certification, and Promotion of 21st Century Skills for the Future of Work and Education. Journal of Intelligence. 11(3):54. https://doi.org/10.3390/jintelligence11030054
Yuen, A. H., & Ma, W. W. (2002). Gender differences in teacher computer acceptance. Journal of Technology and Teacher Education, 10(3), 365-382.
Venkatesh, V., & Davis, F. D. (2000). A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies. Management Science 46(2), 186-204. https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly: Management Information Systems, 27(3), 425-478. https://doi.org/10.2307/30036540
Venkatesh, V., Thong, J. Y. L., & Xu, X. (2012). Consumer Acceptance and Use of Information Technology: Extending the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology. MIS Quarterly, 36(1), 157-178. https://doi.org/10.2307/41410412
Vlasopoulou, M., Kalogiannakis, M., & Sifaki, E. (2020). Investigating Teachers' Attitude and Behavioral Intentions for the Impending Integration of STEM Education in Primary School. In St. Papadakis and M. Kalogiannakis (Eds.), Handbook of Research on Using Education Robotics to Facilitate Student Learning. 235-256. Hershey, PA: IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-7998-6717-3.ch009
ΦΕΚ 3567/Β/04-08-2021
Ψύλλος, Δ., & Παρασκευάς, Α. (2014). Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την Τεχνολογική Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου: Η περίπτωση των επιμορφούμενων Φυσικών ΠΕ 04. Στο Π. Αναστασιάδης, Ν. Ζαράνης, Β. Οικονομίδης & Μ. Καλογιαννάκης (Επιμ.), Πρακτικά 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Τεχνολογίες της Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση», 508-516. Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυμνο, 3-5 Οκτωβρίου 2014.
Ψυχάρης, Σ., & Καλοβρέκτης, Κ. (2017). Διδακτική και Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων STEM και ΤΠΕ. Κωδικός Εύδοξος 68374254. ISBN: 978-960-418-706-5. Εκδόσεις Τζιόλα.
Ψυχάρης, Σ., & Καλοβρέκτης, Κ. (2022). Οι «ικανότητες» STEM και η Αξιολόγηση στην ολοκληρωμένη εκπαίδευση STEM. Εκπαιδευτική Αξιολόγηση, 7, 65-83. Ανακτήθηκε 21 Οκτωβρίου, 2023, από https://eletea.gr/wp-content/uploads/2022/10/%CE%A8%CE%A5%CE%A7%CE%91%CE%A1%CE%97%CE%A3-%CE%9A%CE%91%CE%9B%CE%9F%CE%92%CE%A1%CE%95%CE%9A%CE%A4%CE%97%CE%A3.pdf
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49, 33-35.
Wong, K., Teo, T., & Russo, S. G. (2013). Interactive Whiteboard Acceptance: Applicability of the UTAUT Model to Student Teachers. The Asia-Pacific Education Researcher, 22, 1-10. https://doi.org/10.1007/s40299-012-0001-9
World Health Organization (WHO) (2020). Life skills education school handbook- Prevention of Noncommunicable Diseases: Approaches for Schools. Διαθέσιμο στο https://www.who.int/publications/i/item/9789240005020