The cinematic memory of the Left movement’s defeat in the Greek Civil War: I kathodos ton ennia/The descent of the nine from page to screen


Γιάννης Βαγγελοκώστας
Abstract

Christos Siopachas’s I kathodos ton ennia/The descent of the nine (1984), an adaptation of Thanasis Valtinos’s homonymous novella (1963), belongs to a distinct group of New Greek Cinema’s (NEK) politico-historical films, which contributed to the formation of the Greek Civil War’s social memory during the first years of the post-dictatorship period (Metapolitefsi). This article examines the intertextual relationship between the film and its source text, while the main focus is on the representation of the Left movement’s defeat. The analysis draws on theories which, transcending the fidelity to the source text as an evaluative aesthetic criterion, approach adaptations as discursive practices situated in specific historical, ideological and cultural contexts. In this respect, the article also discusses the ideologized post-dictatorship reception of Valtinos’s text as a leftist testimony, while acknowledging it as a key element of the film’s wider cultural context.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Γιάννης Βαγγελοκώστας

Ο Γιάννης Βαγγελοκώστας γεννήθηκε στη Λάρισα το 1986. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου εκπονεί τη διδακτορική του διατριβή με θέμα τις κινηματογραφικές μεταφορές λογοτεχνικών κειμένων στη Μεταπολίτευση (ειδίκευση Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας). Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη σχέση λογοτεχνίας και κινηματογράφου, την πολιτισμική ιστορία της Μεταπολίτευσης και τις έμφυλες ταυτότητες στη λογοτεχνία. Επιστημονικά του άρθρα έχουν δημοσιευτεί σε πρακτικά συνεδρίων και βιβλιοκριτικές του σε ηλεκτρονικά περιοδικά λογοτεχνίας και κριτικής.