Διαχείριση της Σημειογραφίας Κλάσματος κατά την Επίλυση Προβλημάτων Φυσικής από Πρωτοετείς Φοιτητές/τριες Παιδαγωγικών Τμημάτων


¨Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, Τόμος 2, Αρ. 2 (2022), 12ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΕΝΕΦΕΤ, Ειδικό Τεύχος
Δημοσιευμένα: Dec 29, 2022
Γεώργιος Κρητικός
https://orcid.org/0000-0002-1390-977X
Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος
https://orcid.org/0000-0002-9614-2825
Φραγκίσκος Καλαβάσης
Περίληψη

Η μελέτη της μαθηματικής σημειογραφίας στα εγχειρίδια και στις δραστηριότητες διδασκαλίας και μάθησης έχει κεντρική θέση για την διεπιστημονική προσέγγιση των δυσκολιών μάθησης στην Φυσική. Στην παρούσα εργασία παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα μιας έρευνας που αφορά στη διαχείριση της σημειογραφίας κλάσματος κατά την επίλυση προβλημάτων Φυσικής από φοιτητές/τριες Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης και Προσχολικής Αγωγής. Σκοπός της έρευνας ήταν να διερευνηθούν οι οπτικές των φοιτητών/τριών για τη μαθηματική σημειογραφία του κλάσματος κατά την επίλυση προβλημάτων Φυσικής και του βαθμού στον οποίο αποδίδουν φυσικό νόημα στο κλάσμα και στις εμπλεκόμενες μεταβλητές και σταθερές. Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, όσο μικρότερη είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με μία έννοια Φυσικής, τόσο ενεργοποιούνται μαθηματικά νοήματα, συχνά με μη συμβατό τρόπο, δημιουργώντας μαθησιακά εμπόδια στην οικοδόμηση του σχετικού φυσικού νοήματος.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρο Ερευνητικό
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Καλαβάσης, Φ., & Κρητικός, Γ. (2017). Η διεπιστημονική καλλιέργεια στην ταυτότητα της σχολικής μονάδας. Στο Α. Κοντάκος & Φ. Καλαβάσης (Επιμ.), Θέματα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού 9. Η σχολική μονάδα ως ευφυής υβριδική και ηθική οντότητα (σελ. 55–68). Διάδραση. ISBN: 978-618-5059-66-8.
Κρητικός, Γ., Μούτσιος-Ρέντζος, Α., Πιννίκα, Β., & Καλαβάσης, Φ. (2020). Διεπιστημονική προσέγγιση της (συν)διδασκαλίας Μαθηματικών και Φυσικής: Η περίπτωση της χωρητικότητας ενός πυκνωτή. Στο Α. Σπύρτου, Π. Παπαδοπούλου, Α. Ζουπίδης, Γ. Μαλανδράκης, & Π. Καριώτογλου (Επιμ.), Πρακτικά 11ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση. Επαναπροσδιορίζοντας τη Διδασκαλία και Μάθηση των Φυσικών Επιστημών και της Τεχνολογίας στον 21ο αι. (σελ. 258–265). Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, ΕΝΕΦΕΤ. ISBN: 978-618-83267-7-4.
Κρητικός, Γ., & Μούτσιος-Ρέντζος, Α. (2018). Μηχανική των διεπιστημονικών αναστοχασμών στη σχολική μονάδα. Στο Α. Κοντάκος & Φ. Καλαβάσης (Επιμ.), Θέματα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού 10. Μοντέλα ανάπτυξης εκπαιδευτικών μονάδων: Εφαρμογές της συστημικής προσέγγισης και η εκπαιδευτική μηχανική της (σελ. 111–126). Διάδραση. ISBN: 978-618-5059-81-1.
Κρητικός, Γ., & Μούτσιος-Ρέντζος, Α. (2022). Το Άγχος Μελλοντικών Νηπιαγωγών για τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες. Στο Μ. Καμπεζά, Α. Βελλοπούλου, Ά. Γιαννοπούλου, Σ. Δέλη, Ε. Διδάχου, Ε. Κατσικονούρη, Β. Μαντζουράτου, & Σ. Σαΐτη (Επιμ.), Πρακτικά 12ου Πανελλήνιου Συνεδρίου OMEP «Ενισχύοντας την αλληλεπίδραση, υποστηρίζοντας την έκφραση: προκλήσεις και προοπτικές στη μάθηση και διδασκαλία παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας» (σελ. 512–523). ΤΕΕΑΠΗ Πανεπιστημίου Πατρών. ISBN: 978-618-84599-2-2.
Μούτσιος-Ρέντζος, Α., Κρητικός, Γ., & Καλαβάσης, Φ. (2017). Διεπιστημονικές αναστοχαστικές διαδρομές ανάμεσα στα μαθηματικά και τη φυσική: σημεία, αντικείμενα, ερμηνευτές και νοήματα. Πρακτικά 34ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Μαθηματικής Παιδείας με Διεθνή Συμμετοχή «Πάντα κατ΄αριθμόν γίγνονται» (σελ. 643–653). Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία. ISSN: 1105-7955.
Bing, T. J., & Redish, E. F. (2009). Analyzing problem solving using math in physics: Epistemological framing via warrants. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 5(2), 1–15.
Burgos, M. G., Pérez, H. G., & Jaimes, D. V. (2020). Real teaching situations to encourage the learning of fractions from physics. Journal of Physics: Conference Series, 1645(1), 1–8.
Davis, B., & Simmt, E. (2003). Understanding learning systems: Mathematics education and complexity science. Journal for Research in Mathematics Education, 34(2), 137–167.
Duval, R. (2006). A cognitive analysis of problems of comprehension in a learning of mathematics. Educational Studies in Mathematics, 61, 103–131. https://doi.org/10.1007/s10649-006-0400-z DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-006-0400-z
Kuo, E., Hull, M. M., Gupta, A., & Elby, A. (2013). How students blend conceptual and formal mathematical reasoning in solving physics problems. Science Education, 97(1), 32–57.
Nikitina, S. (2006). Three strategies for interdisciplinary teaching: contextualizing, conceptualizing, and problem‐centring, Journal of Curriculum Studies, 38(3), 251–271.
Redish, E. F. (2005). Problem solving and the use of math in physics courses. In Conference World View on Physics Education in 2005: Focusing on Change. Delhi, August 21-26.
Redish, E. F., & Kuo, E. (2015). Language of physics, language of math: Disciplinary culture and dynamic epistemology. Science & Education, 24(5), 561–590.
Stinson, K., Harkness, S. S., Meyer, H., & Stallworth, J. (2009). Mathematics and science integration: Models and characterizations. School Science and Mathematics, 109(3), 153–161.
Uhden, O., Karam, R., Pietrocola, M., & Pospiech, G. (2012). Modelling mathematical reasoning in physics education. Science & Education, 21(4), 485–506.