Σχεδιασμός, Ανάπτυξη και Αξιολόγηση Διαδραστικής Ψηφιακής Ιστορίας σχετικά με την Αποφυγή Σπατάλης Τροφίμων στο Νηπιαγωγείο


Δημοσιευμένα: Δεκ 29, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
σπατάλη τροφίμων, αειφορία, εγγραμματισμός τροφίμων και διατροφής, νηπιαγωγείο
Χαριστούλα Χατζηνικόλα
https://orcid.org/0000-0002-1670-0496
Γεώργιος Κρητικός
https://orcid.org/0000-0002-1390-977X
Βασίλειος Παπαβασιλείου
https://orcid.org/0000-0001-6538-0479
Περίληψη

Στο ελληνικό νηπιαγωγείο, η υγιεινή διατροφή προωθείται μέσα από το αναλυτικό πρόγραμμα, στο πλαίσιο της βιωματικής μάθησης και της διαθεματικότητας, ενώ την ευθύνη της διατροφής των νηπίων έχει η οικογένεια. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διαπιστωθεί η βελτίωση του εγγραμματισμού των τροφίμων των νηπίων και ειδικότερα η κατανόηση της έννοιας της σπατάλης τροφίμων, μέσα από την εφαρμογή μίας διαδραστικής ψηφιακής ιστορίας. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, μία ελέγχου και μία πειραματική. Η ομάδα ελέγχου συμμετείχε σε μία παραδοσιακή διδασκαλία σχετικά με την υγιεινή διατροφή και τη σπατάλη τροφίμων. Η πειραματική ομάδα συμμετείχε στην εξέλιξη μίας διαδραστικής ψηφιακής ιστορίας, στην οποία ένα παιδί –ο κεντρικός ήρωας– επιλέγει υγιεινά μικρογεύματα και γεύματα, ενώ η κάθε επιλογή επιδρά διαφορετικά στο περιβάλλον και στην υγεία του. Στο τέλος, τα παιδιά και από τις δύο ομάδες κλήθηκαν να εμπλακούν σε δραστηριότητες αξιολόγησης σχετικά με τον εγγραμματισμό των τροφίμων και τη σπατάλη τροφίμων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρο Ερευνητικό
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Χαριστούλα Χατζηνικόλα, ΤΕΠΑΕΣ Πανεπιστημίου Αιγαίου

Υπ. Διδ. ΤΕΠΑΕΣ Παν/μίου Αιγαίου

Αναφορές
Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (2016). Καταπολέμηση της σπατάλης τροφίμων: η ΕΕ έχει την ευκαιρία να βελτιώσει την αποδοτικότητα των πόρων της αλυσίδας εφοδιασμού τροφίμων. Ειδική έκθεση, αρ. 34. Ανακτήθηκε στις 31/3/2023, από https://op.europa.eu/webpub/eca/special-reports/foodwaste-34-2016/el/
Χατζηνικόλα, Χ. & Παπαβασιλείου, Β. (2020). Οι διατροφικές συνήθειες των νηπίων: έρευνα για την αειφορική Μεσογειακή διατροφή σε νηπιαγωγείο της Ρόδου. 11o Πανελλήνιο Συνέδριο «Οι φυσικές επιστήμες στην προσχολική εκπαίδευση, Χαρτογραφώντας τη νέα εικοσαετία έρευνας και διδακτικής πράξης», Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Σχολής Επιστημών Αγωγής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 6-8 Νοεμβρίου 2020, Ιωάννινα.
Χατζηνικόλα, Χ. & Παπαβασιλείου, Β. (2019). Εκπαιδευτική διατροφική πολιτική στην προσχολική ηλικία: Σύγκριση της Ελλάδας με τις ΗΠΑ και τη Σουηδία. 12ο Πανελλήνιο Συνέδριο OMEP στην προσχολική αγωγή με τίτλο «Ενισχύοντας την αλληλεπίδραση, υποστηρίζοντας την έκφραση: προκλήσεις και προοπτικές στη μάθηση και διδασκαλία παιδιών προσχολικής αγωγής και πρώτης σχολικής ηλικίας», 1-3 Νοεμβρίου 2019, Πάτρα.
Υπουργική Απόφαση Αριθμ. Φ.31/94185/Δ1/2021, Εργαστήρια Δεξιοτήτων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. ΦΕΚ 3791/Β/13-8-2021
Abeliotis, K., Lasaridi, K., Costarelli, V., & Chroni, C. (2015). The implications of food waste generation on climate change: The case of Greece. Sustainable Production and Consumption, 3, 8–14.
Alamar, M.d.C., Falagán, N., Aktas, E., & Terry, L.A. (2018). Minimising food waste: a call for multidisciplinary research. Journal of the Science of Food and Agriculture, 98, 8–11.
Alderman, H., & Fernald, L. (2017). The Nexus Between Nutrition and Early Childhood Development. Annual review of nutrition, 37, 447–476. https://doi.org/10.1146/annurev-nutr-071816-064627
Andrews, D. H., Hull, T. D., & Donahue, J. A. (2009). Storytelling as an Instructional Method: Definitions and Research Questions. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 3(2).
Bhatia, L., Jha, H., Sarkar, T., & Sarangi, P. K. (2023). Food Waste Utilization for Reducing Carbon Footprints towards Sustainable and Cleaner Environment: A Review. International journal of environmental research and public health, 20(3), 2318. https://doi.org/10.3390/ijerph20032318
Boliko, M. C. (2019). FAO and the Situation of Food Security and Nutrition in the World. Journal of Nutritional Science and Vitaminology, 65(Supplement), 4–8. https://doi.org/10.3177/jnsv.65.S4
Campoy-Muñoz, P., Cardenete, M. A., Delgado, M. D. C., & Sancho, F. (2021). Food Losses and Waste: A Needed Assessment for Future Policies. International journal of environmental research and public health, 18(21), 11586. https://doi.org/10.3390/ijerph182111586
Conrad, Z., Niles, M. T., Neher, D. A., Roy, E. D., Tichenor, N. E., & Jahns, L. (2018). Relationship between food waste, diet quality, and environmental sustainability. PloS one, 13(4), e0195405.
Di Cesare, M., Sorić, M., Bovet, P., Miranda, J. J., Bhutta, Z., Stevens, G. A., Laxmaiah, A., Kengne, A. P., & Bentham, J. (2019). The epidemiological burden of obesity in childhood: a worldwide epidemic requiring urgent action. BMC medicine, 17(1), 212. https://doi.org/10.1186/s12916-019-1449-8
Executive Agency for Small and Medium-sized Enterprises (2021). Food waste: beauty is in the eye of the beholder. Ανακτήθηκε στις 2/4/2023, από https://cinea.ec.europa.eu/news-events/news/food-waste-beauty-eye-beholder-2021-01-06_en
Food and Agriculture Organization (FAO) (2023). Food Loss and Food Waste. Ανακτήθηκε στις 4/2/2023, από https://www.fao.org/policy-support/policy-themes/food-loss-food-waste/en/
Food and Agriculture Organization (FAO) (2015). Global Initiative on Food Loss and Waste Reduction. Ανακτήθηκε στις 2/4/2023, από https://www.fao.org/3/i4068e/i4068e.pdf
Frazel, M. (2010). Digital storytelling: Guide for educators. International Society for Technology in Education. ISBN 978-1-56484-259-6.
Ganesh, K. S., Sridhar, A., & Vishali, S. (2022). Utilization of fruit and vegetable waste to produce value-added products: Conventional utilization and emerging opportunities-A review. Chemosphere, 287(3), 132221. https://doi.org/10.1016/j.chemosphere.2021.132221
García-Herrero, L., De Menna, F., & Vittuari, M. (2019). Food waste at school. The environmental and cost impact of a canteen meal. Waste management (New York, N.Y.), 100, 249–258.
Hartmann, T. Jahnke, B., & Hamm, U. (2021). Making ugly food beautiful: Consumer barriers to purchase and marketing options for Suboptimal Food at retail level – A systematic review. Food Quality and Preference, 90, 104179. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2021.104179.
Hu, J. Gordon, C. Yang, N., & Ren Y. (2021) “Once Upon A Star”: A Science Education Program Based on Personification Storytelling in Promoting Preschool Children’s Understanding of Astronomy Concepts, Early Education and Development, 32 (1), 7-25. https://doi.org/10.1080/10409289.2020.1759011
Heberle A. E., Thomann, C. R. B., & Carter, A. S. (2020). Social and Emotional Development Theories. In J. B. Benson (Eds.), Encyclopedia of Infant and Early Childhood Development (Second Edition) (pp. 173-182). Elsevier ISBN 9780128165119. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-809324-5.23633-X
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). (2023). Climate Change 2022 – Impacts, Adaptation and Vulnerability: Working Group II Contribution to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge: Cambridge University Press.
Lambert, J. (2010). Digital Storytelling Cookbook. Digital Diner Press. ISBN: 978-0-9726440-1-3.
Loebnitz, N., Schuitema, G., & Grunert, K. G. (2015). Who Buys Oddly Shaped Food and Why? Impacts of Food Shape Abnormality and Organic Labeling on Purchase Intentions. Psychol. Mark., 32: 408-421.
Markouzis, D., & Fessakis, G. (2015). Interactive Storytelling and Mobile Augmented Reality Applications for Learning and Entertainment – A rapid prototyping perspective. Proceedings of the 9th International Conference on Interactive Mobile Communication, Technologies and Learning (pp. 4–8). Thessaloniki, Greece: Aristotle University of Thessaloniki and the International Association of Online Engineering (IAOE). https://doi.org/10.1109/IMCTL.2015.7359544
Mensah, J., & Casadevall, S. (2019). Sustainable development: Meaning, history, principles, pillars, and implications for human action: Literature review. Cogent Social Sciences, 5(1).
Mbow, C., Rosenzweig, C., Barioni, L. G., Benton, T. G.,Herrero, M., Krishnapillai, M., Liwenga, E., Pradhan, P., Rivera-Ferre, M. G., Sapkota, T., Tubiello, F. N., & Xu, Y. (2019). Food security. In P.R. Shukla, J. Skea, E. Calvo Buendia, V. Masson-Delmotte, H.-O. Pörtner, D.C. Roberts, P. Zhai, R. Slade, S. Connors, R. van Diemen, M. Ferrat, E. Haughey, S. Luz, S. Neogi, M. Pathak, J. Petzold, J. Portugal Pereira, P. Vyas, E. Huntley, K. Kissick, M. Belkacemi, & J. Malley (Eds.) Climate Change and Land: An IPCC special report on climate change, desertification, land degradation, sustainable land management, food security, and greenhouse gas fluxes in terrestrial ecosystems (pp.437–550). Intergovernmental Panel on Climate Change. Ανακτήθηκε στις 2/4/2023, από
Nicolopoulou, A., Cortina, K. S., Ilgaz, H., Cates, C. B., & de Sá, A. B. (2015). Using a narrative- and play-based activity to promote low-income preschoolers’ oral language, emergent literacy, and social competence. Early Childhood Research Quarterly, 31, 147–162.
Pancino, B., Cicatiello, C., Falasconi, L., & Boschini, M. (2021). School canteens and the food waste challenge: Which public initiatives can help?. Waste management & research: the journal of the International Solid Wastes and Public Cleansing Association, ISWA, 39(8), 1090–1100.
Rahiem, M. D. H. (2021). Storytelling in early childhood education: Time to go digital. ICEP 15, 4. https://doi.org/10.1186/s40723-021-00081-x
Timpani, S., Sweet, L., & Sivertsen, N. (2021). Storytelling: One arts-based learning strategy to reflect on clinical placement. An integrative review. Nurse education in practice, 52, 103005.
Trichopoulou, A. (2012). Diversity v. globalization: traditional foods at the epicentre. Public Health Nutrition, 15, 951–954. https://doi.org/10.1017/s1368980012000304
Stabouli, S., Erdine, S., Suurorg, L., Jankauskienė, A., & Lurbe, E. (2021). Obesity and Eating Disorders in Children and Adolescents: The Bidirectional Link. Nutrients, 13(12), 4321.
United Nations Environment Programme (UNEP) (2021). Food Waste Index Report 2021. Nairobi.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Wu, J., & Chen, D.T.V. (2020). A systematic review of educational digital storytelling, Computers & Education, 147, 103786. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103786
Yen, D.A., Cappellini, B., & Dovey, T. (2022), Primary school children's responses to food waste at school, British Food Journal, 124(13), 109–125. https://doi.org/10.1108/BFJ-06-2021-0608
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)