Μουσική, πολιτική και νοσταλγία: Η Fashwave ως μιντιακή τακτική της ακροδεξιάς


Δημοσιευμένα: Jun 20, 2022
Ενημερώθηκε: 2022-06-20
Λέξεις-κλειδιά:
Ακροδεξιά Fashwave Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης Μουσική Πο΄λιτική
Πέτρος Πετρίδης
Αλέξανδρος Αφουξενίδης
Μιχάλης Πέτρου
Κάρολος Καβουλάκος
Περίληψη

Το κείμενο πραγματεύεται τη σχέση μουσικής, πολιτικής και νοσταλγίας με σημείο αναφοράς τη Fashwave. Η Fashwave αποτελεί ένα μουσικό μικροείδος, αλλά και μια ευρύτερη αισθητική τάση (ένα κύμα) που αναδύθηκε από του κόλπους της λεγόμενης «εναλλακτικής δεξιάς» (alt-right), μέσα από πρακτικές οικειοποίησης προγενέστερων μουσικών μικροειδών. Μέσω της Fashwave και συγκεκριμένων ρετροφουτουριστικών και αρχαιοφουτουριστικών αναπαραστάσεων, η alt-right επιδιώκει τη συγκρότηση και κυκλοφορία του συναισθήματος της νοσταλγίας, αποσκοπώντας στη δημιουργία συναισθηματικών κοινοτήτων στο πλαίσιο της ψηφιακής δικτύωσης, καθώς επίσης και στην προπαγάνδιση των θέσεών της αναφορικά με την τέχνη, το έθνος, το φύλο και τη λευκή ανωτερότητα. Έτσι, η Fashwave συνιστά μία μιντιακή τακτική της νέας ακροδεξιάς στην προσπάθεια προσέλκυσης
νέων μελών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ahmed, Sarah, 2018. «Συν-αισθηματικές οικονομίες». Στο Το Συν-αίσθημα στο Πολιτικό: Υποκειμενικότητες, Εξουσίες και Ανισότητες στο Σύγχρονο Κόσμο, 129-166. Αθήνα: Νήσος
Appadurai, Arjun. 2014. Νεωτερικότητα χωρίς σύνορα: Πολιτισμικές διαστάσεις της παγκοσμιοποίησης. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Azuma, Hiroki. 2001. Otaku: Japan’s Database Animals. Μινεάπολη & Λονδίνο: University of Minneapolis Press.
Bauman, Zygmunt. 2017. Retrotopia. Κέιμπριτζ & Μάλντεν: Polity Press.
Boym, Svetlana. 2001. The Future of Nostalgia. Νέα Υόρκη: Basic Books.
Fisher, Mark. 2009. Capitalist Realism: Is There no Alternative? Γουίντσεστερ & Ουάσιγκτον: Zero Books.
Fisher, Mark. 2012. «What Is Hauntology?». Film Quarterly 66(1), 16-24.
Fisher, Mark. 2014. Ghosts of my Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures. Γουίντσεστερ & Ουάσιγκτον: Zero Books.
Galloway, R., Alexander. 2012. The Interface Effect. Κείμπριτζ & Μάλντεν: Polity Press.
Glitsos, Laura. 2017. «Vaporwave, or music optimized for abandoned malls». Popular Music 37(1), 100-118.
Huyssen, Andreas. 2000. «Present Pasts: Media, Politics, Amnesia». Public Culture 12(1): 21-38.
Jameson, Fredric. 1991. Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism. Λονδίνο & Νέα Υόρκη: Verso.
Jenkins Henry. 2007. «The future of fandom». Στο Fandom: Identities and communities in a mediated world, 357-574. Νέα Υόρκη: New York University Press.
Jenkins, Henry. 1992. Textual poachers: Television fans and participatory culture. Νέα Υόρκη: Routledge.
Manovich, Lev. 2001. The Language of New Media. Κέιμπριτζ & Λονδίνο: The MIT Press.
Nagle, Angela. 2017. Kill all normies: The online culture wars from Tumblr and 4chan to the alt-right and Trump. Γουίντσεστερ & Ουάσιγκτον: Zero Books.
Radstone, Susannah. 2007. The Sexual Politics of Time. Λονδίνο & Νέα Υόρκη. Routledge.
Strachan, Robert. 2017. Sonic Technologies: Popular Music, Digital Culture and the Creative Process. Νέα Υόρκη & Λονδίνο. Bloomsbury.
Tuters, Marc. 2019. «LARPing & Liberal Tears: Irony, belief and idiocy in the deep vernacular Web». Στο Post-digital cultures of the far right: Online actions and offline consequences in Europe and the US, 37-48. Transcript.
Tuters, Marc. 2021. «Fashwave and the False Paradox of Ironic Nazism». Krisis 41(1): 172-178.
Whelan, Andrew & Nowak, Raphaël. 2018. «“Vaporwave Is (Not) a Critique of Capitalism”: Genre Work in An Online Music Scene». Open Cultural Studies 2: 451-462.
Αφουξενίδης, Αλέξανδρος & Πετρίδης, Πέτρος. 2021. «Άκρα δεξιά και ψηφιακά μέσα: αισθητική, ακτιβισμός και λογοθετικά σχήματα». Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών 157, 1-30.
Αφουξενίδης, Αλέξανδρος, Πετρίδης, Πέτρος, Καβουλάκος, Κάρολος & Πέτρου, Μιχάλης. 2021. Ακροδεξιά κοινωνικά δίκτυα: Διερεύνηση του πολιτικού και πολιτισμικού ακτιβισμού. Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών.
Αφουξενίδης, Αλέξανδρος. 2010. «Μεταμοντέρνα Κουλτούρα: μια συζήτηση με αναφορά στο έργο του Τζέημσον». Στο Κοινωνική Σκέψη και Νεωτερικότητα, 445-459. Αθηνά: Gutenberg.
Δρουμπούκη, Άννα Μαρία. 2021. Ξημερώνει πάλι στην Αμερική: Πολιτισμικοί πόλεμοι και μαζική κουλτούρα στις ΗΠΑ τη δεκαετία του 1980. Αθήνα: Ο Μωβ Σκίουρος.
Θεοδοσίου, Ασπασία (Σίσσυ) & Καλλιμοπούλου, Ελένη. 2020. Μουσικές κοινότητες στην Ελλάδα του 21ου αιώνα: Εθνογραφικές ματιές και ακροάσεις. Αθήνα: Πεδίο.
Θεοδοσίου, Ασπασία (Σίσσυ) & Παπαδάη, Ειρήνη. 2018. Πολιτιστικές βιομηχανίες και τεχνοπολιτισμός. Αθήνα: Νήσος.
Κολοβός, Γιάννης & Χρηστάκης, Νικόλας. 2018. Το ροκ πέθανε…ζήτω το ροκ: Κείμενα για τις σύγχρονες μουσικές τάσεις και υποκουλτούρες. Αθήνα: Εκδόσεις Απρόβλεπτες.
Λαλιώτη, Βασιλική. 2011-2012. «Η μουσική ως επιτέλεση: Ανθρωπολογικές προοπτικές». Εθνολογία 15: 205-226.
Πανόπουλος, Πάνος. 2010. «Διασχίζοντας την πόλη: Ηχητικές ανανοηματοδοτήσεις του χώρου, του χρόνου και των αισθήσεων στο σύγχρονο αστικό πλαίσιο». Στο Αμφισβητούμενοι χώροι στην πόλη: Χωρικές προσεγγίσεις του πολιτισμού, 163-193. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Σερεμετάκη, Νάντια. 1997. Παλιννόστηση αισθήσεων: Αντίληψη και Μνήμη ως Υλική Κουλτούρα στη σύγχρονη εποχή. Αθήνα: Νέα Σύνορα, Εκδοτικός οργανισμός Λιβάνη.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)