Το εικονογραφικό θέμα «Χριστός η Αμπελος» στη βυζαντινή και μεταβυζαντινή τέχνη


Δημοσιευμένα: Ιουλ 6, 2011
Λέξεις-κλειδιά:
Υστεροβυζαντινή/Μεταβυζαντινή περίοδος ζωγράφος Άγγελος Ακοτάντος 15ος αιώνας σύνοδος Φεράρας-Φλωρεντίας εικονογραφικές παραλλαγές Κρήτη
Apostolos G. MANTAS
Περίληψη

Το εικονογραφικό θέμα του Χριστού-Αμπέλου καθιερώθηκε στην Κρήτη κατά τον 15ο αιώνα από τον ζωγράφο Άγγελο Ακοτάντο. Η εμφάνιση και χρήση του τύπου συμπίπτει με τη σύνοδο της Φεράρας-Φλωρεντίας, ενώ και τα στοιχεία που τον απαρτίζουν συνηγορούν στη διατύπωση της θέσης ότι αποτελεί την εικαστική έκφραση των επιχειρημάτων της ενωτικής συνόδου. Στους επόμενους αιώνες η αναπαραγωγή του τύπου γνωρίζει τουλάχιστον τρεις εικονογραφικές παραλλαγές. Παράλληλα, το συμβολικό του περιεχόμενο ποικίλει και αναπροσαρμόζεται ειδολογικά, στη μνημειακή τέχνη, στην υφαντουργία ή τη μικροτεχνία. Τέλος, η παράσταση εμπλουτίζεται και με παλαιοδιαθηκικά στοιχεία ή την περιστερά του Αγίου Πνεύματος.

 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)