Η θρησκευτική ζωγραφική στον ελληνικό κόσμο ανάμεσα στο Βυζάντιο και τη Δύση. Αισθητικές αναζητήσεις και ιδεολογικές προσεγγίσεις από τα χρόνια του Διαφωτισμού ως τη γενιά του '30 (Περίληψη)


Δημοσιευμένα: Mar 10, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
18ος/19ος αιώνας Διαφωτισμός Βυζαντινή/Μεταβυζαντινή τέχνη Ευρωπαϊκή τέχνη αισθητική αξία Βυζάντιο Δύση Ελλάδα
Ευγενία ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Περίληψη

Στην ανακοίνωση θίγεται η παράμετρος της αισθητικής αξίας της βυζαντινής τέχνης και της συνέχειάς της, μεταβυζαντινής, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής διάστασης. Η αναδίφηση των ιστορικών πληροφοριών οδηγεί σε έναν καμβά αντιθέσεων, όπου ενώ ο ευρωπαϊκός 18ος αιώνας απομακρύνθηκε από το Βυζάντιο και την τέχνη του, στον ορθόδοξο κόσμο αυτή η σχέση με τη Δύση όχι μόνο διατηρήθηκε, αλλά και εκφράστηκε εικαστικά. Από την Επανάσταση και μετά η αμφιταλάντευση ανάμεσα στην ευρωπαϊκή και την ελληνική και ορθόδοξη -σχεδόν αποκλειστικά θρησκευτική- τέχνη είναι ο κανόνας, ενώ συνάμα, η ίδρυση του κοσμικού κράτους φανέρωσε τις ανεπάρκειες της τέχνης αυτής. Παράλληλα, οι αισθητικές αναζητήσεις στα χρόνια που ακολούθησαν εντάθηκαν. Μόνο με την εμφάνιση της γενιάς του '30 γεφυρώθηκε αυτή η διάσταση, αναδεικνύοντας την ελληνικότητα ως συνιστώσα της ευρωπαϊκότητας.

 

 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Παράρτημα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)