Τα είδη της γονεϊκής επιτήρησης κατά τη χρήση του διαδικτύου από παιδιά προσχολικής ηλικίας: μία εμπειρική μελέτη


Δημοσιευμένα: Dec 20, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Κίνητρα τύποι γονέων επιτήρηση του διαδικτύου προσχολική ηλικία
Αναστασία Κασιμίδου
https://orcid.org/0009-0008-9147-4557
Περίληψη

Η χρήση των νέων τεχνολογιών έχει κατακλύσει τη σημερινή ελληνική και παγκόσμια πραγματικότητα και έχει επεκταθεί και σε πολύ νεότερες ηλικίες, όπως η προσχολική ηλικία. Η παρούσα έρευνα σκοπεύει να διερευνήσει τα κίνητρα των γονέων για τη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών συνδεδεμένων στο διαδίκτυο  από παιδιά προσχολικής ηλικίας και το είδος γονεϊκής επιτήρησης (γονεϊκή στήριξη και γονεϊκός έλεγχος) που ασκείται στη χρήση τους. Χρησιμοποιήθηκε σταθμισμένο ερωτηματολόγιο σε 149 γονείς παιδιών, ηλικιών από 3 έως 6 ετών. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα κύρια κίνητρα των γονέων για τη χρήση των συσκευών από τα παιδιά είναι η ψυχαγωγία, η εκπαίδευση και η εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες. Οι γονείς επιδεικνύουν εξίσου γονεϊκή στήριξη και γονεϊκό έλεγχο στην επιτήρηση των συσκευών αυτών. Η ομάδα των ισορροπημένων γονέων υπερτερεί αυτής των προστατευτικών, υποστηρικτικών και αποστασιοποιημένων γονέων και δεν εμφανίζεται καθόλου η ομάδα των αυταρχικών γονέων σε αντίθεση με άλλες έρευνες σε χώρες της Ευρώπης. Όσον αφορά τα παιδιά, φάνηκε ότι τα αγόρια και τα παιδιά 4 με 4,5 ετών ελέγχονται και στηρίζονται περισσότερο. Επίσης, όσο αυξάνεται ο αριθμός παιδιών στην οικογένεια μειώνεται ο βαθμός επιτήρησης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Νέοι ερευνητές
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Álvarez, M., Torres, A., Rodríguez, E., Padilla, S., & Rodrigo, M. J. (2013). Attitudes and parenting dimensions in parents' regulation of Internet use by primary and secondary school children. Computers & Education, 67, 69-78. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.03.005
Aslanidou, S., & Menexes, G. (2008). Youth and the Internet: Uses and practices in the home. Computers & Education, 51(3), 1375-1391. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2007.12.003
Baumrind, D., Larzelere, R. E., & Owens, E. B. (2010). Effects of preschool parents' power assertive patterns and practices on adolescent development. Parenting: Science and practice, 10(3), 157-201. https://doi.org/10.1080/15295190903290790
Baumrind, D. (1971). Current patterns of parental authority. Developmental psychology, 4(1p2), 1-103. https://doi.org/10.1037/h0030372
Benedetto, L., & Ingrassia, M. (2020). Digital parenting: Raising and protecting children in media world. In Benedetto, L., & Ingrassia, M. (ed) Parenting-studies by an ecocultural and transactional perspective. IntechOpen. DOI: http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.92579.
Dörnyei, Z. (2003). Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing. USA: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Dowling, E. & Osborne, E. (Επιμ.) (2001). Η οικογένεια και το σχολείο. Αθήνα, Gutenberg.
Dunn, J. (1999). Οι στενές προσωπικές σχέσεις των μικρών παιδιών. Αθήνα: Τυπωθήτω. Γ. Δαρδανός.
Georgiou, S. (1997). Parental involvement: Definition and outcomes. Social Psychology of Education, 1 (3), pp.189-209.
Hsiao, H. S., & Chen, J. C. (2016). Using a gesture interactive game-based learning approach to improve preschool children's learning performance and motor skills. Computers & Education, 95, 151-162. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.01.005
Ihmeideh, F. M., & Shawareb, A. A. (2014). The association between Internet parenting styles and children’suse of the Internet at home. Journal of Research in Childhood Education, 28(4), 411-425. doi: 10.1080/02568543.2014.944723
Kong, C., & Yasmin, F. (2022). Impact of parenting style on early childhood learning: mediating role ofparental self-efficacy. Frontiers in Psychology, 13, 928629. doi: 10.3389/fpsyg.2022.928629
Konok, V., N. Bunford & Á. Miklósi (2020) Associations between child mobile use and digital parenting style in Hungarian families, Journal of Children and Media, 14:1, 91-109, doi: 10.1080/17482798.2019.1684332
Κοντογιώργου, Ο. (2022). Γονεϊκή συμμετοχή στο νηπιαγωγείο: μια ποσοτική διερεύνηση των απόψεων των γονέων (Master's thesis). Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης».
Krousorati, K., Gregoriadis, A., Tsigilis, N., Grammatikopoulos, V., & Evangelou, M. (2022). Introducing the Home Learning Environment Questionnaire and examining the profiles of home learning environments in Greece. In Frontiers in Education. https://doi.org/ 10.3389/feduc.2022.987131
Livingstone, S., Blum-Ross, A., Pavlick, J. & Ólafsson, K. (2018). In the digital home, how do parents support their children and who supports them? Parenting for a Digital Future: Survey Report 1. Department of Media and Communications, The London School of Economics and Political Science, London, UK.
Maccoby, E. E., Martin, J. A., Mussen, P. H., & Hetherington, E. M. (1983). Handbook of child psychology: Vol. 4. Socialization, personality, and social development. PH Mussen (Series Ed.), 1-101.
Μασούρου, Β. (2013). Η Γονεϊκή Εμπλοκή ως βασικός παράγοντας διαμόρφωσης της σχολικής αποτελεσματικότητας σε Σχολεία Ενιαίου Αναμορφωμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος (Master's thesis). Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης».
Mercer, J. A. (2018). Child development: Concepts and theories. Sage, UK.
Modecki, K. L., Low‐Choy, S., Uink, B. N., Vernon, L., Correia, H., & Andrews, K. (2020). Tuning into the real effect of smartphone use on parenting: a multiverse analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 61(8), 855-865. https://doi.org/10.1111/jcpp.13282
Novianti, R., Rusandi, M. A., & Situmorang, D. D. B. (2023). Internet-based parenting intervention: A systematic review. Heliyon 9(3), e14671-e14671. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e14671
Papadakis, S., Kalogiannakis, M., & Zaranis, N. (2018). The effectiveness of computer and tablet assisted intervention in early childhood students’ understanding of numbers. An empirical study conducted in Greece. Education and Information Technologies, 23, 1849–1871. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9693-7
Σταυρινίδης, Π. Σ. (2005). Η διαμόρφωση της γονεϊκής εμπλοκής και η επίδραση της στη γνωστική ανάπτυξη και στην ψυχολογική προσαρμογή του παιδιού. Διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο Κύπρου, Σχολή Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής, Κύπρος.
Sari, U. K., & Sulistiyaningsih, R. (2023). Parenting Style to Reduce Academic Stress in Early Childhood during The New Normal. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(1), 82-93. https://doi.org/10.23917/indigenous.v7i3.19562
Tobias, S., Fletcher, J. D., & Wind, A. P. (2014). Game-based learning. In Handbook of research on educational communications and technology (pp. 485-503). Springer, New York, NY.
Tazouti, Y., & Jarlégan, A. (2019). The mediating effects of parental self-efficacy and parental involvement on the link between family socioeconomic status and children’s academic achievement. Journal of Family Studies, 25(3), 250-266. https://doi.org/10.1080/13229400.2016.1241185
Valcke, M., Bonte, S., De Wever, B., & Rots, I. (2010). Internet parenting styles and the impact on Internet use of primary school children. Computers & Education, 55(2), 454-464. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.009
Vygotsky, L.S. (1997). Νους στην κοινωνία: Η ανάπτυξη των ανώτερων ψυχολογικών διαδικασιών. Μετάφραση Άννα Μπίμπου & Στέλλα Βοσνιάδου, εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα.
Wartella, E. A., & Jennings, N. (2000). Children and computers: New technology. Old concerns. The future of children, 31-43. https://doi.org/10.2307/1602688
Wu, C. S. T., Fowler, C., Lam, W. Y. Y., Wong, H. T., Wong, C. H. M., & Loke, A. Y. (2014). Parenting approaches and digital technology use of preschool age children in a Chinese community. Italian journal of pediatrics, 40(1), 44. https://doi.org/10.1186/1824-7288-40-44