Αντιλήψεις εκπαιδευομένων σχετικά με την αξιολόγησή τους μέσω της δημιουργίας καλλιτεχνικών έργων


Δημοσιευμένα: Dec 20, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
αξιολόγηση της μαθησιακής διαδικασίας διαμορφωτική αξιολόγηση εναλλακτικές τεχνικές αξιολόγησης καλλιτεχνική δημιουργία αναστοχασμός
Ελισάβετ Λαζαράκου
https://orcid.org/0009-0009-8249-4940
Περίληψη

Περίληψη


Σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις επισημαίνουν την ανάγκη αναθεώρησης των καθιερωμένων συστημάτων αξιολόγησης της μαθησιακής διαδικασίας. Η παρούσα εργασία εξετάζει τη χρησιμότητα της παραγωγής καλλιτεχνικών έργων, ως εναλλακτικής τεχνικής αξιολόγησης, μέσα από την οπτική γωνία των φοιτητριών/τών που την εφάρμοσαν για την αξιολόγησή τους σε μη καλλιτεχνικό μάθημα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στην έρευνα συμμετείχαν 24 μεταπτυχιακές/οί φοιτήτριες/τές του Παιδαγωγικού́ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού́ και Καποδιστριακού́ Πανεπιστημίου Αθηνών οι οποίοι/ες, αφού παρήγαγαν πρωτότυπα καλλιτεχνικά έργα στο πλαίσιο μη καλλιτεχνικού μαθήματος, κατέθεσαν σε Δελτίο Αναστοχασμού την εμπειρία που αποκόμισαν από την αξιολόγησή τους με την εξεταζόμενη τεχνική. Οι απαντήσεις των φοιτητριών/τών αναλύθηκαν και ερμηνεύτηκαν με τη μέθοδο της ανάλυσης περιεχομένου. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν τα οφέλη τα οποία αποκομίζουν οι αξιολογούμενοι εκπαιδευόμενοι από την εφαρμογή της εξεταζόμενης εναλλακτικής τεχνικής αξιολόγησης καθώς και τα εμπόδια και τις δυσκολίες που συνάντησαν κατά την εφαρμογή της. Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας ενισχύουν την ανάγκη εμπλουτισμού των καθιερωμένων συστημάτων αξιολόγησης στη σχολική και την τριτοβάθμια εκπαίδευση καθώς και στην εκπαίδευση ενηλίκων με την ενδυνάμωση του διαμορφωτικού χαρακτήρα της αξιολόγησης, την ενεργοποίηση των εκπαιδευομένων στις διαδικασίες της αξιολόγησής τους και την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης για τη μαθησιακή προαγωγή των αξιολογουμένων και τη βελτίωση της μαθησιακής διαδικασίας.


 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική Αρθογραφία
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Association of American Colleges and Universities. (2005). Liberal education outcomes: A preliminary report on student achievement in college. Association of American Colleges and Universities.
Bezard, C., & Shaw, S. A. (2017). Developing Multicultural Self-awareness Through a Transformative Learning Experience. Journal of Research in Technical Careers, 1(2), 36-46. https://doi.org/10.9741/2578-2118.1011
Βρεττός, Ι. Ε., & Λαζαράκου, Ε. Δ. (2011). Ενσυναισθητική προσέγγιση του εικαστικού έργου κατά τη διδασκαλία. Στο Χ. Μπαμπούνης (Επιμ.), Ιστορίας Μέριμνα. Τιμητικός τόμος στον καθηγητή Γεώργιο Ν. Λεοντσίνη (σσ. 187-203) (Τομ. Α1). Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Burton, J. M., Horowitz, R., & Abeles, H. (2000). Learning in and through the arts: The question of transfer. Studies in Art Education, 41(3), 228-257.
Catterall, J. S. (2005). Conversation and Silence: Transfer of Learning through the Arts. Journal for Learning Through the Arts. A Research Journal on Arts Integration in Schools and Communities, 1(1), 1-12. http://repositories.cdlib.org/clta/lta/vol1/iss1/art1
Catterall, J. S. (2009). Doing well and doing good by doing art: The effects of education in the visual and performing arts on the achievements and values of young adults. Imagination Group/I-Group Books.
Clark, R. E. (2002). Performance assessment in the arts. Kappa Delta Pi Record, 39(1), 29-32.
Corbisiero-Drakos, L., Reeder, L. K., Ricciardi, L., Zacharia, J. & Harnett, S. (2021). Arts integration and 21st century skills: A study of learners and teachers. International Journal of Education and the Arts, 22(2), 1-26. http://doi.org/10.26209/ijea22n2
DeMoss, K. & Morris, T. (2005). How arts integration supports student learning: Evidence from students in Chicago’s CAPE partnership schools. Arts and Learning Research Journal, 21, 91-117.
Dewey, J. (1916). Democracy and Education. Simon & Schuster.
Dewey, J. (1934). Art as Experience. The Penguin Group. doi:10.1080/10632910109600008
Ζεμπύλας, Μ., Πέτρου, Α., & Μιχαηλίδου, Α. (2006). Η αγωγή της τέχνης και η αισθητική στο δημοτικό σχολείο: Μεταμοντέρνες προκλήσεις και προοπτικές. Επιστήμες της Αγωγής, 4, 43-50.
Franklin, M. A. & Chapple, C. K. (2017). Art as Contemplative Practice: Expressive Pathways to the Self. State Univ of New York Pr.
Freire, P. (2022). Παιδαγωγική της ελπίδας. Αναβιώνοντας την αγωγή του καταπιεζομένου. Διάδραση.
Gale, R. A., & Bond, L. (2007). Assessing the Art of Craft. The Journal of General Education, 56(2), 126-148. doi:10.1353/jge.2007.0019
Greene, Μ., (2000). Releasing the Imagination: Essays on education, the arts, and social change. (1st ed). Jossey-Bass.
Haanstra, F., & Schönau, D. W. (2007). Evaluation research in visual arts education. In L. Bresler (Εd.), International handbook of research in arts education. Springer International Handbook of Research in Arts Education (pp. 427-444). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-3052-9_27ts
Hetland, L., & Winner, E. (2001). The Arts and Academic Achievement: What the Evidence Shows. Arts Education Policy Review, 102(5), 3-6.
Housen, A., (2001). Aesthetic thought, critical thinking, and transfer. Arts and Learning Research Journal, 18(1), 99-131.
Holochwost, S. J., Goldstein, T. R. & Wolf, D. P. (2021). Delineating the benefits of arts education for children’s socioemotional development. Frontiers in Psychology, 12, 1-11. doi: 10.3389/fpsyg.2021.624712
Ιωσηφίδης, Θ. (2003). Ανάλυση Ποιοτικών Δεδομένων στις Κοινωνικές Επιστήμες. Κριτική.
Jin, X. & Ye, Y. (2022). Impact of fine arts education on psychological wellbeing of higher education students through moderating role of creativity and self-efficacy. Frontiers in Psychology, 13, 1-10. doi: 10.3389/fpsyg.2022.957578
Κόκκος, Α., και Συνεργάτες (2011). Εκπαίδευση μέσα από τις τέχνες. Μεταίχμιο.
Kosky, C. (2008). An Action Research Exploration Integrating Student Choice and Arts Activities in a Sixth Grade Social Studies Classroom. Journal of Social Studies Research, 32(1), 22- 27.
Κωνσταντίνου Χ. Ι., & Κωνσταντίνου, Ι. Χ. (2017). Η Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση. Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, του εκπαιδευτικού και του μαθητή ως θεωρία και πράξη. Gutenberg.
Λαζαράκου, Ε. (2011). Αξιολόγηση στο μάθημα της Ιστορίας: Εναλλακτικές τεχνικές. Γρηγόρης.
Λαζαράκου, Ε. (2010, Μάιος 28-31) . Η αξιοποίηση της καλλιτεχνικής δημιουργίας του μαθητή κατά την αξιολόγησή του στο μάθημα της Ιστορίας: Θεωρητικό πλαίσιο και παιδαγωγική προοπτική. [Πρακτικά συνεδρίου]. 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (σσ. 224-232) (Τομ. Β΄). Αθήνα. Σμυρνιωτάκης.
Lenakakis, A. (2004). Paedagogus ludens. Erweiterte Handlungskompetenz von Lehrer(inne)n durch Spielund Theaterpaedagogik. Scibri.
Λενακάκης, Α. (2014). Ο θεατροπαιδαγωγός: Το προφίλ ενός καινοτόμου εκπαιδευτικού. Στο Θ. Γραμματάς (Επιμ.), Το θέατρο στην εκπαίδευση. Καλλιτεχνική έκφραση και παιδαγωγία (σσ. 172-215). Διάδραση.
Λενακάκης, Α., & Παρούση, Α. (2019). Η τέχνη του κουκλοθέατρου στην εκπαίδευση: Παιχνίδι συγκλίσεων και αποκλίσεων. Gutenberg.
Mezirow, J. (1997). Transformative Learning: Theory to Practice. New Directions for Adult and Continuing Education, 74, 5-12. https://doi.org/10.1002/ace.7401
Μυλωνάκου-Κεκέ, Η., (2015). Όταν τα παιδιά μιλούν με το σχέδιο. Για τον εαυτό τους, την οικογένεια και τον κόσμο γύρω τους. Ιδιωτική έκδοση.
Newman, T., Curtis, K., & Stephens, J. (2003). Do community-based arts projects result in social gains? A review of the literature. Community Development Journal, 38(4), 310-322.
Noice, H., & Noice, T. (2009). An arts intervention for older adults living in subsidized retirement homes. Aging, Neuropsychology, and Cognition, 16(1), 56-79. doi: 10.1080/13825580802233400
Patton, M. Q. (2021). Παιδαγωγικές αρχές της αξιολόγησης: Ερμηνεύοντας τον Freire. Στο M. Q. Patton & Θ. Καραλής (Επιμ.), Η παιδαγωγική της αξιολόγησης (σσ. 75-114). (Μτφρ. Σ. Τσουκαλάς). Ινστιτούτο Εργασίας Γ.Σ.Ε.Ε.
Peterson, R. W. (2006). Crossing Bridges that Connect the Arts, Cognitive development, and the Brain. Journal for learning through the Arts: A Research Journal on Arts Integration in Schools and Communities, 1(1), 13-45.
Ρεκαλίδου, Γ. (2011). Αξιολόγηση της μάθησης ή αξιολόγηση για τη μάθηση; Πεδίο.
Smithrim, K., & Upitis, R. (2005). Learning Through the Arts: Lessons of Engagement. Canadian Journal of Education, 28(1 & 2), 109-127.
Τσιπλητάρης, Α., & Μπαμπάλης, Θ. (2011). Δέκα παραδείγματα μεθοδολογίας επιστημονικής έρευνας. Από τη θεωρία στην πράξη. Διάδραση.
Workman, E. (2017). Beyond the core: Advancing student success through the arts. Education Commission of the States. https://www.ecs.org/wp-content/uploads/Beyond_the_Core_Advancing_student_success_through_the_arts.pdf