H εφαρμογή και o έλεγχος της κοινωνικής εγκυρότητας ενός προγράμματος στην τέχνη για τη βελτίωση της συναισθηματικής ρύθμισης των εκπαιδευτικών


Δημοσιευμένα: Dec 20, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
συναισθηματική νοημοσύνη, συναισθηματική ρύθμιση, τέχνη, προγράμματα για εκπαιδευτικούς
Κωνσταντία Ιωάννογλου
https://orcid.org/0009-0006-5519-115X
Περίληψη

Τα συναισθήματα των εκπαιδευτικών σχετίζονται με μια ποικιλία σημαντικών διδασκαλικών αποτελεσμάτων. Οι καλλιτεχνικές δημιουργικές δραστηριότητες προσφέρουν μια δυναμική που ωθεί τους συμμετέχοντες  να εργαστούν ολιστικά αφυπνίζοντας το σώμα, τις αισθήσεις, το συναίσθημα και το νου, προκειμένου να κατανοήσουν τα συναισθήματά τους και τη διαχείρισή τους. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η ποιοτική αξιολόγηση ενός προγράμματος εκπαίδευσης σε διάφορες μορφές Τέχνης, το οποίο σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε προκειμένου να ενισχύσει την ικανότητα συναισθηματικής ρύθμισης των εκπαιδευτικών. Στην έρευνα πήραν μέρος 11 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η ποιοτική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προγράμματος στην Τέχνη από τους συμμετέχοντες έγινε στο τέλος της εφαρμογής του και είχε ως στόχο τον έλεγχο της κοινωνικής εγκυρότητας του προγράμματος. Το ερευνητικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν ένα Αυτοσχέδιο Ερωτηματολόγιο Ικανοποίησης από το Πρόγραμμα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι στόχοι και η διαδικασία του προγράμματος έλαβαν υψηλή κοινωνική αποδοχή από τους συμμετέχοντες, ενώ ελάχιστα χαμηλότερη ήταν αυτή της σημαντικότητας των αποτελεσμάτων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Παρουσιάσεις καινοτόμων προγραμμάτων
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αναγνωστοπούλου, Τ., Τριλίβα, Σ., & Χατζηνικολάου, Σ. (2007). Ανάπτυξη Κοινωνικών ∆εξιοτήτων: Πρόγραµµα Αγωγής Υγείας [DVD]. ∆ιεύθυνση Π.Ε. Ανατολικής Θεσσαλονίκης.
Αυδή Α..& Χατζηγεωργίου Μ., (2007). Η Τέχνη του Δράματος στην Εκπαίδευση. Μεταίχμιο.
Becker, E. S., Goetz, T., Morger, V., & Ranellucci, J. (2014). The importance of teachers’ emotions and instructional behavior for their students’ emotions – An experience sampling analysis. Teaching and Teacher Education, 43, 15–26. https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.05.002
Berger, E., Quinones, G., Barnes, M., & Reupert, A. (2022). Early childhood educators’ psychological distress and wellbeing during the COVID-19 pandemic. Early Childhood Research Quarterly, 60,298–306. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2022.03.005
Blatner, A. (1992). Theoretical principles underlying creative arts therapies. Arts Psychother. 18, 405–409. https://doi.org/10.1016/0197-4556(91)90052-C
Boal, A. (1992). Games for Actors and Non Actors. Routledge.
Bourdieu P. (1990). The Logic of practice. Stanford University Press.
Braun, S. S., Schonert-Reichl, K. A., & Roeser, R. W. (2020). Effects of teachers’ emotion regulation, burnout and life satisfaction on student well-being. Journal of Applied Developmental Psychology, 69, 101-151. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2020.101151
Bushman, B. J., Baumeister, R. F., & Phillips, C. M. (2001). Do people aggress to improve their mood? Catharsis beliefs, affect regulation opportunity, and aggressive responding. Journal of Personality and Social Psychology, 81(1), 17–32. https://doi.org/10.1037/0022-3514.81.1.17
Carter, S.L. (2010). The social validity manual: A guide to subjective evaluation of behavioral interventions. Academic Press.
Chang, M. L. (2013). Toward a theoretical model to understand teacher emotions and teacher burnout in the context of student misbehavior: Appraisal, regulation and coping. Motivation and Emotion, 37(4), 799–817. https://doi.org/10.1007/s11031-012-9335-0
Chiesa, A., Serretti, A., & Jakobsen, J. C. (2013). Mindfulness: Top–down or bottom–up emotion regulation strategy? Clinical Psychology Review, 33(1), 82–96. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2012.10.006
Chyle, F., Boehm, K., Imus, S., & Ostermann, T. (2020). A reconstructive hermeneutic analysis: the distinctive role of body- and movement-based interventions with male offenders. Body Movement Dance Psychother. 15, 106–123. https://doi.org/10.1080/17432979.2020.1748902
De Dreu, C. K. W., Baas, M., & Nijstad, B. A. (2008). Hedonic tone and activation level in the mood-creativity link: Toward a dual pathway to creativity model. Journal of Personality and Social Psychology, 94(5), 739–756. https://doi.org/10.1037/0022-3514.94.5.739
Foster, S. L.& Mash, E. J. (1999). “Assessing Social Validity in Clinical Treatment Recearch. Issues and Procedures”. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 67, 3, 308-319
Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281–291. https://doi.org/10.1017/S0048577201393198
Ίσαρη, Φ. & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική Μεθοδολογία Έρευνας Εφαρμογές στην Ψυχολογία και στην Εκπαίδευση. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/5826
Jennings, P. Lantieri, L. & Roeser, R. W. (2012). Supporting educational goals through cultivating mindfulness: Approaches for teachers and students. In P.M. Brown, M.W. Corrigan & A. Higgins-D΄Alessandro (Eds.), Handbook of Prosocial Education (p.p. 371-397). Rowan & Littlefield: Lanham, Maryland.
Johnson, D. R. (1998). On the therapeutic action of the creative arts therapies: the psychodynamic model. Arts Psychother. 25, 85–99. https://doi.org/10.1016/S0197-4556(97)00099-3
Κέντρο Πρόληψης των εξαρτήσεων & προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας ανατολικής Θεσσαλονίκης «ΕΛΠΙΔΑ». (2022, Νοέμβριος 22). Δράσεις σε εξέλιξη. http://www.kpelpida.com/project-updates
Karkou, V. & Sanderson, P. (eds.). (2006). Arts Therapies: A Research-Based Map of the Field. Elsevier.
Kazdin, A. (1982) Single-Case Research Designs. Oxford University Press, New York.
Leonidou P. & Kartasidou L. (2022). Social Validity of Special Education Intervention Programs: A Step towards Self-Determination? Education Applications & Developments VII (pp.13-24) http://dx.doi.org/10.36315/2022ead02
Mayers, K. (1995). Songwriting with traumatized children. Arts in Psychotherapy, 22, 495–49
Scott, T. M. (2007). Issues of personal dignity and social validity un schoolwide systems of positive behavior support. Journal of Positive Behavior Interventions,9,102-112.
Sustainable Greece -Πρωτοβουλία για τη Βιώσιμη Ελλάδα. (2019). Κοινωνία πολιτών, Ενημέρωση και Εκπαίδευση. Πιλοτικό Πρόγραμμα ενδυνάμωσης/ενίσχυσης της ψυχικής ανθεκτικότητας παιδιών και εφήβων ευπαθών κοινωνικών ομάδων 2018-2019. https://observatory.sustainable-greece.com/gr/practice/pilotiko-programma-endynamwshsenisxyshs-ths-psyxikhs-an8ekti.1631.html
Sutton, R. E. (2005). Teachers’ Emotions and Classroom Effectiveness: Implications from Recent Research. The Clearing House, 78(5), 229–234.
Πλατσίδου, Μ. (2010). Η Συναισθηµατική Νοηµοσύνη: Θεωρητικά µοντέλα, τρόποι µέτρησης και εφαρµογές στην εκπαίδευση και την εργασία. Τυπωθήτω
Taxer, J. L., & Frenzel, A. C. (2015). Facets of teachers’ emotional lives: A quantitative investigation of teachers’ genuine, faked, and hidden emotions. Teaching and Teacher Education, 49, 78–88. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.03.003
Tsouloupas, C. N., Carson, R. L., Matthews, R., Grawitch, M. J., & Barber, L. K. (2010). Exploring the association between teachers' perceived student misbehaviour and emotional exhaustion: the importance of teacher efficacy beliefs and emotion regulation. Educational Psychology, 30 (2),173-189. http://dx.doi.org/10.1080/01443410903494460
Turan, Y., & Meadan, H. (2011). Social Validity Assessment in Early Childhood Special Education. Young Exceptional Children, 14(3), 13-28
van Doorn, E. A., van Kleef, G. A., & van der Pligt, J. (2014). How instructors’ emotional expressions shape students’ learning performance: The roles of anger, happiness, and regulatory focus. Journal of Experimental Psychology: General, 143 (3), 980–984. https://doi.org/10.1037/a0035226
Van Houten R. (1979). Social validation: the evolution of standards of competency for target behaviors. Journal of applied behavior analysis, 12(4), 581–591.
Χατζηχρήστου, Χ., Δημητροπούλου, Π., Λυκιτσάκου, Κ., & Λαμπροπούλου, Α. (2020). Προαγωγή της ψυχικής ευεξίας στη σχολική κοινότητα: Εφαρμογή παρεμβατικού προγράμματος σε επίπεδο συστήματος. Psychology: The Journal of the Hellenic Psychological Society, 16 (4), 379. https://doi.org/10.12681/psy_hps.23823
Wolf, M.M. (1978). Social validity: the case for subjective measurement or how applied behavior analysis is finding its heart. Journal of Applied Behavior Analysis, 11(2), 203-214. https://dx.doi.org/10.1901%2Fjaba.1978.11-203
Zembylas, M. (2005). Beyond teacher cognition and teacher beliefs: The value of the ethnography of emotions in teaching. International Journal of Qualitative Studies in Education, 18(4), 465–487. https://doi.org/10.1080/09518390500137642