Η συμβολή της έρευνας δράσης στην εφαρμογή της συνεργατικής μάθησης σε μια τάξη προσχολικής εκπαίδευσης


Δημοσιευμένα: Dec 20, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
συνεργατική μάθηση αναστοχαζόμενος εκπαιδευτικός προσχολική εκπαίδευση έρευνα δράση
Ελένη Νικολουδάκη
https://orcid.org/0000-0002-6223-1416
Δημήτρης Αλεξάκης
https://orcid.org/0009-0009-5080-3526
Περίληψη

Στην παρούσα μελέτη παρουσιάζεται η συμβολή της έρευνας δράσης στην εφαρμογή της συνεργατικής μάθησης σε μια τάξη προσχολικής εκπαίδευσης. Πιο συγκεκριμένα παρουσιάζονται η διαδικασία και τα αποτελέσματα μιας έρευνας δράσης που πραγματοποιήθηκε σε δημόσιο Νηπιαγωγείο του Ν. Ρεθύμνης κατά το σχολικό έτος 2022-2023. Η εκπαιδευτικός-ερευνήτρια υλοποίησε 8 διδακτικά σενάρια συνεργατικής μάθησης και συνέλεξε δεδομένα τόσο αναφορικά με την εφαρμογή της συνεργατικής μάθησης όσο και με την επίδρασή της στα παιδιά. Η ανάλυση των δεδομένων αναφορικά με την εφαρμογή της συνεργατικής μάθησης κατέδειξε αφενός τις δυσκολίες και τα διλήμματα της εκπαιδευτικού κατά την υλοποίηση των διδακτικών σεναρίων και αφετέρου τον εμπλουτισμό της προσωπικής της θεωρίας. Αναφορικά με την επίδραση της συνεργατικής μάθησης στα παιδιά η ανάλυση των δεδομένων κατέδειξε την ανάπτυξη των συνεργατικών δεξιοτήτων των παιδιών και τον εμπλουτισμό των κοινωνικών τους αλληλεπιδράσεων.    

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική Αρθογραφία
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Abramcsyk, A., & Jurkowski, S. (2020). Cooperative learning as an evidence-based teaching strategy: what teachers know, believe, and how they use it. Journal of Education for Teaching, 46(3), 296-308. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1733402
Abrami, P. C., Poulsen, C., & Chambers, B. (2004). Teacher motivation to implement an educational innovation: Factors differentiating users and non-users of cooperative learning. Educational Psychology, 24 (2), 201–216. https://doi.org/10.1080/0144341032000160146
Aikins, J. W., & Litwack, S. D. (2011). Prosocial skills, social competence, and popularity. In A. H. N. Cillessen, D. Schwartz, & L. Mayeux (Eds.), Popularity in the peer system (pp. 140–164). The Guilford Press.
Altrichter, H., Posch, P. & Somekh, B. (2001). Οι εκπαιδευτικοί ερευνούν το έργο τους. Μια εισαγωγή στις μεθόδους της έρευνας δράσης (Μ. Δεληγιάννη, Μετ.). Μεταίχμιο.
Andrade, B. F., Waschbusch, D. A., King, S., Thurston, C., McNutt, L., & Terrio, B. (2005). Teacher-classified peer social status: Preliminary validation and associations with behavior ratings. Journal of Psychoeducational Assessment, 23(3), 279–290. https://doi.org/10.1177/073428290502300306
Αυγητίδου, Σ. (2014). Οι εκπαιδευτικοί ως ερευνητές και ως στοχαζόμενοι εκπαιδευτικοί. Gutenberg.
Buchs, C., Filippou, D., Pulfrey, C., & Volpé Y. (2017). Challenges for cooperative learning implementation: reports from elementary school teachers. Journal of Education for Teaching, 43(3), 296-306. https://doi.org/10.1080/02607476.2017.1321673
Ferreira, M., Aguiar, C., Correia, N., Fialho, A., & Pimentel, J. (2017). Social experiences of children with disabilities in inclusive Portuguese preschool settings. Journal of Early Intervention, 39(1), 33–50. https://doi.org/10.1177/1053815116679414
Θεοδοσιάδου, Κ. (2015). Κοινωνική δικαιοσύνη και κριτικός αναστοχασμός εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Επιστήμες Αγωγής, 3, 6-19.
Johnson, D., & Johnson, R. (2002). Learning together and alone: Overview and meta-analysis. Asia Pacific Journal of Education, 22(1), 95-105. https://doi.org/10.1080/0218879020220110
Johnson, D., Maruyama, G., Johnson, R., Nelson, D., & Skon, L. (1981). Effects of cooperative, competitive, and individualistic goal structures on achievement: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 89(1), 47-62. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0033-2909.89.1.47
Καζέλα, Κ. (2009). Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση στην προσχολική εκπαίδευση. Θεωρία και πρακτικές εφαρμογές. Οδυσσέας.
Κατσαρού, Ελ. (2016). Εκπαιδευτική έρευνα-δράση. Πολυπαραδειγματική διερεύνηση για την αναμόρφωση της εκπαιδευτικής πράξης. Κριτική.
Kiuru, N., Aunola, K., Lerkkanen, M. K., Pakarinen, E., Poskiparta, E., Ahonen, T., & Nurmi, J. E. (2015). Positive teacher and peer relations combine to predict primary school students’ academic skill development. Developmental Psychology, 51(4), 434–446. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0038911
Κουτρούμπα, Κ., Βούλγαρη, Ρ. & Αντωνοπούλου, Α. (2020). Εκπαιδευτικός Αναστοχασμός. Η μεταγνωστική ανατροφοδότηση στη διδακτική πράξη. Επιστήμες Αγωγής, 1, 112-128. https://doi.org/10.26248/.v2020i1.772
Koutselini, M. (2008/2009). Teacher misconceptions and understanding of cooperative learning: An intervention study. Journal of Classroom Interaction 43(2), 34–44. http://www.jstor.org/stable/23869676
Kyndt, E., Raes, E. Bart, L., Timmers, F., Cascallar, E., & Dochy, F. (2013). A meta-analysis of the effects of face-to-face cooperative learning. Do recent studies falsify or verify earlier findings? Educational Research Review, 10, 133-149. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2013.02.002
Μπίκος, Κ. (2011). Αλληλεπίδραση και κοινωνικές σχέσεις στη σχολική τάξη. Ελληνικά Γράμματα.
Πεντέρη, Ε., Χλαπάνα, Ε., Μέλλιου, Κ., Φιλιππίδη, Α., & Μαρινάτου, Θ. (2022). Οδηγός νηπιαγωγού-Υποστηρικτικό υλικό. Πυξίδα: Θεωρητικό και Μεθοδολογικό Πλαίσιο-Πρακτικές Εφαρμογές και Διδακτικοί Σχεδιασμοί. Στο πλαίσιο της Πράξης «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού Υλικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» του ΙΕΠ με MIS 5035542
Öztürk, B. (2023). The Effect of Cooperative Learning Models on Learning Outcomes: A Second-Order Meta-Analysis. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 18 (3), 273-296. https://doi.org/10.29329/epasr.2023.600.13
Pianta, R. C., Belsky, J., Houts, R., & Morrison, F. (2007). Opportunities to learn in America’s elementary classrooms. Science, 315, 1795–1796. https://doi.org/10.1126/science.1139719
Rodgers, C. (2002). Defining reflection: Another look at John Dewey and reflective thinking. Teachers College Record, 104(4), 842-866. https://doi.org/10.1111/1467-9620.00181
Roseth, C., Johnson, D., & Johnson, R. (2008). Promoting early adolescents’ achievement and peer relationships: The effects of cooperative, competitive, and individualistic goal structures. Psychological Bulletin, 134(2), 223-246. https://doi.org/10.1037/0033-2909.134.2.223
Sharan, Y. 2010. Cooperative Learning for academic and social gains: Valued pedagogy, problematic practice. European Journal of Education, 45(2), 300–313. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2010.01430.x
Wilt, F., Veen, C., Kruistum, C., & Oers. B. (2018). Popular, rejected, neglected, controversial, or average: Do young children of different sociometric groups differ in their level of oral communicative competence? Social Development, 27(4), 793–807. https://doi.org/10.1111/sode.12316
Zisopoulou, Ε. (2019). Collaborative learning in kindergarten: Challenge or reality? Journal of Early Childhood Studies, 3(2), 335-351. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967201932113