Πρόδρομα μοντέλα των φυσικών επιστημών στη σκέψη παιδιών 3-8 ετών: οντότητες μεταξύ βιωματικής και επιστημονικής γνώσης
Περίληψη
Το ζήτημα της προσέγγισης του των Φυσικών Επιστημών στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία, αποτελεί τις τελευταίες δεκαετίες ένα ζήτημα έρευνας και εφαρμογής διαφορετικών γνωστικών περιοχών όπως η Ψυχολογία της μάθησης, η Επιστημολογία της γνωστικής ανάπτυξης, η Προσχολική Παιδαγωγική, η Διδακτική των Φυσικών Επιστημών. Η πολυπλοκότητα που απορρέει αναγκαστικά από την πολύπλευρη ή μονόπλευρη προσέγγιση επιμέρους ερωτημάτων, μερικές φορές δημιουργεί επιστημολογικές συγχύσεις που οδηγούν στην απόσβεση κρίσιμων ερωτημάτων για μια ορθολογική προσπάθεια μετατόπισης από τη βιωματική και αυθόρμητη σχέση της σκέψης των μικρών παιδιών σε δομικά ή/και λειτουργικά στοιχεία των Φυσικών Επιστημών. Ταυτοχρόνως η ανάδυση εκπαιδευτικών προτάσεων με χαλαρή θεωρητική θεμελίωση οι οποίες, για διάφορους λόγους, αποκτούν ευρεία διάδοση, προσθέτουν νέες παραμέτρους ασάφειας, τουλάχιστον στο ζήτημα της διάστασης της γνωστικής ανάπτυξης των μικρών παιδιών. Στο άρθρο αυτό γίνεται προσπάθεια να αποτυπωθεί η έννοια του "πρόδρομου" μοντέλου ως νοητικής οντότητας που παρεμβάλλεται μεταξύ της επιστημονικής σχολικής γνώσης και των εμπειριών των παιδιών, οικοδομείται στη σκέψη τους διαμέσου κατάλληλων δραστηριοτήτων και αποτελεί ένα σταθερό εργαλείο που προετοιμάζει τη νόηση των παιδιών για τη συγκρότηση των σχολικών επιστημονικών μοντέλων. Παράλληλα, εάν η σχετική έρευνα δείχνει ότι κάποια παιδιά στην ηλικία των 3-8 ετών είναι σε θέση να συγκροτούν ένα πρόδρομο μοντέλο στη σκέψη τους για κάποιο συγκεκριμένο φαινόμενο, αυτό μπορεί να αποτελεί στόχο των δραστηριοτήτων σε κάθε τύπου παιδαγωγικό πλαίσιο που επιλέγεται.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Ραβανής Κ. (2025). Πρόδρομα μοντέλα των φυσικών επιστημών στη σκέψη παιδιών 3-8 ετών: οντότητες μεταξύ βιωματικής και επιστημονικής γνώσης. Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης, 11, 7–27. https://doi.org/10.12681/dial.41730
- Ενότητα
- Ειδικό Θέμα

Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και Εκπαίδευσης διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στον/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο).
To Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης διατηρούν το δικαίωμα να δημοσιεύουν, να αναπαραγάγουν, να παρουσιάζουν στο κοινό, να διανέμουν και να χρησιμοποιούν άρθρα που δημοσιεύονται στο Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης σε οποιοδήποτε μέσο και μορφή είτε μεμονωμένα είτε ως μέρη συλλογικών έργων, για όλο το χρόνο διάρκειας προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας και για όλες τις χώρες του κόσμου.
Αυτό περιλαμβάνει ενδεικτικά, και όχι αποκλειστικά, το δικαίωμα δημοσίευσης των άρθρων σε τεύχη του περιοδικού Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης, αναπαραγωγής και διανομής μεμονωμένων αντιγράφων των άρθρων, αναπαραγωγής ολόκληρων των άρθρων σε άλλη έκδοση του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και αναπαραγωγής και διανομής των άρθρων ή περίληψης αυτών με χρήση πληροφορικού συστήματος αποθετηρίου.