Η διερεύνηση των ιδεών μαθητών πρώτης σχολικής ηλικίας για τη μηχανική ισορροπία ως μια πολυτροπική διαδικασία
Περίληψη
Στην διεθνή βιβλιογραφία οι έρευνες καταγραφής προϋπάρχουσων ιδεών για διάφορες έννοιες και φαινόμενα των φυσικών επιστήμων, συνήθως δεν λαμβάνουν υπόψη τους το ότι η παραγωγή νοήματος αποτελεί μια πολυτροπική διαδικασία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα εργαλεία με τα όποια συλλέγονται τα δεδομένα να μην ενεργοποιούν πολλές φορές παραπάνω από έναν τρόπο έκφρασης και άρα να περιορίζεται η δυνατότητα του εκπαιδευόμενου να εκφράσει πιο ολοκληρωμένα τον συλλογισμό του. Στο πλαίσιο αυτό, με στόχο τη διερεύνηση των εννοιολογήσεων μαθητών Α’ δημοτικού για το φαινόμενο της μηχανικής ισορροπίας, εφαρμόστηκαν σε 2 μαθητές ημιδομημένες συνεντεύξεις, οι οποίες περιελάμβαναν 3 ισότιμα σε στόχευση σενάρια, κάθε ένα από τα οποία ωστόσο ενεργοποιούσε διαφορετικό σημειωτικό σύστημα (προφορικός λόγος, ζωγραφική έκφραση και ενσώματη αλληλεπίδραση αντίστοιχα). Από την ανάλυση των συνεντεύξεων προέκυψε πως το κάθε σημειωτικό σύστημα επιδρά με διαφορετικό τρόπο στην νοηματοδότηση της σκέψης των εκπαιδευόμενων ενώ παράλληλα καταγράφηκε συνέργεια μεταξύ των 3 προαναφερθέντων σημειωτικών συστημάτων κατά την έκφραση των σχετικών απόψεων. Η συνέργεια αυτή φάνηκε πως έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εννοιολόγηση της έννοιας της απόστασης και της σχέσης της με την ασκούμενη δύναμη για την επίτευξη ισορροπίας. Επίσης καταγράφηκε εναλλαγή μεταξύ επαρκών, ενδιάμεσων και μη επαρκών, σε σχέση με το επιστημονικό πρότυπο, συλλογισμών, στα διαφορετικά σενάρια. Αυτή η εναλλαγή ενδεχομένως στοιχειοθετεί διαφορετικά δρομολόγια της σκέψης στην προσπάθεια κατανόησης του φυσικού κόσμου. Τέλος, παρατηρήθηκε ότι οι εκπαιδευόμενοι χρησιμοποίησαν, ανεξαρτήτως αποτελέσματος, τη μέτρηση στους συλλογισμούς τους, γεγονός που θεωρείται απαραίτητο για την οικοδόμηση νοήματος περί μηχανικής ισορροπίας.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Γρίσπου Ι., & Σταράκης Ι. (2025). Η διερεύνηση των ιδεών μαθητών πρώτης σχολικής ηλικίας για τη μηχανική ισορροπία ως μια πολυτροπική διαδικασία. Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης, 11, 101–128. https://doi.org/10.12681/dial.41742
- Ενότητα
- Ειδικό Θέμα

Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και Εκπαίδευσης διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στον/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο).
To Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης διατηρούν το δικαίωμα να δημοσιεύουν, να αναπαραγάγουν, να παρουσιάζουν στο κοινό, να διανέμουν και να χρησιμοποιούν άρθρα που δημοσιεύονται στο Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης σε οποιοδήποτε μέσο και μορφή είτε μεμονωμένα είτε ως μέρη συλλογικών έργων, για όλο το χρόνο διάρκειας προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας και για όλες τις χώρες του κόσμου.
Αυτό περιλαμβάνει ενδεικτικά, και όχι αποκλειστικά, το δικαίωμα δημοσίευσης των άρθρων σε τεύχη του περιοδικού Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης, αναπαραγωγής και διανομής μεμονωμένων αντιγράφων των άρθρων, αναπαραγωγής ολόκληρων των άρθρων σε άλλη έκδοση του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και αναπαραγωγής και διανομής των άρθρων ή περίληψης αυτών με χρήση πληροφορικού συστήματος αποθετηρίου.