Playing with mosaic tiles in the kindergarten


Published: Dec 13, 2016
Keywords:
playing art mosaic tiles high-scope art approach
Eleni Rachanioti
Margarita Rompou
Abstract

Playing is the dominant activity of the child, especially in early childhood. Art also constitutes an integral part of the human existence and a key factor in child development. Additionally, contact with art helps students to develop in a complete way, gain sensitivity, develop the ability to learn, exercise critical thinking as well as cultivate creativity. The "high scope art approach", which we adopted in the implementation of our teaching scenario "Playing with mosaic tiles in the kindergarten", promotes art, with the use of playing as a "vehicle". The activity itself constitutes an alternative of art education at school, with the general aim of personal fulfillment through art, freedom of expression and the student’s personal development not only as a creator but as a sensitive observer of the environment.

Article Details
  • Section
  • Presentations of Innovative Programs
Downloads
Download data is not yet available.
References
Γερμανός, Δ. (1993). Χώρος και διαδικασίες αγωγής. Η παιδαγωγική ποιότητα του χώρου. Αθήνα: Gutenberg.
Chapman, L. (1993). Διδακτική της τέχνης. Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική αγωγή (Α. Λαπούρτας, Γ. Χαραλαμπίδης, Ε. Κυπραίου, & Α. Βαρδάλου, Μτφρ.). Αθήνα: Νεφέλη.
Δανασσής-Αφεντάκης, Α. (1997). Σύγχρονες τάσεις της αγωγής. Αθήνα: Γκελμπέσης.
Lawrence, R. L. (2008). Powerful feelings: Exploring the affective domain of informal and arts‐based learning. New Directions for Adult and Continuing Education, 120, 65-77.
Παναγιωτόπουλος, Ν. (Επιμ.) (2004). Για την εκπαίδευση του μέλλοντος: οι προτάσεις του Πιέρ Μπουρντιέ. Aθήνα: Νήσος.
Παπαδοπούλου, Θ. Μ (2004). Παίζοντας µε την τέχνη: Το πρόγραµµα της Έλλης Τρίµη για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Papanicolaou, N. (2003). An investigation into policy and management of museum education for primary schools in Cyprus with special reference to art education. (Doctoral dissertation). Roehampton University.
Τρίμη, Ε., & Epstein, Α. (2005). Εικαστικές τέχνες και μικρά παιδιά. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γιώργος ∆αρδανός.
Τσεβρένη, Ι. (2009). Ο ρόλος της τέχνης σε μία περιβαλλοντική εκπαίδευση προσανατολισμένη στη δράση. 1ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο Τέχνης και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (σσ. 406-416). Αθήνα: Ίδρυμα Ευγενίδου. Ανακτήθηκε από