School students’ sit-ins as a form of unconventional political demonstration: empirical approach in Lyceums (ISCED 3) of central Macedonia in Greece


Published: Dec 13, 2016
Keywords:
pupils secondary education sit-ins political socialization
Anthony Papaeconomou
Abstract

This paper presents a postdoc research that was carried out in autumn 2015 by school of Politics of Aristotle University of Thessaloniki about the students’ sit-ins at secondary education schools. Intheintroduction, the notion of politicalsocializationisexplained and it is associated with the students’ option to sit-in their schools as a form of unconventional political demonstration. Also, the legitimacy of sit-ins is questioned according to the laws that recently were voted by the Greek parliament. The purpose of this research was to examine the factors that influence students to occupy schools every autumn and to describe the profile of the students that act in this way. At the same time, other reasons that may influence these actions were examined, such as the students’ gender, grade and the educational level of their parents. Thesampleconsistedof 991 seniorhighschoolpupilsthatwerecollectedfromschoolsofcentralMacedonia.  A questionnaire was used which was completed by senior high school students from the prefectures of Katerini and Thessaloniki. Three causes were analysed which hypothetically are connected with school sit-ins: petitions about the improvement of their everyday life, political and ideological reasons and reasons that are not related with school life. The most important finding of this research is the fact that sit-ins are not ignited by ideological motives. They represent a students’ effort to motivate and sensitize the public about their everyday problems in school. Also, differentiations were observed between the sexes: the girls are presented more politically aware than the boys. The findings of this research stress the fact that most students are in a state of confusion as far as the sit-ins are concerned. Even though younger students have more ideological motives and believe in the political aspect of sit-ins, senior students believe that sit-ins are a habit that gives them a chance to rest and to study at home without being distracted by subjects in which they are not interested.

Article Details
  • Section
  • New researchers
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Anthony Papaeconomou, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Μεταδιδακτορικός Ερευνητικός Εταίρος Πολιτικών επιστημών ΑΠΘ
References
Barnes, S., & Kaase, M. (1979). Political action. Mass participation in five western democracies. Beverly Hills: SAGE.
Blackledge, D., & Hunt, B. (1995). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης (Μ. Δεληγιάννη, Μτφρ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Easton, D, & Dennis, J. (1969). Children in the political system. New York: The Free Press.
Easton, D., & Dennis, J. (1980). Children in the political system: origins of political legitimacy. Chicago: University of Chicago Press.
Γκότοβος, Α. (1996). Καταλήψεις: Ανορθόδοξες μορφές μαθητικής διαμαρτυρίας. Αθήνα: Gutenberg.
Δεμερτζής, Ν., & Σταυρακάκης, Γ. (2008). Νεολαία: ο αστάθμητος παράγοντας. Αθήνα: Πολύτροπον.
Δουζίνας, K. (2011). Αντίσταση και φιλοσοφία στην κρίση. Πολιτική, ηθική και στάση Σύνταγμα. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Holland, J. (1999). Μελετώντας τη νεότητα: Έρευνες για το φύλο και τη νεανική ηλικία στη Μεγάλη Βρετανία. Στο Β. Δεληγιάννη & Σ. Ζιώγου (Επιμ.), Εκπαίδευση και φύλο: Ιστορική διάσταση και σύγχρονος προβληματισμός (σσ. 245-284). Θεσσαλονίκη: Βάνιας.
Hyman, H. (1959). Political socialization. Glencoe, Ill.: Free Press.
Καλογιαννάκη, Π. (1990). Πολιτική κοινωνικοποίηση και σχολείο. Σημασιολογική προσέγγιση και προβληματική. Νέα Παιδεία, 54, 48-60.
Καρακατσάνη, Δ. (2004). Εκπαίδευση και πολιτική διαπαιδαγώγηση. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κελπανίδης, Μ. (2012). Καταλήψεις σχολείων από μαθητές και μαθήτριες ως συνέπεια αδύναμων πολιτικών και εκπαιδευτικών θεσμών. Πανελλαδική έρευνα σε 8.335 μαθητές δημοσίων λυκείων. Στο Α. Τριλιανός, Γ. Κουτρομάνος, & Ν. Αλεξόπουλος (Επιμ.), Η ποιότητα στην εκπαίδευση: Τάσεις και προοπτικές. Πρακτικά συνεδρίου (σσ. 310-321). Αθήνα: ΕΚΠΑ.
Kim, Young-Choul (2007). Unconventional political participation in the new democracies during the 1990s: Poland, Mexico, South Africa and South Korea. The Journal of Asian Studies, 74, 234-249.
Μπιτσάκη, Τζ., & Τσαγγάρη, Σ. (2000). Πολιτική κοινωνικοποίηση. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Μυλωνάς, Θ. (1998). Κοινωνιολογία της ελληνικής εκπαίδευσης. Συμβολές. Αθήνα: Gutenberg.
Νόβα-Καλτσούνη, Χ. (1998). Κοινωνικοποίηση: Η γένεση του κοινωνικού υποκειμένου. Αθήνα: Gutenberg.
Παντελίδου-Μαλούτα, Μ. (1985). Στοιχεία για τη μελέτη της πολιτικής κοινωνικοποίησης του εφήβου στην Ελλάδα. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 23, 23-31.
Παντελίδου-Μαλούτα, Μ. (1987). Πολιτικές στάσεις και αντιλήψεις στην αρχή της εφηβείας. Πολιτική κοινωνικοποίηση στο πλαίσιο της ελληνικής πολιτικής κουλτούρας. Αθήνα: Gutenberg.
Παπαδοπούλου, Α., Σταμοβλάσης, Δ., & Τσαλίκης, Κ. (2012). Φύλο και συμμετοχή στις καταλήψεις των σχολείων: διαφέρουν οι συμπεριφορές των αγοριών και των κοριτσιών; Στο Α. Τριλιανός, Γ. Κουτρομάνος, & Ν. Αλεξόπουλος (Επιμ.), Η ποιότητα στην εκπαίδευση: Τάσεις και προοπτικές. Πρακτικά συνεδρίου (σσ. 341-352). Αθήνα: ΕΚΠΑ.
Παπαναούμ-Τζίκα, Ζ. (1989). Πολιτική κοινωνικοποίηση και σχολείο. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Παπαοικονόμου, Α. (2011). Ο ρόλος και ο εαυτός (self): Η κεντρικότητα του εκπαιδευτικού ρόλου για τη συγκρότηση του εαυτού (Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή). Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Παπαοικονόμου, Α. (2014). Μια κοινωνιολογική θεώρηση του ρόλου του εκπαιδευτικού στη διδακτική πράξη. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη.
Παπαοικονόμου, Α. (2015α). Οι στάσεις των μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης απέναντι στη λειτουργία των μαθητικών κοινοτήτων. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 4, 54-71.
Παπαοικονόμου, Α. (2015β). Η πολιτικοποιημένη διαμαρτυρία στα πλαίσια της πολιτικής κοινωνικοποίησης των μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: εμπειρική προσέγγιση σε σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας. Παιδαγωγική: Θεωρία και πράξη, 8, 46-59.
Παπαοικονόμου, Α. (2016). Σχολείο, πολιτική και πολιτικοποίηση: Θεωρία και έρευνα. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη.
Πεχτελίδης, Γ. (2011). Κυριαρχία και αντίσταση. Μεταδομιστικές αναλύσεις της εκπαίδευσης. Αθήνα: Εκκρεμές.
Papaoikonomou, A. (2015). Political apathy among adolescent Greek pupils: Empirical research. Papyri, 4, 237-249.
Φραγκουδάκη, Α. (1985). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο. Αθήνα: Παπαζήσης.
Χρυσοστομίδου, Φ. (2007). Η Μεθοδολογία των προγραμμάτων ΠΕ στη μέση εκπαίδευση στο πλαίσιο της διεθνούς πολιτικής και της ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας 1977-2007. e-Περιοδικό Επιστήμης και Τεχνολογίας, 5, 19-29.