Differentiated instruction and assessment: An indicative lesson plan for the subject of Language in Primary School


Published: Dec 13, 2018
Keywords:
Differentiated instruction differentiated assessment healthy eating habits
Νικόλαος Χολέβας
https://orcid.org/0000-0002-8278-6072
Δημήτριος Αλεξόπουλος
Νικόλαος Αναστασόπουλος
Abstract

The contemporary class includes students with different academic needs, interests and preferences, who teachers are called upon to bring together in order to complete the learning process. Differentiated instructionis, perhaps, the most appropriate teaching approach to addressing this phenomenon. Differentiated assessment, a key element of differentiated instruction, is a continuous process during which the teacher collects data from multiple sources in order to identify the needs and abilities of his/her pupils. In this paper, a differentiated lesson plan for the subject of Language of grade three of Primary School is presented in detail. In addition, relevant learning activities are proposed, as well as activities related to pre-assessment, formative and summative assessment. Properly-implemented assessment in all its forms plays a decisive role in the differentiation of instruction regarding pupils' differences in learning readiness, learning profile, interests, and inclinations. The above plan requires four teaching hours.

Article Details
  • Section
  • New researchers
Downloads
Download data is not yet available.
References
Βαλιαντή, Σ., & Κουτσελίνη, Μ. (2008). Εφαρμογή της διαφοροποίησης της διδασκαλίας στις τάξεις μικτής ικανότητας: Προϋποθέσεις και θέματα προς συζήτηση. Στο Ε. Φτιάκα, Σ. Συμεωνίδου, & Μ. Σωκράτους (Επιμ.), Ποιότητα στην εκπαίδευση: Έρευνα και διδασκαλία, Πρακτικά 10ου Συνεδρίου Παιδαγωγικής Εταιρείας Κύπρου (σσ. 121-134). Λευκωσία: Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Βαλιαντή, Σ., & Νεοφύτου, Λ. (2017). Διαφοροποιημένη διδασκαλία. Λειτουργική και αποτελεσματική εφαρμογή. Αθήνα: Πεδίο.
Βαλλιανάτος, Α., Γριζοπούλου, Ο., Διαμαντής, Φ., Νευροκοπλής, Α., & Παναγάκης, Α. (2014). Οδηγός εκπαιδευτικού στα Θρησκευτικά Δημοτικού – Γυμνασίου. Αθήνα: ΥΠΕΘ, ΙΕΠ.
Bearne, E. (1996). Differentiation and diversity in the primary school. London: Routledge.
Black, P., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 5-31.
Γκανά, Ε., Σταθοπούλου, Χ., & Γκόβαρης, Χ. (2012). Προσχολική εκπαίδευση και Ρομά μαθητές: Διαμορφώνοντας πολιτισμικά σχετική διδασκαλία. Επιστήμες Αγωγής, 2, 175-190.
Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων. (2003). Σχολικά γεύματα. Μπορούν τα σχολικά κυλικεία να κάνουν κάτι καλύτερο; Ανακτήθηκε στις 28-12-2017 από http://www.efet.gr/portal/page/portal/efetnew/enterprises/hygiene_guides?par=ENTERPRISE
Earl, L. M. (2012). Assessment as learning: Using classroom assessment to maximize student learning. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Hart, S. (1992). Differentiation–Way forward of retreat? British Journal of Special Education, 19(1), 10-12.
Daniels, H. (1994). Literature circles: Voice and choice in the student-centered classroom. York, ME: Stenhouse Publishers.
Hattie, J. (2012). Know thy impact. Educational Leadership, 1(70), 18-23.
Κουτσελίνη, Μ. (2006). Διαφοροποίηση διδασκαλίας–μάθησης σε τάξεις μικτής ικανότητας: Φιλοσοφία και έννοια προσεγγίσεις και εφαρμογές. Στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (2009), Τόμος προς τιμή Ευγενίας Κουτσουβάνου (σσ. 1-28). Αθήνα: Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Κουτσελίνη, Μ., & Αγαθαγγέλου, Σ. (2018). Διαφοροποίηση διδασκαλίας: Η κοινωνική, η ακαδημαϊκή και η διδακτική πτυχή. Ανακτήθηκε στις 2-1-2018 από https://www.ucy.ac.cy/release/documents/Publications/Greek/KoutseliniAgathangelou_DifferentiationofTeachingActionResearch.pdf
McBride, B. (2004). Data-driven instructional methods: “One strategy fits all” doesn't work in real classrooms. T.H.E Journal, 31(11), 38-40.
Moon, T. R. (2005). The role of assessment in differentiation. Theory Into Practice, 4(3), 226-233.
Νάνου, Α. (2013). Η διαφοροποίηση της διδασκαλίας στην υπηρεσία της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. Στο Α. Νάνου, Μ. Πατσίδου–Ηλιάδου, Α. Γκαράνης, & Α. Χαριοπολίτου (Επιμ.), Από την ειδική αγωγή στη συμπεριληπτική εκπαίδευση. Από το σχολείο σε μια κοινωνία για όλους (σσ. 55-70). Αθήνα: Γράφημα.
Noman, M., & Kaur, A. (2014). Differentiated assessment: A new paradigm in assessment practices for diverse learners. International Journal of Education and Applied Sciences, 1(4), 141-146.
Παπαχρήστος, Δ., Σκούρτου, Ε., & Σπαντιδάκης, Γ. (2012). Γραμματισμός και εκπαίδευση παιδιών ρομά. Παράγοντες αποκλεισμού και προτάσεις από τη σκοπιά κοινωνικο-πολιτιστιμικών και κοινωνικο-γνωστικών θεωριών. Επιστήμες Αγωγής, 2, 93-134.
Παντελιάδου, Σ., & Φιλιππάτου, Δ. (2013). Διαφοροποιημένη διδασκαλία. Θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικές πρακτικές. Αθήνα: Πεδίο.
Παντελιάδου, Σ. (2008). Διαφοροποιημένη Διδασκαλία. Στο Σ. Παντελιάδου & Φ. Αντωνίου (Επιμ.), Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες (σσ. 7-17). Βόλος: Γράφημα.
Rock, M. L., Gregg, M., Ellis, E., & Gable, R. A. (2008). REACH: A framework for differentiating classroom instruction. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 52(2), 31-47.
Τούντας, Γ., Μουμάκου, Μ., Ευσταθίου, Ν., Αγγελόπουλος, Π., & Μπουλούμπαση, Ζ. (2008). Αγωγή Υγείας – Διατροφή – Διατροφικές συνήθειες, για μαθητές ηλικίας 6-8 ετών, Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικού. Αθήνα: Inte*learn.
Tomlinson, C. A. (1999). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Alexandria, VA: ASCD.
Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms (2ndEd.). Alexandria, VA: ASCD.
Tomlinson, C. A., & Imbeau, M. B. (2010). Leading and managing a differentiated classroom. Alexandria, VA: ASCD.
Tomlinson, C. A., & Moon, T. R. (2013). Assessment and student success in a differentiated classroom. Alexandria, VA: ASCD.
Tomlinson, C. A., Brighton, C., Hertberg, H., Callahan, C. M., Moon, T. R., Brimijoin, K., ... & Reynolds, T. (2003). Differentiating instruction in response to student readiness, interest, and learning profile in academically diverse classrooms: A review of literature. Journal for the Education of the Gifted, 27(2-3), 119-145.
Valiandes, S. (2015). Evaluating the impact of differentiated instruction on literacy and reading in mixed ability classrooms: Quality and equity dimensions of education effectiveness. Studies in Educational Evaluation, 45, 17-26.