Theodoros Terzopoulos
Published:
Dec 13, 2018
Keywords:
Theodoros Terzopoulos Art of Drama Body Practices Drama Education Action Research
Abstract
This paper illustrates the attempt to introduce the Theodoros Terzopoulos’s method of performing arts to the primary education, in order to investigate its suitability in the Drama Education. Ιn particular, the focal point of this research constitutes whether the Terzopoulos’s artistic attitude towards the dynamic physical movements, used to prepare actors for their performances, could be adapted to the instruction of students nine to ten years old. In this project the data was collected through observations, and the action research method was used. The results indicate that students reacted positively towards these body actions, and that through them they managed not only to use their body to creatively express themselves, but also to use their diaphragmatic breathing correctly, to practice a drama action in a proper vocalisation, and to act as a team during the production of an artistic result.
Article Details
- How to Cite
-
Τσαλαπάτης Ν., & Ρήγα Β. (2018). Theodoros Terzopoulos. Dialogoi! Theory and Praxis in Education, 4, 163–188. https://doi.org/10.12681/dial.16205
- Issue
- Vol. 4 (2018)
- Section
- Presentations of Innovative Programs
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g. post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (preferably in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αντωνιάδου-Κουμάτου, Ι., Παναγιωτόπουλος, Τ., Αττιλάκος, Α., & Πρασούλη, Α. (Επιμ.) (2015). Παρακολούθηση της ανάπτυξης των παιδιών στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Αθήνα: Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού.
Αρβανίτη, Κ. (2011). Το θρηνούν σώμα. Ο θρήνος για την κοινότητα και ο προσωπικός θρήνος. Στο Μ. Κόρπη (Επιμ.), Πρακτικά 1ης και 2ης διεθνούς συνάντησης αρχαίου δράματος-Θέατρο Άττις Σικυών, Σεπτέμβριος 2005 & Αύγουστος 2006, Πρώτη συνάντηση: «Σκότος ἐμόν φάος-2005» (σσ. 99-120). Κιάτο: Καταγράμμα.
Altrichter, H., Posch, P., & Somekh, B. (2001). Οι εκπαιδευτικοί ερευνούν το έργο τους. Μία εισαγωγή στις μεθόδους της έρευνας δράσης (Μ. Δεληγιάννη, Μτφρ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Βέρδης, Α. (2016). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας: Ανάλυση ποιοτικών δεδομένων (πανεπιστημιακές σημειώσεις). Αθήνα: Ε.Κ.Π.Α., Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας. Ανακτήθηκε από http://eclass.uoa.gr/courses/PPP342/
Γκόβας, Ν. (2002). Για ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Carr, W., & Kemmis, S. (1997). Για μια κριτική εκπαιδευτική θεωρία. Εκπαίδευση, γνώση και έρευνα δράσης (Α. Λαμπράκη-Παγανού, Ε. Μηλίγκου, & Κ. Ροδιάνου-Αλμπάνη, Μτφρ.). Αθήνα: Κώδικας.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας (Σ. Κυρανάκης, Μ. Μαυράκη, Χ. Μητσοπούλου, Π. Μπιθαρά, & Μ. Φιλοπούλου, Μτφρ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Elam, K. (2001). Η σημειωτική θεάτρου και δράματος (Κ. Διαμαντάκου, Μτφρ.). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Gallahue, D. (2002). Αναπτυξιακή φυσική αγωγή για τα σημερινά παιδιά (Χρ. Ευαγγελινού, Α. Παππά, Μτφρ.). Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Hatzidimitriou, P. (2006). Attis Theatre: (Corpo)realities in the (post)modern condition. In F. M. Raddatz (Ed.), Reise mit Dionysos. Das theater des Theodoros Terzopoulos –Journey with Dionysos. The theatre of Theodoros Terzopoulos (pp. 66-77). Berlin: Theater der Zeit.
Κεδράκα, Κ. (2008). Μεθοδολογία παρατήρησης. Πάτρα: Ε.Α.Π. Ανακτήθηκε από https://docs.google.com/document/d/1C5eH9tQFDiCLHyKxAKDMBX4p-SgWo4jPUKFjClFrWqw/edit?hl=en
Κοντογιάννη, Α. (2008). Μαύρη αγελάδα - Άσπρη αγελάδα. Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση και διαπολιτισμικότητα. Αθήνα: Τόπος.
Κοσκινά, Μ. (χ.χ.). Θόδωρος Τερζόπουλος. Αναδρομή, μέθοδος και σωματικότητα στο θέατρό του. Theaterinfo.gr. Ανακτήθηκε από http://www.theaterinfo.gr/abouttheatre/theatretheory/terzopoulos/index.html
Μουρ, Σ. (2012). Το σύστημα Στανισλάβσκι. Η επαγγελματική εκπαίδευση ενός ηθοποιού (Α. Τσάκας, Mτφρ.). Αθήνα: Παρασκήνιο.
Μπουρνέλλη, Π., Κουτσούκη, Δ., Ζωγράφου, Μ., Αγγελονίδης, Ι., Χατζόπουλος, Δ., & Αγαλιανού, Ο. (2007). Φυσική αγωγή Γ’ & Δ’ Δημοτικού. Βιβλίο εκπαιδευτικού. Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β.
Manning, E. (2014). Wondering the world directly – or, How movement outruns the subject. Body & Society, 20(3-4), 162-188.
McDonald, M. (1993). Αρχαίος ήλιος, Νέο φως. Το αρχαίο ελληνικό δράμα στη σύγχρονη σκηνή (Π. Μάτεσις, Μτφρ.). Αθήνα: Εστία.
Merleau-Ponty, M. (2002). Phenomenology of perception (C. Smith, Τrans. [1962,1sted.]). London & New York: Routledge Classics.
Merleau-Ponty, M. (2004). Το σώμα ως αντικείμενο και η μηχανιστική φυσιολογία (Κ. Καψαμπέλη, Μτφρ.). Στο Δ. Μακρυνιώτη (Eπιμ.), Τα όρια του σώματος. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις (σσ. 133-148). Αθήνα: Νήσος.
Πούχνερ, Β. (2010). Θεωρητικά θεάτρου. Αθήνα: Παπαζήσης.
Raddatz, F. M. (Ed.) (2006). Reise mit Dionysos. Das theater des Theodoros Terzopoulos –Journey with Dionysos. The theatre of Theodoros Terzopoulos. Berlin: Theater der Zeit.
Σαμπατακάκης, Γ. (2008). Γεωμετρώντας το χάος. Μορφή και μεταφυσική στο θέατρο του Τερζόπουλου. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Στανισλάβσκι, Κ. (1959). Ένας ηθοποιός δημιουργείται (Α. Νίκας, Mτφρ., Χ. Βαχλιώτης, Eπιμ.-Mτφρ.). Αθήνα: Γκόνης.
Στανισλάβσκι, Κ. (1962). Πλάθοντας ένα ρόλο (Α. Νίκας, Mτφρ.). Αθήνα: Γκόνης.
Στανισλάβσκι, Κ. (1980). Η ζωή μου στην τέχνη. Τόμοι Α΄ και Β΄ (Α. Νίκας, Mτφρ.). Αθήνα: Γκόνης.
Sampatakakis, G. (2006). Dionysus restitutus - The Bacchae of Terzopoulos. In F. M. Raddatz (Ed.), Reise mit Dionysos. Das theater des Theodoros Terzopoulos – Journey with Dionysos. The theatre of Theodoros Terzopoulos (pp. 90-102). Berlin: Theater der Zeit.
Sokolowski, R. (2003). Εισαγωγή στη φαινομενολογία (Π. Κόντος, Mτφρ.). Πάτρα: Πανεπιστημιακές εκδόσεις.
Stroumpos, S. (2006). An approach to the working method of the Attis Theatre. In F. M. Raddatz (Ed.), Reise mit Dionysos. Das theater des Theodoros Terzopoulos – Journey with Dionysos. The theatre of Theodoros Terzopoulos (pp. 230-233). Berlin: Theater der Zeit.
Τερζόπουλος, Θ. (2015). Η επιστροφή του Διονύσου. Αθήνα: Θέατρο Άττις.
Τερζόπουλος, Θ., & Θέατρο Άττις (2000). Αναδρομή, μέθοδος, σχόλια. Αθήνα: Άγρα.
Τσαλαπάτης, Ν. (2016). Οι σωματικές πρακτικές στη δραματική τέχνη του Θεόδωρου Τερζόπουλου και η απόπειρα εφαρμογής τους στην εκπαίδευση (Μεταπτυχιακή διατριβή). Πάτρα: Πανεπιστήμιο Πατρών, Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η.
Τσατσούλης, Δ. (2013). Εξόριστος λόγος: Αφωνία, αγλωσσία και υλικότητα της γλώσσας στο θέατρο του Θεόδωρου Τερζόπουλου. Παράβασις, 11, 245-254.
Τσατσούλης, Δ. (1999). Σημειολογικές προσεγγίσεις του θεατρικού φαινομένου. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Terzopoulos, T., & Raddatz, F. M. (2006). The metaphysics of the body (Theodoros Terzopoulos in conversation with Frank M. Raddatz). In F. M. Raddatz (Ed.), Reise mit Dionysos. Das theater des Theodoros Terzopoulos – Journey with Dionysos. The theatre of Theodoros Terzopoulos (pp. 136-171). Berlin: Theater der Zeit.
ΥΠ.Ε.Π.Θ.-Π.Ι. (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) και Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (Α.Π.Σ.) Θεάτρου. Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β. Ανακτήθηκε από http://www.pi-schools.gr/programs/depps/
Χατζηδημητρίου, Π. (2010). Θεόδωρος Τερζόπουλος. Από το προσωπικό στο παγκόσμιο. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.