The drawing activity in kindergarten: from understanding children's ideas and experience to pedagogical planning


Published: Dec 17, 2019
Keywords:
Drawing activity curriculum planning interaction early childhood
Ζωή Κωνσταντινίδου
Φίλιππος Μπρέντας
Καλλιόπη Μητρούσκα
Abstract

In the present study, we present critical phases and incidents from the use of the drawing activity, as a tool for eliciting and understanding children’s ideas and experiences during the school year 2018-2019. The following presented activities were developed as part of a professional development program focusing on the use of drawing in educational process. Through representative examples, the way teachers used children’s drawings to organize, design and develop classroom curricula, and to promote interaction and communication between children is described.

Article Details
  • Section
  • Presentations of Innovative Programs
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
Ζωή Κωνσταντινίδου, Aristotle University of Thessaloniki
kindergarten teacher, Α.U.TH. Children’s Center
Φίλιππος Μπρέντας, Aristotle University of Thessaloniki
kindergarten teacher, Α.U.TH. Children’s Center
Καλλιόπη Μητρούσκα, Παιδικό Κέντρο Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
kindergarten teacher, Α.U.TH. Children’s Center
References
Chang, N. (2005). Children’s drawings science inquiry and beyond. Contemporary Issues in Eraly Childhood, 6(1), 104-106.
Coates, E., & Coates, A. (2006). Young children talking and drawing. International Journal of Early Years Education, 14(3), 133-150.
Dijk, E. F., Van Oers, B., & Terwel, J. (2004). Schematising in early childhood mathematics education: why, when and how? European Early Childhood Education Research Journal, 12(1), 71-82.
Katz, L., & Chard, S. C. (2004). Η μέθοδος Project: η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Αθήνα: Ατραπός.
Καπουλίτσα-Τρούλου, Θ., & Ιωαννίδου, Α. (2012). Κατανοώντας τις 100 γλώσσες του παιδιού. Σύγχρονες διδακτικές πρακτικές στην προσχολική αγωγή. Αθήνα: Γράφημα.
Kress, G. (1977). Before writing: Rethinking the paths to literacy. New York: Routledge.
Παπανδρέου, Μ. (2007). Παραμύθι-μύθι-μύθι, δώσε κλώτσο να αριθμήσει. Οι ‘σημειώσεις’ παιδιών νηπιαγωγείου, όταν ένα παραμύθι δίνει νόημα στην επίλυση ενός μαθηματικού προβλήματος. Στο Α. Βελλοπούλου (Επιμ.), 6ο Συνέδριο ΟΜΕΠ: Η γλώσσα ως μέσο και ως αντικείμενο μάθησης στην προσχολικής και πρωτοσχολική ηλικία (σσ. 298-306). Πάτρα: ΟΜΕΡ & Παν/μιο Πατρών.
Παπανδρέου, M. (2010). Αφήγηση ιστοριών και σημειωτικές διαδικασίες στο νηπιαγωγείο: μια προσέγγιση για την ανάπτυξη μαθηματικών δραστηριοτήτων με νόημα για τα παιδιά. Στο Δ. Γερμανός & Μ. Κανατσούλη (Επιμ.), ΤΕΠΑΕ 09, Σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία (σσ. 149-170). Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Παπανδρέου, Μ., Σιαμπάνη, Ε., & Δούμου, Σ. (2011). Η σημασία της σχεδιαστικής δραστηριότητας στο νηπιαγωγείο. Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, 83, 118-126.
Papandreou, M. (2014). Communicating and thinking through drawing activity in early childhood. Journal of Research in Childhood Education, 28, 85-100.
Van Oers, B. (1997). The narrative nature of young children’s mathematical reasoning through pictures. In J. Notova, H. Moraova, M. Kratka, & N. Stelikkova (Eds.), Proc. 30th Conf. of the int. group for the phycology of mathematics education, 5, (pp. 57-64). Prague: PME.