Differentiated Instruction in kindergarten: highlighting the significance of preassessment and its relation to eliciting processes used to study young children's ideas


Published: Dec 22, 2020
Keywords:
Differentiated Instruction differentiating criteria kindergarten elicitation process
Μαρία Καμπεζά
Abstract

Differentiated Instruction (DI) is a teaching approach and a process which takes under consideration the existing variations among children in every classroom. It is not a singular and linear process instead it is responsive to the students, their needs, and the context within which they learn, as well as the ways of expression and communication preferred. Therefore, including DI strategies in every day kindergarten practices can be extremely effective for young children’s learning. DI is based on assessment of students’ knowledge, interests, and learning habits in order to differentiate content, process or product. Preassessment plays a critical role in developing more options for the groups to be formed or the procedures that will take place during the activities. Preassessment is about assessing experiences or background knowledge, motivation and interests, the resources the students do and do not have, in other words the factors which define the relationship the students have to the content. This kind of assessment may share common characteristics with pretests and eliciting processes used to study students’ ideas about several science topics in kindergarten. We present indicative examples of using differentiating criteria for such eliciting processes. This perspective has interesting implications for teaching since exploring children’s ideas under differentiated conditions does not only provides the teacher with the ideas the specific group of children may hold on the issues under consideration, but also, with additional useful information which can be further exploited by the teacher when designing learning activities.

Article Details
  • Section
  • Special Theme
Downloads
Download data is not yet available.
References
Chapman, C., & King, R. (2012). Differentiated assessment strategies. One tool doesn’t fit all. California: Corwin.
Edwards, C., Gandini, L., & Forman, G. (1998). The hundred languages of children: the Reggio Emilia approach to early childhood education. Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation.
Ergazaki, M., Saltapida, K., & Zogza, V. (2010). From young children’s ideas about germs to ideas shaping a learning environment. Research in Science Education, 40(5), 699-715.
Ergazaki,M., Valanidou, E., Kasimati, M.-C., & Kalantzi, M. (2015). Introducing a precursor model of inheritance to young children. International Journal of Science Education, 37(17-18), 3118-3142.
Fleer, M. (2009). Understanding the dialectical relations between everyday concepts and scientific concepts within play-based programs. Research in Science Education, 39, 281-306.
Ζαχάρος, Κ. (2015). Η μαθηματική δραστηριότητα στην προσχολική εκπαίδευση. Θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές εφαρμογές. Αθήνα: Καμπύλη.
Ζόγκζα, Β. (2007). Η βιολογική γνώση στην παιδική ηλικία. Ιδέες των παιδιών και διδακτικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Μεταίχμιο.
ΙΕΠ-ΥΠΑΙΠΘ. (2014). Πρόγραμμα σπουδών νηπιαγωγείου (αναθεωρημένη έκδοση). Ανακτήθηκε από http://repository.edulll.gr/edulll/retrieve/7058/1947_
Καμπεζά, Μ. (2017). Προκλήσεις για τον εκπαιδευτικό της προσχολικής εκπαίδευσης: Το κοινωνικό πλαίσιο, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των παιδιών και η συνεργασία με την οικογένεια. Στο ΤΕΕΑΠΗ, Σύγχρονες ερευνητικές τάσεις στην προσχολική και την πρώτη σχολική ηλικία (σσ. 81-91). Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Kampeza, M. (2006). Preschool children’s ideas about the earth as a cosmic body and the day /night cycle. Journal of Science Education, 7(2), 119-122.
Καμπεζά, Μ., & Καρέλου, Μ.-Α. (2019). Διερευνώντας τις ιδέες των παιδιών στο πλαίσιο της διαφοροποιημένης προσέγγισης: ένα παράδειγμα για τις κανονικότητες (μοτίβα). Στο Α. Ανδρούσου, Μ. Σφυρόερα, Α. Βελλοπούλου, Σ. Δέλη, Ε. Διδάχου, Ε. Κατσικονούρη, & Σ. Σαΐτη (Επιμ.), Από εδώ και από παντού: Εκπαιδευτικές αλλαγές και παιδαγωγικές πρακτικές για ένα ανοιχτό σχολείο. Πρακτικά 11ου Πανελλήνιου Συνεδρίου ΟΜΕΡ–ΤΕΑΠΗ–ΕΚΠΑ (σσ. 200-209) Ανακτήθηκε από
Καμπεζά, Μ., & Κορομπίλη, Κ. (2019). Η αξιοποίηση της διαφοροποιημένης προσέγγισης στην ανίχνευση των ιδεών των νηπίων σχετικά με τη διάκριση ζωντανών -μη ζωντανών οντοτήτων. Αναρτημένη εργασία (poster) στο 12o Πανελλήνιο Συνέδριο ΟΜΕΡ Ενισχύοντας την αλληλεπίδραση, υποστηρίζοντας την έκφραση: Προκλήσεις και προοπτικές στη μάθηση και διδασκαλία παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Πάτρα (11/2019).
Καμπεζά, Μ., & Σφυρόερα, Μ. (2016). Ενισχύοντας τη μάθηση των παιδιών: νοηματοδότηση και παιχνίδι. Στο Σ. Αυγητίδου, Μ. Τζεκάκη, & Β. Τσάφος (Επιμ.), Οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί παρατηρούν, παρεμβαίνουν και αναστοχάζονται: προτάσεις υποστήριξης της πρακτικής τους άσκησης (σσ. 90-118). Αθήνα: Gutenberg.
Καμπεζά Μ., & Στρεμμένου, Ε. (2014). Προσεγγίζοντας τη σκέψη των παιδιών στο νηπιαγωγείο μέσα από ένα παράδειγμα επεξεργασίας του διδακτικού αντικειμένου «σκελετός». Στο Μ. Τζεκάκη & Μ. Κανατσούλη (Επιμ.), Πρακτικά του πανελλήνιου συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή: Αναστοχασμοί για την παιδική ηλικία (σσ. 198-201). Θεσσαλονίκη: ΤΕΠΑΕ ΑΠΘ. https://www.nured.auth.gr/dp7nured/sites/default/files/files/Praktika_Synedriou.pdf
Kampeza, M., & Delserieys, A. (2019). Approaching change of state in early childhood education: the design of a teaching intervention based on storytelling. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, 6(1), 89-98.
Mavidou, A., & Kakana, D. (2019a). Differentiated Instruction in practice: curriculum adjustments in kindergarten. Creative Education, 10, 535-554.
Mavidou, A., & Kakana, D. (2019b). Teachers’ experiences of a professional development program for differentiated Instruction. Creative Education, 10, 555-569.
Middendorf, C. (2008). Differentiating Instruction in kindergarten. Planning tips, assessment tools, management strategies, multi-leveled centers, and activities that reach and nurture everylLearner. New York: Scholastic.
Moon, T. R. (2005). The role of assessment in differentiation. Theory into Practice, 44(3), 226-233.
Narvaez, L., & Brimijoin, K. (2010). Differentiation at work, K-5. Principles, lessons and strategies. California: Corwin.
O’Meara, J. (2010). Beyond differentiated instruction. California: Corwin.
Παντελιάδου, Σ., & Φιλιππάτου, Δ. (2013). Διαφοροποιημένη διδασκαλία. Θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικές πρακτικές. Αθήνα: Πεδίο.
Παπανδρέου, Μ., Καμπεζά, Μ., & Βελλοπούλου, Α. (2014). Η ανίχνευση των ιδεών των παιδιών στο νηπιαγωγείο για αντικείμενα που σχετίζονται με το φυσικό κόσμο: τεχνικές και σημαντικές διαδικασίες. Στο Π. Καριώτογλου & Π. Παπαδοπούλου (Επιμ.), Φυσικές επιστήμες και περιβάλλον στην προσχολική εκπαίδευση. Τάσεις και προτάσεις (σσ. 157-176). Αθήνα: Gutenberg.
Papandreou, M., & Τerzi, Μ. (2011). Exploring children’s ideas about natural phenomena in kindergarten classes: designing and evaluating ‘eliciting activities’. Review of Science, Mathematics, and ICT Education, 5(2), 27-47.
Ραβάνης, Κ. (2003). Δραστηριότητες για το νηπιαγωγείο από τον κόσμο της φυσικής. Αθήνα: Δίπτυχο.
Ravanis, K., Papandreou, M., Kampeza, M., & Vellopoulou, A. (2013). Teaching activities for the construction of a precursor model in 5-to 6 years old children’s thinking: the case of thermal expansion and contraction of metals. European Early Childhood Education Research Journal, 21(4), 514-526.
Robbins, J. (2005). ‘Brown Paper Packages’? A sociocultural perspective on young children’s ideas in science. Research in Science Education, 35, 151- 172.
Σφυρόερα, Μ. (2019). Ένα σχολείο για όλα τα παιδιά. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο πλαίσιο της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής. Στο Α. Ανδρούσου, Μ. Σφυρόερα, Α. Βελλοπούλου, Σ. Δέλη, Ε. Διδάχου, Ε. Κατσικονούρη, & Σ. Σαΐτη (Επιμ.), Από εδώ και από παντού: Εκπαιδευτικές αλλαγές και παιδαγωγικές πρακτικές για ένα ανοιχτό σχολείο. Πρακτικά 11ου Πανελλήνιου Συνεδρίου ΟΜΕΡ–ΤΕΑΠΗ–ΕΚΠΑ. (σσ. 55-64). Ανακτήθηκε από http://www.omep.gr/συνέδρια/241‐11o‐συνέδριο.html
Shea, M. (2012). Running records. Authentic instruction in early childhood education. New York: Routledge.
Smutny, J. F., & Von Fremd, S. E. (2010). Differentiating for the young child. Teaching strategies across the content areas, PreK-3. California: Corwin.
Subban, P. (2006). Differentiated instruction: A research basis. International Education Journal, 7(7), 935-947.
Τζεκάκη, Μ. (2010). Μαθηματική εκπαίδευση για την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Θεσσαλονίκη: Ζυγός.
Tomlinson, C. A. (1999). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Alexandria, Virginia USA: ASCD.
Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed- ability classrooms. Alexandria, Virginia USA: ASCD.
Tomlinson, C. A., & Imbeau, M. B. (2010). Leading and managing a differentiated classroom. Alexandria, Virginia USA: ASCD.
Yelland, N., Lee, L., O’Rourke, M., & Harrisson, C. (2008). Rethinking learning in early childhood education. Berkshire: Open University Press.
Most read articles by the same author(s)