The use of drama in education in the history lesson: Myrtis travels us from the plague of Athens to the pandemic of today
Published:
Nov 18, 2021
Keywords:
Myrtis school history drama in education pandemic plague of Athens
Abstract
This article proposes and describesan educational scenario for 4th, 7th and 10th grade schoolhistory. The main goal of this scenario is to help students understand the historical dimension of the phenomenon of the pandemic and to develop critical thinking towards it, in order to enhance their mental resilience. The main historical character of this scenario is Myrtis. The use of drama in education techniques is proposed as the main teaching method for the scenario's implementation. The title of the educational scenario is the following: «Travelling with Myrtis from the plague of Ancient Athens to the pandemic of covid-19». In the scenario, students travel to the plague of Ancient Athens through an imaginary journey to the past with Myrtis. After traveling through the pandemics of different historical periods (plague, smallpox, cholera), they arrive at their experience of the pandemic in the present. The design was based on the theory of the educational scenario.
Article Details
- How to Cite
-
Παπαγρηγοράκης Μ. Ι., Δημητριάδης Δ., Γαλανάκη Ε., Γουργιώτου Ε., Τόσκας Άγγελος, Bin, M., Σωτηρίου Σ., & Μικεδάκη Μ. (2021). The use of drama in education in the history lesson: Myrtis travels us from the plague of Athens to the pandemic of today. Dialogoi! Theory and Praxis in Education, 7, 250–266. https://doi.org/10.12681/dial.26993
- Issue
- Vol. 7 (2021)
- Section
- Presentations of Innovative Programs
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g. post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (preferably in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αβδελά, Ε. (1998). Iστορία και σχολείο. Νήσος.
Αγγελίδου, Μ. (2011). Μύρτις: Οι ζωές της. Παπαδόπουλος.
Αθανασιάδης, Θ. (2015). Τεύχος μελέτης εξειδίκευσης μεθοδολογίας, ανάπτυξης προδιαγραφών και μεθοδολογίας επιλογής των σεναρίων των εκπαιδευτικών για ούλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης ανά́ γνωστικό́ αντικείμενο για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στο γνωστικό́ αντικείμενο «Ιστορία». ΙΕΠ. Ανακτήθηκε από http://aesop.iep.edu.gr/sites/default/files/istoria_de.pdf
Ανευλαβής, Ε. (2015). Η πανδημία της Νέας Γρίπης. Το Βήμα του Ασκληπιού, 3(8), 178-180.
Aylie N. S., Mekonen, M. A., & Mekuria, R. M. (2020). The psychological impacts of COVID-19 pandemic among university students in Bench-Sheko Zone, South-west Aithiopia: A community-based cross-sectional study. Psychology Research and Behaviour Management, 13, 813-821.
Βακαλούδη, Δ. Α. (2016). Η διδασκαλία της ιστορίας με τεχνολογίες πληροφορίες και επικοινωνίας. Eκδοτικός οίκος Αντ. Σταμούλη.
Βατόπουλος, Ν. (2020, 3 Ιουνίου). Το μήνυμα της Μύρτιδος ταξιδεύει στον κόσμο. Η Καθημερινή. https://www.kathimerini.gr/culture/arts/1081176/to-minyma-tis-myrtidos-taxideyei-ston-kosmo/
Baeuerle, A. P., & Landa, N. (2017). Οι εχθροί και οι ήρωες του σώματός σου (Επιμ. Ι. Παπασιδέρη). Παρισιάνου Α. Ε.
Baziotopoulou-Valavani, E. A. (2002). Mass burial from the Cemetery of Kerameikos. In M. Stamatopoulou & M. Yeroulanou (Eds.), Excavating classical culture. Recent archaeological discoveries in Greece. Studies in Classical Archaeology I. BAR International Series 1031 (pp. 187-201). Archaeopress.
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. The Lancet, 395(10227), 202-220.
Γκόβαρης, Χ. (Επιμ.) (2009). Κείμενα για τη διδασκαλία και τη μάθηση στο πολυπολιτισμικό σχολείο. Ατραπός.
Γουργιώτου, Ε. (1998). Το αρχαίο δράμα στο ελληνικό Νηπιαγωγείο. Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, 1, 36-38.
Γκλιάου-Χριστοδούδου, Ν., & Γουργιώτου, (2005). Interdisciplinairess in the curriculum of nursery school: An example of thematic approach of the key-concept “evolution”. Πρακτικά 2nd International Conference Hsci2005 Hands on Science: Science in a changing Education (σσ. 319-324). Ρέθυμνο, 13-16 Ιουλίου 2005.
Δημητριάδης, Δ. (2020). Η διδακτική της ιστορίας μέσω της δραματικής τέχνης στη διαπολιτισμική εκπαίδευση των μαθητών της Δ’ Δημοτικού (Διδακτορική Διατριβή). Τμήμα Μέσων Επικοινωνίας και Πολιτισμού, Σχολή Διεθνών Σπουδών Επικοινωνίας & Πολιτισμού, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Αθήνα.
Decosimo, C. A., Hanson, J., Quinn, M., Badu, P., & Smith, E. G. (2019). Playing to live: Outcome evaluation of a community-based psychosocial expressive arts program for children during the Liberian Ebola epidemic. Global Mental Health, 6, e3. https://doi.org/10.1017/gmh.2019.1
Dalton, L., Rapa, E., & Stein, A. (2020). Protecting the psychological health of children through effective communication about COVID-19. Lancet Child and Adolescent Health, 4(5), 346-347.
Digitale, E. (2020). Animated video helps kids weather the COVID-19 pandemic. https://scopeblog.stanford.edu/2020/08/20/animated-video-helps-kids-weather-the-covid-19-pandemic
Ευαγγέλου, Ο. (2007). Διαπολιτισμικά αναλυτικά προγράμματα. Τυπωθήτω.
Fegert, J. M., Vitiello, B., Plener, P. L., & Clemens, V. (2020). Challenges and burden of the Coronavirus 2019 (COVID 19) pandemic for child and adolescent mental health: A narrative review to highlight clinical and research needs in the acute phase and the long return to normality. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 14(20).
Zhang, W., Wang, Y., Yang, L., & Wang, C. (2020). Suspending classes without stopping learning: China’s education emergency management policy in the COVID-19 Outbreak. Risk and Financial Management, 13(55). https://doi.org/10.3390/jrfm13030055
Giotaki, M., & Lenakakis, A. (2016). Theatre pedagogy as an area of negotiating and understanding complex concepts by kindergartners in times of crisis: an intervention-based research study. Preschool and Primary Education, 4(2), 323-334. https://doi.org/10.12681/ppej.8837
IASC. (2020). My Hero is you: How kids can fight COVID-19. https://interagencystandingcommittee.org/iasc-reference-group-mental-health-and-psychosocial-support-emergency-settings/my-hero-you
Κάλου, Α., & Χάιτας, Ν. (2010). Μύρτις: Πρόσωπο με πρόσωπο με το παρελθόν. Μεταίχμιο.
Κατσουλάκος, Θ., Καρυώτη, Ι., Λένα, Μ., & Κατσάρου, Χ. (2009). Ιστορία Δ΄ Δημοτικού: Στα Αρχαία χρόνια. ΟΕΔΒ.
Κατσουλάκος, Θ., Κοκκορού-Αλευρά, Γ., & Σκουλάτος, Μ. Β. (2016). Αρχαία Ιστορία Α’ Γυμνασίου. ΟΕΔΒ.
Λενακάκης, Α. (2013). Η μορφοπαιδευτική αξία του παιχνιδιού και του θεάτρου στην εκπαίδευση. Στο Θ. Γραμματάς (Επιμ.), Το θέατρο ως μορφοπαιδευτικό αγαθό και καλλιτεχνική έκφραση στην εκπαίδευση και την κοινωνία. Εγχειρίδιο για το Πρόγραμμα "Θαλής" (σσ. 58-77). ΕΚΠΑ.
Λενακάκης, Α., & Παρούση, Α. (2019). Η τέχνη του κουκλοθέατρου στην εκπαίδευση: Παιχνίδι συγκλίσεων και αποκλίσεων. Gutenberg.
Lancker W. V., & Parolin, Z. (2020). COVID-19, school closures and child poverty: A social crisis in the making. The Lancet Public Health, 5(5), e243-e244.
Livari, N., Sharma, S., & Ventä-Olkkonen, L. (2020). Digital transformation of everyday life – How COVID-19 pandemic transformed the basic education of the young generation and why information management research should care? International Journal of Information Management, 55. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102183
Μαμαλάκης, Η. (2018). Η Μύρτις και η μελόπιτα: Μια μέρα στην Αρχαία Αθήνα με οδηγό την Μύρτιδα. Αρμός.
Μανδηλαράς, Φ. (2020). Το Μόλεμα. Παπαδόπουλος.
Μαστραπάς, Α. (2013). Ιστορία του Αρχαίου Κόσμου: Από τους Προϊστορικούς πολιτισμούς της Ανατολής έως την εποχή του Ιουστινιανού. Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος».
Ματσαγγούρας, Η. (2012). Η διαθεματικότητα στη σχολική γνώση: Εννοιοκεντρική αναπλαισίωση και σχέδια εργασίας. Γρηγόρη.
Μπουλώτης, Χ. (2011). Ένα κορίτσι φτερουγίζει στον Κεραμεικό. Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς.
Μύρτις, Πρόσωπο με πρόσωπο με το παρελθόν. http://www.myrtis.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=204&Itemid=235&lang=el
Mavragani, A., & Gillas, K. (2020). COVID-19 and non-pharmaceutical interventions: The Greek paradigm. http://dx.doi.org/10.21203/rs.3.rs-36370/v1
Masten, A. S., & Motti-Stefanidi, F. (2020). Multisystem resilience for children and youth in disaster: Reflections in the context of COVID-19. Adversity and Resilience Science, 1, 95-106.
Ξαφάκος, Ε., Παπαδήμας, Λ., Μαράτος, Α., Δημακόπουλος, Γ., & Μπέκα, Α. (2016). Στάσεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης απέναντι στη χρησιμότητα των διδακτικών σεναρίων με τη χρήση των ΤΠΕ. In Proceedings of the 10th Pan-Hellenic and International Conference ICT in Education. Ιωάννινα, HAICTE.
Orgilés, M., Morales, A., Delvecchio, E., Mazzeschi, C., & Espada, J. P. (2020). Immediate psychological effects of the COVID-19 quarantine in youth from Italy and Spain. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.579038
Orgilés, M., Morales, A., Delvecchio, E., Francisco, R., Mazzeschi, C., Pedro, M., & Espada, J. P. (2021). Coping behaviors and psychological disturbances in youth affected by the COVID-19 health crisis. Frontiers in Psychology, 12, 845.
Παληκίδης, Α. (2007). Ο ρόλος της εικόνας στα σχολικά εγχειρίδια ιστορίας της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (1950-2000): Διδακτική, ιδεολογική και αισθητική λειτουργία των εικόνων (Διδακτορική Διατριβή). Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα.
Παπαδόπουλος, Σ. (2010). Παιδαγωγική του Θεάτρου. Ιδιωτική Έκδοση.
Πετρίδου, Ε., Σκαλικίδης, Η., & Δικαλιώτη, Σ. Κ. (2007). Λεξικό 100 επιδημιολογικών όρων. Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής, 24(4), 353-362.
Πίγκου-Ρεπούση, Μ. (2019). Εκπαιδευτικό δράμα: Από το θέατρο στην εκπαίδευση. Καστανιώτης.
Papagrigorakis M. J., Yapijakis, C., Synodinos P. N., & Baziotopoulou-Valavani E. (2006a). DNA examination of ancient dental pulp incriminates typhoid fever as a probable cause of the Plague of Athens. International Journal of Infectious Diseases, 10(3), 206-214.
Papagrigorakis M. J., Yapijakis, C., Synodinos P. N., & Baziotopoulou-Valavani, E. (2006b). Insufficient phylogenetic analysis may not exclude candidacy of typhoid fever as a probable cause of the Plague of Athens. International Journal of Infectious Diseases, 10(4), 335-336.
Papagrigorakis, M. J., Synodinos, P. N., & Yapijakis, C. (2007). Ancient typhoid epidemic reveals possible ancestral strain of Salmonella enterica serovar Typhi. Infection, Genetics and Evolution, 7(1), 126-127.
Papagrigorakis, M. J., Yapijakis, C., & Synodinos P. N. (2008) Typhoid Fever Epidemic in Ancient Athens. In D. Raoult & M. Drancourt (Eds.), Paleomicrobiology (pp. 161-173). Springer.
Papagrigorakis, M.J., Synodinos P.N., Antoniadis, A., Maravelakis, E., Toula,s P., Nilsson, O., & Baziotopoulou-Valavani, E. (2011). Facial reconstruction of an 11-year-old female resident of Athens, 430 B.C. The Angle Othodontist, 81(1), 169-77.
Pommaux, Y., & Sommers-Ylla, C. (2019). All of us: A young people’s history of the world. NYR Children’s Collection.
Ρεπούση, Μ. (2004). Μαθήματα Ιστορίας: Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση. Καστανιώτης.
Reimers, F. M., & Schleicher, A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. OECD.
Schleicher, A. (2020). The impact of Covid-19 on education insights from education at a glance 2020. OECD.
Seixas, P. (2017). A model of historical thinking. Educational Philosophy and Theory, 49(6), 593-605.
Singh, S., Roy, M. D., Sinha, C. P. T. M. K., Parveen, C. P. T. M. S., Sharma, C. P. T. G., & Joshi, C. P. T. G. (2020). Impact of COVID-19 and lockdown on mental health of children and adolescents: A narrative review with recommendations. Psychiatry Research, 293(113429). https://dx.doi.org/10.1016%2Fj.psychres.2020.113429
Speer, D. (2019). Developing effective use of presentational drama as a tool for teaching the history/social science curriculum in public schools (ηλεκτρονική έκδοση). California Polytechnic State University. Retrieved from http://www.calpoly.edu/echin/ed589/stdmodell/speerpart.htm
Τσιάμης, Κ. (2010). Ιστορική και επιδημιολογική προσέγγιση της πανώλους κατά τους Βυζαντινούς χρόνους (330-1453 μ.Χ.) (Διδακτορική Διατριβή). Ιατρική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα.
Tomasik, M. J., Helbling, L. A., & Moser, U. (2020). Educational gains of in‐person vs. distance learning in primary and secondary schools: A natural experiment during the COVID‐19 pandemic school closures in Switzerland. International Journal of Psychology, 56(4), 566-576.
Υ.Π.Ε.Π.Θ.-Π.Ι. (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών, το γνωστό ως Δ.Ε.Π.Π.Σ. (ΦΕΚ. 303/ 13-03-2003.). Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Yang, X., Zhang, M., Kong, L., Wang, Q., & Hong, J-C. (2020). The effects of scientific self-efficacy and cognitive anxiety on science engagement with the “Question-Observation-Doing-Explanation” model during school disruption in COVID-19 Pandemic. Journal of Science Education and Technology, 30, 380-393. https://doi.org/10.1007/s10956-020-09877-x
United Nations. (2020). United Nations Comprehensive response to Covid-19: Saving lives, Protecting Societies, Recovering Better. United Nations. Retrieved from https://www.un.org/en/coronavirus/UN-response
Varlik, N. (2008). Disease and empire: A history of plague epidemics in the early modern Ottoman Empire (1453–1600). The University of Chicago.
Varlik, N. (2020). Rethinking the history of plague in the time of COVID‐19. Centaurus, 62(2), 285-293.
Φωτιάδη, Ι. (2020, 23 Ιουλίου). Από την αρχαία Αθήνα του λοιμού στη σύγχρονη Κίνα του κορωνοϊού. Η Καθημερινή. Ανακτήθηκε από https://www.kathimerini.gr/society/1088996/apo-tin-archaia-athina-toy-loimoy-sti-sygchroni-kina-toy-koronoioy/
Χολέβα, Α. (2017). Κι αν ήσουν εσύ; Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος. Διάλογοι: Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης, 3, 142-156. https://doi.org/10.12681/dial.15208
Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J., & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395(10228), 945-947.