Προωθώντας την Ισότητα των Φύλων μέσω Καινοτόμων Διδακτικών Προσεγγίσεων: Ο Στόχος 5 της Βιώσιμης Ανάπτυξης σε Πρακτική Εφαρμογή Promoting Gender Equality through Innovative Teaching Approaches: Goal 5 of Sustainable Development in Practice


Ευδοκία Αθανασάκου
Λεωνή Μπαλντημά
Γεώργιος Σ Γοροζίδης
CHARIKLEIA PITSOU
Abstract

Παρόλο που η ανθρωπότητα έχει προοδεύσει όσον αφορά την ισότητα των φύλων και τη χειραφέτηση των γυναικών κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι οι γυναίκες και τα κορίτσια καθημερινά υφίστανται διακρίσεις. Βιώνουν διακρίσεις καθώς οι διάφορες μορφές ανισοτήτων βρίσκονται σε όλα τα πλαίσια της κοινωνίας, ακόμα και μέσα στην οικογένεια. Μία από τις μορφές ανισοτήτων που βιώνουν είναι η έμφυλη. Δεδομένης της κατάστασης οργανισμοί όπως ο ΟΗΕ υιοθετούν και ενισχύουν πολιτικές που αποβλέπουν στην προώθηση της ισότητας των φύλων και τη χειραφέτηση των γυναικών και των κοριτσιών σε όλα τα επίπεδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο 5ος Στόχος της Βιώσιμης Ανάπτυξης που μέσω της ίσης πρόσβασης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση μεταξύ αγοριών και κοριτσιών στοχεύει στην εξάλειψη κάθε έμφυλης διάκρισης. Και τούτο διότι το σχολείο μέσα από τα προγράμματά του μπορεί να συμβάλλει στην καλλιέργεια αξιών και αρχών όπως αυτής της ισότητας. Στο δημοτικό σχολείο, μέσω των μαθημάτων Θρησκευτικών και Κοινωνικής Πολιτικής Αγωγής στην Ε΄ τάξη, στο πλαίσιο των θεματικών πεδίων «Πτώση» και «Η ζωή στο σπίτι μας» και στις θεματικές ενότητες «Τα δύο φύλα» και «Οι ρόλοι των μελών της οικογένειας και ο δικός μου ρόλος» αντίστοιχα, δίνεται η ευκαιρία να πραγματοποιηθούν δραστηριότητες σχετικά με τις έμφυλες ανισότητες στο πλαίσιο της οικογένειας. Βάσει των προαναφερόμενων η παρούσα εργασία παρουσιάζει ένα καινοτόμο διδακτικό σενάριο που στοχεύει να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές/τριες σχετικά με τους ρόλους φύλου μέσα στην οικογένεια και τα υπάρχοντα στερεότυπα που δύνανται να προκαλέσουν συγκρούσεις και να υπονομεύσουν τις αρμονικές σχέσεις μεταξύ των μελών μιας οικογένειας.

Article Details
  • Section
  • Original Scientific Articles
Author Biographies
Ευδοκία Αθανασάκου

Eudokia Athanasakou,B.Ed, is a primary school teacher affiliated with the Department of Education Sciences and Social Work, University of Patras.

Λεωνή Μπαλντημά

 Leoni Mpalntima,B.Ed, is a primary school teacher affiliated with the Department of Education Sciences and Social Work, University of Patras.

Γεώργιος Σ Γοροζίδης

Georgios Gorozidis PhD, is a member of Teaching Staff in the Department of Educational Sciences and Social Work (University of Patras). He has 20 years of teaching experience in public schools, and about 15 years of experience in educational research. His research interests focus on teacher motivation, teacher professional development and training, online communities of learning/practice, educational innovations and novel instructional practices, and Physical Education-Physical Literacy. He has co-authored official educational materials and teacher guides, and has trained several in-service teachers and Physical educators. He has a significant body of publications in highly ranked academic journals, with international impact (Google Scholar profile). He serves as a reviewer for journals from major publishers in the fields of Education and Psychology (e.g., Teaching & Teacher Education; Motivation and Emotion; Frontiers in Psychology; European Physical Education Review; Studies in Continuing Education etc.) (WOS profile).

CHARIKLEIA PITSOU, a:1:{s:5:"el_GR";s:20:"University of Patras";}

Pitsou Charikleia, PhD, specializes in Human Rights Education, with her research interests encompassing Human Rights, Rights of a Child, Active Citizenship, Applied Pedagogy, and Lifelong Learning. She is a member of Teaching Staff in the Department of Educational Sciences and Social Work at the University of Patras and is also an Adjunct Lecturer at the Hellenic Open University. She possesses over 25 years of experience in educational contexts. Her scholarly contributions include books, book chapters, and scientific articles published in Greek, English, and French. She serves as a reviewer for international and Greek academic journals. She has participated in numerous research and European programs as well as in conferences. She is actively involved in educational organizations.