Η επίδραση του οικογενειακού περιβάλλοντος στην εκπαιδευτική προσαρμογή νηπίων ινδικής καταγωγής


Δημοσιευμένα: Απρ 16, 2019
Λέξεις-κλειδιά:
προσαρμογή νήπια ινδικής καταγωγής Σιχ οικογένεια νηπιαγωγείο
Dionisia Kontogianni
https://orcid.org/0000-0002-1072-1413
Περίληψη

Η παρούσα έρευνα επικεντρώνεται σε οικογένειες ινδών μεταναστών οι οποίοι προέρχονται από την ομοσπονδιακή πολιτεία Παντζάμπ της Ινδίας και είναι Σιχ στο θρήσκευμα. Σκοπός της έρευνας είναι να αναδείξει τις γλωσσικές και κοινωνικοπολιτισμικές συνθήκες που βιώνουν τα νήπια ινδικής καταγωγής στο πλαίσιο της οικογενειακής τους ζωής στην Ελλάδα. Γιατί καθώς η οικογένεια είναι ο βασικός χώρος πρωτογενούς κοινωνικοποίησης του παιδιού, ο πολιτισμός που βιώνει στο οικογενειακό του περιβάλλον προσδιορίζει και τις γλωσσικές και πολιτισμικές προϋποθέσεις με τις οποίες ξεκινά τη φοίτησή του στο ελληνικό νηπιαγωγείο. Πρόκειται για μία μελέτη περίπτωσης και τα ερευνητικά δεδομένα συλλέχτηκαν μέσω συνεντεύξεων που δόθηκαν από έντεκα γονείς νηπίων που φοιτούσαν στο νηπιαγωγείο και σε τρεις νηπιαγωγούς. Από την επεξεργασία των ερευνητικών δεδομένων εκείνο που αναδείχτηκε είναι μία τάση γλωσσικού και κοινωνικοπολιτισμικού διαχωρισμού των οικογενειών του δείγματος από την κυρίαρχη γλώσσα και τον κυρίαρχο πολιτισμό της χώρας διαμονής, γεγονός που έχει άμεσο αντίκτυπο και στην εκπαιδευτική προσαρμογή των παιδιών τους. Η τάση αυτή συνδέεται άμεσα με την έντονη επιθυμία των οικογενειών για διατήρηση της εθνοπολιτισμικής και θρησκευτικής ταυτότητας της χώρας προέλευσής τους και υποστηρίζεται από τις παραδοσιακές αντιλήψεις για τον περιορισμένο κοινωνικό ρόλο της γυναίκας/ μητέρας στο πλαίσιο του σπιτιού και της κοινότητας, καθώς και από τον σημαντικό κοινωνικοποιητικό ρόλο που έχει για τα μέλη του ο ναός των Σιχ που ιδρύθηκε από την κοινότητα των Ινδών στο Ρέθυμνο.

 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Algeo, K. (2007). Teaching Cultural Geography with Bend it Like Beckham, Journal of Geography, 106(3), 133-143.
Berry, J. W. (1997). Immigration, Acculturation, and Adaptation. Applied Psychology: An International Review, 46(1), 5-68.
Γκόβαρης, Χ. (2001). Εισαγωγή στη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Αθήνα: Ατραπός.
Γκόβαρης, Χ. (2002). Διαπολιτισμική Εκπαίδευση στο Νηπιαγωγείο. Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Ελληνικά ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα, 2:30-36.
Cassarino, J.-P. (2004). Theorising Return Migration: The Conceptual Approach to Return Migrants Revisited. International Journal and Multicultural Societies, 6(2):253-279.
Christopoulou, Ν. (2013). The Indian Community in Greece, CARIM-India RR 2013/44, Robert Schuman Centre for Advanced Studies. San Domenico di Fiesole (FI): European University Institute (Retrieved from http://www.india-eu-migration.eu/media/CARIM-India-2013-44.pdf)
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Cohen, R. (2003). Παγκόσμια Διασπορά. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Δαμανάκης, Μ. (2007). Ταυτότητες και εκπαίδευση στη Διασπορά. Αθήνα: Gutenberg.
Έμκε Πουλοπούλου, Η. (2007). Η μεταναστευτική πρόκληση. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήσης.
Gogonas, N. (2009). Language shift in second generation Albanian immigrants in Greece. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 30(2):95-110.
Ιωσιφίδης, Θ. (2008). Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: εκδόσεις Κριτική.
Joshi, K.Y. (2007). Because I had a turlban, Teaching Tolerance, 32, 46-49. (Retrieved from http://www.tolerance.org/teach/magazine/index.jsp)
Kalsa, S. (2017). A Faith for All? Bountaries of Religion and Ethnicity among Sikhs, Sociology of Religion: A Quanterly Review, 78(3), 340-362.
Karen, L. (1993). Historical constructions of ethnicity: Research on Punjabi immigrants in California. Journal of American Ethnic History, 12(4), 3-24.
Καριώτογλου, Α.Σ. (1995). Το Ισλάμ στην Ινδία. Η θρησκεία των Σικχ. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κασιμάτη, Κ. (2006). Η ένταξη των αλβανών μεταναστών στην ελληνική κοινωνία. Στο Χ. Μπαγκαβος & Δ. Παπαδοπούλου (επιμ.), Μετανάστευση και ένταξη των μεταναστών στην ελληνική κοινωνία (σ.353-411). Αθήνα:Gutenberg.
Klein, W. (2015). Responding to Bullying: Language Socialization and Religious Identification in Classes for Sikh Youth, Journal of Language, Identity & Education, 14(1), 19-35 DOI: 10.1080/15348458.2015.988568
Lareau, A. (1987). Social Class Differences in Family – School Relationships: The Importance of Curtural Capital. Sociology of Education, 60(2):73-85.
Magnuson, K.A., & Waldfogel, J. (2005) Early childhood care and education: Effects on ethnic and racial gaps in school readiness. The Future of Children, 15(1): 169-196.
Μαρούκης, Θ. (2010). Αλβανική Μετανάστευση στην Ελλάδα: Ζητήματα Κοινωνικής, Οικονομικής και Πολιτικής Ένταξης. Στο Α. Τριανταφυλλίδου & Θ. Μαρούκης (Επιμ.), Η μετανάστευση στην Ελλάδα του 21ου αιώνα (σ. 174-206). Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Μιχαήλ, Δ. (2014). Αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα. Μελέτες και Ζητήματα. Ανθρωπολογικές και διεπιστημονικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Εκδοτικός οίκος Αντ. Σταμούλη.
Μιχαήλ, Δ.(2009). Η στάση των Αλβανών Μεταναστών γονέων απέναντι στο Ελληνικό Νηπιαγωγείο: Ζητήματα ταυτότητας, γλώσσας και στρατηγικές ενσωμάτωσης. Το Βήμα των Κοινωνικών Επιστημών, ΙΔ(57):219-238.
Μιχελακάκη, Θ. (2001). Η παρουσία των ελλήνων στο εξωτερικό. Στο Μ. Δαμανάκης (επιμ.), Παιδεία Ομογενών, Θεωρητικές και εμπειρικές προσεγγίσεις (σ. 73-95). Ρέθυμνο: Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ.
Μπατσούτα, Μ., Δέδε, Κ. Πράππα, Α., Σκούρτου, Ε., & Αθανασιάδης Η. (2007): Η διγλωσσία στο νηπιαγωγείο: Εμφανής ή Αόρατη; Σύγχρονη Εκπαίδευση, 151:139-160.
Οικονομίδης, Β., & Κοντογιάννη Δ. (2011). Υποβοηθώντας τη μετάβαση από την οικογένεια στο Νηπιαγωγείο: Η διαχείριση της εθνοπολιτισμικής ετερότητας μέσα στην τάξη. Επιστήμες Αγωγής, Θεματικό Τεύχος, 106-124.
Πανταζής, Σ. (2006). Διαπολιτισμική Αγωγή στο Νηπιαγωγείο. Αθήνα: Ατραπός.
Παπαγεωργίου, N. (2011). Θρησκεία και μετανάστευση: Η κοινότητα των Σιχ στην Ελλάδα. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κορνηλία Σφακιανάκη.
Παυλόπουλος, Β., Ντάλλα, Μ., Καλογήρου, Σ., Θεοδώρου, Ρ., Μαρκούση, Δ., & Μόττη-Στεφανίδη, Φ. (2009). Επιπολιτισμός και προσαρμογή μεταναστών εφήβων στο σχολικό πλαίσιο, Ψυχολογία, 16(3), 402-424.
Reitz, J, G. (2009). Race, Religion, and the Social Integration of New Immigrant Minorities in Canada. International Migration Review, 43(4), 695-726.
Σκούρτου, Ε. (2011). Η διγλωσσία στο σχολείο. Αθήνα: Gutenberg.
Smolicz, J.J. (2002). Native Tongues and Family Structures aw Symbols of Ethnic Identity: An Australian Experience. In E. Halas (Ed.), Symbols, Power and Politics. Frankfurt: Peter Lang.
Spolsky,B. (2007). Towards a Theory of Language Policy. Working Papers in Educational Linguistics (WPEL), 22(1), 1-14.
Taylor, S. (2013). Searching for ontological security Changing meanings of home amongst a Panjabi diaspora, Contributions to Indian Sociology, 47(3), 395-422.
Tiwana, R., K., (2013). Panjabi Heritage Language Schools in the United States. Heritage Briefs Collection, June 2013, 1-4 (Retrieved from http://www.cal.org/heritage/pdfs/briefs/punjabi-heritage-language-schools-in-the-united-states.pdf)
Τόντσεφ, Π. (Επιμ.) (2007). Ασιάτες Μετανάστες στην Ελλάδα: Προέλευση, Παρόν, Προοπτικές. Ινστιτούτο Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων, Τμήμα Ασιατικών Σπουδών. (Retrieved from http://idos.gr/wp-content/uploads/2015/12/Greek-Report-on-Asian-Migrants-13-2-07.pdf)
Τριανταφυλλίδου, Α. (2010). Διαστάσεις και χαρακτηριστικά της μετανάστευσης προς την Ελλάδα. Στο Α. Τριανταφυλλίδου & Θ. Μαρούκης (Επιμ.), Η μετανάστευση στην Ελλάδα του 21ου αιώνα (σ. 57-96). Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Τσιτσελίκης, Κ. (2004). Η θρησκευτική ελευθερία των μεταναστών: Η περίπτωση των μουσουλμάνων. Στο Μ. Παύλου & Δ. Χριστόπουλος, (Επιμ.), Η Ελλάδα της Μετανάστευσης. Κοινωνική συμμετοχή, δικαιώματα και ιδιότητα του πολίτη (σ. 267-302). Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Τσιώλης, Γ. (2015). Ανάλυση ποιοτικών δεδομένων: διλήμματα, δυνατότητες, διαδικασίες. Στο Γ. Πυργιωτάκης & Χ. Θεοφιλίδης (Επιμ.), Ερευνητική Μεθοδολογία στις Κοινωνικές Επιστήμες και στην Εκπαίδευση (σ.473-498). Αθήνα: Πεδίο.
Τσοκαλίδου, Ρ. (2004). Γλώσσα και ταυτότητα στη διασπορά: Θεωρητικές προσεγγίσεις και ερευνητικά δεδομένα. Στο Ρ. Τσοκαλίδου & Μ. Παπαρούση (Επιμ.), Θέματα ταυτότητας στην ελληνική διασπορά. Γλώσσα και λογοτεχνία (σ. 115-137). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Vandenbroeck, M. (2004). Με τη ματιά του Γέτι. Η καλλιέργεια του σεβασμού του «άλλου» στην εκπαίδευση. (Α. Χουντουμάδη, Α. Βαφέα, επιμ.).Αθήνα: νήσος.
Χατζηδάκη, Α. & Ξενικάκη, Ι. (2011). Διγλωσσική ικανότητα και γλωσσική επιλογή σε εφήβους με μεταναστευτικό υπόβαθρο. Επιστήμες Αγωγής, 3, 179-200.
Χατζηδάκη, Α. (2005). Μοντέλα Διγλωσσικής Συμπεριφοράς σε Οικογένειες Αλβανών Μαθητών: Δεδομένα μιας εμπειρικής έρευνας. Επιστήμες Αγωγής, Θεματικό Τεύχος, 79-102.
Χρυσοχόου, Ξ. (2011). Πολυπολιτισμική πραγματικότητα. Οι κοινωνιοψυχολογικοί προσδιορισμοί της πολιτισμικής πολλαπλότητας. Αθήνα: Πεδίο.
Ward, C. & Kennedy, A. (1993). Where’s the “Culture” in Cross-Cultural Transition? Comparative Studies of Sojourner Adjustment. Journal of Cross-Cultural Psychology, 24(2):221-249.