Ανθρώπινα δικαιώματα και εκπαίδευση – ο ρόλος των εκπαιδευτικών

Περίληψη
Το άρθρο περιλαμβάνει τρία μέρη. Στο πρώτο μελετά κριτικά την πορεία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ανά τους αιώνες και κυρίως κατά τον 20ό αιώνα και εξής, εστιάζοντας στην προβληματική που τα ακολουθεί στον δημόσιο λόγο, μέσα από διαφορετικές σχολές σκέψης. Στη συνέχεια το δεύτερο μέρος ασχολείται με το περιεχόμενο και η ουσία της Εκπαίδευσης στα Ανθρώπινα Δικαιώματα (ΕΑΔ) μέσα από την Διακήρυξη για την Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα των Ηνωμένων Εθνών. Ως απότοκο της κριτική παιδαγωγικής, η ΕΑΔ επηρεάζεται κυρίως ως προς την τόλμη και την κριτική σκέψη που απαιτεί προκειμένου να πραγματοποιηθεί, από την προβληματική που προαναφέρθηκε. Το τρίτο μέρος εστιάζει στο προφίλ των εκπαιδευτικών που διδάσκουν ανθρώπινα δικαιώματα και ακολουθούν τις αρχές της ΕΑΔ. Μοιραία, στους ώμους τους πέφτει ένα διπλό βάρος, αυτό της ουσιαστικής πολιτικής θεώρησης του κόσμου, της κριτικής σκέψης και της τόλμης, ενώ παράλληλα καλούνται να υπηρετήσουν το υπάρχον, ασφυκτικό εκπαιδευτικό σύστημα. Η γεναιότητα που απαιτείται στην συνθήκη αυτ΄ή, έχει οδηγήσει μερίδα των σχετικών μελετητών να μιλούν για το προφίλ του εκπαιδευτικού-ήρωα, το οποίο αναλύεται.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Χολέβα Ν. (Αθανασία). (2025). Ανθρώπινα δικαιώματα και εκπαίδευση – ο ρόλος των εκπαιδευτικών. Preschool and Primary Education, 13(1), 131–159. https://doi.org/10.12681/ppej.38805
- Ενότητα
- Άρθρα

Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ διατίθενται με άδεια Creative Commons 3.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο). To Εργαστήριο Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης διατηρούν το δικαίωμα να δημοσιεύουν, να αναπαραγάγουν, να παρουσιάζουν στο κοινό, να διανέμουν και χρησιμοποιούν άρθρα που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ σε οποιοδήποτε μέσο και μορφή είτε μεμονωμένα είτε ως μέρη συλλογικών έργων, για όλο το χρόνο διάρκειας προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας και για όλες τις χώρες του κόσμου. Αυτό περιλαμβάνει ενδεικτικά και όχι αποκλειστικά, το δικαίωμα δημοσίευσης των άρθρων σε τεύχη του περιοδικού ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, αναπαραγωγής και διανομής μεμονωμένων αντιγράφων των άρθρων, αναπαραγωγής ολόκληρων των άρθρων σε άλλη έκδοση του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και αναπαραγωγής και διανομής των άρθρων ή περίληψης αυτών με χρήση πληροφορικού συστήματος αποθετηρίου.