Comic heroes or saviours? Constructing alternative identities in a social critical approach to the teaching of English as a foreign language.
Abstract
Article Details
- Zitationsvorschlag
-
Emmanouilidou, M. D., Emmanouilidou, S. D., & Papademetriou, E. (2016). Comic heroes or saviours? Constructing alternative identities in a social critical approach to the teaching of English as a foreign language. Preschool and Primary Education, 4(1), 182–195. https://doi.org/10.12681/ppej.190
- Rubrik
- Άρθρα
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ διατίθενται με άδεια Creative Commons 3.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο). To Εργαστήριο Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης διατηρούν το δικαίωμα να δημοσιεύουν, να αναπαραγάγουν, να παρουσιάζουν στο κοινό, να διανέμουν και χρησιμοποιούν άρθρα που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ σε οποιοδήποτε μέσο και μορφή είτε μεμονωμένα είτε ως μέρη συλλογικών έργων, για όλο το χρόνο διάρκειας προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας και για όλες τις χώρες του κόσμου. Αυτό περιλαμβάνει ενδεικτικά και όχι αποκλειστικά, το δικαίωμα δημοσίευσης των άρθρων σε τεύχη του περιοδικού ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, αναπαραγωγής και διανομής μεμονωμένων αντιγράφων των άρθρων, αναπαραγωγής ολόκληρων των άρθρων σε άλλη έκδοση του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και αναπαραγωγής και διανομής των άρθρων ή περίληψης αυτών με χρήση πληροφορικού συστήματος αποθετηρίου.
Downloads
Literaturhinweise
Baynham, M. (1995). Literacy practices: Investigating literacy in social contexts. London & New York: Longman.
Berlin, J.A. (1993). Literacy, pedagogy, and English studies: Postmodern connections. In C. Lankshear & P. L. McLaren (Eds.), Critical Literacy: Politics, praxis and the postmodern (pp. 247-269). Albany, NY: State University of New York Press.
Dyson, A. H. (1997). Writing superheroes: Contemporary childhood, popular culture, and classroom literacy. New York: Teachers College Press.
Evans, J. (2004). Introduction: The changing nature of literacy in the twenty-first century. In J. Evans (Ed.), Literacy moves on: Using popular culture, new technologies and critical literacy in the primary classroom (pp. 6-13). London: David Fulton Publishers Ltd.
Freire, P., & Macedo, D. (1987). Literacy: Reading the word and the world. London: Routledge and Kegan Paul Ltd.
Gee, J.P. (2009). Literacy, video games, and popular culture. In D.R. Olson & N. Torrance (Eds.), The Cambridge Handbook of Literacy (pp. 313-325). Cambridge & New York: Cambridge University Press.
Gee, J. P., Hull, G. & Lankshear, C. (1996). The New York order: Behind the language of the New York capitalism. Sydney and Boulder, CO: Allen and Unwin and Westview Press.
Halliday, M.A.K. (1978). Language as social semiotic: The social interpretation of language and meaning. London: Edward Arnold.
Hannon, P.(2000). Reflecting on literacy in education. London: Routledge Falmer.
Hilton, M. (1996). Introduction: The children of this world. In M. Hilton (Ed.) Potent fictions: Children’s literacy and the challenge of popular culture, (pp. 1-16). London: Routledge.
Kress, G. (1994- 2nd ed.). Learning to write. London & New York: Routledge & Kegan Paul Ltd.
Kress, G. (1995). Writing the future: English and the making of a culture of innovation. Sheffield: NATE.
Kress, G. (2000). Multimodality: Challenges to thinking about language. TESOL Quarterly, 34 (2), 337-340. Retrieved October 2013 from http://www.jstor.org/stable/3587959?origin=JSTOR-pdf&seq=1#page_scan_tab_contents
Kress, G., & van Leeuwen, T. (1996). Reading images: A grammar of visual design. London: Routledge.
Kress, G., & van Leeuwen, T. (2002). Colour as a semiotic mode: Notes for a grammar of colour. Visual Communication (1)3, 343-369, DOI: 10.1177/147035720200100306. Retrieved October 2013 from http://vcj.sagepub.com/content/1/3/343
Kress, G., & van Leeuwen, T. (2006-2nd ed.). Reading images: A grammar of visual design London: Routledge.
Lankshear, C. & McLaren, P. L. (Eds.) (1993). Critical literacy: Politics, praxis and the postmodern. Albany, NY: State University of New York Press.
Millard, E. (2003). Towards a literacy of fusion: New times, new teaching and learning? Reading: Literacy and Learning, 37(1), 3-8, DOI: 10.1111/1467-9345.3701002
Millard, E. (2004). Writing about heroes and villains: Fusing children’s knowledge about popular fantasy texts with school-based literacy requirements. In J. Evans (Ed.), Literacy moves on: Using popular culture, new technologies and critical literacy in the primary classroom (pp. 144-164). London: David Fulton Publishers Ltd.
Molden, K. (2007). Critical literacy, the right answer for the reading classroom: Strategies to move beyond comprehension for reading improvement. Reading Improvement, 44 (1), 50-56. Retrieved June 2014 from https://resources.oncourse.iu.edu/access/content/user/mikuleck/Filemanager_Public_Files/L501/English%20and%20Literature/Molden%202007%20Critical%20Literacy%20Teaching%20Strategies.pdf
New London Group. (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, 66(1), 60-92.
Nodelman, P. (1988). Words about Pictures: The Narrative Art of Children’s Picture Books. Athens: University of Georgia Press.
O’Brien, J. (2001).Children reading critically: A local history. In B. Comber & A. Simpson (Eds.), Negotiating critical literacies in classrooms. (pp. 37-54). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Pahl, K., & Rowsell, J. (2005). Literacy and education: Understanding the new literacy studies in the classroom. London: Paul Chapman Publishing.
Royce, T. (1998). Synergy on the page: Exploring intersemiotic complementarity in page-based multimodal text. Japan Association Systemic Functional Linguistics Occasional Papers, 1(1), 25-50.
Royce, T. (2002). Multimodality in the TESOL classroom: Exploring visual-verbal synergy. TESOL Quarterly, 36 (2), 191- 205, DOI: 10.2307/3588330
Stenglin, M., & Iedema, R. (2001). How to analyse visual images: A guide for TESOL teachers. In A. Burns & C. Coffin (Eds.), Analysing English in a global context: A reader (pp. 194-208). London and New York in association with Macquarie University and the Open University: Routledge, Taylor & Francis Group.
Stotsky, S., & Mall, C. (2003).Understanding research on teaching the English language arts: An introduction for teachers. In J. Flood, D. Lapp, J.R. Squire & J. M. Jensen (Eds.), Handbook of research on teaching the English language arts (2nd ed.) (pp. 133-142). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
Street, B. (Ed.) (1993). Cross-cultural approaches to literacy. Cambridge: Cambridge University Press.
Street, B. (2009). Ethnography of writing and reading. In D.R. Olson & N. Torrance (Eds.), The Cambridge Handbook of Literacy (pp. 329-345). Cambridge & New York: Cambridge University Press.
Street, B., & Street, J. (1991). The schooling of literacy. In D. Barton & R. Ivanic (Eds.), Writing in the community, (pp.143-166). Newbury Park, CA: Sage Publications.
Unsworth, L. (2006). Towards a metalanguage for multiliteracies education: Describing the meaning making resources of language-image interaction. English Teaching: Practice and Critique, 5 (1), 55-76. Retrieved July 2013 from http://education.waikato.ac.nz/research/files/etpc/2006v5n1art4.pdf
Van Leeuwen, T. (2011). The Language of colour: An introduction. London & New York: Routledge: Taylor & Francis Group.
Vasquez, V. (2004). Negotiating critical literacies with young children. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.
Whitley, D. (1996). Reality in boxes: Children’s perception of television narratives. In M. Hilton (Ed.), Potent fictions: Children’s literacy and the challenge of popular culture, (pp.47-67). London: Routledge.