Teaching Church History in Public Schools: Theoretical perspectives and applications


Published: Nov 20, 2018
Keywords:
Teaching Church History controversial issues critical and creative thinking
Emmanouil Karageogroudis
Abstract

Teaching Church history in primary and secondary education can be interesting and create prospects for broader learning as long as it follows the new pedagogical and didactical approaches to studying history through sources. Our theoretical requirements and applying them in school classes were based on empowering students' critical and creative thinking skills by studying and debating controversial and sensitive issues in history. The teaching scenario we propose concerns the proclamation of the Autocephalous Church of Greece. We adopted the principles of inquiry learning and the methodology of problem-based learning. The results of the evaluation indicate that teaching Church history can be effective and interesting, if it is taught in a way that can encourage students to become self-motivated independent learners. In addition, these teaching approaches help students develop multiple skills leading to a deeper knowledge of the past and citizen involvement.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Emmanouil Karageogroudis, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Κοινωνικής Θεολογίας; Αναπληρωτής Καθηγητής
References
Αγγελόπουλος, Α. (1998). Εκκλησιαστική Ιστορία. Ιστορία των δομών διοικήσεως και ζωής της Εκκλησίας της Ελλάδος (εικοστός αἰιώνας). Θεσσαλονίκη: εκδ. Κυριακίδη.
Αναγνωστοπούλου, Σ. (2000). Η ιστορικότητα του «εθνικού ρόλου» της Εκκλησίας της Ελλάδος: Έθνος ελληνικό ή έθνος ελληνορθόδοξο; Δομές και σχέσεις εξουσίας στη σημερινή Ελλάδα, 7ο Επιστημονικό Συ¬νέ¬δρι¬ο, Πάντειο Πανεπιστήμιο 21-24 Απριλίου 1999, σσ. 343-358. Αθήνα: Ίδρυμα Σάκη Καράγιωργα.
Aronson, E., & Bridgeman, D. (1979). Jigsaw groups and the desegregated classroom: In pursuit of common goals. Personality and Social Psychology Bulletin, 5(4), 438-446.
Bainton, R. (1942). Teaching Church History. Journal of Bible and Religion, 10 (2), 103-107. Retrieved February 2018 from: http://www.jstor.org/stable/1458995.
Βαφείδης, Φ. (1928). Εκκλησιαστική Ιστορία από του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού μέχρι των καθ’ ημάς χρόνων, τόμος τρίτος Νέα Εκκλησιαστική Ιστορία (1453-1908), μέρος Β΄ Από των αρχών του ΙΗ΄ αιώνος (1700) μέχρι των ημερών ημών (1908). Αλεξάνδρεια.
Berg, W., Graffe, L. & Holden, C. (2003).Teaching Controversial Issues: a European perspective. London: CICE.
Burbules, N., & Berk, R. (1999). Critical thinking and critical pedagogy: relations, differences and limits. In T. S. Popkewitz and L. Fendler (Eds.), Critical theories in education (pp. 45-65). New York: Routledge.
Byford, J., Lennon, S. & Russell, W. S. (2009). Teaching controversial issues in the social studies: A research study of high school teachers. Clearing House, 82(4), 165-170.
Γερομιχαλός, Α. (1973). Εκκλησιαστική Ιστορία της Ελλάδος (κατά τας πανεπιστημιακάς παραδόσεις). Θεσσαλονίκη.
Council of Europe, (2000). Teaching controversial and sensitive issues in history education for secondary schools. Activities for the Development and Consolidation of Democratic Stability (ADACS). Sarajevo, Bosnia and Herzegovina, 19 -20 November 1999. Strasbourg: DECS/EDU/HIST (99) 64.
Φαρμακίδης, Θ. (1852). Ο Συνοδικός Τόμος ή περί αληθείας (τύποις Ν. Αγγελίδου). Αθήνα.
Foster, S., & Padgett, C. (1999). Authentic historical inquiry in the social studies classroom. The Clearing House, 72(6), 357-363.
Huddleston, T. & Kerr, D. (Eds) (2006). Making sense of citizenship: A continuing Professional Development Handbook. London: Hodder Education.
Jendorff, B. (1982). Kirchengeschichte - wieder gefragt! Didaktische und methodische Vorschläge für den Religionsunterricht. München: Kösel.
Kidwell, F. (1996). “Why do I have to study history?” Social Studies Review, 36(1), 66-69.
Κογκούλη, Π. Ι. (2016). Η διδασκαλία "συγκρουσιακών θεμάτων" στο μάθημα της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Διδακτορική Διατριβή. Θεσσαλονίκη: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Φιλοσοφική Σχολή, τμ. Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας.
Κογκούλης, Ι. Β. (2014). Διδακτική του Μαθήματος των Θρησκευτικών - Παιδείας & Ελληνορθόδοξης Κληρονομιάς - στην Πρωτοβάθμια & Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Β΄ εκδ.). Θεσσαλονίκη: Δέσποινα Κυριακίδη.
Κόκκινος, Γ., Μαυροσκούφης, Δ.Κ., Λεμονίδου, Ε., Γατσωτής, Π., Παπανδρέου, Ζ., Δημακοπούλου, Α., Κυρίτσης, Δ., Μπρεντάνου,Κ., &Σακκά, Β. (2015). Το τραύμα, τα συγκρουσιακά θέματα και οι ερμηνευτικές διαμάχες στην ιστορική εκπαίδευση, (Επιμ. Κόκκινος, Γ. και Μαυροσκούφης, Δ.). Αθήνα: Ρόδον Εκδοτική.
Κονιδάρης, Γ. (1970). Εκκλησιαστική Ιστορία της Ελλάδος από της ιδρύσεως των Εκκλησιών αυτής υπό του Αποστόλου Παύλου μέχρι σήμερον (49/50-1966), τ. Β΄. Από των αρχών του Η΄ αιώνος μέχρι των καθ' ημάς χρόνων εν επιτομή, μετ’ επισκοπήσεως της Εκκλησιαστικής Ιστορίας της Ελλάδος εισαγωγικώς. Αθήνα.
Κωνσταντινίδης, Ε. (2008). Η ανακήρυξις του αυτοκεφάλου της εν Ελλάδι Εκκλησίας (1850) και η θέσις των Μητροπόλεων των Νέων Χωρών (1928), Έρευναι περί την Ιστορίαν της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ελλάδος, 3, Αθήναι : Παρρησία.
Loewen, J. W. (1995). Lies my teacher told me everything your American history text book got wrong. NewYork: NewPress.
Μανίκας, Κ. (1999). Σχέσεις: «Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας στη Νεώτερη Ελλάδα (Στάδια αναπτύξεως της Πολιτειοκρατίας κατά το 19ο αιώνα και ο Κωνσταντίνος Οικονόμος ο εξ Οικονόμων», Θεολογία, 70, 330-410.
Mason, M. (2008). Critical Thinking and Learning. Oxford: Blackwell Publishing.
McPeck, J.K. (1981). Critical Thinking and Education: Issues and ideas in education series. Oxford : M. Robertson.
McCully, A., (2005). Teaching controversial issues in a divided society: learning from Northern Ireland. Prospero 11(4), 38-46.
Μεταλληνός, Γ. (2018). Ελλαδικού αυτοκεφάλου παραλειπόμενα. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.
Milton, H. (1993). Improving the critical thinking skills of ninth grade world history students by integrating critical thinking skills and course content. Ed.D Practicum, Nova University (Dissertations/Theses).
Mitchell, W. (1993). Using the position paper to teach higher-level thinking skills in American history. OAH Magazine of History, 7(4), 5-7.
Οικονόμου, Κ. (1862). Τα σωζόμενα εκκλησιαστικά συγγράμματα, τ. Β΄. Αθήνα: Εκδ. Σ.Οικονόμος.
Oxfam Development Education Programme (2006). “Teaching Controversial Issues”. Retrieved February 2018 from: http://www.oxfam.org.uk/~/media/Files/Education/ Teacher%20Support /Free%20Guides/teaching_controversial_issues.ashx.
Παπαδόπουλος, Χ. (1920). Ιστορία της Εκκλησίας της Ελλάδος, τ. Α΄, Ίδρυσις και οργάνωσις της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ελλάδος. Αθήνα.
Paul, R., (2012). Critical Thinking: What Every Person Needs to Survive in a Rapidly Changing World. Tomales, CA: Foundation for Critical Thinking.
Rev. Canon H.G.G. Herklots (1949).Teaching Church History, Religion in Education, 17(1),20-23, DOI: 10.1080/4908556046.
Siegel, H., (1988). Educating Reason: Rationality, Critical Thinking, and Education. New York: Routledge.
Slavin, R. E. (1990). Cooperative Learning: Theory, research and practice. Boston: Allyn & Bacon.
Stradling, R., Noctor, M., & Baines, B. (Eds.) (1985). Teaching Controversial Issues. Melbourne, AU: Edward Arnold.
Stratling, R., (2001). Teaching 20th Century European History. Strasbourg: Council of Europe.
The T.E.A.C.H. Report, (2007). Teaching Emotive and Controversial History 3-19. The Historical Association. Retrieved February 2018 from:https://www.history.org.uk/files/download/.../12047320
Van Fossen, P. & Shiveley, J. (1997), Things that make you go “hmmm…”: Creating inquiry“problems” in the elementary social studies classroom. Social Studies, 88(2), 71-77.
Vygotsky, L.S. (1978). Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge, MA.: Harvard University Press
Warren, W., Memory, D., & Bolinger, K.(2004). Improving critical thinking skills in the United States survey course: An activity for teaching the Vietnam war. History Teacher, 37(2), 193-209.
Wasserman, J. (2011). Learning about controversial issues in school history: the experiences of learners in KwaZulu-Natal Schools. Journal of Natal and Zulu, 29, 1-28.
Weckwerth, A. (2015). Leitfaden Studium Alte Kirchengeschichte: Einführung in den Umgang mit kirchenhistorischen Quellen. Bonn / Mainz : Online-Beitrag.
Wellington, J. (2006). Secondary Education: The Key Concepts. New York: Routledge.
Δικτυακοί τόποι:
PBL and Math Education (Retrieved February 2018 from: http://etec.ctlt.ubc.ca/510wiki/PBL_and_Math_Education)