Aντιλήψεις νηπίων για την οικονομική κρίση: Μια μελέτη περίπτωσης στην Ελλάδα
Resumen
Όλο και περισσότερα παιδιά ανά τον κόσμο βιώνουν τις αλλαγές που επηρεάζουν την καθημερινή τους ζωή ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης. Όσο καλύτερα κατανοήσουμε το πώς τα παιδιά αντιλαμβάνονται αυτά που συμβαίνουν γύρω τους και πώς επηρεάζουν τις συμπεριφορές τους, τόσο περισσότερο θα μπορέσουμε να τα βοηθήσουμε να τα αντιμετωπίσουν. Στην παρούσα μελέτη διερευνήθηκε από νηπιαγωγούς σε μία περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, το πώς νήπια ηλικίας 4-6 ετών αντιλαμβάνονται την κρίση. Πιο συγκεκριμένα τα παιδιά ρωτήθηκαν το τι σκέφτονται όταν ακούν τον όρο «οικονομική κρίση», πώς αισθάνονται γι’ αυτή και τι νομίζουν ότι μπορούν να κάνουν σχετικά με αυτή. Συνολικά συλλέξαμε 276 απαντήσεις παιδιών από τις συζητήσεις που έκαναν μαζί τους 29 νηπιαγωγοί, ενώ ορισμένα παιδιά έδωσαν παραπάνω από μία απαντήσεις. Μερικά παιδιά, μάλιστα, ζωγράφισαν τις αντιλήψεις τους σχετικά με το θέμα. Τα αποτελέσματα της έρευνας αναλύονται στην εργασία αυτή και διατυπώνονται προτάσεις για εκπαιδευτικούς και γονείς σχετικά με το πώς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να αντεπεξέλθουν στις δύσκολες καταστάσεις που βιώνουν.
Article Details
- Cómo citar
-
Doliopoulou, E. (2013). Aντιλήψεις νηπίων για την οικονομική κρίση: Μια μελέτη περίπτωσης στην Ελλάδα. Preschool and Primary Education, 1, 108–129. https://doi.org/10.12681/ppej.22
- Número
- Vol. 1 (2013)
- Sección
- Άρθρα
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ διατίθενται με άδεια Creative Commons 3.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο). To Εργαστήριο Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης διατηρούν το δικαίωμα να δημοσιεύουν, να αναπαραγάγουν, να παρουσιάζουν στο κοινό, να διανέμουν και χρησιμοποιούν άρθρα που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ σε οποιοδήποτε μέσο και μορφή είτε μεμονωμένα είτε ως μέρη συλλογικών έργων, για όλο το χρόνο διάρκειας προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας και για όλες τις χώρες του κόσμου. Αυτό περιλαμβάνει ενδεικτικά και όχι αποκλειστικά, το δικαίωμα δημοσίευσης των άρθρων σε τεύχη του περιοδικού ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, αναπαραγωγής και διανομής μεμονωμένων αντιγράφων των άρθρων, αναπαραγωγής ολόκληρων των άρθρων σε άλλη έκδοση του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και αναπαραγωγής και διανομής των άρθρων ή περίληψης αυτών με χρήση πληροφορικού συστήματος αποθετηρίου.
Descargas
Citas
Britto, P., Ulkuer, N. & Meyers, C. (2009). Impact of the economic crisis on early childhood development: An examination of mediating pathways with implications for national policy. [Ο αντίκτυπος της οικονομικής κρίσης στην ανάπτυξη των παιδιών κατά τα πρώτα έτη της παιδικής τους ηλικίας: Μια διερεύνηση των διαμεσολαβητικών οδών που επηρεάζουν τις εθνικές πολιτικές.] London: ODI/UNICEF Conference, November 9-10.
Brodkin, A. (2012). How to talk to your kids about the economy. [Πώς να μιλήσετε στα παιδιά σας για την οικονομική κρίση.] http://www.scholastic.com/resources/article/how-to-talk-to-your-kids-about-the-economy
Carlsson- Paige, N. & Levin, D. (2009). Hard economic times may not be all bad for kids. [Ο καιρός της οικονομικής κρίσης μπορεί να μην είναι μόνο άσχημος για τα παιδιά.] http://dianeelevin.com/articles/
Chaekyu, P. (1999). Economic crisis and the quality of life in Korea. [Οικονομική κρίση και η ποιότητα ζωής στην Κορέα.] Development and Society 28(2), 229-257.
Δημητριάδη, Δ. (2011). Μαμά πες μου αλήθεια.....είμαστε φτωχοί; http://www.gr8media.gr/articles/blog/250/mama-pes-moy-alhtheiaeimaste-ftwxoi.html
ΔΟΛ, 2012. Χωρίς βασικά αγαθά για την ανάπτυξή τους 13 εκατομμύρια παιδιά στην Ευρωπαϊκή Ένωση. http://news.in.gr/greece/article/?aid=1231197929
Duffield, B. & Lovell, P. (2008). The economic crisis hits home. [Τώρα συνειδητοποιούμε τι θα πει οικονομική κρίση.] USA: NAEHCY.
Express.gr, 2012. Στα όρια της φτώχειας το 27,7% των Ελλήνων. http://www.express.gr/news/finance/562762 oz_20120208562762.php3.
Καππάτου, A. (2010). Πώς επηρεάζει η οικονομική κρίση την οικογένεια. Μακεδονία 25/3/10, 23.
Καρκαγιάννης, K. (2012a). Νέο ρεκόρ ανεργίας στην Ευρωζώνη. Καθημερινή 3/4/12, 3.
Καρκαγιάννης, K. (2012b). Eurostat: Στα όρια της φτώχειας ζουν 3 εκατομμύρια Ελληνες. Καθημερινή, 9/2/12, 18.
Κογκίδου, Δ. (2012). Γονείς και παιδιά σε περίοδο οικονομικής κρίσης. TVXS http://tvxs.gr/news/egrapsan-eipan/goneis-kai-paidia-se-periodo-oikonomikis-krisis-tis-dimitras-kogkidoy
Κολαΐτης, Γ. (2011). Η οικονομική κρίση και οι επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των νέων. Enet: Ελευθεροτυπία 28/10/11, 9-10.
Λακασάς, Α. (2012). Η κρίση με τα μάτια των μικρών μαθητών. Καθημερινή 13/5/12, 23.
Levin, D. (2010) The impact of violence and disaster on children and how to help them heal and thrive afterwards. In A. Awotona (Ed.). Rebuilding sustainable communities for children and their families after disasters: A Global Survey, [Οι επιπτώσεις της βίας και των καταστροφών στα παιδιά, και πώς μπορούμε εκ των υστέρων να ενισχύουμε την επούλωση των πληγών τους και την ευημερία τους. Στο Α. Awotona Χτίζοντας ξανά βιώσιμες κοινότητες για τα παιδιά και τις οικογένειές τους μετά από καταστροφές: Μια παγκόσμια έρευνα.] Newcastle-Upon-Tyne, UK: Cambridge Scholars.
Levin, D. (2003). Teaching young children in violent times (2nd ed.). [Διδάσκοντας τα μικρά παιδιά σε βίαιους καιρούς] Cambridge, MA: Educators for Responsibility & Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
Λιμνιωτάκη, Δ. (2010). Εξηγώντας στα παιδιά μας για την οικονομική κρίση. http://www.eimastegynaikes.gr/oikogeneia-kai-paidi/705-eksigontas-sta-paidia-mas-gia-tin-oikonomiki-krisi.html
MamaKid.gr. (2011). Μιλώντας στα παιδιά για τα χρήματα - 5 σημεία που πρέπει να προσέξετε. http://www.mamakid.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=1689:-5-&catid=50:1-3-&Itemid=82, 2/6/11.
Μαυράκη, Χρ. (2011). Πώς να μιλήσω στο παιδί για την οικονομική κρίση; http://www.tlife.gr/Article/ /0-42-24554.html
NASP (2008). Helping children cope in unsettling times. The economic crisis: Tips for parents and teachers. [Βοηθώντας τα παιδιά να αντεπεξέλθουν σε δύσκολους καιρούς. Οικονομική κρίση: Συμβουλές για γονείς και εκπαιδευτικούς] Bethesda, MD.
Nea TV (2012). Στο έλεος του Θεού 2.500 παιδιά! http://www.neatv.gr/ellada-koinwnia/40913-sto-eleos-tou-theou-2500-paidia.html
QualityNet, gr. (2010). Οικογένεια σε (οικονομική) κρίση! http://www.qualitynet.gr/displayITM1.asp?ITMID=65621&LANG=GR, 8/10/10.
Παναγιωτίδης, Β. (2012). Φρένο στα παιδικά όνειρα βάζει η οικονομική κρίση. Τύπος Θεσσαλονίκης 12/1/12, 11.
Παπαδοπούλου, Λ. (2010). Και τα παιδιά πληρώνουν την οικονομική κρίση. Αγγελιοφόρος 3/3/10, 14.
Patel, M. (2009). Economic crisis and children: An overview for East Asia and the Pacific. [Οικονομική κρίση και παιδιά: Μια επισκόπηση για την Ανατολική Ασία και τις χώρες του Ειρηνικού.] UK: Sage.
Παυλέτση, Χρ. (2011). Η οικονομική κρίση στην ψυχή των παιδιών: Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς. http://www.lamiareport.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=40268&Itemid=7
PBS Parents (2009). Making sense of cents: talking to your kids about the economy. [Γιατί μετράμε ξανά και ξανά τα ψιλά: μιλώντας στα παιδιά για την οικονομική κρίση.] http://www.pbs.org/parents/special/article-finance-makingsense.html
Πρεκατέ, B. (2011). Ψυχολογικός αντίκτυπος της οικονομικής κρίσης στα παιδιά. http://toblogsas.skai.gr/post/13878542174
Rice, K. & Groves, B. (2005). Hope and healing: A caregiver’s guide to helping children affected by trauma. [Ελπίδα και θεραπεία: Ένας οδηγός υποστήριξης παιδιών με ψυχικά τραύματα για επαγγελματίες φροντιστές.] Washington, DC: Zero to Three.
Συμεωνίδου, Χρ. (2012). Οικονομική κρίση και παιδί. Αγγελιοφόρος. 10/5/12, 4.
Singer, D. & Revenson, T. (1996). A Piaget primer: How a child thinks (2nd Ed.). [Ένα αλφαβητάρι του Πιαζέ: Πώς σκέφτεται ένα παιδί.] New York: Plume.
To Βήμα, (2012). ΟΗΕ: Το σχολείο δεν προετοιμάζει τους νέους για να βρουν δουλειά. http://www.tovima.gr/world/article/?aid=442291, 7/2/12.
UNICEF, 2010. The children left behind: A league table of inequality in child well-being in the world’s rich countries. [Τα παιδιά που μένουν πίσω: Μια καταγραφή των ανισοτήτων στην ευημερία των παιδιών στις πλούσιες χώρες του κόσμου.]
UNICEF Innicenti Research Centre. (2007). Child poverty in perspective: An overview of child Well-Being in Rich Countries. [Διαστάσεις της παιδικής φτώχειας: Μια επισκόπηση της ευημερίας των παιδιών στις πλούσιες χώρες.] http://www.unicef-irc.org/publications/pdf/rc7_eng.pdf
Φωκά, M. (2010). Οικογένεια και οικονομική κρίση. YesKid.gr 7/6/10.
Χαμόγελο του Παιδιού (2012). Αυξάνονται τα περιστατικά παραμέλησης των παιδιών λόγω οικονομικής κρίσης. http://news.in.gr/greece/article/?aid=1231203551
YourΒaby.gr. (2011). Πώς να μιλήσω στο παιδί μου για την κρίση; http://www.yourbaby.gr/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=211&Itemid=13
Οι ιστοσελίδες ανακτήθηκαν στις 4/6/12.