Ανάπτυξη του ιστορικού γραμματισμού μεταπτυχιακών φοιτητών στη διάρκεια της πρακτικής τους άσκησης. Ο ρόλος της κοινότητας μάθησης


Maria Mamoura
Resumen
Ο ιστορικός γραμματισμός, που επανέρχεται ως ζητούμενο στην επιστημολογία και τη διδακτική της ιστορίας, ορίζεται από έννοιες, εξέχουσα θέση μεταξύ των οποίων διατηρεί η ικανότητα ανάπτυξης ιστορικών συλλογισμών. Στην παρούσα έρευνα ο ιστορικός γραμματισμός διερευνήθηκε με κριτήριο την ικανότητα μεταπτυχιακών φοιτητών να παράγουν ιστορικό συλλογισμό στο πλαίσιο του μαθήματος της Διδακτικής της Ιστορίας. Σκοπός της εργασίας είναι να διερευνηθεί το αν και σε ποιο βαθμό 14 μεταπτυχιακοί φοιτητές καλλιέργησαν την ικανότητα παραγωγής ιστορικού συλλογισμού στη διάρκεια της διδασκαλίας του μαθήματος και της εξάμηνης πρακτικής τους άσκησης. Ειδική εστίαση υπήρξε στην ανάπτυξη των ικανοτήτων α) σύνδεσης των ιστορικών γεγονότων του παρελθόντος με το παρόν, β) ερμηνείας ιστορικών γεγονότων μέσα από αντιτιθέμενες ιστορικές πηγές, γ) διατύπωσης ιστορικών ερωτήσεων προς τους μαθητές, που αποτελούν βασικές συνιστώσες του ιστορικού συλλογισμού. Τα ερευνητικά δεδομένα συλλέχθηκαν από: α) απομαγνητοφωνημένες διδασκαλίες των 14 φοιτητών, β) απομαγνητοφωνημένες δίωρες συζητήσεις φοιτητών και πανεπιστημιακού επόπτη, που διεξάγονταν μετά από κάθε διδασκαλία φοιτητή/-τριας, και γ) απομαγνητοφωνημένες συνεντεύξεις των φοιτητών στο τέλος της πρακτικής άσκησης. Τα δεδομένα αναλύθηκαν με τη μέθοδο της θεμελιωμένης θεωρίας. Η ανάλυση των δεδομένων ανέδειξε ότι τα χαρακτηριστικά και οι δυναμικές της κοινότητας μάθησης των φοιτητών, που διαμορφώθηκαν από τη διάρκεια των μαθημάτων και ενισχύθηκαν στις δίωρες συζητήσεις, υπήρξαν κεντρικός μοχλός για την καλλιέργεια του ιστορικού γραμματισμού τους. Συγκεκριμένα, ο αμοιβαίος σεβασμός, το κλίμα που ευνοούσε την καινοτομία, τη διακινδύνευση, την προβληματοποίηση της γνώσης, καθώς και ο υποστηρικτικός ρόλος του πανεπιστημιακού επόπτη, ενδυνάμωσαν τους φοιτητές, που αρχικά είχαν μια αδυναμία στην παραγωγή ιστορικού συλλογισμού, να κατακτήσουν συγκεκριμένες συνιστώσες του.
Article Details
  • Sección
  • Άρθρα
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Citas
Alger, C. (2006). ‘What went well, what didn’t go so well’: Growth of reflection in pre-service teachers. Reflective Practice, 7(3), 287-301.
Aronowitz, S & Giroux, H. A. (1991). Textual authority, culture, and the politics of literacy. In M W Apple & L K Christian-Smith (Eds.), The politics of the textbook (pp.213-241). New York: Routledge.
Calderhead, J. (1991). The nature and growth of knowledge in student teaching. Teaching and Teacher Education, 7(5/6), 531-535.
Ιωσηφίδης, Θ. (2008). Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Κριτική.
Loughran, J. (2002). Effective reflective practice: In search of meaning in learning about teaching. Journal of Teacher Education, 53(1), 33–43.
Mezirow, J. (1997). Transformative Learning: Theory to Practice. In P. Cranton (ed.): Transformative Learning in action: Insights from practice. New Directions for adult and continuing education 74, 5-12. San Francisco, Jossey-Bass.
Mezirow, J. (1995). Transformation theory of adult learning. In M. Welton (Ed.) In defense of the Lifeworld (39–70). New York: SUNY Press.
Milner, R. (2006). Preservice teachers’ learning about cultural and racial diversity. Urban Education, 41(4), 343–375.
Reddy, K., & VanSledright, B. (2010, November). Epistemic change in history education. Paper presented at the annual conference of the College and University Faculty Assembly of the National Council for the Social Studies, Denver, CO.
Rosaen, C., & Schram, P. (1997). Professional development for beginning teacher through practical inquiry. Educational Action Research, 5(2), 255-281.
Rüsen, J., von Borries, B., & Pandel, H.-J. (Eds.) (1991). Geschichtsbewusstsein empirisch (Historical Consciousness - An Empirical Approach) (Vol. 7): Pfaffenweiler.
Rüsen, J. (2004). “Historical Consciousness: Narrative Structure, Moral Function, and Ontogenetic Development”, in: Peter Seixas (ed.) Theorizing Historical Consciousness, University of Toronto Press, Toronto Buffalo London.
Seixas P. (2000). “Schweigen! die Kinder! or, Does Postmodern History Have a Place in the Schools?”, in: P. Stearns, P. Seixas, S. Wineburg (Eds.) Knowing, Teaching and Learning History. National and International Perspectives, New York and London: New York University Press.
Tillema, H. H. (2000). Belief change towards self-directed learning in student teachers: Immersion in practice or reflection on action. Teaching and Teacher Education, 16(5), 575-591.
Van Drie, J., & Van Boxtel, C. (2008). Historical reasoning: Towards a framework for analyzing students’ reasoning about the past. Educational Psychology Review, 20(2), 87-110.
Van Boxtel, C., & Van Drie, J. (2004). Historical reasoning: A comparison of how experts and novices contextualise historical sources. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research, 4(2), 89–97. Retrieved from http://www.ex.ac.uk/historyresource/journalstart.htm.
Zeichner, K., & Gore, J. (1990). Teacher socialization. In W. Robert Houston (Ed.), Handbook of research on teacher education, 329-348. New York: Macmillan.
Zeichner, K. (2010). Rethinking the connections between campus courses and field experiences in college-and university-based teacher education. Journal of teacher education, 61(1-2), 89-99.
Zhu, X. (2011). Student teachers’ reflection during practicum: Plenty on action, few in action. Reflective Practice, 12(6), 763-775.