Η διερεύνηση της δημιουργικότητας των μαθητών Δημοτικού μέσω ψυχομετρικής και συναινετικής αξιολόγησης – Ο ρόλος της ακαδημαϊκής επίδοσης


Δημήτριος Ζμπάινος
https://orcid.org/0000-0003-0746-5110
Βασιλική Μπελογιάννη
Παναγιώτης Κατσαμπάνης
Abstract

Καθώς η δημιουργικότητα αποτελεί μία από τις βασικές δεξιότητες του νέου αιώνα, το σύγχρονο σχολείο καλείται να αναγνωρίσει, να ενθαρρύνει και να καλλιεργήσει τις δημιουργικές ικανότητες των μαθητών. Στην παρούσα εργασία διερευνήθηκε η δημιουργικότητα 202 μαθητών της Ε’ και της Στ’ τάξης από Δημοτικά σχολεία της Αθήνας και η σχέση της με την ακαδημαϊκή τους επίδοση. Ειδικότερα, η δημιουργική ικανότητα αξιολογήθηκε με τη χρήση του ψυχομετρικού Τεστ Δημιουργικής Σκέψης Torrance και μέσω Συναινετικής Τεχνικής Αξιολόγησης, με δασκάλους και εικαστικούς σε ρόλο ειδημόνων. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι αξιολογήσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών παρουσίαζαν υψηλή, θετική και στατιστικά σημαντική συσχέτιση, αλλά και θετική συσχέτιση με τις ακαδημαϊκές επιδόσεις των παιδιών. Από την άλλη πλευρά, από τις αναλύσεις φάνηκε ότι οι επιδόσεις των μαθητών στο τεστ Torrance εμφάνιζαν μικρή και στατιστικά σημαντική συσχέτιση ανάμεσα με τις αξιολογήσεις των εικαστικών, αλλά μη στατιστικά σημαντική σχέση με τις αξιολογήσεις των δασκάλων και τις ακαδημαϊκές επιδόσεις των παιδιών. Συμπερασματικά διαπιστώθηκε ότι οι δάσκαλοι αξιολογούν τη δημιουργικότητα χρησιμοποιώντας διαφορετικά κριτήρια από εκείνα του ψυχομετρικού εργαλείου. Oι εικαστικοί, αν και τείνουν να μοιράζονται παρόμοια κριτήρια αξιολόγησης με τους δασκάλους τα οποία απαντούν ως ένα βαθμό και στην εκπαιδευτική αξιολόγηση της ακαδημαϊκής επίδοσης, φαίνεται να λαμβάνουν υπόψη σε μικρότερο βαθμό και ορισμένα από τα κριτήρια του τεστ Torrance. Τέλος, οι διαστάσεις της δημιουργικότητας που αξιολογήθηκαν ψυχομετρικά δεν φαίνεται να λαμβάνονται υπόψη κατά την αξιολόγηση της ακαδημαϊκής επίδοσης.

Article Details
  • Sezione
  • Άρθρα
Downloads
I dati di download non sono ancora disponibili.
Biografie autore
Δημήτριος Ζμπάινος, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

Επίκουρος Καθηγητής,

Τμήμα Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας,

Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

Βασιλική Μπελογιάννη, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

Υποψήφια διδάκτωρ

Τμήμα Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας,

Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

Παναγιώτης Κατσαμπάνης
Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, M.Ed
Riferimenti bibliografici
Almeida, L. S., Prieto, L. P., Ferrando, M., Oliveira, E., & Ferrándiz, C. (2008). Torrance Test of Creative Thinking: The question of its construct validity. Thinking Skills and Creativity, 3(1), 53-58.
Amabile, T. M. (1982). Social psychology of creativity: A consensual assessment technique. Journal of Personality and Social Psychology, 43(5), 997-1013.
Amabile, T.M. (1996). Creativity in Context. Boulder, CO: Westview Press.
Baer, J., Kaufman, J.C., & Gentile, C.A. (2004). Extension of the Consensual Assessment Technique to Nonparallel Creative Products. Creativity Research Journal, 16(1), 113-117.
Baer, J., & McKool, S. S. (2009). Assessing Creativity Using the Consensual Assessment Technique. In C. Schreiner (Ed.), Handbook of Research on Assessment Technologies, Methods, and Applications in Higher Education (pp. 65-77). Hershey, PA: IGI Global.
Batey, M. & Furnham, A. (2006). Creativity, Intelligence, and Personality: A Critical Review of Scattered Literature. Genetic, Social and General Psychology Monographs, 132(4), 355-429.
Beghetto, R. A., & Kaufman, J. C. (2014). Classroom contexts for creativity. High Ability Studies, 25(1), 53-69.
Bergendahl, M., Magnusson, M. & Bjork, J. (2015). Ideation High Performers: A Study of Motivational Factors. Creativity Research Journal, 27(4), 361-368.
Bereczki, E. O., & Kárpáti, A. (2017). Teachers’ beliefs about creativity and its nurture: A systematic review of the recent research literature. Educational Research Review, 23, 25-56.
Γκόγκος, Γ., Μπελογιάννη, Β. & Ζμπάινος, Δ. (υπό δημοσίευση). Σχέση ακαδημαϊκής επίδοσης και νοητικού δυναμικού στο ελληνικό σχολείο. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης.
Collard, P., & Looney, J. (2014). Nurturing Creativity in Education. European Journal of Education, 49(3), 348-364.
Craft, A. (2000). Creativity Across the Primary Curriculum: Framing and Developing Practice. London: Routledge.
Craft, A. (2005). Creativity in Schools: Tensions and Dilemmas, London, Routledge.
Craft, A. (2011). Creativity and Education Futures: Learning in a Digital Age, London, Trentham.
Csikszentmihalyi, M. & Sawyer, K. (2014) Creative Insight: The Social Dimension of a Solitary Moment. In M. Csikszentmihalyi (ed.). The Systems Model of Creativity (pp. 73-98). Dordrecht: Springer.
Davies, D., Jindal-Snape, D., Collier, C., Digby, R., Hay, P. & Howe, A. (2013). Creative Learning Environments in Education. A Systematic Literature Review. Thinking Skills and Creativity,8, 80-91.
Edwards, M.P. & Tyler, L.E. (1965). Intelligence, Creativity, and Achievement in a Nonselective Public Junior High School. Journal of Educational Psychology, 56, 96-99.
George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. Boston: Pearson.
Hennessey, B. A., & Amabile, T. M. (2010). Creativity. Annual Reviews of Psychology, 61, 569-598.
Hennessey, B.M., Amabile, T.M. & Mueller, J.S. (2011). Consensual Assessment. In M.A. Runco & S.R. Pritzker (eds.), Encyclopedia of Creativity, vol. 1 (pp. 253-260). San Diego: Academic Press.
Hickey, M. (2001). An Application of Amabile’s Consensual Assessment Technique for Rating the Creativity of Children’s Musical Compositions. Journal of Research in Music Education, 49(3), 234–244.
Humble, S., Dixon, P. & Mpofu, E. (2018). Factor structure of the Torrance Tests of Creative Thinking Figural Form A in Kiswahili speaking children: Multidimensionality and influences on creative behavior. Thinking Skills and Creativity, 27, 33-33.
Jauk, E., Benedek, M., Dunst, B. & Neubauer, A.C. (2013). The Relationship between Intelligence and Creativity: New Support for the Threshold Hypothesis by Means if Empirical Breakpoint Detection. Intelligence, 41(4), 212-221.
Kampylis, P. (2010). Fostering creative thinking: the role of primary teachers. Finland: University of Jyvaskyla.
Kim, K.H. (2011). The Creativity Crisis: The Decrease in Creative Thinking Scores on the Torrance Tests of Creative Thinking. Creativity Research Journal, 23(4), 285-295.
Kozbelt, A., Beghetto, R.A. & Runco, M.A. (2010). Theories of Creativity (pp. 20-47). In: R.J. Sternberg & J.C. Kaufman (eds.). The Cambridge Handbook of Creativity. Cambridge: Cambridge University Press.
Krumm, G., Lemos, V. & Filippetti, V. (2014). Factor Structure of the Torrance Tests of Creative Thinking Figural Form B in Spanish-Speaking Children: Measurement Invariance Across Gender. Creativity Research Journal, 26, 72-81.
Kuncel, N.R., Hezlett, S. & Ones, D.S. (2004). Academic Performance, Career Potential, Creativity, and Job Performance: Can One Construct Predict Them All? Journal of Personality and Social Psychology, 86(1), 148-161.
Kusurkar, R.A., Ten Cate, T.J., Vos, C.M., Westers, P. & Croiset, G. (2013). How Motivation Affects Academic Performance: A Structural Equation Modelling Analysis. Advances in Health Science Education, 18(1), 57–69.
Leung, K. & Wang, J. (2015). A Cross-Cultural Analysis of Creativity. In C. Shalley, M.A. Hitt & J. Zhou (eds.) The Oxford Handbook of Creativity, Innovation and Entrepreneurship (pp. 261-278). New York: Oxford University Press.
Μανωλάκος, Π. (2010). Αξιολόγηση του μαθητή. Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική, 1/2010, 1-8.
Μαυρομμάτης, I., Ζουγανέλη, A., Φρυδά, E. & Λουκά, Σ. (2007). Αξιολόγηση του μαθητή. Στο Δ. Βλάχος, Ι. Δαγκλής & Α. Ζουγανέλη (επ.). Η Ποιότητα στην Εκπαίδευση: Έρευνα για την αξιολόγηση ποιοτικών χαρακτηριστικών του συστήματος πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (σ. 241-280). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Marshall, J. (2005). Connecting Art, Learning, and Creativity: A Case for Curriculum Integration. Studies in Art Education, 46(3), 227–241.
Medwell, J. & Wray, D. (2007). The boys’ handwriting is never as good as the girls’, is it? English Journal, 11(31).
Newton, D. & Newton, L. (2010). Creative Thinking and Teaching for Creativity in Elementary School Science. Gifted and Talented International, 25(2), 111-124.
Niu, W. & Sternberg, R.J. (2003). Social and School Influences on Student Creativity: The Case of China. Psychology in the Schools, 40(1), 103-114.
Olatoye, R.A., Akintunde, S.O.& Ogunsanya, E.A. (2010). Relationship between Creativity and Academic Achievement of Business Administration Students in South Western Polytechnics, Nigeria. African Research Review, 4(3), 134-149.
Παρασκευόπουλος, Ι. & Παρασκευοπούλου, Π. (2009). Δημιουργική σκέψη: το Aποπαίδι της Eλληνικής Eκπαίδευσης. Αθήνα: Κοράλι.
Pintrich, P.R. & DeGroot, E. (1990). Motivational and Self-Regulated Learning Components of Classroom Academic Performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
Plucker, J. A., & Makel, M. C. (2010). Assessment of Creativity. In R. J. Sternberg & J. C. Kaufman (Eds.), The Cambridge Handbook of Creativity (Vol. 48-73). Cambridge: Cambridge University Press.
Plucker, J. A. & Renzulli, J. S. (1999). Psychometric Approaches to the Study of Human Creativity. In R.J. Sternberg (Ed.). The Handbook of creativity (pp. 35-61). New York: Cambridge University Press.
Runco, M.A. (1992). Children's Divergent Thinking and Creative Ideation. Developmental Review, 12(3), 233-264.
Runco, M.A., Plucker, J.A. & Lim, W. (2001). Development and Psychometric Integrity of a Measure of Ideational Behavior. Creativity Research Journal, 13, 393–400.
Safae Irad, I., Karimi, L., Ramezani, V., Ahmadi, M., Heshmati, R. & Jafar, E. (2010). Psychometric properties of Torrance test (Persian version) of creative thinking (A form). Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 1429–1433.
Silvia, P.J., Winterstein, B.P., Willse, J.T., Barona, C.M., Cram, J.T., Hess, K.I., Martinez, J.L. & Richard, C.A. (2008). Assessing Creativity with Divergent Thinking Tasks: Exploring the Reliability and Validity ofNew Subjective Scoring Methods. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 2, 68-85.
Simonton, D.K. (2000). Creativity: Cognitive, Personal, Developmental, and Social Aspects. American Psychologist, 55(1), 151-158.
Simonton, D.K. (2009). Genius, Creativity and Leadership (pp. 247-255). In: T. Rickards, M.A. Runco & S. Moger (eds.). The Routledge Companion to Creativity. New York: Routledge.
Soriano de Alencar, E.M. (1991). Training Teachers to Teach for Creativity. European Journal of High Ability, 1(2), 222-226.
Sternberg, R.J. (1999). Intelligence. In M. A. Runco & S. R. Pritzker (eds.). Encyclopedia of Creativity, vol. 2 (pp. 81-88). California, London: Academic Press.
Sternberg, R.J. (2006). The Nature of Creativity. Creativity Research Journal, 18(1), 87-98.
Sternberg, R.J. (2012). The Assessment of Creativity: An Investment-Based Approach. Creativity Research Journal, 24(1), 3-12.
Sternberg, R. J. (2017). Whence Creativity? The Journal of Creative Behavior, 51, 289-292.
Torrance, E. P. (1972). Predictive validity of the Torrance Tests of Creative Thinking. Journal of Creative Behavior, 6, 236–252.
Yamamoto, K. & Chimbidis, M.E. (1966). Achievement, Intelligence, and Creative Thinking in Fifth Grade Children: A Correlational Study. Merrill-Palmer Quarterly, 12, 233-241.
Ζμπάινος, Δ. (2002). Βαθµολόγηση στο ∆ηµοτικό Σχολείο: Τι µας δείχνουν οι βαθµοί; Η περίπτωση της ∆υτικής Αθήνας. Πρακτικά του 3ου Πανελληνίου Συνεδρίου Ελληνικής Παιδαγωγικής και Εκπαιδευτικής Έρευνας, Αθήνα.
Zbainos, D., & Belogianni, V. (2018). Creative Ideation and Motivated Strategies for Learning of Academically Talented Students in Greek Secondary School. Gifted and Talented International, doi: 10.1080/15332276.2018.1547620.
Puoi leggere altri articoli dello stesso autore/i