Η εμπειρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης φοιτητών με μαθησιακές δυσκολίες ή αναπηρία στην περίοδο του COVID-19: Μια πιλοτική έρευνα


πίνακας εξωφύλλου: Μ. Τσιβά
Δημοσιευμένα: Δεκ 19, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
εξ αποστάσεως εκπαίδευση φοιτητές ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες πανδημία COVID-19
Αγλαϊα - Λία Σταμπολτζή
https://orcid.org/0000-0002-8605-5429
Άγγελος Γιαννούλας
Αντώνης Καλαματιανός
Περίληψη

Η ταχύτατη εξάπλωση του κορωνοϊού (COVID-19) στις αρχές του 2020  ήταν μια απρόσμενη κατάσταση που επηρέασε όλους τους τομείς της ζωής των ανθρώπων. Η αναστολή λειτουργίας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων επιβλήθηκε σχεδόν ταυτόχρονα σε 61 χώρες. Τα πανεπιστήμια αναγκάστηκαν σε μικρό χρονικό διάστημα (μερικών εβδομάδων) να προσαρμοστούν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αντιμετωπίζοντας μια μεγάλη πρόκληση. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η καταγραφή του βαθμού αποδοχής των μεθόδων εξ αποστάσεως διδασκαλίας και μάθησης από φοιτητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (αναπηρία/πάθηση ή μαθησιακές δυσκολίες) που φοιτούν σε δημόσια πανεπιστήμια αλλά και ο εντοπισμός πιθανών εμποδίων, δυσκολιών αλλά και πλεονεκτημάτων της διαδικτυακής μάθησης εν μέσω COVID-19. Το δείγμα της έρευνας ήταν 73 φοιτητές και φοιτήτριες (37 με πάθηση/αναπηρία και 36 με διαγνωσμένες μαθησιακές δυσκολίες από δώδεκα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας). Για τη συλλογή των δεδομένων κατασκευάστηκε ερωτηματολόγιο κλειστών ερωτήσεων, το οποίο απαντήθηκε ηλεκτρονικά από τους συμμετέχοντες. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η αντίληψη των φοιτητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι γενικώς θετική, με τους φοιτητές με αναπηρία/πάθηση να εκφράζουν ελαφρώς θετικότερη στάση. Τα 2/3 των φοιτητών απάντησαν θετικά στην προοπτική της συνέχισης της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και μετά τη λήξη της πανδημίας. Οι μισοί συμμετέχοντες δεν είχαν επαρκή ενημέρωση πριν την έναρξη της διαδικτυακής μάθησης, ενώ ένα πολύ μικρό ποσοστό (4,6%) φαίνεται να είναι εξοικειωμένο με την εξειδικευμένη υποστηρικτική τεχνολογία που προβλέπεται για τους φοιτητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Οι φοιτητές ανέφεραν εμπόδια και δυσκολίες που συνάντησαν στην εξ αποστάσεως διδασκαλία και επισήμαναν τα πλεονεκτήματα της διαπροσωπικής επαφής και ανατροφοδότησης από τους καθηγητές. Η παρούσα μελέτη είναι πιλοτική και αποτελεί το έναυσμα για περαιτέρω έρευνα. Οι αντιλήψεις και οι εμπειρίες των φοιτητών (θετικές ή αρνητικές) πρέπει να ληφθούν υπόψη για βελτίωση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και εξασφάλιση επιπρόσθετων μηχανισμών στήριξης σε μελλοντικές καταστάσεις.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
Αγλαϊα - Λία Σταμπολτζή, Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

Εκπαιδευτική ψυχολογία, Συμπεριληπτική εκπαίδευση, ειδική αγωγή

 

Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.ΔΙ.Π)

Άγγελος Γιαννούλας, Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης
Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.ΔΙ.Π)
Αντώνης Καλαματιανός, Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, Συμβουλευτικό Κέντρο Φοιτητών
Κλινικός Ψυχολόγος
Αναφορές
Bao, W. (2020). COVID-19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behaviour & Emergency Technologies, 2: 113-115. https://doi.org/10.1002/hbe2.191
Choudhry, A., Gujjar, A., & Hafeez, M. (2008). Comparative study of student support services Of AIOU and UKOU. Turkish Online Journal of Distance Education, 9(1). Ανάκτηση από http://www.academicjournals.org/article/article1379612781_Gujjar%20et%20al.pdf.
Ε.Κ.Π.Α. & ΜοΠρο (2020). Οδηγίες προς τους Φοιτητές με Αναπηρία για Προσβασιμότητα στην Τηλεδιδασκαλία στο πλαίσιο εφαρμογής των μέτρων περιορισμού λόγω του κορωνοϊού (COVID-19). Διαθέσιμο διαδικτυακά στο http://access.uoa.gr
Fichten, C., Asuncion, J., Barile, C., Robillar, M., & Lamb, D. (2003). Canadian postsecondary students with disabilities: Where are they? Canadian Journal of Higher Education, 33(2), 71-113.
IESALC (UNESCO International Institute for Higher Education in Latin America and the Caribbean) (April 9, 2020). COVID-19 and higher education: Today and tomorrow. Impact analysis, policy responses and recommendations. IESALC: Αυτοέκδοση.
Kelly, P., & Stevens, C. (2009). Narrowing the Distance: using e-learner support to enhance the student experience, European Journal of Open Distance and E-learning, (2), 2. Ανάκτηση από http://www.eurodl.org/materials/contrib/2009/Kelly_Stevens.pdf
Kerres, M. (2020). Against all odds: Education in Germany Coping with Covid-19. Postdigital Science and Education, 1-5. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00130-7
Λιοναράκης, Α. (2005). Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση και διαδικασίες μάθησης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές (σελ. 13-38). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Marinoni, G., van’t Land, H., & Jensen, T. (2020). The impact of COVID-19 on higher education around the world. IAU Global Survey Report. UNESCO: International Association of Universities.
Moisey, S. D. (2004). Students with disabilities in distance education: Characteristics, course enrollment and completion, and support Services. Journal of Distance Education, 19(1): 73-91. https://www.learntechlib.org/p/102754/
Müller, T. (2008). Persistence of women in online degree-completion programs. International Review of Research in Open and Distance Learning, 9(2): 1-18. Ανάκτηση από http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/issue/view/31.
Murders, M. (2017). A phenomenological study of the online education experiences of college students with learning disabilities. Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή. University of Arkansas, Fayetteville.
Neves, J., & Hewitt, R. (2020). Student Academic Experience Survey 2020. Higher Education Policy Institute. Advance, HE.
Paist, E. (1995). Serving students with disabilities in distance education programs. American Journal of Distance Education, 9(1): 61-70.
Stampoltzis, A., Tsitsou, E., Plesti H. & Kalouri, R. (2017). Personal, educational and psychological characteristics of university students with dyslexia and matched controls: A pilot study. Innovative Practice in Higher Education, 3(1): 91-107.
Skulmowski A., & Rey, G. D. (2020). COVID-19 as an accelerator for digitalization at a German university: Establishing hybrid campuses in times of crisis. Human Behaviour & Emergency Technologies, 2: 1-5. https://doi.org/10.1002/hbe2.201
Συνήγορος του Πολίτη (17-3-2020). Μέτρα πρόληψης της διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 και ευάλωτες ομάδες πληθυσμού. Επιστολή προς Υπουργεία. Ανάκτηση από https://www.synigoros.gr/?i=kdet.el.news.643469
UNESCO (13 Μαρτίου 2020). COVID-19 educational disruption and response. Ανακτημένο 3/8/2020 από https://en.unesco.org/themes/education-emergencies/coronavirus-school-closures
Weeden, K. A., & Cornwell, B. (2020). The small-world network of college classes: implications for epidemic spread on a university campus. Sociological Science 7: 222-241.
Υan, Z. (2020). Unprecedented pandemic, unprecedented shift, and unprecedented opportunity. Advance online publication https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/hbe2.192