Η εμπειρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης φοιτητών με μαθησιακές δυσκολίες ή αναπηρία στην περίοδο του COVID-19: Μια πιλοτική έρευνα
Περίληψη
Η ταχύτατη εξάπλωση του κορωνοϊού (COVID-19) στις αρχές του 2020 ήταν μια απρόσμενη κατάσταση που επηρέασε όλους τους τομείς της ζωής των ανθρώπων. Η αναστολή λειτουργίας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων επιβλήθηκε σχεδόν ταυτόχρονα σε 61 χώρες. Τα πανεπιστήμια αναγκάστηκαν σε μικρό χρονικό διάστημα (μερικών εβδομάδων) να προσαρμοστούν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αντιμετωπίζοντας μια μεγάλη πρόκληση. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η καταγραφή του βαθμού αποδοχής των μεθόδων εξ αποστάσεως διδασκαλίας και μάθησης από φοιτητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (αναπηρία/πάθηση ή μαθησιακές δυσκολίες) που φοιτούν σε δημόσια πανεπιστήμια αλλά και ο εντοπισμός πιθανών εμποδίων, δυσκολιών αλλά και πλεονεκτημάτων της διαδικτυακής μάθησης εν μέσω COVID-19. Το δείγμα της έρευνας ήταν 73 φοιτητές και φοιτήτριες (37 με πάθηση/αναπηρία και 36 με διαγνωσμένες μαθησιακές δυσκολίες από δώδεκα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας). Για τη συλλογή των δεδομένων κατασκευάστηκε ερωτηματολόγιο κλειστών ερωτήσεων, το οποίο απαντήθηκε ηλεκτρονικά από τους συμμετέχοντες. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η αντίληψη των φοιτητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι γενικώς θετική, με τους φοιτητές με αναπηρία/πάθηση να εκφράζουν ελαφρώς θετικότερη στάση. Τα 2/3 των φοιτητών απάντησαν θετικά στην προοπτική της συνέχισης της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και μετά τη λήξη της πανδημίας. Οι μισοί συμμετέχοντες δεν είχαν επαρκή ενημέρωση πριν την έναρξη της διαδικτυακής μάθησης, ενώ ένα πολύ μικρό ποσοστό (4,6%) φαίνεται να είναι εξοικειωμένο με την εξειδικευμένη υποστηρικτική τεχνολογία που προβλέπεται για τους φοιτητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Οι φοιτητές ανέφεραν εμπόδια και δυσκολίες που συνάντησαν στην εξ αποστάσεως διδασκαλία και επισήμαναν τα πλεονεκτήματα της διαπροσωπικής επαφής και ανατροφοδότησης από τους καθηγητές. Η παρούσα μελέτη είναι πιλοτική και αποτελεί το έναυσμα για περαιτέρω έρευνα. Οι αντιλήψεις και οι εμπειρίες των φοιτητών (θετικές ή αρνητικές) πρέπει να ληφθούν υπόψη για βελτίωση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και εξασφάλιση επιπρόσθετων μηχανισμών στήριξης σε μελλοντικές καταστάσεις.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Σταμπολτζή Α. .-. Λ., Γιαννούλας Ά., & Καλαματιανός Α. (2020). Η εμπειρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης φοιτητών με μαθησιακές δυσκολίες ή αναπηρία στην περίοδο του COVID-19: Μια πιλοτική έρευνα. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 9(1), 140–157. https://doi.org/10.12681/hjre.24497
- Τεύχος
- Τόμ. 9 Αρ. 1 (2020)
- Ενότητα
- Άρθρα
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Τα πνευματικά δικαιώματα των άρθρων του περιοδικού ανήκουν στους συγγραφείς. Τα άρθρα διατίθενται με άδειες Creative Commons CC-BC-SA 4.0